Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

2e geworden - Combisport

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

2e geworden - Combisport

Ongelezen bericht door M@rleen »

Zondag 20 september 2009 hadden Boomer en ik onze 5e FHN-wedstrijd Combisport. Deze wedstrijd was in Nieuw-Vennep.

De dag ervoor was ik een beetje nerveus; gaat het ons wel lukken, ik met mn zwangere buik, Boomer die heel veel slaapt sinds we 2 weken geleden terug kwamen van vakantie..

Zondag was ik al vroeg wakker en vertrokken we op tijd naar Nieuw-Vennep. Eenmaal daar aangekomen eerst de tent opgezet, daarna de honden (Benny was mee om aan te moedigen) uit de auto gehaald.

Half 10 begon de wedstrijd. Als eerste deden we de combijump; samen over 4 hordes springen over een afstand van 100 meter. Dit 2x, omdat het op tijd gaat. De hond mag los of aan de riem, los krijg je 5 punten extra. Boomer doet dit onderdeel altijd los, tenzij hij het 1e rondje niet echt wil, dan blijft hij het 2e rondje aangelijnd. Boomer en ik liepen het 1e rondje helemaal geweldig, hij bleef dicht in de buurt en we sprongen vrijwel tegelijkertijd.
Bij het 2e rondje wilde hij niet gelijk starten, dus moest ik even inhouden voor de 1e sprong, omdat ik al wel weg was. We kregen een fout, omdat hij toch te ver weg was, daarna gingen we weer mooi gelijk op.

Na de combijump kwam de combispeed; samen door de paaltjes, 6 in totaal voor debutanten en veteranen. Dit is absoluut geen favoriet onderdeel van Boomer; het is saai... Op de training train ik dit met een (voet)balletje en stop ik na een paar paaltjes. Op een wedstrijd kan dit natuurlijk ook wel, maar dan heb je daar geen punten voor. Dus op de wedstrijd blijft Boomer aangelijnd en loods ik hem zo enthousiast mogelijk naar het einde. Vaak gaat dit langzamer dan ik wil, waardoor de lijn strak komt te staan en dit je dus punten kost. Nu stond ik daar even over te praten met een 'concurrent', zij gaf aan rodiworst bij zich te hebben en dat ik dit wel mocht geven bij het inlopen. Tijdens de rondes zelf, mag je geen voer of speelgoed tonen of bij je hebben. Rodiworst vond Boomer een erg goed idee, dus het inlopen (stukje rennen en scherpe bochten maken) ging prima! Het 1e rondje gingen we dus als een speer, want Boomer dacht dat ik nog steeds rodi bij me had, wat dus niet zo was.
Het 2e rondje ging ook erg goed, alleen sprong Boomer bij de laatste paaltjes tegen me op. Ik hield mijn hand te laag, om hem goed door de paaltjes te krijgen, maar hij dacht dat er nog rodiworst inzat. Volgende wedstrijd koop ik dus vantevoren rodiworst, voor het inlopen!

Om half 11 hadden we deze 2 onderdelen gehad, volgens het programmaboekje zouden Boomer en ik vanaf 13:15 uur aan de beurt zijn voor het GG-gedeelte, dus hebben we een lekkere wandeling met zwemstop gemaakt in het parkje aan de overkant.
Kwart over 11 waren we terug en bleek dat het GG-gedeelte vervroegd werd, ongeveer een half uur.

De uitslagen van de 1e 2 onderdelen waren opgehangen, Boomer en ik stonden op de 3e plaats, 1 punt onder de nummer 2!

Tijdens mijn lunch kwam degene die na mij aan de beurt was, zeggen dat ik nu toch aan de beurt was voor het GG-gedeelte? Het was nog geen 12 uur, dus ik wist zeker van niet. Ik was dus erg verbaasd te zien dat degene die voor mij aan de beurt was, al halverwege was met het GG-gedeelte.
Snel Boomer en het apportblok gepakt en naar het veld gegaan.

Het GG-gedeelte begon voor ons met een stuk (aangelijnd) volgen. Dit doe ik altijd aangelijnd met Boomer, gewoon voor de zekerheid dat hij meeloopt. Hier heb ik behoorlijk op geoefend met Boomer, omdat hij altijd een halve meter achter me loopt. Nu liep hij strak naast me, koppie omhoog, helemaal geweldig! Recht, links, rechtsomkeert, linksomkeert, halt houden, het ging helemaal geweldig. Met halt houden ging hij vrij snel liggen, uit zichzelf (doet hij anders nooit.. :ugh:), maar het zitten was nog binnen de oefening. Daarna los volgen. Boomer zat bij de start keurig netjes naast me. Ik vertrok, zei dat hij moest volgen en heb niet meer naar hem gekeken, omdat hij dan juist achter me gaat lopen. Halverwege moest hij af, dus gaf ik het commando en liep ondertussen zelf door totdat me gezegd werd dat ik me om mocht draaien. Boomer lag heel erg ver weg, maar kwam keurig netjes voor me zitten. Daarnaast moest hij aan de voet, maar dat had hij al uit zichzelf gedaan... Doet hij anders ook nooit.. :tongue:  Toen werd me verteld dat Boomer nooit vertrokken was, met het los volgen...
Hij was op zijn plek blijven zitten toen ik vertrok! Hij ging keurig netjes op het commando liggen, maar hij had eigenlijk eerst moeten vertrekken... Het was niet zeker of we hier punten voor zouden krijgen, de keurmeesters hadden dit nooit eerder meegemaakt. Ik dus ook niet.
Hierna het apporteren. Ik had een nieuw, zwaarder blok, omdat me gezegd was dat het oude blok te licht zou zijn. Nu wordt daar met de debutanten nog niet op gelet, maar ik wil het Boomer direct goed aanleren. Thuis en op trainingen apporteerde hij het nieuwe blok. Nu liet hij het eerst 2x vallen, om vervolgens schuin naast me te komen zitten en het blok daar neer te leggen.. Normaal gesproken, en tot nu toe ook op wedstrijden, komt hij keurig netjes met het blok in zn bek voor me zitten.. Op commando vast, pakte hij het wel weer, maar voor komen zitten deed hij niet meer. Ik heb me dus maar zelf een halve slag gedraaid, zodat hij wel netjes voor zat en op commando aan de voet kwam.
Na dit onderdeel had ik er niet veel vertrouwen in punten gehaald te hebben, al werd me wel verteld dat het (aangelijnd) volgen heel goed gegaan was, daar had ik vrijwel het maximum aantal punten. Enige aftrek was dat ik mijn hand stilgehouden had tegen mijn bovenbeen. Dat had ik expres gedaan, anders zou Boomer niet zo netjes lopen. Dat houden we er dus in, beter dit dan extra commando's geven of een achter-me-lopende-Boomer wat meer punten kost.

Nadat alle klasses geweest waren, werden de uitslagen opgehangen en bleken we op de 2e plaats te staan!
Nu alleen nog het onderdeel stormbaan.. Dit is voor Boomer (en de meeste honden) het leukste onderdeel. Voorafgaand heb ik Boomer nog even het water ingestuurd, om af te koelen. Het werd behoorlijk warm en dan is hij niet zo snel.

Bij de stormbaan (8 toestellen over 100 meter) liepen we het 1e rondje foutloos, in 19,75 seconden. Langzamer dan ik gewend ben (we kunnen het in net minder dan 17 seconden), maar Boomer wilde niet echt harder en zelf had ik ook niet veel puf meer. Het 2e rondje waren we nog iets langzamer, met 20,70 seconden, maar wel weer foutloos!

Uiteindelijk bleven we op de 2e plaats staan, met 278,39 punten. Helemaal niet slecht, zeker niet daar we met slechts 2,11 punten verloren van de nummer 1! We blijven in lijn met de statistieken; onze 1e wedstrijd werden we 6e, de 2e wedstrijd 5e en zo verder met nu de 5e wedstrijd de 2e plaats, dus dat schept verwachtingen voor de volgende wedstrijd; 10 oktober in Alphen. Ik denk niet dat wij het kunnen winnen van degene die op nummer 1 staat, maar we kunnen allicht ons best doen!
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: 2e geworden - Combisport

Ongelezen bericht door duitse herder »

Gefeliciteerd! wie was er eerste geworden? Helaas moest ik werken anders was ik zeker komen kijken (thuiswedstrijd he :mrgreen: )
Perry en Noah

Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Gefeliciteerd! wie was er eerste geworden? Helaas moest ik werken anders was ik zeker komen kijken (thuiswedstrijd he :mrgreen: )
Maaike met Cella. Zij staat ook 1e in de competitie, wij staan 2e.. :cheer:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat goed, gefeliciteerd :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Gefeliciteerd, goed gedaan allebei :ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Jeetje, wat goed gedaan van jullie, gefeliciteerd!!! :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Jammer dat ik niet wist dat het was, anders was ik zeker komen kijken en supporteren. Je was op een kilometer of 4 van mijn huis aan het sporten namelijk. :wink:

Je volgende wedstrijd is voor mij ook dichtbij, maar ik heb dan een forumwandeling van een ander forum helaas.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Jullie hebben jullie sport wel gevonden hè?! Goed joh! Gefeliciteerd :cheer:
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Carma schreef:Jullie hebben jullie sport wel gevonden hè?!
Ja, helemaal :lol1: Het is echt helemaal leuk.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

wat een mooi resultaat :cheer: en wat een leuk verslag ook.
Ik wist helemaal niet wat combisport inhield maar daar heb ik nu wel een idee van, leuk hoor :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel

Ongelezen bericht door laura b »

Gefeliciteerd hoor!
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Gefeliciteerd nog :cheer: :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat een succesvolle wedstrijd voor jullie :ok:

Leuk, die verschillende onderdelen :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”