Inge O schreef:Marjoleine schreef:Honden tellen over het algemeen wel in stap, niet in draf
wat het weer onlogisch maakt : overreachen doen ze eerder bij hogere snelheid terwijl ze eerder bij lagere snelheid gaan tellen

?
Nee, dat is helemaal niet onlogisch, dat is mechanica
Bij lagere snelheid is tellen makkelijk. Maar bij hogere snelheid kost dat meer inspanning. Vaak wordt er dermate hard afgezet en de paslengte door de snelheid dermate vergroot dat telgang helemaal niet meer wil en in elk geval volstrekt niet economisch is qua energie.
Dus gaat een hond dan in draf, dan kan hij gewoon versnellen.
In draf zijn zweefmomenten mogelijk en dat is nodig voor meer snelheid.
Door de hogere snelheid worden de passen groter en helaas, de poten worden niet langer of korter...
Dan zit je dus met die poten die in de knoop raken. Daar komen dan de oplossingen in beeld:
steppen, krabben, overreachen, er is van alles mogelijk, ook afhankelijk van de oorzaak van de ongelijke paslengte.
dat zou zeker kunnen (maar het is naar mijn weten nooit echt onderzocht), maar dan blijven er nog genoeg redenen over om het niet van een foto af te kunnen beoordelen

.
Natuurlijk.
Ik zeg ook niet dat het altijd volledig klopt wat ik zie. Een foto kan ook vertekenen en ook irl kan je het zomaar verkeerd zien. Maar soms is iets vanaf een foto wel degelijk duidelijk

Soms ook niet. Op een foto kun je bv niet zien of een hond willens en wetens een gewricht probeert te ontlasten, maar dat kan toch een oorzaak zijn.
crunch:

Geen idee.
Een fysiek probleem? Haar bouw geeft er in elk geval zo te zien geen aanleiding toe.
vlammetje - waarom telt zij

?

Ik gok dat vlammetje telt omdat ze oud is

Honden die stram zijn doen dat vaak. Gewoon omdat het makkelijker is, denk ik.
Ze zal wrs liever niet draven, maakt ze nog wel snelheid?
Zoals zij eruit ziet denk ik dat ze niet meer draaft, of hooguit korte stukjes.
Gewoon omdat ze stram is.