Sinds een week of drie hebben wij een prachtige pup.
Ik ben heel benieuwd of er hier iemand is met ervaringen over korthaar collies.
Tot nu toe bevalt het ras erg goed
Moderator: moderatorteam

Ja, volgens mij ook wel. Een van de beste honden van de puppytraining van vorig jaar was een korthaar collie, maar die was wel sable, die van mij gelukkig tricolour. Dat is een heel stuk mooierBoutje schreef:Gefeliciteerd emt je pup!
Hier alleen langhaar collies. Ik heb op behendigheidstage in Friesland een korthaarcollie zine trainen vorig jaar, was een veel meer gedreven hond dan mijn haarballen. Lijkt me een hele leuke hond om te hebben en mee te werken!

Inge O schreef:ah, dus enkel de 'normale' leeftijd mag niet meedoen?Jacan schreef:Dat is een dag waar zowel jonge honden als veteranen aan mee kunnen doen
Als ik me niet vergis worden er dan allerlei leuke activiteiten georganiseerd

omdat ik ze...ehhh.....lelijk vindt ? vooral de langhaar vindt ik gewoon echt een lelijke hond om te zien...in een publiek topic mag iedereen zijn mening geven, toch ? ook negatieve, anders kan je net zo goed een topic openen en zelf alleen maar reacties plaatsen die je graag wil lezen.lieke schreef:En miko: een hond blijft een hond. Mét tanden. Ook lassies. Ik kan begrijpen dat je deze honden dus 'kwallen' vind. Terecht, zou ik ook vinden als het mijn hond(en) overkomt.
Maar waarom je de toevoeging 'lelijk' gebruikt, ontgaat mij ten enenmale.

Dat vind ik dus ook maar gelukkig zijn er veel fokkers die de grootte er weer in terug willen hebbenSjalot schreef:Ik vind de oorspronkelijke langhaar zoals in de film mooier dan de Langhaar Collie van tegenwoordig. Ik vind ze nu op een grote Sheltie lijken.

Nanna schreef:Amerikaanse Collie. Natuurlijk wel amerikaans opgemaakt, maar nergens overdreven en zéker niet in vacht. Amerikaanse collies vallen vaak op door hun normale grootte, bescheiden vacht en prachtige kleuren. En ze hebben ONDERKAAK, iets dat europese collies vaak missen, die hebben nogal eens van die snipy bekkies.

SchitterendNanna schreef:Amerikaanse Collie. Natuurlijk wel amerikaans opgemaakt, maar nergens overdreven en zéker niet in vacht. Amerikaanse collies vallen vaak op door hun normale grootte, bescheiden vacht en prachtige kleuren. En ze hebben ONDERKAAK, iets dat europese collies vaak missen, die hebben nogal eens van die snipy bekkies.
Ik ging er dus vanuit dat dit een amerikaanse wasNanna schreef:Dit is gewoon een engelse collie hoor, maar dan in een amerikaanse uitvoering. Dus niet gefokt op plintgrootte en plofvacht.Jacan schreef: Dit is trouwens een prachtige bluemerle
Als dat ook nog in de engelse collie zou zitten helemaal perfekt

Eigenlijk vind ik deze ook niet helemaal rastypischNanna schreef:Amerikaanse Collie. Natuurlijk wel amerikaans opgemaakt, maar nergens overdreven en zéker niet in vacht. Amerikaanse collies vallen vaak op door hun normale grootte, bescheiden vacht en prachtige kleuren. En ze hebben ONDERKAAK, iets dat europese collies vaak missen, die hebben nogal eens van die snipy bekkies.
Niet alle collies hebben tegenwoordig een plofvacht, die van mij heeft wel iets meer vacht dan die collie op die oude afbeelding, maar het blijft toch redelijk binnen de perken.Nanna schreef:Jij bent gewend aan showvachtenMaeve schreef:
Eigenlijk vind ik deze ook niet helemaal rastypischAls je het hoofd er niet bij ziet is het net een Aussie. Ze mag dus wel een langere vacht hebben. Hoeft niet zo zeer meer te zijn, maar wel langer
Maar oorspronkelijk is de Collie een WERKhond. En had ie, volgens deze oude afbeelding, zo'n vacht:

Mocht je interesse hebben: 2 mij bekende fokkers houden er mee op i.v.m. leeftijd/gezondheidsproblemen. En zoeken voor een aantal teefjes nog een lief tehuis. Mag niet mee gefokt worden en ze zijn nog jong (de gepensioneerde honden blijven tot hun dood). In alle drie de kleuren...Brigitte schreef:Vroeger riep ik altijd mijn 1ste hond wordt een Collie maar helaas hij is er nog steeds niet![]()
maar dan wel de langhaar want de korthaar vind ik zelf geen mooie hond en dat terwijl ik niet echt dol op langharige honden ben. Dus de Collie en Barzoi zijn uitzonderingen daarop