Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
leeftijd hond bepalen
Moderator: moderatorteam
- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
- Aantal honden: 2
Re: leeftijd hond bepalen
ik lees even aandachtig mee
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Ik ook.
Op welke manier kun je dat aan het gebit zien dan?
Op welke manier kun je dat aan het gebit zien dan?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- antheman
- Zeer actief
En hoe komt het dat verschillende DA's heel verschillende antwoorden geven?
-
Marion.
Vraag ik me ook af. Als ze gewisseld hebben groeien de tanden toch niet meerJaap* schreef:Op welke manier kun je dat aan het gebit zien dan?
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
aanslag van de tanden oudere honden hebben vaak veel tandsteen.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
-
Marion.
Ligt er toch maar aan wat ze eten? Hier zijn ze 7 en 9 jaar oud, en zien hun gebitten er niet anders uit dan toen ze 1 warenSanne!! schreef:aanslag van de tanden oudere honden hebben vaak veel tandsteen.
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
dat wilde ik er eigenlijk bij zetten.
Bij de meeste honden is dat zo daarom zullen er ook verschillende meningen zijn over de leeftijd van de hond.
Zazoe bijvoorbeeld krijgt gewoon brokken maar ik heb zon honden tandenkrabber van me stage mee gehad en ik haal maandelijk lichte aanslag van zijn tanden af dus hij zal straks ook niet veel hebben maar de meeste mensen houden dat niet bij.
Ze zien het ook niet alleen aan het gebit maar onder andere ook daaraan!
Bij de meeste honden is dat zo daarom zullen er ook verschillende meningen zijn over de leeftijd van de hond.
Zazoe bijvoorbeeld krijgt gewoon brokken maar ik heb zon honden tandenkrabber van me stage mee gehad en ik haal maandelijk lichte aanslag van zijn tanden af dus hij zal straks ook niet veel hebben maar de meeste mensen houden dat niet bij.
Ze zien het ook niet alleen aan het gebit maar onder andere ook daaraan!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- Muis..
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
- Contacteer:
Timo is naar aanleiding van zijn algehele toestand en slechte gebit in het asiel op 11 jaar geschat ( hij zou nu dan 12,5 zijn).
Zijn gebit is inderdaad een ramp, maar als je nu naar zijn conditie en gedrag kijkt, schatten wij en een tante van Dré ( die jarenlang in de windhondenrensport heeft gezeten) hem op max. 8 jaar.
Zijn gebit is inderdaad een ramp, maar als je nu naar zijn conditie en gedrag kijkt, schatten wij en een tante van Dré ( die jarenlang in de windhondenrensport heeft gezeten) hem op max. 8 jaar.
- Daanie
- Zeer actief
Kan bijna niet anders dan 1 grote gok zijn toch.....
Mijn beagle van 3,5 heeft al aardig wat grijs op zijn koppie en kan zich voordoen als een enorm oud opaatje, wij zeggen wel eens hij heeft een oude ziel.
Als mensen hem zouden schatten, zouden ze hem toch op minstens 6 zetten denk ik.
Dus ik kan niet zo goed inschatten of dat schatten veel waarde heeft
Mijn beagle van 3,5 heeft al aardig wat grijs op zijn koppie en kan zich voordoen als een enorm oud opaatje, wij zeggen wel eens hij heeft een oude ziel.
Als mensen hem zouden schatten, zouden ze hem toch op minstens 6 zetten denk ik.
Dus ik kan niet zo goed inschatten of dat schatten veel waarde heeft
- antheman
- Zeer actief
Mijn herplaatser heeft een half schoongemaakt gebit. Het asiel zei dus 2 jaar.
Mijn DA zei dat ze minstens 6 jaar was en zag dus dat het gebit half is schoongemaakt. Heeft de DA van het asiel dan alleen het schone gedeelte van het gebit bekeken?
Mijn DA zei dat ze minstens 6 jaar was en zag dus dat het gebit half is schoongemaakt. Heeft de DA van het asiel dan alleen het schone gedeelte van het gebit bekeken?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ze kijken naar de slijtage maar dat is ook een gok, want bij de een gaat dat sneller dan bij de ander.
Bij tennisballenhonden gaat het ook sneller bijvoorbeeld.
En ik heb een teef van 8 die wat grijs krijgt rond de snuit, maar haar oma had toen ze overleed op haar 14e nog geen enkele grijze haar.
Kortom: niet te schatten dus, alleen te gokken.
Bij tennisballenhonden gaat het ook sneller bijvoorbeeld.
En ik heb een teef van 8 die wat grijs krijgt rond de snuit, maar haar oma had toen ze overleed op haar 14e nog geen enkele grijze haar.
Kortom: niet te schatten dus, alleen te gokken.
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Mijn eerste herplaatser Darko werd door het asiel geschat op ongeveer 6 jaar.
De dierenarts waar ik toen kwam leek het meer een hond van rond een jaar of 2.
Darko was een grote bastaard bouvier.
Ik heb hem 9,5 jaar gehad en heb hem moeten laten inslapen na een niet te stoppen hersenbloeding.
Hij was toen best oud, maar toch eerder 11 jaar dan ruim 15 jaar.
De schatting van de dierenarts zal dus beter geweest zijn.
De dierenarts waar ik toen kwam leek het meer een hond van rond een jaar of 2.
Darko was een grote bastaard bouvier.
Ik heb hem 9,5 jaar gehad en heb hem moeten laten inslapen na een niet te stoppen hersenbloeding.
Hij was toen best oud, maar toch eerder 11 jaar dan ruim 15 jaar.
De schatting van de dierenarts zal dus beter geweest zijn.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik dacht dat ze keken naar de slijtage van de tanden. 
-
Mojuan
- Zeer actief
Het is echt gokken.
Julia is nu vijf jaar, haar voortandjes onderin zijn volledig weg gesleten.
Die tanden kloppen niet helemaal, en er lag er al één uit toen ze drie was dacht ik.
Maar de rest van haar gebit is nog prachtig, en ze ziet er ook gewoon erg jong uit, ook in haar gedrag is ze jong.
Romeo is nu acht jaar, hij ziet er heel jong uit, heeft nog geen grijze haren.
Zijn gebit is wel een beetje gelig, maar verder nog wel vrij schoon.
Hij lijkt jonger dan hij is.
Ik denk dat het niet te schatten is.
Maar goed, ze moeten toch iets zeggen, leeftijdloos is ook zo wat.
Julia is nu vijf jaar, haar voortandjes onderin zijn volledig weg gesleten.
Die tanden kloppen niet helemaal, en er lag er al één uit toen ze drie was dacht ik.
Maar de rest van haar gebit is nog prachtig, en ze ziet er ook gewoon erg jong uit, ook in haar gedrag is ze jong.
Romeo is nu acht jaar, hij ziet er heel jong uit, heeft nog geen grijze haren.
Zijn gebit is wel een beetje gelig, maar verder nog wel vrij schoon.
Hij lijkt jonger dan hij is.
Ik denk dat het niet te schatten is.
Maar goed, ze moeten toch iets zeggen, leeftijdloos is ook zo wat.

- Marieta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer
Wij kijken op het werk altijd naar de aanslag van de tanden vooral. Spiertwitte tanden dan zijn ze meestal tot de 2 jaar. Bij licht gelige tanden zo van de 2 tot de 4. Bij wat meer gelige tanden en wat aanslag zo van de 4 tot de 8a9 jaar. En veel aanslag en slijtage zo vanaf de 9 a 10 jaar. En dan natuurlijk de rest van de conditiev anz on hond.
Maar natuurlijk kan je het nooit precies weten. 8 van de 10 keer zitten ze goed. Maar er zijn ook keren geweest dat ze er volledig naast zaten en de hond of veel ouder of veel jonger was. Maar ik moet zeggen dat ze er meestal niet meer als 1 a 2 jaar naast zitten en ze vaak zelfs de goede leeftijd hebben geschat. Er zijn regelmatig dieren opgehaald, waarvan al een leeftijd was geschat. En dan kun je zien, dat het vaak toch klopt.
1 keer in de 5 jaar tijd nog maar meegemaakt dat er 1 op 4 was geschat en hij 14 bleek. Die hond zag er ook nog uit en was in topconditie. Zo ook het gebit! De eigenaar was daar natuurlijk nogal trots op hahahaha.
Ik ben een tijdje terug met mn ouders naar een hondje gaan kijken die de dierenarts op 8 jaar had geschat en ze zelf zeiden wij denken zelfs maar 4 jaar. Toen we het hondje zagen had ie flinke tandsteen (zou nog weggehaald worden) zowiezo waren er al veel kiezen uitgevallen en ook wat tandjes voor en had het hondje al staar. Ik had een sterk vermoeden dat het hondje al 10 plus was gezien de rest van de conditie van de vacht.
En een tijdje terug hadden we zelf een hondje binnen. Iedereen dacht een ouder hondje, omdat het staar had. Bleek pas 4 te zijn en had iets aan de oogjes. Je kunt het dus nooit 100% zeker weten.
Groetjes Marieta
Maar natuurlijk kan je het nooit precies weten. 8 van de 10 keer zitten ze goed. Maar er zijn ook keren geweest dat ze er volledig naast zaten en de hond of veel ouder of veel jonger was. Maar ik moet zeggen dat ze er meestal niet meer als 1 a 2 jaar naast zitten en ze vaak zelfs de goede leeftijd hebben geschat. Er zijn regelmatig dieren opgehaald, waarvan al een leeftijd was geschat. En dan kun je zien, dat het vaak toch klopt.
1 keer in de 5 jaar tijd nog maar meegemaakt dat er 1 op 4 was geschat en hij 14 bleek. Die hond zag er ook nog uit en was in topconditie. Zo ook het gebit! De eigenaar was daar natuurlijk nogal trots op hahahaha.
Ik ben een tijdje terug met mn ouders naar een hondje gaan kijken die de dierenarts op 8 jaar had geschat en ze zelf zeiden wij denken zelfs maar 4 jaar. Toen we het hondje zagen had ie flinke tandsteen (zou nog weggehaald worden) zowiezo waren er al veel kiezen uitgevallen en ook wat tandjes voor en had het hondje al staar. Ik had een sterk vermoeden dat het hondje al 10 plus was gezien de rest van de conditie van de vacht.
En een tijdje terug hadden we zelf een hondje binnen. Iedereen dacht een ouder hondje, omdat het staar had. Bleek pas 4 te zijn en had iets aan de oogjes. Je kunt het dus nooit 100% zeker weten.
Groetjes Marieta