Podenji schreef:Hoe zit het nu in de collie fok ?
- mag je nu kort- met langhaar kruizen of niet?
- hoe zit het met de langharen die in een nest kortharen kunnen zitten ( ik weet dat die minder extreme vachten dan een langhaar hebben ) worden die als langhaar in de boeken gezet? en mag je daarmee showen en/ of fokken?
- in duitsland heb ik zogenaamde amerikaanse collie fokkers gezien, daar komen bijna witte en bonte exemplaren bij voor, zijn deze wel FCI erkent? of gaat dat ook buiten de VDH om?
bij een betreffende fokker zag ik zelfs dat ze een korthaar hebben gebruikt voor een nest, vandaar dat ik er niets meer van begrijp, dacht namelijk dat dat niet mocht en dat die kleuren ook niet mochten, of zal dat in duitsland anders zijn?
- ik dacht ook dat je blue merle niet met sable mocht kruizen maar zie dat dat ook in NL nog regelmatig gebeurt en dat er dan sable merle uit kan komen, mag dit nu wel of niet? ( die kruizing en die kleur )
en zo niet waarom mag die kleur dan niet?

- Kort en langharen mag je niet met elkaar kruisen. Zijn twee afzonderlijke 'rassen' en als zodanig erkend.
- Wel kunnen er 'lang'haren in een korthaarnest zitten. Dat komt omdat ze genetisch aan elkaar verwant zijn en de scheiding van beide soorten ook nog niet zo lang geleden is. Dus het langhaargen zit er nog in en kan er zo nu en dan wel eens uitkomen. Met 'langhaar'kortharen wordt als het goed is niet verder gefokt. Tenminste niet officieel

.
- Amerikaanse collies hebben een andere herkomst. Natuurlijk oorspronkelijk de schotse herdershond, maar in Amerika hebben ze veel langer barzoi's gebruikt in de lijnen. Witte collies zijn alleen erkend door de Amerikaanse standaard die dus anders is dan de Engelse standaard. Witte collies zijn overigens gewoon een natuurlijke varieteit (niet verwarren met bm's!). In Europa vond men witte collies niet mooi, met als gevolg dat witte pups bij de geboorte al werden gedood en deze variant in de Engelse lijn uitgestorven is. Deze kleur is niet in de Engelse rasstandaard opgenomen en dus niet erkend.
In Amerika vonden ze het wel een mooie kleur, vandaar dat de witte collie wel is opgenomen in de rasstandaard. Sterker nog, ze hebben zelfs een aparte club (White Collies of America). Hun doel is zoveel mogelijk 'colourheads' te fokken: witte collies met het liefst alleen een gekleurd hoofd (sable, tri of bm) en hoogstens een enkele bijpassende 'vlek'.
De Amerikaanse rasstandaard schrijft honden voor die groter mogen zijn en minder vacht hebben. Qua bouw én karakter verschilt de Amerikaan ook aanzienlijk van de Engelse rasstandaard. De witte collie is dus ook niet FCI goedgekeurd.
- Officieel mag je in Nederland/Engeland een Amerikaan uitbrengen in de ring, maar als je mazzel hebt word je door de keurmeester genegeerd en op z'n slechtst krijg je een vernietigend keurrapport

.
- In Duitsland zijn meerdere Amerikaanse fokkers vandaar dat zij hun eigen clubmatches kunnen organiseren. Ik meen overigens dat België witte collies wel erkend, maar dat heb ik bij geruchte vernomen

.
- Tenslotte de bm x sable kruising. Dat is absoluut verboden. De reden is dat sable een dominante kleur is en bm recessief en kruisingen dus vrijwel altijd sable zijn met een onderliggend bm-gen. Omdat bm afwijkingen kan vergeven zoals blind- en doofheid mag volgens de fokreglementen alleen bm alleen met tri worden gekruist om deze afwijking onder controle te kunnen houden (als ik het tenminste zo goed uitleg

). Tri mag wel gekruist worden met sable.
Ik loop al een tijdje in de colliewereld rond en moet zeggen dat ik geen fokkers ken die (en aangesloten zijn bij de rv) willens en wetens deze kruising doen. Zou ook buitengewoon onverantwoordelijk zijn en kan hun het lidmaatschap kosten als dat bekend zou worden (en dat zou snel genoeg gebeuren want het is een tamelijk klein wereldje).