Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

speurcursus

Moderator: moderatorteam

jelle
Zeer actief

speurcursus

Ongelezen bericht door jelle »

Hoi

ik ben er sterk over aan het denken met Sirena iets aan speurcursus te doen. Die neus zit er toch wel op (ik denk dat galgoxpointer is), ze vindt het allemaal buitengewoon boeiend (eendjes :cheer:) en hopelijk kan ze er dan echt iets mee én geeft het ons juist meer controle in dergelijke situaties. Het is nog niet in die mate dat ze er langdurig vandoor gaat en niet meer bereikbaar is, maar ik ben nu wel heel veel bezig met haar weer terug uit de struiken te roepen en dat is eigenlijk ook weer niet het leukst.

Wat ik me afvraag:
- wordt voor een speurcursus als basis eigenlijk altijd gehoorzaamheid gedaan of niet per se - of zelfs liever niet? Niet dat dat nou helemaal een overbodige luxe zou zijn verder hoor, maar eventueel kunnen we de basisdingen vermoedelijk ook wel zelf goed aanleren (voor zover we dat niet al gedaan hebben).
- wie weet een goed adres in Utrecht of omgeving voor een speurcursus waar we met een hond als Sirena goed terecht zouden kunnen? Ik vind het wel leuk om er iets mee te doen, heb niet gelijk de ambitie om het bloedfanatiek te gaan doen oid. Vooral gewoon ter vertier ende vermaek.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Re: speurcursus

Ongelezen bericht door Ennath »

jelle schreef:Hoi

ik ben er sterk over aan het denken met Sirena iets aan speurcursus te doen. Die neus zit er toch wel op (ik denk dat galgoxpointer is), ze vindt het allemaal buitengewoon boeiend (eendjes :cheer:) en hopelijk kan ze er dan echt iets mee én geeft het ons juist meer controle in dergelijke situaties. Het is nog niet in die mate dat ze er langdurig vandoor gaat en niet meer bereikbaar is, maar ik ben nu wel heel veel bezig met haar weer terug uit de struiken te roepen en dat is eigenlijk ook weer niet het leukst.

Wat ik me afvraag:
- wordt voor een speurcursus als basis eigenlijk altijd gehoorzaamheid gedaan of niet per se - of zelfs liever niet? Niet dat dat nou helemaal een overbodige luxe zou zijn verder hoor, maar eventueel kunnen we de basisdingen vermoedelijk ook wel zelf goed aanleren (voor zover we dat niet al gedaan hebben).
- wie weet een goed adres in Utrecht of omgeving voor een speurcursus waar we met een hond als Sirena goed terecht zouden kunnen? Ik vind het wel leuk om er iets mee te doen, heb niet gelijk de ambitie om het bloedfanatiek te gaan doen oid. Vooral gewoon ter vertier ende vermaek.
Verschillende FHN verenigingen geven speurcursussen voor de speurcertificaten van de FHN voor adressen zie: http://www.fhn.nl/instellingenpcs.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je bij de FHN wil speuren moeten de honden SHH hebben voordat je voor het eerste certificaat op mag.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Is het bij FHN verenigingen gelijk heel serieus of kan dat ook nog recreatief?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zou het wel eerst eens proberen, voordat je een langlopend contract aangaat bedoel ik :wink:
Want speuren (op een spoor) is iets anders dan zoeken.
Veel staande-achtige honden zijn uitstekende zoekers maar beroerde speurders. Omdat ze de kop omhoog gooien en de bocht afsnijden als ze verwaaing krijgen :mrgreen:
Het zal mij persoonlijk worst wezen, maar voor het spelletje speuren is dat niet de bedoeling natuurlijk.
Maarja, voor hetzelfde geld blijft ze netjes met de neus aan de grond geplakt natuurlijk :Q:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ennath
Zeer actief

jelle schreef:Is het bij FHN verenigingen gelijk heel serieus of kan dat ook nog recreatief?
Nou ja, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je serieus speurt :19:
Maar niet iedereen heeft er zin in om alle wedstrijden te lopen, dat hoeft dan ook niet.
Wel is het zo dat de examens = wedstrijden.
Je schrijft je in voor een wedstrijd in de laagste klasse.
Als je meer dan 76 punten haalt ben je geslaagd voor het certificaat en mag je de volgende wedstrijd een klasse hoger speuren.
Maar dat mag je ook nog een tijdje uitstellen. :D
Het is hierbij al vroeg mogelijk om je eerste certificaat te halen

Wel is het vrij statisch "IPO achtig" speuren.
Dus met veel nadruk op een juiste houding van hond en geleider en met veel waarde gehecht aan het juist nemen van hoeken en het correct verwijzen.
Ik zou zeggen: probeer het is.
Je zal je hond er niet mee verknallen, zelfs niet als je later besluit om een meer praktijkgerichte richting uit te gaan (andersom kan wel moeilijkheden geven)
Ennath
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik zou het wel eerst eens proberen, voordat je een langlopend contract aangaat bedoel ik :wink:
Want speuren (op een spoor) is iets anders dan zoeken.
Veel staande-achtige honden zijn uitstekende zoekers maar beroerde speurders. Omdat ze de kop omhoog gooien en de bocht afsnijden als ze verwaaing krijgen :mrgreen:
Het zal mij persoonlijk worst wezen, maar voor het spelletje speuren is dat niet de bedoeling natuurlijk.
Maarja, voor hetzelfde geld blijft ze netjes met de neus aan de grond geplakt natuurlijk :Q:
Wij hebben drie staande honden in de speurploeg.
Ze speuren uitstekend en snijden nooit af
De manier waarop hier met speuren gewerkt wordt lokt dit soort fouten ook niet uit.
Denk erom: hier wordt uitsluitend gespeurd .... niet gezocht. :engel:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met Cor Oldenburg van de Speurhondeninstructieschool (zit in Heemskerk N-H)
Daar worden regelmatig workshops gegeven en daar kun je eventueel ook individueel les krijgen op basis van je eigen wensen.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Het enige verschil is dat er bij Cor een wat groter prijskaartje aanhangt dan bij een hondenschool

Neemt niet weg dat het een goed advies is
je kan dan bij Cor eerst eens kijken of het wat voor jou en je hond is voordat je zoals Jaap schrijft een langlopend kontrakt aangaat.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”