Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
moest dat nou zo?
Moderator: moderatorteam
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: moest dat nou zo?
Euhhh dit gaat om bewust een konijn "uitlaten" in een hondengebied. Dan ligt de verantwoording ook bij baasje van konijn en niet alleen de honden 
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dit was geen "wild dier" maar een tam konijngyanty schreef:Ik vind dit altijd zo'n vervelend excuus.... Tja ik heb een jachthond, dus ik kan er niks aan doen..... Wat een bullshit! We hebben ontzettend veel honden in Nederland. Er is weinig natuurgebied en wilde dieren hebben dus al weinig ruimte om natuurlijk te kunnen leven. Als al de jagende honden maar gewoon mogen jagen als ze willen dan wordt het echt een zootje in Nederland. En ik snap waarom alle losloopgebieden ineens sluiten en waarom natuurbeheerders steeds meer honden op hun terrein weigeren. Ook een jachthond kan je trainen en mag pas jagen als baasje dat zegt.
En die zet je dus niet neer in een hondenlosloopgebied lijkt mij.
Als je een beetje je verstand gebruikt tenminste.
Weet jij zeker dat jouw hond de kat van de buren met rust laat als je die in een losloopbos zou tegenkomen?
En daarvan kan je nog een vermoeden hebben dat je hem een keertje tegen komt.
Wie rekent er nou op een tam konijn in een losloopgebied dat kennelijk direct achter de huizen ligt?
- Hamilton
- Zeer actief
dat excuus heb ik niet gemaakt, ook ik vind het heel vervelend dat mijn hond naar het konijn toe rende,mijn jachthond mag ook helemaal niet zomaar overal jagen, sterker nog, buiten dit gebied en het afgesloten weiland van mijn vriendin, komt hij niet los, oja, en op het afgeschreven sportveld bij ons aan de overkant, omgeven door hekwerk, dus moeilijk te ontsnappen.gyanty schreef:Ik vind dit altijd zo'n vervelend excuus.... Tja ik heb een jachthond, dus ik kan er niks aan doen..... Wat een bullshit! .
Dit losloopgebied is een , in breedte varieërende , groenstrook met bomen en struiken, aangrenzend aan de achtertuinen van omwonenden en aan de andere kant een brede sloot met vijverpartijen, met daarachter weilanden.
het gemeente beleid is om de groenstrook tussen pad en sloot 2 x per jaar te maaien, dus staat er meestal vrij lang gras en bloemen in die strook. Hier laat ik Svear dus los, zodat hij lekker kan snuffelen en zijn eigen tempo kan bepalen.Tja, soms zit er een kat verstopt in het hoge gras en ruikt Svear die eerder dan dat ik hem zie, en rent er dan achteraan.
Reken maar dat als ik daar loop met m'n honden, ik ogen op steeltjes heb en konstant om mij heen loop te kijken naar eventuele mogelijke "moeilijkheden".( vast herkenbaar voor de brakkenmensen onder ons)
Dit konijn zat ( voor mij) totaal onverwacht om de bocht op een grasveld.
@Ook een jachthond kan je trainen en mag pas jagen als baasje dat zegt.
er zijn jachthonden en jachthonden, ieder voor een speciale taak/taken
mijn honden vallen onder de groep "lopende honden en zweethonden" en worden geheel zelfstandig ingezet, dus niks baas die zegt : nu mag je gaan jagen. nee onze hond/honden worden losgelaten om zelfstandig in een inmens groot gebied sporen te zoeken en die dan uit te werken. aan het gehuil/geblaf hoort en weet de jager waar en op welk wildspoor ze zitten. Dit kan uren duren en reken er maar niet op dat je hond "op 'n spoor"terug te roepen is.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als ik hier in het bos loop heb ik Orpa ook vast, omdat die katten de bomen in jaagt.
Dat mag niet dus is ze vast. De rest doet het niet, die mogen dus los.
Maar ik kan echt niet garanderen dat een tam konijn niet wordt besprongen, hoor.
Ik bedoel: een konijn?!
Hier, en voor zover ik weet ook in de rest van Nederland, worden in bossen en losloopgebieden overtollige kippen en konijnen losgelaten omdat je er dan af raakt zonder dat je zelf wat hoeft te doen.
Dat weet de meneer van het konijn vast ook wel.
Dus wat verwacht zo'n man nou?
Als er iemand hier raar heeft gedaan is het niet Hamilton in elk geval
Dat mag niet dus is ze vast. De rest doet het niet, die mogen dus los.
Maar ik kan echt niet garanderen dat een tam konijn niet wordt besprongen, hoor.
Ik bedoel: een konijn?!
Hier, en voor zover ik weet ook in de rest van Nederland, worden in bossen en losloopgebieden overtollige kippen en konijnen losgelaten omdat je er dan af raakt zonder dat je zelf wat hoeft te doen.
Dat weet de meneer van het konijn vast ook wel.
Dus wat verwacht zo'n man nou?
Als er iemand hier raar heeft gedaan is het niet Hamilton in elk geval
-
Mojuan
- Zeer actief
Niet erg handig om je konijn in een hondenlosloop gebied neer te zetten.
Dat is vragen om problemen.
Ik vind dat jou totaal niets te verwijten valt, zelfs niet als je hond het konijn te pakken had gehad.
En die vent hoort jouw hond niet zomaar te schoppen, is hij gek?
Dat is vragen om problemen.
Ik vind dat jou totaal niets te verwijten valt, zelfs niet als je hond het konijn te pakken had gehad.
En die vent hoort jouw hond niet zomaar te schoppen, is hij gek?

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ah kom op joh, wat heb je nou met een konijn in een losloopgebied te zoeken.gyanty schreef:Ik vind dit altijd zo'n vervelend excuus.... Tja ik heb een jachthond, dus ik kan er niks aan doen..... Wat een bullshit! We hebben ontzettend veel honden in Nederland. Er is weinig natuurgebied en wilde dieren hebben dus al weinig ruimte om natuurlijk te kunnen leven. Als al de jagende honden maar gewoon mogen jagen als ze willen dan wordt het echt een zootje in Nederland. En ik snap waarom alle losloopgebieden ineens sluiten en waarom natuurbeheerders steeds meer honden op hun terrein weigeren. Ook een jachthond kan je trainen en mag pas jagen als baasje dat zegt.Hamilton schreef:Hè jij was net even sneller dan ik, en je hebt het mooi uitgelegd, alleen heb ik een "reuze"Beagle oftewel een zweedse foxhound( Hamilton Stövare) en die kan dus een beetje snellerEmma schreef:
TS liep in een losloopgebied.
en Beagles zijn geboren jachthonden. als zo`n hond het konijn eerder in het vizier heeft dan jij als baas, is het vrij normaal dat een zelfstandige jachthond daar naar toe gaat.
en, ik zou ook geen konijn verwachten daar.
en ik vind ook heel stom dat zo`n man je hond schopt. lekkere dierenliefhebber. je gaat dan toch niet met een konijn in een hondenlosloopgebied zitten???
doe dat dan ergens anders. dat is bijna zelfmoord voor dat konijn., hoewel met z'n 12 jaar is de grootste snelheid er wel uit
En een hond die jaagt, die leer je niet even af om te jagen, dat garandeer ik je.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Hier liep laatst ook al zo'n klein kind met een konijn aan een riempje door t losloopgebied. Tsja, dan ga ik natuurlijk wel een sprintje trekken naar mijn honden toe...Maar als iemand vervolgens in reactie mijn hond geschopt had, had ie aan mij ook een kwaaie. Je kan de kat ook op t spek binden met je konijn... 
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
oke, heb ik ook weer wat geleerd. nu ik beter naar je foto`s kijk zie ik het nu ookHamilton schreef:Hè jij was net even sneller dan ik, en je hebt het mooi uitgelegd, alleen heb ik een "reuze"Beagle oftewel een zweedse foxhound( Hamilton Stövare) en die kan dus een beetje snellerEmma schreef:TS liep in een losloopgebied.Casey schreef:Nee, dat hoefde niet zo. Maar aan de andere kant, als jij je honden niet onder controle hebt, waarom lopen ze dan los? Gewoon omdat het mag? Ik vind jou wat dat betreft dus net zo fout, eerlijk gezegd. Hoewel ik de man met konijn wel extreem stom vind, dat dan weer wel.
Kees
en Beagles zijn geboren jachthonden. als zo`n hond het konijn eerder in het vizier heeft dan jij als baas, is het vrij normaal dat een zelfstandige jachthond daar naar toe gaat.
en, ik zou ook geen konijn verwachten daar.
en ik vind ook heel stom dat zo`n man je hond schopt. lekkere dierenliefhebber. je gaat dan toch niet met een konijn in een hondenlosloopgebied zitten???
doe dat dan ergens anders. dat is bijna zelfmoord voor dat konijn., hoewel met z'n 12 jaar is de grootste snelheid er wel uit
- iones
- Zeer actief
Dit vind ik een beetje hetzelfde verhaal van mensen die vinden dat hun kat het recht hebben om ergens rond te lopen in een gebied waar honden los mogen lopen. En dan boos worden als hun kat gepakt wordt.
Die man had niet het recht om jouw hond te schoppen vind ik. Het konijn was namelijk al weg. het was gewoon onnodige agressie.
Die man had niet het recht om jouw hond te schoppen vind ik. Het konijn was namelijk al weg. het was gewoon onnodige agressie.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind dat jou niks te verwijten valt hoor.
Ik verbaas me over reacties van hondenmensen die vinden van wèl of dat je je hond niet onder appèl hebt.
Dit heeft geen moer meer met appèl te maken maar met een robothond.
Als je met een konijn of kat in een losloopgebied gaat wandelen is er een steekje bij je los.
Zelfs honden die konijnen of katten thuis met rust laten jagen vaak buiten hier wel op.
Tis voor sommige mensen misschien pijnlijk om te horen maar niet alle honden zijn zoals Lassie en Boomer
Ik verbaas me over reacties van hondenmensen die vinden van wèl of dat je je hond niet onder appèl hebt.
Als je met een konijn of kat in een losloopgebied gaat wandelen is er een steekje bij je los.
Zelfs honden die konijnen of katten thuis met rust laten jagen vaak buiten hier wel op.
Tis voor sommige mensen misschien pijnlijk om te horen maar niet alle honden zijn zoals Lassie en Boomer
- CKS
- Zeer actief
Even voor de duidelijkheid: ik vind het dus gigantisch stom om je konijn waar dan ook -losloopgebied of niet- los te laten lopen. Een konijn is al geen huisdier en al helemaal niet een dier dat voor zichzelf kan zorgen als het buiten is, dus gewoon niet doen. Als Knijn doodgebeten was had meneer bij mij ook niet een potje hoeven te komen janken.
Maar dan nog vind ik het geen goed plan om een hond los te laten lopen als die niet zeer strak onder appèl staat. Je hebt zelfs als je hond wel onder appèl staat al niet de controle over wat er verder allemaal gebeurt maar als je eigen hond ook al niet perfect luistert is het naar mijn idee echt te spannend allemaal. En dat heeft Svear nu inderdaad een rotschop in zijn flank opgeleverd- hoe fout dat ook is.
Kees
Maar dan nog vind ik het geen goed plan om een hond los te laten lopen als die niet zeer strak onder appèl staat. Je hebt zelfs als je hond wel onder appèl staat al niet de controle over wat er verder allemaal gebeurt maar als je eigen hond ook al niet perfect luistert is het naar mijn idee echt te spannend allemaal. En dat heeft Svear nu inderdaad een rotschop in zijn flank opgeleverd- hoe fout dat ook is.
Kees
- iones
- Zeer actief
Als alle honden alleen los mochten als ze strak onder commando staan, dan mogen alleen de mechelaars waarmee getraind wordt nog los. Want er zijn weinig honden die uberhaupt opgevoed worden. Daarnaast, een hond is zoals eerder gezegd geen robot. Hij blijft altijd instinct houden en die zal altijd zo nu en dan boven komen drijven.
Het is niet eerlijk om de kat op het spek te binden. En dat is wel het geval als je konijnen of katten laat lopen in een losloopgebied voor honden. WAarom ligt de verantwoordelijkheid bij de hondeneigenaar alleen? Waar blijft het gezonde verstand van de eigenaren van de andere dieren? Waarom gaan zij altijd vrijuit onder alle verantwoordelijkheid? Is dat reeel?
Het is niet eerlijk om de kat op het spek te binden. En dat is wel het geval als je konijnen of katten laat lopen in een losloopgebied voor honden. WAarom ligt de verantwoordelijkheid bij de hondeneigenaar alleen? Waar blijft het gezonde verstand van de eigenaren van de andere dieren? Waarom gaan zij altijd vrijuit onder alle verantwoordelijkheid? Is dat reeel?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
Cantus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
jij slaat de spijker op zijn kop!sirene schreef:Ik vind dat jou niks te verwijten valt hoor.
dongo kan ik hier af leggen en dan kunnen de konijnen lekker rond huppelen, over hem heen lopen enz. maar no way dat ik dit voor elkaar krijg buiten bij andere konijnen!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik neem aan dat jij je hond(en) dus nooit loslaat?Casey schreef:Even voor de duidelijkheid: ik vind het dus gigantisch stom om je konijn waar dan ook -losloopgebied of niet- los te laten lopen. Een konijn is al geen huisdier en al helemaal niet een dier dat voor zichzelf kan zorgen als het buiten is, dus gewoon niet doen. Als Knijn doodgebeten was had meneer bij mij ook niet een potje hoeven te komen janken.
Kees
Of heb je er eentje die je opwindt met een sleuteltje.
-
Fin
- Zeer actief
Volgens mij is dat het eerste, ik meen me in elk geval zoiets te herinneren.ranetje schreef:Ik neem aan dat jij je hond(en) dus nooit loslaat?
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Amensirene schreef:Ik vind dat jou niks te verwijten valt hoor.
- Hamilton
- Zeer actief
oke, heb ik ook weer wat geleerd. nu ik beter naar je foto`s kijk zie ik het nu ookEmma schreef:
Hè jij was net even sneller dan ik, en je hebt het mooi uitgelegd, alleen heb ik een "reuze"Beagle oftewel een zweedse foxhound( Hamilton Stövare) en die kan dus een beetje sneller, hoewel met z'n 12 jaar is de grootste snelheid er wel uit
geeft niet hoor, De Hamilton Stövare is hier zo'n onbekend ras ( 4 in Nederland) dat je je best mag vergissen
even ter verduidelijking het verschil

Nils ( 6 jr) en Jänta( Beagle, 1 jr)

Svear 6 jr en Jänta 14 jr
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
nou ja, nee dat hoeft zeker niet zo.
Ik was denk ik behoorlijk wat kwader geworden dan jij.
Ik hoop dat Svaer er verder niks aan over houdt. Arme vent, op je 12e nog een trap krijgen van een malloot.
Ik was denk ik behoorlijk wat kwader geworden dan jij.
Ik hoop dat Svaer er verder niks aan over houdt. Arme vent, op je 12e nog een trap krijgen van een malloot.

- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Van dit dus...en daarbij...als er iemand zo uit zou halen naar Muis dan ga ik vanuit een reflex dingen doen waar die meneer heel naar van wordtsirene schreef:Ik vind dat jou niks te verwijten valt hoor.
-
anica
- Actief
ik heb niet al het boven staande gelezen maar ik zou aangifte doen, ben het zo zat al die mensen die met hun hand(voet) aan anders mans dieren zitten.
je schopt toch niet zomaar een hond! tuurlijk komt zo'n hond naar je toe als je daar met een konijn loopt maar dan ga je toch niet schoppen? dat is gewoon dieren mishandeling
wat een gek!!!!!!!!!!!!!!
je schopt toch niet zomaar een hond! tuurlijk komt zo'n hond naar je toe als je daar met een konijn loopt maar dan ga je toch niet schoppen? dat is gewoon dieren mishandeling
wat een gek!!!!!!!!!!!!!!
- CKS
- Zeer actief
Koko (Hollandse herder) en Patrico (Westie) kunnen los. Koko omdat ze perfect onder appèl staat, Patricio omdat ie aan mijn vriendin vastgeplakt zitranetje schreef: Ik neem aan dat jij je hond(en) dus nooit loslaat?
In mijn geval omdat ik de eigenaar ben. En ik ga dus niet zomaar vertrouwen dat andere mensen ook wel een beetje verantwoordelijkheid voor mijn honden gaan nemen.iones schreef: WAarom ligt de verantwoordelijkheid bij de hondeneigenaar alleen?
Geen idee maar ik ga mijn honden niet blootstellen aan het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van andere mensenWaar blijft het gezonde verstand van de eigenaren van de andere dieren? Waarom gaan zij altijd vrijuit onder alle verantwoordelijkheid? Is dat reeel?
Kees
-
Cantus
- Zeer actief
er bestaat niet zoiets als perfect onder appel...ook jouw hond kan door omstandigheden getriggerd worden...
- CKS
- Zeer actief
Klopt en daarom ben ik dus ook met haar heel voorzichtig. Ik laat haar dus echt niet los uit of zo. Los gaat ze alleen bij trainen en als ik in het bos ga wandelen waar het verkeer echt heel ver weg is.Dongo schreef:er bestaat niet zoiets als perfect onder appel...ook jouw hond kan door omstandigheden getriggerd worden...
Kees
-
Cantus
- Zeer actief
maar dan slaat het dus nergens op wat je hier zegt:Casey schreef:Klopt en daarom ben ik dus ook met haar heel voorzichtig. Ik laat haar dus echt niet los uit of zo. Los gaat ze alleen bij trainen en als ik in het bos ga wandelen waar het verkeer echt heel ver weg is.Dongo schreef:er bestaat niet zoiets als perfect onder appel...ook jouw hond kan door omstandigheden getriggerd worden...
Kees
-
Fin
- Zeer actief
En waar iemand dus ooit op het onzalige idee kan komen om juist daar zijn konijn, kat of fret uit te gaan laten.Casey schreef:Klopt en daarom ben ik dus ook met haar heel voorzichtig. Ik laat haar dus echt niet los uit of zo. Los gaat ze alleen bij trainen en als ik in het bos ga wandelen waar het verkeer echt heel ver weg is.Dongo schreef:er bestaat niet zoiets als perfect onder appel...ook jouw hond kan door omstandigheden getriggerd worden...
Kees
-
pepim
- Zeer actief
Jij woont in Spanje toch? Zou dat ook geen verschil maken, of woon je in een dichtbevolkt gebied?Casey schreef:Klopt en daarom ben ik dus ook met haar heel voorzichtig. Ik laat haar dus echt niet los uit of zo. Los gaat ze alleen bij trainen en als ik in het bos ga wandelen waar het verkeer echt heel ver weg is.Dongo schreef:er bestaat niet zoiets als perfect onder appel...ook jouw hond kan door omstandigheden getriggerd worden...
Kees
Overigens, die trap kun je niet goedpraten mijns inziens, buiten dat het 'tamme' konijn al in zijn eigen tuin was teruggekeerd en door het hek heen geglipt (lijkt me dat een hond daar niet doorheen kan, ok overheen dan weer wel) ging de eigenaar van het konijn naar voren om Hamilton een schop te geven. Hoe durf je!
Nu we kunnen het er lang en breed over hebben, maar dat had arme Hamilton absoluut niet verdiend!
Maar goed, jij heb dus alles altijd onder contrôle en maakt nooit foutjes begrijp ik dat goed?
- CKS
- Zeer actief
Inderdaad. Maar............christo schreef: En waar iemand dus ooit op het onzalige idee kan komen om juist daar zijn konijn, kat of fret uit te gaan laten.![]()

Die kans is extreem klein
Kees
-
Fin
- Zeer actief
Een acht+ voor de poging je eruit te lullen...Casey schreef:Inderdaad. Maar............christo schreef: En waar iemand dus ooit op het onzalige idee kan komen om juist daar zijn konijn, kat of fret uit te gaan laten.![]()
Die kans is extreem klein![]()
Kees
- CKS
- Zeer actief
Dat klopt, en ik had ook niet ingeschat dat mensen zo gestoord kunnen zijn om in een losloopgebied hun konijn uit te gaan latenchristo schreef: Een acht+ voor de poging je eruit te lullen...maar dat dacht Hamilton dus ook.
Maar evengoed, als je je hond los laat lopen in een dichtbevolkt gebied zonder dat die netjes onder appèl staat, dan is de veilighied van je hond dus wel mede afhankelijk van anderen die je niet eens kent (en die blijkbaar gestoord genoeg kunnen zijn om met hun konijn te gaan wandelen). Aan dat risico stel ik mijn honden bij voorkeur niet bloot
Kees
-
Fin
- Zeer actief
Prima, maar een ander - die geen dunbevolkt gebied tot zijn of haar beschikking heeft - maakt daar andere keuzes in. En hoeft dan niet veroordeelt te worden vanwege een stom ongelukje.Casey schreef:Dat klopt, en ik had ook niet ingeschat dat mensen zo gestoord kunnen zijn om in een losloopgebied hun konijn uit te gaan latenchristo schreef: Een acht+ voor de poging je eruit te lullen...maar dat dacht Hamilton dus ook.
En in mijn eerste post schreef ik al dat Svear die trap dus niet verdiend had.
Maar evengoed, als je je hond los laat lopen in een dichtbevolkt gebied zonder dat die netjes onder appèl staat, dan is de veilighied van je hond dus wel mede afhankelijk van anderen die je niet eens kent (en die blijkbaar gestoord genoeg kunnen zijn om met hun konijn te gaan wandelen). Aan dat risico stel ik mijn honden bij voorkeur niet bloot![]()
Kees