Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fries Open voor Jachthonden

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Fries Open voor Jachthonden

Ongelezen bericht door ranetje »

Op de Country fair in Friesland op 4, 5 en 6 september http://www.countryfairfriesland.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; was ook een jachthondenwedstrijd:
De Fries Open voor Jachthonden.
Op voorstel van Marjoleine heb ik Ita daarvoor ingeschreven.
Zo lezend op het forum over Ita’s trainingen, dacht ze dat Ita dat wel aan kon.
Nadat ik het verslag had gelezen van de wedstrijd van vorig jaar had ik daar flink wat twijfels over. :roll:
Elke proef bestond uit drie apporten, er kwam het een en ander aan dirigeren bij kijken enz. :denken:
Als training misschien geschikt?

Eerlijk is eerlijk, Marjoleine had wel gelijk. Het was een erg leuke trainingsmogelijkheid, waarbij Ita het beslist niet slecht deed.
Voor de finale was ze niet goed genoeg, maar dat hadden we ook geen van beiden in gedachten.

De ochtendproeven:
Bij elke proef hoort een verhaaltje dat je van tevoren krijgt zodat je je vast iets kan inleven.
Wij begonnen met: Op post bij een waterjacht.
Ik “mocht” even uitrusten in de schuilhut en Ita mocht naast me, net buiten de hut, liggen zodat ze het veld goed kon overzien.
Er klonken twee schoten en er vielen twee stuks wild op het veld (gans en eend).
Na een korte stilte klonk er nog een schot en achter me in het riviertje klonk een plons (gans). Ik kreeg de mededeling dat de gans aangeschoten was (dus een sleepspoor over water).
Dat betekent eerst de gans zien binnen te krijgen. Ik kreeg Ita met enige moeite wel over water en ik heb gezien dat ze de sleep ging lopen, maar de gans kwam niet binnen. Ik vermoed omdat ze dat beest nog niet goed kende?
Want…………………. Daarna stuurde ik haar naar de greppel waar ook een gans lag.
Ze keek in de greppel, deinsde achteruit en begon heftig te keffen tegen die gans. :N:
Ze danste om de greppel heen :smile2: en ik had enige overtuigingskracht nodig om haar te bewegen de gans toch op te nemen, uit de mansdiepe greppel te tillen en naar me toe te brengen. Dat heeft ze uiteindelijk wel gedaan.
Daarna moest ze nog een eend binnen brengen.
Ik moest een stukje met haar mee lopen, want dit soort dubbele apporten heb ik nog weinig kunnen doen dus daar is ze nog niet sterk in.
De eend kwam ook binnen dus twee van de drie apporten gevonden.

Daarna: een drijfjacht.
Omdat er drijvers te weinig zijn wordt aan mij gevraagd mee te komen om een stukje bos uit te drijven. De hond blijft even achter op het pad bij de keurmeester.
Na het klinken van twee schoten moet ik terug naar de hond en haar inzetten om het geschoten wild te zoeken.
Daarna mag ze een verloren apport van eerder die ochtend ook nog even opzoeken.
Ita bleef keurig zitten bij de keurmeester toen ik mee het bos in ging.
Er moesten een haas en een konijn gezocht worden.
Het haas kwam binnen. Daarna heb ik haar niet genoeg onder de wind ingezet om het konijn te kunnen vinden (dus in ieder geval ook mijn fout). Het was een moeilijk stukje bos met eerst een greppel dwars over en daarna in de lengte diverse greppels naast elkaar. Ita ging niet genoeg naar rechts om het konijn te vinden. Maar……………………… toen ze het bos uit kwam kreeg ze verwaaiing van een eend die in het gras klaar lag voor een volgende kandidaat.
Snel pakte ze de eend en kwam die trots brengen :mrgreen: . Zowel de keurmeester als ik vonden dat slim bekeken! :ok:
Vervolgens moest ik haar nog over water sturen om een eend te zoeken aan de overkant. Ook dat ging goed en ze kwam snel met de eend terug.

De derde proef voor ons was de duivenjacht:
Ik ben uitgenodigd voor de duivenjacht.
De jagermeester geeft me een plaats in een mansdiepe greppel aan de rand van het bos. De hond mag voor me in het gras down gaan of achter me zitten in de bosrand. Ook in het bos is nog een jacht gaande.
Ik heb Ita voor me op het veld gehouden.
Er klinkt een schot en er valt een duif tussen de lokduiven op het veld.
Ita mag hem ophalen.
Ze rent er naar toe en wil de eerste duif die ze tegen komt oppakken.
Ze ruikt dat het een nepduif is :denken: en laat hem liggen. Zo onderzoekt ze alle lokduiven tot ze bij de echte duif komt :mrgreen:
Die pakt ze op en brengt hem naar me toe. :ok:
Er klinkt een schot achter me en er klinkt nog een schot en aan de zijkant van het veld valt weer een duif.
Ita mag die duif weer halen, maar ze loopt naar de kring lokduiven, ze heeft de duif niet zien vallen (was ook een beetje een lage worp).
Dat wordt dus dirigeren. :tongue:
Rechtstreeks lukt me in eerste instantie niet dus ik stuur haar langs de greppel, als mooie rechte lijn, en dan wil ik haar aan het einde naar rechts laten gaan.
Het eerste stuk ging perfect, maar daarna ging ze zitten poepen :N: :smile: . Ze moest duidelijk heel erg nodig.
Toen ze uitgepoept was vroeg ik haar aandacht, maar daarop kwam ze direct naar me toe. Nog maar een keer inzetten dan.
Ik zag wat witte tuinstoelen staan in een tuin achter de gevallen duif.
Ita in zit gezet en ik ben achter haar gaan staan en heb haar kop recht op die tuinstoelen gericht. Daarna weer commando vooruit gegeven en ze ging in een kaarsrechte lijn naar die stoelen en dus naar de duif.. Ook die kwam dus binnen.
Daarna moest ik haar het bos in sturen om een konijn (van dat schot achter mij) op te zoeken.
Ze ging wel mooi diep, maar ik heb haar toch nog twee keer opnieuw moeten inzetten voor ze met het konijn tevoorschijn kwam.
Maar toch, wel drie apporten binnen.
Ze heeft zo geweldig goed haar best gedaan :ok: :D

De keurmeesters spraken waarderend over haar werk. Voor zo’n jong hondje deed ze het heel goed vonden ze.

’s Middags konden de beste honden (die overal alle 3 apporten hadden binnengebracht) nog een keer aan de slag. Daar was Ita uiteraard niet bij. Dat had ik ook niet verwacht. Er waren 4 honden die om de eer streden.
De eerste proef (weer drie apporten):
De baas staat op een “hoogzit” en de hond zit beneden voor hem.
Er klinken drie schoten. Bij het eerste schot valt er een eend aan de rand van het veld, bij de tweede een eend in het bos en het derde schot is een sleep.
Uiteraard moet dan eerst de sleep gelopen worden. Aangeschoten wild moet eerst binnen komen, daarna kan de rest gehaald worden, zo hoort dat.
Niet iedereen nam die volgorde.
De sleep was ook erg moeilijk want daarvoor moest je de hond een heel eind over het veld vooruit sturen langs de eend die hij had zien vallen. Daarna afstoppen en naar rechts naar de greppel sturen waar hij dan overheen de sleep moest oppakken.
Alle honden konden de eenden vinden, maar er waren er maar twee die het begin van de sleep konden vinden. Beiden Labradors.
Dus er was nog een “barrage” nodig.
Dat was nog een sleep, over water deze keer, en met naar ik meen twee apporten aan de rand van het grote veld.. Ik kon het niet goed zien omdat ik me wat achteraf hield. Ita is loops en ik heb geprobeerd de reuen te vermijden.
Uiteindelijk werd met een tijdsverschil van 5 seconden een winnaar uitgeroepen.
Vanwege het erg kleine tijdsverschil kreeg de andere Labrador ook een Certificaat. Dat vond ik een topbeslissing van de organisatie. :ok:

edit:typo 2 x
Laatst gewijzigd door ranetje op 08 sep 2009 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Fries Open voor Jachthonden

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ita deed het heel erg goed! :ok:
De keurmeesters waren erg over haar te spreken inderdaad, ze is al enorm steady en deed het echt goed.
Ik ga straks foto's uitzoeken, ik zal ze in een apart topic zetten ;)
ranetje schreef:Uiteindelijk werd met een tijdsverschil van 5 seconden een winnaar uitgeroepen.
Vanwege het erg kleine tijdsverschil kreeg de andere Labrador ook een Certificaat. Dat vond ik een topbeslissing van de organisatie.
Absoluut!
De winnaar had het niet verwacht, want dit is een heel pittige wedstrijd en er waren een paar erg goede en ervaren honden aanwezig. Maar zo zie je maar ;)
En als je in aanmerking neemt dat de tweede labrador 9,5 jaar is, vind ik het helemaal een prima prestatie!

Ik vond de sfeer weer erg goed :E:
De manier van training is altijd positief en de honden worden naar hun aanleg bekeken, en zo hoort het ook.
Volgend jaar weer? :8):
Misschien kunnen we Jaap dan ook overhalen! :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat goed van Ita zeg :ok:
Zo te lezen was het voor jullie beide een geweldige ervaring!
Ik ben benieuwd naar de foto's Marjoleine.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ita deed het heel erg goed! :ok:
De keurmeesters waren erg over haar te spreken inderdaad, ze is al enorm steady en deed het echt goed.
Ik ga straks foto's uitzoeken, ik zal ze in een apart topic zetten ;)
ranetje schreef:Uiteindelijk werd met een tijdsverschil van 5 seconden een winnaar uitgeroepen.
Vanwege het erg kleine tijdsverschil kreeg de andere Labrador ook een Certificaat. Dat vond ik een topbeslissing van de organisatie.
Absoluut!
De winnaar had het niet verwacht, want dit is een heel pittige wedstrijd en er waren een paar erg goede en ervaren honden aanwezig. Maar zo zie je maar ;)
En als je in aanmerking neemt dat de tweede labrador 9,5 jaar is, vind ik het helemaal een prima prestatie!

Ik vond de sfeer weer erg goed :E:
De manier van training is altijd positief en de honden worden naar hun aanleg bekeken, en zo hoort het ook.
Volgend jaar weer? :8):
Misschien kunnen we Jaap dan ook overhalen! :mrgreen:
Absoluut volgend jaar weer :ok:
Ik hoop dat Jaap* dan ook mee doet.
Volgens mij zou het voor Felix een geweldig feestje zijn :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Leuk om te lezen hoe dat gaat....maar waar ik als totale leek benieuwd naar ben. Hoe gaat dat dan, dat zo'n beest zogenaamd valt? Ze richten een schot de hemel in en op die plek laat iemand gewoon een beest vallen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Tjongejonge dat klinkt leuk, en wat goed gedaan van jullie :ok:
Ik had mij voorgenomen om te gaan kijken, maar Felix kreeg een persoonlijke uitnodiging om met z'n vrienden te komen zwemmen op een laatse zwembaddag :pffff: :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Wat een leuk verslag Nettie :ok: .
Heerlijk tot in details en zo te lezen hebben zowel jij als Ita geweldig genoten.
Zijn er ook nog foto's van jullie :F: ?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

wat ontzettend leuk om te lezen, zo wordt voor mij het wereldje van de jacht(honden) ook een stuk duidelijker.

Fijn Nettie dat Ita het zo goed deed, het is echt een hondje om trots op te zijn :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Leuk om te lezen hoe dat gaat....maar waar ik als totale leek benieuwd naar ben. Hoe gaat dat dan, dat zo'n beest zogenaamd valt? Ze richten een schot de hemel in en op die plek laat iemand gewoon een beest vallen?
Ja klopt.
Iemand gooit na het schieten een apport in de lucht.
Soms kan de hond dat horen, meestal kan hij het ook zien, maar niet altijd.
Als er een vogel geschoten wordt hoor je als het goed is een plofje als hij op de grond terecht komt.
De hond hoort dat. Ik niet hoor :mrgreen:
Een konijn levert soms wat geritsel op, maar meestal hoor je daar niks.
Dat betekent dat de hond "verloren" moet zoeken.
Dus een stuk bos afzoeken waarbij hij zelf via de verwaaiing van de geur op de wind naar het apport toe moet.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Wat een leuk verslag Nettie :ok: .
Heerlijk tot in details en zo te lezen hebben zowel jij als Ita geweldig genoten.
Zijn er ook nog foto's van jullie :F: ?
Marjoleine heeft beloofd wat foto's uit te zoeken en neer te zetten in een apart topic :wink:
Ik hoop dat ze hier een linkje neer zet :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

renee-uk schreef:wat ontzettend leuk om te lezen, zo wordt voor mij het wereldje van de jacht(honden) ook een stuk duidelijker.

Fijn Nettie dat Ita het zo goed deed, het is echt een hondje om trots op te zijn :ok:
Ik ben heel trots op haar :D

Een goeie wedstrijdloper ben ik niet, ik ben niet zo van het perfecte afwerken :oeps: :mrgreen:
Het is wel heel erg fijn om met haar te werken.
Ze is erg slim :ok:

Volgens de deskundigen komt ze ook uit een uitstekende lijn.
Nou kan je daar ook best een lief dommerikje aantreffen :lol1: , maar Ita heeft het goede meegekregen van haar voorouders.
Afbeelding
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

Jammer dat ik er niet bij kon zijn, had me wel leuk geleken, zeker als je dit zo leest. Maar ik was op een ander erg leuk evenement in Spaarnwoude dus ik mag niet klagen. :)
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Een goeie wedstrijdloper ben ik niet, ik ben niet zo van het perfecte afwerken :oeps: :mrgreen:
Het is wel heel erg fijn om met haar te werken.
Op dit soort wedstrijden gaat het veel meer om het werken dan om de "perfecte afwerking".
Dat maakt het ook zo leuk :ok:
Bovendien zijn het allemaal mensen die gewoon een goed werkende hond kunnen waarderen, in plaats van te emmeren over details ;)
Bons schreef:Jammer dat ik er niet bij kon zijn, had me wel leuk geleken, zeker als je dit zo leest. Maar ik was op een ander erg leuk evenement in Spaarnwoude dus ik mag niet klagen. :)
Dit was natuurlijk véél leuker :pffff: :mrgreen:
Volgend jaar dan misschien?

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:wat een leuke praktijkgerichte no-nonsense wedstrijd, jammer dat dit niet ook in andere disciplines bestaat :ok: .

en wat deed ita het goed zeg :eek: :ok: !

maar, is onderstaande dan niet een voorbeeld van hoe het trainen met nepdieren tegen je kan werken?
ranetje schreef:Er klinkt een schot en er valt een duif tussen de lokduiven op het veld.
Ita mag hem ophalen.
Ze rent er naar toe en wil de eerste duif die ze tegen komt oppakken.
Ze ruikt dat het een nepduif is :denken: en laat hem liggen. Zo onderzoekt ze alle lokduiven tot ze bij de echte duif komt :mrgreen:
Die pakt ze op en brengt hem naar me toe. :ok:
Nee :wink:
Wat ik aan nepwild gebruik is van een heel ander materiaal, met een heel andere structuur.
Bovendien geef ik die nog de geur van het betreffende beest mee uit een flesje.
De lokduiven zijn gewoon van hard plastic.
Daar zit kraak noch smaak aan en ze zijn keihard.
Dat is totaal niet interessant.
Dat zag ik ook aan Ita, want ze wees die nepduiven gewoon af :mrgreen:
Wel liep ze op de eerste duif af alsof ze hem wilde oppakken, omdat ze nog niet eerder met die dingen in aanraking was geweest.
Maar ze wist heel zeker dat er veren en vleugels aan het opgeworpen duifje zaten, dus ze zocht meteen verder op geur :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Je hebt lokkers om duiven te lokken en nepduiven om apporteren mee te oefenen.
Dat is wel een wereld van verschil ;)

Ik heb wat foto's van de duivenjacht geplaatst:
http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... 69823.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Wauw Nettie; dat klinkt leuk allemaal :ok: (waarom worden dat soort dingen zo ver bij mij vandaan georganiseerd :ugh: ). En wat heeft het jonge meisje weer goed gepresteerd!
Ik vond het zo grappig om te lezen dat Ita ging keffen naar de gans :mrgreen: . Erg goed van haar dat ze dan toch overgehaald kon worden om hem toch naar je toe te brengen :ok:
Wat is het toch een heerlijk hondje hè :I:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Wauw Nettie; dat klinkt leuk allemaal :ok: (waarom worden dat soort dingen zo ver bij mij vandaan georganiseerd :ugh: ). En wat heeft het jonge meisje weer goed gepresteerd!
Ik vond het zo grappig om te lezen dat Ita ging keffen naar de gans :mrgreen: . Erg goed van haar dat ze dan toch overgehaald kon worden om hem toch naar je toe te brengen :ok:
Wat is het toch een heerlijk hondje hè :I:
Ja ze is een heerlijk hondje :ok: :D

Ze heeft een goede indruk achter gelaten.
Er kwamen mensen naar me toe voor nadere info over de Griffon waaronder een jager.

Ik zit ook wel in andere delen van het land hoor :wink:
Komende zaterdag weer in de buurt van Strijen (veldwerk training) :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”