Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kooikerhondje
Moderator: moderatorteam
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
Re: Kooikerhondje
Hij of zij kijkt niet blij op de laatste foto
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Rezza
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
[GEEN BROODFOK]
Die eerste foto is super.
===
Misschien moest ie wel heel vaak over worden genomen?
===
Misschien moest ie wel heel vaak over worden genomen?
Dood ga je zeker, leven niet.
-
suusje78
- Actief
- Mijn ras(sen): ?
Wat een schattig meisje!
Ik meen het serieus, mijn oog viel meer op dat schattige meiske dan op het hondje!
Ik meen het serieus, mijn oog viel meer op dat schattige meiske dan op het hondje!
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Ik ken ook wel wat Kooikers die kinderen niet zo mochten. Maar desondanks vind ik de eerste foto echt super mooi!
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Wat een knap koppie 
- Rezza
- Zeer actief
[GEEN BROODFOK]
Die felle gedragingen zijn een beetje ras eigen als ik dat zo hoor via de kooikervereniging.
Dat is jammer, want dat hondje zat bij mijn voorkeurslijstje.
Als je dan hoort dat er weinig uitzonderingen zijn die deze eigenschappen niet delen dan
wil je het risico natuurlijk niet lopen met zoveel dieren en kinderen om je heen.
Erg jammer, want met stuursheid en waakzaamheid / blaffen aan de deur had ik wel kunnen leven.
Wat ik belangrijk vond was zijn sportieve karakter, maar ook z'n looks natuurlijk.
Ach, misschien vindt ik een unieke herplaatser of een kruizing..
Je weet maar nooit.
Als je dan hoort dat er weinig uitzonderingen zijn die deze eigenschappen niet delen dan
wil je het risico natuurlijk niet lopen met zoveel dieren en kinderen om je heen.
Erg jammer, want met stuursheid en waakzaamheid / blaffen aan de deur had ik wel kunnen leven.
Wat ik belangrijk vond was zijn sportieve karakter, maar ook z'n looks natuurlijk.
Ach, misschien vindt ik een unieke herplaatser of een kruizing..
Je weet maar nooit.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Het korte lontje maakt juist de Kooiker tot wat hij isRezza schreef:Die felle gedragingen zijn een beetje ras eigen als ik dat zo hoor via de kooikervereniging.

Linda, Izzie en Bram
- Rezza
- Zeer actief
[GEEN BROODFOK]
Ik zit ook onwijs te twijvelen want ik ben een beetje verliefd geworden op de kooiker.
Hij heeft zoveel eigenschappen die te rijmen zijn met mijn leven en met wat ik wil.
Lekker iedere dag dollen in het park en het strand enzo..
Ware het niet dat ik bang ben dat mijn huisbaas, die onder mijn woning werkt,
niet zo gek zal zijn op een hondje dat telkens af gaat als er een klant voor de deur staat.
Mijn ouwe heer stelde wel voor om het hondje bij hem te laten [hij is gek op honden en hij is straks alleen,
omdat mijn moeder niet zo lang meer heeft].
Maar ik weet al wat het gevolg is; dan kom ik daar en dan is het beestje mee op de vrachtwagen.
Dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Daarbij wil ik niet dat het dier steeds ergens anders logeert omwille van de stress en zekerheid.
De kooiker blijft toch een twijvel geval..
Het lijkt me niet zo fijn dat je achteraf een tweede keus hond in huis hebt gehaald.
Dan denk je toch "hij is leuk, maar jammer dat hij geen kooiker is..".
[vandaar dat ik mijn tijd neem.ik wil vooral veel doen met het diertje kwa zwemmen enzo
dus een gezelschapshond zal ik niet snel nemen al is dat wel de makkelijkste keuze]
Maar misschien heeft het asiel straks wel een leuke hond.
Hij heeft zoveel eigenschappen die te rijmen zijn met mijn leven en met wat ik wil.
Ware het niet dat ik bang ben dat mijn huisbaas, die onder mijn woning werkt,
niet zo gek zal zijn op een hondje dat telkens af gaat als er een klant voor de deur staat.
Mijn ouwe heer stelde wel voor om het hondje bij hem te laten [hij is gek op honden en hij is straks alleen,
omdat mijn moeder niet zo lang meer heeft].
Maar ik weet al wat het gevolg is; dan kom ik daar en dan is het beestje mee op de vrachtwagen.
Dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Daarbij wil ik niet dat het dier steeds ergens anders logeert omwille van de stress en zekerheid.
De kooiker blijft toch een twijvel geval..
Het lijkt me niet zo fijn dat je achteraf een tweede keus hond in huis hebt gehaald.
Dan denk je toch "hij is leuk, maar jammer dat hij geen kooiker is..".
[vandaar dat ik mijn tijd neem.ik wil vooral veel doen met het diertje kwa zwemmen enzo
dus een gezelschapshond zal ik niet snel nemen al is dat wel de makkelijkste keuze]
Maar misschien heeft het asiel straks wel een leuke hond.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik denk niet dat je de Kooiker echt leuk vindt, maar meer het lieve uiterlijkRezza schreef:Ik zit ook onwijs te twijvelen want ik ben een beetje verliefd geworden op de kooiker.

Linda, Izzie en Bram
- Rezza
- Zeer actief
[GEEN BROODFOK]
Oh, ja maar dat felle vindt ik an sich wel prettig hoor.
Dat vindt ik ook leuker tijdens het oefenen en spelen als ik eerlijk mag zijn..
Daarom kies ik niet voor een shih tzu, omdat Canou eigenlijk gewoon een poes is..
[of een cavia als je de verpleegsters van WFG mag geloven
]
Het is alleen zo dat ik niet het gevaar wil lopen om problemen met mijn huisbaas te krijgen.
Al ben ik wel lekker veel thuis natuurlijk, dat vindt ik voor het hondje een te groot risico.
Ik kreeg van honden eigenaren offline te horen dat ik teveel loop te malen omdat ik
al zo lang met honden bezig ben, en dat zij mij altijd wllen helpen als het niet gaat.
Maar voor mijn gevoel moet die klik er gewoon zijn bij een nieuwe aanschaf.
Om die reden heb ik bijna alleen opvang dieren gehad.
Simpelweg omdat die bij mij moesten komen.
[hoewel moesten.. ze verkochten zichzelf wel natuurlijk.. ik heb een hekel aan dieren die van baas tot baas gaan.
misschien zijn er wel meer mensen als ik en is het een ideetje voor de opvangcentra om gewoon de honden in een tuin te dumpen
en dan te kijken of ze nog wel terug worden gebracht
]
Voordeel van zo lang liggen malen is dat je bijna niets meer hoeft aan te schaffen als je toch besluit om zelf een hond te nemen:
nu ik bekend gemaakt heb dat ik mij aa het oriënteren ben krijg ik alle hondenspullen gelijk in mijn schoot geworpen haha..
"oh ik heb nog wel een bench" "oh ik heb nog wel 102 speeltjes die toch niet gebruikt worden"
"oh wat leuk! dan wil ik hem wel komen trimmen!" "oh ik heb nog wel een hondenkleed en een mand voor je :die van mij past er toch niet in".
Als iemand echt wil dan kun je werkelijk alles gratis krijgen door gewoon eens op te passen.
Maar ik laat geen dier binnen omdat iemand hem wel voor mijn deur wilt afzetten.
Hoewel het rot is om hier rond te lopen en je dan voor te stellen wat een volwassen kooiker allemaal zou kunnen doen.
Je moet je voorstellen dat als ik bijvoorbeeld naar mijn zus of ouders ga, dat ik dan al eerst door de haven loop,
langs het IJsselmeer en het buitenmuseum, dan over de dijk, door het park, langs de kinderboerderij, langs de voetbalvelden, het strand en het recreatiegebied. Dan heb ik het nog nieteens over een grote omwel maar een loopje van een klein half uur.
Ik zit ondertussen tegen de dertig aan en alleen tussen de honden eigenaren en loop me iedere dag het apenzuur om niet gek te worden van het boekhoud werk.
Snap je nu waarom ik een hondje wil met een beetje pit?
Dat is echter een beetje lullig kwa rassenkeuze op 1 hoog zonder tuin.
Dat vindt ik ook leuker tijdens het oefenen en spelen als ik eerlijk mag zijn..
Daarom kies ik niet voor een shih tzu, omdat Canou eigenlijk gewoon een poes is..
[of een cavia als je de verpleegsters van WFG mag geloven
Het is alleen zo dat ik niet het gevaar wil lopen om problemen met mijn huisbaas te krijgen.
Al ben ik wel lekker veel thuis natuurlijk, dat vindt ik voor het hondje een te groot risico.
Ik kreeg van honden eigenaren offline te horen dat ik teveel loop te malen omdat ik
al zo lang met honden bezig ben, en dat zij mij altijd wllen helpen als het niet gaat.
Maar voor mijn gevoel moet die klik er gewoon zijn bij een nieuwe aanschaf.
Om die reden heb ik bijna alleen opvang dieren gehad.
Simpelweg omdat die bij mij moesten komen.
[hoewel moesten.. ze verkochten zichzelf wel natuurlijk.. ik heb een hekel aan dieren die van baas tot baas gaan.
misschien zijn er wel meer mensen als ik en is het een ideetje voor de opvangcentra om gewoon de honden in een tuin te dumpen
en dan te kijken of ze nog wel terug worden gebracht
Voordeel van zo lang liggen malen is dat je bijna niets meer hoeft aan te schaffen als je toch besluit om zelf een hond te nemen:
nu ik bekend gemaakt heb dat ik mij aa het oriënteren ben krijg ik alle hondenspullen gelijk in mijn schoot geworpen haha..
"oh ik heb nog wel een bench" "oh ik heb nog wel 102 speeltjes die toch niet gebruikt worden"
"oh wat leuk! dan wil ik hem wel komen trimmen!" "oh ik heb nog wel een hondenkleed en een mand voor je :die van mij past er toch niet in".
Als iemand echt wil dan kun je werkelijk alles gratis krijgen door gewoon eens op te passen.
Maar ik laat geen dier binnen omdat iemand hem wel voor mijn deur wilt afzetten.
Hoewel het rot is om hier rond te lopen en je dan voor te stellen wat een volwassen kooiker allemaal zou kunnen doen.
Je moet je voorstellen dat als ik bijvoorbeeld naar mijn zus of ouders ga, dat ik dan al eerst door de haven loop,
langs het IJsselmeer en het buitenmuseum, dan over de dijk, door het park, langs de kinderboerderij, langs de voetbalvelden, het strand en het recreatiegebied. Dan heb ik het nog nieteens over een grote omwel maar een loopje van een klein half uur.
Ik zit ondertussen tegen de dertig aan en alleen tussen de honden eigenaren en loop me iedere dag het apenzuur om niet gek te worden van het boekhoud werk.
Snap je nu waarom ik een hondje wil met een beetje pit?
- Zoek stok!
- Zeer actief
Een Kooiker kan prima op 1 hoog zonder tuin wonen. Dat kan ieder ras als je maar genoeg ermee doet. Dat is het probleem dus niet. Het probleem zit hem in onbekende mensen en honden. Je moet er niet vanuit gaan dat een Kooiker erg sociaal is, om het maar zo te noemen. Kooikerreuen zijn veelal niet makkelijk met andere reuen (lees: ze gaan een potje vechten niet uit de weg) en teven kunnen erg snauwerig zijn. Onbekende mensen negeren ze veelal. Worden ze benaderd, dan kunnen ze grauwen of vluchten. Dat is iets waar je echt rekening mee moet houden, dat je dat moet begeleiden en dat niet alles kan met zo'n hond.Rezza schreef:Snap je nu waarom ik een hondje wil met een beetje pit?![]()
Een wat minder terughoudend ras met een minder kort lontje is niet per definitie niet pittig. Jij hebt het over wandelen. Dat kan een Maltezer of King Charles ook prima, om maar wat te noemen. En die zijn veel makkelijker overal mee naar toe te nemen zonder dat je steeds hoeft op te letten. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Kooikers leuk. Maar dan wel bij mensen die zich bovenstaande realiseren. Dan zijn het geweldige hondjes met hun vrolijke en actieve aard.

Linda, Izzie en Bram
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Tsja, alles voor de fotoNanna schreef:Hij is onbetrouwbaar met kinderenDe kleinkinderen mogen hem dan ook niet aanraken want dan snept ie. Het mag dus duidelijk zijn dat dit geen kindervriend is en dat deze positie hem ook niet erg zinde.
Maar ja, oma wou het...
Maar goed, jij bent alleen maar de fotograaf van een mooie foto dus eigenlijk voegt mijn opmerking niets toe
- Rezza
- Zeer actief
[GEEN BROODFOK]
Ik ben door de cocker spaniel van mijn ouders als peuter in mijn gezicht gebeten.
Krijg je niks van, nu wil ik zelf ook wel een spaniel.
Ik heb de maltezer en king charles inderdaad ook op mijn lijstje staan.
De voor mij écht moeilijk bereikbare rassen, wat betreft vraag en aanbod, heb ik gelijk maar uit mijn hoofd gezet.
Een euraziër zie ik toch als hypothetisch voorbeeld liever bij een gezin komen dan hier als je er 3 jaar op moet wachten via de vereniging.
Op de een of andere manier voel ik me snel schuldig als ik anderen iets onthoudt.
Dan zijn maltezers en king charles' net zo goed voor mij omdat die tenslotte ook aan mijn wensen voldoen.
En wat zijn ook die leuk trouwens.
Voorzichtigheid is echter geboden bij de aanschaf maar dat is eigenlijk bij ieder dier het geval.
Krijg je niks van, nu wil ik zelf ook wel een spaniel.
Ik heb de maltezer en king charles inderdaad ook op mijn lijstje staan.
De voor mij écht moeilijk bereikbare rassen, wat betreft vraag en aanbod, heb ik gelijk maar uit mijn hoofd gezet.
Een euraziër zie ik toch als hypothetisch voorbeeld liever bij een gezin komen dan hier als je er 3 jaar op moet wachten via de vereniging.
Op de een of andere manier voel ik me snel schuldig als ik anderen iets onthoudt.
Dan zijn maltezers en king charles' net zo goed voor mij omdat die tenslotte ook aan mijn wensen voldoen.
En wat zijn ook die leuk trouwens.
Voorzichtigheid is echter geboden bij de aanschaf maar dat is eigenlijk bij ieder dier het geval.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Krijg je niks van?Rezza schreef:Ik ben door de cocker spaniel van mijn ouders als peuter in mijn gezicht gebeten.
Krijg je niks van, nu wil ik zelf ook wel een spaniel.![]()
- Rezza
- Zeer actief
[GEEN BROODFOK]
Zou je dat echt doen?
Ik kan dat niet over mijn hart verkrijgen hoor.
Als je van tevoren weet wat er kan gebeuren dan al helemaal niet.
Honden bijten doorgaans niet voor de lol.
Meestal komt het doordat een kind zelf de hond niet juist benaderd.
Kinderen mogen mijn dieren ook niet ongevraagd benaderen.
- Daanie
- Zeer actief
Zo denk jij en ik denk met jou het gros van de mensen op het HF, maar de gemiddelde mens met hond en kind niet hoorRezza schreef:Zou je dat echt doen?