Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mogelijk weer een toller op Nimrod

Moderator: moderatorteam

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Mogelijk weer een toller op Nimrod

Ongelezen bericht door marye »

Afgelopen weekend is toller Rusty (Tripper of Rebel’s Residence) op zowel zaterdag als op zondag geslaagd voor een MAP A en behaalde op beide dagen de eerste plaats (jacht).
Dit betekend dat ze wal het goed is een uitnodiging voor NIMROD te gemoed kunnen zien en dat is volgens mij toch wel het hoogste wat je in Nederland op jachtgebied kunt bereiken.
Zover is weet is er pas 1 keer eerder een toller geweest die aan NIMROD deelnam.
Ik ben niet zo'n jachttype, maar dit vind ik echt een super prestatie :ok:
Afbeelding
Marion.

Re: Mogelijk weer een toller op Nimrod

Ongelezen bericht door Marion. »

Qua jacht is Nimrod inderdaad hoogstaand. Is Rusty familie van jouw hond dat je hier zo trots op bent?
marye
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Qua jacht is Nimrod inderdaad hoogstaand. Is Rusty familie van jouw hond dat je hier zo trots op bent?
Nee, geen familie volgens mij.
Maar het is heel bijzonder voor het ras :wink:
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Wauw, een geweldige prestatie.
De Tollers die ik in jacht- apporteren zie, presteren erg verschillend. Sommige zijn bijna niet te stuiten (Perro) en lastig onder appel te houden/krijgen. Anderen zijn zo vreselijk introvert, bij het minste of geringste keren die zich helemaal in zichzelf en zijn bijna niet uit die cocon te krijgen.
Weer een cluppie Tollers doet het zo nu en dan prima en dan weer weken niets, rennen met dummy ererondjes of eten alleen maar konijnenkeutels een hele avond. Heel wisselend dus.
Ik heb de indruk dat veel instructeurs ze liever zien gaan dan komen in hun trainingsgroep.
Ik zou jou en Caja graag aan de apporteersport verknocht zien raken, jullie zouden het erg goed doen, verwacht ik.
marye
Zeer actief
Contacteer:

Bas Rouge schreef:Wauw, een geweldige prestatie.
De Tollers die ik in jacht- apporteren zie, presteren erg verschillend. Sommige zijn bijna niet te stuiten (Perro) en lastig onder appel te houden/krijgen. Anderen zijn zo vreselijk introvert, bij het minste of geringste keren die zich helemaal in zichzelf en zijn bijna niet uit die cocon te krijgen.
Weer een cluppie Tollers doet het zo nu en dan prima en dan weer weken niets, rennen met dummy ererondjes of eten alleen maar konijnenkeutels een hele avond. Heel wisselend dus.
Ik heb de indruk dat veel instructeurs ze liever zien gaan dan komen in hun trainingsgroep.
Ik zou jou en Caja graag aan de apporteersport verknocht zien raken, jullie zouden het erg goed doen, verwacht ik.
Ik denk wel dat de medecursisten oordoppen moeten aanschaffen als ze Caja in hun groep krijgen bij apporteersport :mrgreen:
Misschien ooit :wink:
Laatst gewijzigd door marye op 29 sep 2009 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Echt gaaf he!

Ik heb inderdaad het idee dat er nogal op neer word gekeken, Tollers in de jacht. Het ligt vooral aan je instelling denk ik. Ik vind het super leuk werken met een Toller (dan wel niet in de jacht, maar ja), maar het zijn wel hondjes waar je meestal niet zo veel druk op kan leggen. En als je echt voor Nimrod wil gaan, gebeurt dat meestal wel. Ik vind het echt een super prestatie! :ok:
marye
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Echt gaaf he!

Ik heb inderdaad het idee dat er nogal op neer word gekeken, Tollers in de jacht. Het ligt vooral aan je instelling denk ik. Ik vind het super leuk werken met een Toller (dan wel niet in de jacht, maar ja), maar het zijn wel hondjes waar je meestal niet zo veel druk op kan leggen. En als je echt voor Nimrod wil gaan, gebeurt dat meestal wel. Ik vind het echt een super prestatie! :ok:
Het was ook wel mijn probleem met de jacht.
Ik had speciaal een bepaalde groep uitgezocht, heel positief en ook met de clicker.

Maar toch kwam er druk en dat kan gewoon niet met Caja.
Je moet dat echt leren te gebruiken in je voordeel, maar dat is niet altijd makkelijk.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

marye schreef:

Het was ook wel mijn probleem met de jacht.
Ik had speciaal een bepaalde groep uitgezocht, heel positief en ook met de clicker.

Maar toch kwam er druk en dat kan gewoon niet met Caja.
Je moet dat echt leren te gebruiken in je voordeel, maar dat is niet altijd makkelijk.
Ja, ik denk dat dat het probleem is. Mensen die echt wedstrijdgericht zijn wat betreft de jacht, zullen snel geneigd zijn om er druk op te leggen. Zag het laatst ook met obedience: Nilo moest het apport vasthouden en ze probeerden het in zijn bek te leggen om die vervolgens dicht te houden door er een hand onder te houden. Ging allemaal super zachtaardig hoor, maar Nilo vond het niks. Terwijl hij dat apporteerblok maar al te graag vast wil houden als je het gewoon aanbied. Maar dat maakt het ook wel weer een leuke uitdaging om met een Toller te trainen. Ik moet zeggen dat ik er zelf wel aan wen en gewoon weet dat hij het best kan, zolang hij maar niet de indruk krijgt dat het moet :mrgreen:
Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

Ja echt super dat Tripper het zo goed doet!
Er wordt in 90% van de gevallen door jachtmensen gezegd dat tollers geen goede jachthonden zijn, klopt dat de toller heel wat anders is dan een staande hond maar een jachthond is het toch echt wel.
En het feit dat er dan een toller zo goed loopt :cheer:

Denk dat het wel weer even duurt voor er weer een toller zover is om op Map-A niveau te komen, alhoewel er nog een toller loopt die een A behaald heeft dit jaar.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Heel erg gaaf!

Op Wetters wordt ook zo neergekeken, maar mooi dat er een jaar of wat geleden een Wetter de Nimrod heeft gelopen :pffff:
Had nog alle proeven goed gedaan ook, maar ja, buiten de tijd :ugh:
Ik snap het best, wat zou je je haasten, hij is toch al dood ;)

Zo zijn wetters, en je kunt er inderdaad geen druk op leggen.
Hetzelfde probleem dus.
Maar wel super als er dan een zover komt! :cheer:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Maeve schreef: En als je echt voor Nimrod wil gaan, gebeurt dat meestal wel. Ik vind het echt een super prestatie! :ok:
Bedoel je dat je met iedere hond Nimrod zou kunnen halen, als je 'er maar voor gaat'? Dan denk ik dat je het niveau van deze honden zwaar onderschat. Dit is echt niet voor iedereen weggelegd.

Ik heb zelf jachttraining gedaan met zowel Duitse staande langharen als met tollers en het is een wereld van verschil. Niet alleen qua druk; er zijn tollers die gewoon nooit op dit niveau zullen komen ook al train je nog zo positief. Als wij pupkopers krijgen die het belangrijk vinden om proeven op A- of B-niveau te doen, raden we ze ook een ander ras aan. Tollers kunnen fantastisch werken maar er ook geweldig met de pet naar gooien. Daar moet je wel tegen kunnen.

De eerste en tot nu toe enige toller op de Nimrod was Brutus Arluc the Red Challenger van John en Annie Korsse uit Made. Ik zal nog even in oude clubbladen zoeken maar het was ergens halverwege de jaren '90. Het wordt dus wel weer tijd :D
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

ik hadhet ook al gezien, nou maar hopen dat ze de aanbieding aanneemt, ze zou natuurlijk ook een jaar kunnen wachten, je mag immers maar 1 keer per hond mee doen.

zou trouwens wel gaaf zijn, ik ga kijken in ieder geval. 9 november op een nog nader bekend te maken plaats.

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:
Maeve schreef: En als je echt voor Nimrod wil gaan, gebeurt dat meestal wel. Ik vind het echt een super prestatie! :ok:
Bedoel je dat je met iedere hond Nimrod zou kunnen halen, als je 'er maar voor gaat'? Dan denk ik dat je het niveau van deze honden zwaar onderschat. Dit is echt niet voor iedereen weggelegd.

Ik heb zelf jachttraining gedaan met zowel Duitse staande langharen als met tollers en het is een wereld van verschil. Niet alleen qua druk; er zijn tollers die gewoon nooit op dit niveau zullen komen ook al train je nog zo positief. Als wij pupkopers krijgen die het belangrijk vinden om proeven op A- of B-niveau te doen, raden we ze ook een ander ras aan. Tollers kunnen fantastisch werken maar er ook geweldig met de pet naar gooien. Daar moet je wel tegen kunnen.

De eerste en tot nu toe enige toller op de Nimrod was Brutus Arluc the Red Challenger van John en Annie Korsse uit Made. Ik zal nog even in oude clubbladen zoeken maar het was ergens halverwege de jaren '90. Het wordt dus wel weer tijd :D
Nee, totaal niet. Ik doelde op druk zetten op een hond tijdens de training. Als jij in je achterhoofd hebt dat je Nimrod moet en zal halen met deze hond, ga je er automatisch meer druk op zetten. Ik kan me goed voorstellen dat dit een droom is voor veel voorjagers en dan ze er ook echt voor gaan, waardoor het juist mis gaat met een Toller want dan komt er druk op: dan word het een kwestie van moeten. Ik denk dat je met een Toller de meeste kans maakt als je het gewoon recreatief doet. Wel goed trainen en consequent zijn, maar geen doel voor ogen wat je perse moet behalen. Gewoon leuk bezig zijn met je Toller en dan zien waar dat uit komt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat zou heel bijzonder zijn.
Wat een knappe prestatie om twee dagen achter elkaar een erste plaats op een A MAP te winnen :ok:
Ik ben benieuwd waar de NIMROD dit jaar gehouden zal worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Van een andere tollereigenaar begreep ik dat in 1994 een toller heeft meegedaan aan de Nimrod, 15 jaar geleden dus.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Maeve schreef:Nilo moest het apport vasthouden en ze probeerden het in zijn bek te leggen om die vervolgens dicht te houden door er een hand onder te houden. Ging allemaal super zachtaardig hoor, maar Nilo vond het niks. Terwijl hij dat apporteerblok maar al te graag vast wil houden als je het gewoon aanbied. Maar dat maakt het ook wel weer een leuke uitdaging om met een Toller te trainen.
Ik schrik hier eigenlijk best van. Jij vindt dit zachtaardig, ik vind dit enorme dwang. Heeft niks met wel of niet Toller zijn te maken, het is helemaal nergens voor nodig en geeft mij niet veel vertrouwen in jouw trainer. Izzie is een redelijk harde hond, maar ook bij haar gebruik ik geen dwang. Waarom zou ik als ik het ook op motivatie kan bereiken?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Wat leuk!Ik hoop dat ze de uitnodiging aanneemt :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Maeve schreef:Nilo moest het apport vasthouden en ze probeerden het in zijn bek te leggen om die vervolgens dicht te houden door er een hand onder te houden. Ging allemaal super zachtaardig hoor, maar Nilo vond het niks. Terwijl hij dat apporteerblok maar al te graag vast wil houden als je het gewoon aanbied. Maar dat maakt het ook wel weer een leuke uitdaging om met een Toller te trainen.
Ik schrik hier eigenlijk best van. Jij vindt dit zachtaardig, ik vind dit enorme dwang. Heeft niks met wel of niet Toller zijn te maken, het is helemaal nergens voor nodig en geeft mij niet veel vertrouwen in jouw trainer. Izzie is een redelijk harde hond, maar ook bij haar gebruik ik geen dwang. Waarom zou ik als ik het ook op motivatie kan bereiken?
Nee, het klinkt harder dan het is, vandaar dat ik er bij vertelde dat het allemaal zachtaardig gaat. Het is gewoon een hand onder of op de bek leggen zodat hij minder de neiging heeft om te kauwen of los te laten. De reden dat we hier voor kozen is omdat Nilo wel heel gemotiveerd was op het apporteerblok, en het daardoor zag als en spelletje. Dus hij begon weer te kauwen op het blok en met het terugbrengen deed hij eerst een "ererondje" net als met een tennisbal. Maar die dwang heeft ook niet mijn voorkeur, Nilo doet het stukken beter als ik hem het blok gewoon rustig aan geef. Hij schommelt dus alleen steeds tussen ongemotiveerd (als ik niet enthousiast genoeg doe) en te speels (als ik wel enthousiast ben).
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Het is dwang.
Enorme dwang is als ze ook nog handmatig de bek moeten openen om het blok er in te duwen. :wink:
Op motivatie kan je het ook heel goed bereiken en vaak veel beter. :ok:
Ik heb Ita ook het commando "vast" geleerd, maar dan neemt ze het blok/dummy/wild zelf uit mijn hand aan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Zoek stok!
Zeer actief

Maeve schreef:
Zoek stok! schreef:
Nee, het klinkt harder dan het is, vandaar dat ik er bij vertelde dat het allemaal zachtaardig gaat. Het is gewoon een hand onder of op de bek leggen zodat hij minder de neiging heeft om te kauwen of los te laten. De reden dat we hier voor kozen is omdat Nilo wel heel gemotiveerd was op het apporteerblok, en het daardoor zag als en spelletje. Dus hij begon weer te kauwen op het blok en met het terugbrengen deed hij eerst een "ererondje" net als met een tennisbal. Maar die dwang heeft ook niet mijn voorkeur, Nilo doet het stukken beter als ik hem het blok gewoon rustig aan geef. Hij schommelt dus alleen steeds tussen ongemotiveerd (als ik niet enthousiast genoeg doe) en te speels (als ik wel enthousiast ben).
Niet kauwen en terugbrengen kun je prima met iets anders trainen dan met dwang. Als zelfs Bram met veel plezier een apportblok terugbrengt, kun je mij niet wijsmaken dat Nilo het niet zonder dwang kan leren :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef: Enorme dwang is als ze ook nog handmatig de bek moeten openen om het blok er in te duwen. :wink:
O ja, eerst openwrikken, dan blok er in duwen en bek dichthouden. En dan gek opkijken dat de hond niet zo'n plezier heeft in apporteren. Jammer dat het zo in de mens zit om te snel te willen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok schreef: Niet kauwen en terugbrengen kun je prima met iets anders trainen dan met dwang. Als zelfs Bram met veel plezier een apportblok terugbrengt, kun je mij niet wijsmaken dat Nilo het niet zonder dwang kan leren :wink:
Oh dat kan hij best, en dat gaan we ook doen hoor. :wink: Maar ik vond het wel een typisch voorbeeld. Normaal gesproken vind hij apporteren geweldig, net als het apporteerblok zelf vasthouden maar zodra het moet (dwang) gaat hij zich verzetten.
Laatst gewijzigd door Maeve op 02 okt 2009 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
ranetje schreef: Enorme dwang is als ze ook nog handmatig de bek moeten openen om het blok er in te duwen. :wink:
O ja, eerst openwrikken, dan blok er in duwen en bek dichthouden. En dan gek opkijken dat de hond niet zo'n plezier heeft in apporteren. Jammer dat het zo in de mens zit om te snel te willen :wink:
Nee hoor het gaat niet om snel :8):
Ik heb het commando "vast" bij Ita in een half uurtje aangeleerd.
Sneller is toch niet nodig? :D

Als je het zo met dwang doet, dan weet de hond zeker dat het geen spelletje is maar diepe ernst.
Van groot belang voor de jager want de hond mag niet leeg terug komen.
Dat is het argument bij (nog steeds) aardig wat jachttrainers...................
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:
Zoek stok! schreef:
Nee hoor het gaat niet om snel :8):

Als je het zo met dwang doet, dan weet de hond zeker dat het geen spelletje is maar diepe ernst.
Dat is het argument bij (nog steeds) aardig wat jachttrainers...................
Izzie had het ook zo door, maar Bram niet :ugh: Die trainers zien dan een klein detail over het hoofd. Dat een hond niet denkt als een mens :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Maeve schreef: Maar ik vond het wel een typisch voorbeeld. Normaal gesproken vind hij apporteren geweldig, net als het apporteerblok zelf vasthouden maar zodra het moet (dwang) gaat hij zich verzetten.
Alle honden reageren op dwang, alleen op verschillende manieren. Nilo heeft groot gelijk, je kan als hond maar beter zo duidelijk mogelijk zijn dat het geen goed plan was :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
ranetje schreef: Nee hoor het gaat niet om snel :8):

Izzie had het ook zo door, maar Bram niet :ugh: Die trainers zien dan een klein detail over het hoofd. Dat een hond niet denkt als een mens :wink:
Van Bram kan ik me nog herinneren :wink:

Je kunt het geloven of niet, maar de trainers zijn er van overtuigd dat een hond niet denkt als een mens.
En daarom zijn ze zeker dat als het apporteren met dwang is aangeleerd, de hond nooit leeg zal terugkomen. :mann:
Tsja, iedereen heeft zo zijn eigen kronkel :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”