Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stap 2 van "ik wil een cavalier": op zoek naar een fokker

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Stap 2 van "ik wil een cavalier": op zoek naar een fokker

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rezza schreef:Ik heb je bedankt voor de link en heb er reeds gekeken. Ik zei dat je niet duidelijk kon zien waar de fokkers zitten. Dat kan veel makkelijker. Zo kun je bijvoorbeeld door de plaatsnamen gelijk onder elkaar te zetten een route uitstippelen van fokkers die je in 1 of 2 dagen af wilt gaan. Zo heb ik ook mijn vogels gevonden.
Dan moet je bij de club klagen, maar ze hebben vast een reden. Geboortedatum misschien? Alfabet van de namen van de kennels?
Ik noem maar wat.
Andere mensen die hier komen zijn toch ook mensen zoals jij die naar deze shows gaan?
Waarom zou iemand op een show iets anders zeggen dan iemand op bijvoorbeeld dit forum? Daarom is het voor mij vooral van belang dat de fokker zijn of haar honden kent.
Omdat ze pups willen verkopen?
Het zou zomaar kunnen dat niet alle info die je krijgt altijd even goed klopt ;)
Weet je hoe ik mijn andere dieren in het verleden heb uitgezocht?
...............
Pas later ging ik dan heen om de dieren te kopen.
Het liefst neem ik dan ook nog iemand mee die er verstand van heeft, maar meestal wilt een enthusiaste fokker of kweker je heel veel uitleggen over het dier.
Dit (ik heb het even ingekort) gaat niet werken bij honden.
Honden zijn gezelschapsdieren en dat gaat totaal anders dan bij vogels, geloof mij maar.

Het enige dat werkt is rondvragen, bezoeken, langsgaan, praten.
Als je tenminste je risico's laag wilt houden ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rezza
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
[GEEN BROODFOK]

Ongelezen bericht door Rezza »

renee-uk schreef: wat jij vergeet is dat wij reageren op wat jij schrijft en dat kun je dan wel weer terugdraaien in een volgende post maar in de toekomst kijken kunnen wij niet en vooruit reageren op iets dat nog niet geplaatst is helaas ook niet.
Ik draai helemaal niets terug.
Dat was mijn punt juist. Zoveel ben ik niet veranderd van mening.
Nog steeds zijn mijn voorkeuren en handelswijzes niet veranderd,
afgezien van de dingen die ik veranderd heb nadat ik jullie reacties las,
zoals de expliciete voorkeur voor de cav.

Mbt. je vorige post wil ik je alvast verwijzen na de reactie van mij hierboven waar een hoop staat dat ook op jouw reactie van toepassing is.
Ik zal je post nog wel een keer doorlezen maar anders houdt ik het niet bij. :P
Dood ga je zeker, leven niet.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Rezza schreef:
Budkes schreef: Nou ik mag juist hopen dat je je op andere bronnen gaat oriënteren, internet is het begin van oriëntatie, maar daarna moet je, als het om honden gaat, toch het echte leven in. En er zijn een heleboel mensen die bereid zijn om je te helpen. Alleen lijkt het alsof je niets wilt lezen wat niet in je straatje te pas komt. Dan geef ik je de link van een heleboel Cavalirfokkers, en dan klaag je weer dat het er teveel zijn :U: . Ja, en? Wees daar blij mee, kijk dan eerst eens welke fokkers er bij je in de buurt zitten [...] en neem contact met die mensen op en maak een afspraak. ... We kunnen je hier de weg wijzen naar een aantal fokkers en dan moet je toch echt zelf de rest doen en je eigen keuze bepalen.
...
Ik heb je bedankt voor de link en heb er reeds gekeken. Ik zei dat je niet duidelijk kon zien waar de fokkers zitten. Dat kan veel makkelijker. Zo kun je bijvoorbeeld door de plaatsnamen gelijk onder elkaar te zetten een route uitstippelen van fokkers die je in 1 of 2 dagen af wilt gaan. Zo heb ik ook mijn vogels gevonden.

Ik wel hoor, de telefoonummers staan er bij, even kijken bij het nummer en klaar alweer.Verder lijkt mij dat die fokkers zelf moeten bepalen hoe ze hun website presenteren, mss willen ze wel een eeste schifting maken door de mensen moeite te laten doen, weet jij veel. Anyway dat bepaal jij sowieso niet.
En een hond is trouwens geen vogel, echt niet én ik heb beide.

Andere mensen die hier komen zijn toch ook mensen zoals jij die naar deze shows gaan?
Waarom zou iemand op een show iets anders zeggen dan iemand op bijvoorbeeld dit forum? Daarom is het voor mij vooral van belang dat de fokker zijn of haar honden kent.

En van belang dat jij de fokker leert kennen, en dat gaat echt niet via internet. Ik kan je wel wijsmaken dat mijn honden in paleizen leven, maar dat zie je pas als je bij mij thuis komt. Jij krijgt van mij op basis van een internetgesprek géén hond. Sterker nog de meeste honden die ik heb gekocht kreeg ik pas na een uitgebreid sollicitatiegesprek. En pas dan werd er bepaald of ik en hond MOCHTkopen van ze. Een goede fokker gunt zijn honden aan iemand. Die denken niet na over marktwaarde, vraag en aanbod, garantie etc. en alles wat jij er bij haalt. Die houden van hun honden en hebben slechts belang bij een goede baas. Kwestie van gevoel, maar daar ga jij volledig aan voorbij

Voor de rest ben ik het met je eens dat je de tijd moet nemen voor de aanschaf van een hond. Ik ga allang niet meer over 1 nacht ijs: dat ging ik jaren voordat ik mij hier aanmeldde al niet.

Weet je hoe ik mijn andere dieren in het verleden heb uitgezocht?
Ik vroeg gewoon of er iemand een dier had waarvan bijvoorbeeld de tekening niet helemaal aan de eisen voldoet maar die wel gewoon een goed karakter heeft. Dan sprak ik met de eigenaar af en ging ik er heen om dat eens te bekijken [dat valt niet altijd mee. bijvoorbeeld als je ergens in het bouwputten doolhof van Haarlem moet zijn... of als de Sint net aankomt in Lelystad en je vanuit Enkhuizen naar Almere moet rijden..]. Ook vroeg ik om collega's van de fokker of kweker om referenties [afhankelijk van hoe groot de markt is zullen de meeste in de provincie elkaar wel kennen]. Dan kom je er gauw genoeg achter of iemand bijvoorbeeld een broodfokker is. Pas later ging ik dan heen om de dieren te kopen.
Het liefst neem ik dan ook nog iemand mee die er verstand van heeft, maar meestal wilt een enthusiaste fokker of kweker je heel veel uitleggen over het dier.

Het hondenwereldje is veel kleiner dan jij denkt. Het gros van de fokkers kent elkaar en zal, zeker aan wildvreemden, geen uitspraken doen over collega-fokkers. En wat bereft de moeite die je voor de aankoop van je andere diere hebt gedaan ? Jij praat over Lelystad en Almere. Fokkers reizen door heel Europa heen, met en voor hun honden, die gaan daar echt niet van onder de indruk raken..

Natuurlijk wil ik naar shows en beurzen.
Maar of je daar echt veel meer informatie zult vinden dan hier dat vraag ik mij af.

Ja daar ga je echt heel veel meer informatie vinden, dat hoef je je niet af te vragen, dat is echt een feit. En daarnaast leg je echte contacten met echte mensen

Je moet er naar mijn mening altijd op letten welke informatie je wilt accepteren en welke niet. Niet zozeer omdat informatie onjuist kan zijn maar omdat er meerdere dingen werken en waar zijn in de dierhouderij.

Daar moet je zeker opletten, maar je moet ook openstaan voor informatie, en die indruk wek je op mij zeer zeker niet. Jij hebt je weg allang bepaalt, gebaseerd op theorieën en gespeend van alle gevoel. :19:
By the way, als je tegen mij begon te lullen over dierhouderij, was ik direct met je uitgepraat.
Gr. Aniek

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Rezza schreef: Ik heb je bedankt voor de link en heb er reeds gekeken. Ik zei dat je niet duidelijk kon zien waar de fokkers zitten. Dat kan veel makkelijker. Zo kun je bijvoorbeeld door de plaatsnamen gelijk onder elkaar te zetten een route uitstippelen van fokkers die je in 1 of 2 dagen af wilt gaan. Zo heb ik ook mijn vogels gevonden.
bij mij kom je er niet in, als je in 1 of 2 dagen een rits fokkers wil bezoeken, zéker niet wanneer ik puppen heb liggen of als die op komst zijn.

nou hoef je er bij mij ook niet in, een JRT wil je toch niet :F:
maar er zijn meer fokkers die er zo over denken, hou daar ook rekening mee.
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Marjoleine schreef: ...
Omdat ze pups willen verkopen?
Het zou zomaar kunnen dat niet alle info die je krijgt altijd even goed klopt ;) ...
De kans dat je misinformatie krijgt, (informatie die niet klopt of dat in jouw geval niet toepasbaar is), die bestaat natuurlijk altijd.
Ik ben het met je eens dat je op een evenement informatie kunt krijgen en de dieren in levende lijve kunt bekijken en dat je er daarom ook vooral heen moet gaan.

ps. vogels zijn soms ook gezelschapsdieren.
de soort die ik heb wel tenminste. :)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Rezza schreef:
renee-uk schreef: wat jij vergeet is dat wij reageren op wat jij schrijft en dat kun je dan wel weer terugdraaien in een volgende post maar in de toekomst kijken kunnen wij niet en vooruit reageren op iets dat nog niet geplaatst is helaas ook niet.
Ik draai helemaal niets terug.
Dat was mijn punt juist. Zoveel ben ik niet veranderd van mening.
Nog steeds zijn mijn voorkeuren en handelswijzes niet veranderd,
afgezien van de dingen die ik veranderd heb nadat ik jullie reacties las,
zoals de expliciete voorkeur voor de cav.

Mbt. je vorige post wil ik je alvast verwijzen na de reactie van mij hierboven waar een hoop staat dat ook op jouw reactie van toepassing is.
Ik zal je post nog wel een keer doorlezen maar anders houdt ik het niet bij. :P
tja en ik refereerde eerder aan stellingen die jij inneemt, met quote dus niet uit mijn duim gezogen!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Rezza schreef:
Expecting schreef:Volgens mij is de keuze inmiddels op een cocker gevallen :wink:

Maar wel bedankt voor de informatie want een Cavalier staat wel op mijn lijstje :ok:
Zou jij een cav. nog overwegen met alle informatie die je nu vergaart hebt? :scratch:
Als ik ervan overtuigd ben dat een bepaald ras 'het' gewoon is voor mij, en voor ons als gezin, dan zou ik me daar waarschijnlijk niet door laten tegenhouden denk ik
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Budkes schreef:Ik wel hoor, de telefoonummers staan er bij, even kijken bij het nummer en klaar alweer.Verder lijkt mij dat die fokkers zelf moeten bepalen hoe ze hun website presenteren, mss willen ze wel een eeste schifting maken door de mensen moeite te laten doen, weet jij veel. Anyway dat bepaal jij sowieso niet.
En een hond is trouwens geen vogel, echt niet én ik heb beide.
Ik maakte alleen de opmerking dat het niet handig is ingedeeld naar MIJN bescheiden mening en hoe het naar MIJN mening beter zou kunnen. Maar om daar uitgebreid op in te gaan is sowieso niet relevant.

Budkes schreef:En van belang dat jij de fokker leert kennen, en dat gaat echt niet via internet. Ik kan je wel wijsmaken dat mijn honden in paleizen leven,
Doe jij dat?
Budkes schreef: maar dat zie je pas als je bij mij thuis komt. Jij krijgt van mij op basis van een internetgesprek géén hond. Sterker nog de meeste honden die ik heb gekocht kreeg ik pas na een uitgebreid sollicitatiegesprek. En pas dan werd er bepaald of ik en hond MOCHTkopen van ze. Een goede fokker gunt zijn honden aan iemand. Die denken niet na over marktwaarde, vraag en aanbod, garantie etc. en alles wat jij er bij haalt. Die houden van hun honden en hebben slechts belang bij een goede baas. Kwestie van gevoel, maar daar ga jij volledig aan voorbij

Juist niet. Ik legde juist het accent op het persoonlijk contact met de fokker.
Dat neemt niet weg dat je het nog steeds hebt over een aankoop en dat je daar ook gewoon je verplichtingen bij hebt. Niemand beweert hier dat je niet kunt houden van dieren terwijl je er ook voor kunt zorgen dat je verkoop correct wordt afgerond.
Dat is uiteindelijk ook in het belang van het dier.
Budkes schreef:Het hondenwereldje is veel kleiner dan jij denkt. Het gros van de fokkers kent elkaar en zal, zeker aan wildvreemden, geen uitspraken doen over collega-fokkers. En wat bereft de moeite die je voor de aankoop van je andere diere hebt gedaan ? Jij praat over Lelystad en Almere. Fokkers reizen door heel Europa heen, met en voor hun honden, die gaan daar echt niet van onder de indruk raken.
.

Ik ben dan ook geen fokker. :roll:
Maar waarom zou je broodfokkers niet tegen werken?
Ja daar ga je echt heel veel meer informatie vinden, dat hoef je je niet af te vragen, dat is echt een feit. En daarnaast leg je echte contacten met echte mensen
Ik spreek dat ook niet tegen.
Ik wil echter voorkomen dat ik straks niemand te spreken krijg als ik daar heen ga, omdat mensen bijvoorbeeld teveel bezig zijn met de shows en met elkaar. Dat is mij meerdere keren gebeurt op andere evenementen. Daarom leg ik ook het belang bij persoonlijk contact met de fokkers buiten de evenementen om. Ik zie geen reden waardoor het 1 het ander uit zou sluiten.
Budkes schreef: Daar moet je zeker opletten, maar je moet ook openstaan voor informatie, en die indruk wek je op mij zeer zeker niet. Jij hebt je weg allang bepaalt, gebaseerd op theorieën en gespeend van alle gevoel. :19:
By the way, als je tegen mij begon te lullen over dierhouderij, was ik direct met je uitgepraat.

Want?
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Ik zal even speuren op het forum maar staat er niet een sectie waar evenementen in staan?
Misschien een idee om eens persoonlijk contact te leggen op zo'n evenement als er daar iemand gaat staan.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Rezza schreef:.
Budkes schreef: Daar moet je zeker opletten, maar je moet ook openstaan voor informatie, en die indruk wek je op mij zeer zeker niet. Jij hebt je weg allang bepaalt, gebaseerd op theorieën en gespeend van alle gevoel. :19:

Want?
Omdat je daarmee in één woord uitdrukking geeft aan de manier waarop je over hondenfokken denkt, veel te klinisch.
En op die manier, de manier waarop jij overkomt dus, kom je naar mijn idee bij geen enkele goede fokker binnen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Renee, ik wist niet naar welke quotes je refereerde.
Misschien moet je daarin wat meer concreet zijn.
Ik heb wel deze reactie er bij genomen omdat ik daar nog niet op in ben gegaan.
Daarin zie ik niet terug dat ik mijn woorden verdraai of iets dergelijks,
maar misschien kun je wat die kritiek betreft nog wat meer toelichting bij geven.
Rezza schreef: Als je een hond koopt bij een erkende fokker met de juiste papieren en een aankoopcontract dan dien je hem of haar gewoon terug brengen als er wat aan mankeert. Dat zou de fokker ook moeten aangeven. Dat kan gewoon en dat moet je ook doen als je de markt gezond wilt houden. Vandaar de gespecificeerde koopcontracten die je vaak krijgen kunt. En dat laatste heb ik niet beweert maar jij hebt wel vaker zo´n eigen manier van interpreteren. Voor de rest ben je wel weer gezellig hoor. :hmmm:
renee-uk schreef:Weet je, deze manier van dingen stellen maakt mij wat tegendraads.
Hoezo dien je dat te doen, en hoezo moet je dat doen. Wie maakt dat uit? Jij soms?
De wet.
renee-uk schreef:Dieren en dus ook honden zijn geen machines, het zijn levende wezens en daar kun je geen garantie op geven.

Dat kan wel. Tot op zekere hoogte.
renee-uk schreef:Natuurlijk wil iedereen graag een gezonde hond en er is niks mis mee als je daarnaar op zoek gaat, maar als ie dan zo zonder meer retour gaat omdat er ondanks alle inspanningen toch iets mis blijkt te zijn heb ik ernstige bedenkingen over de nieuwe eigenaar.
Dat hangt helemaal af van wat er precies aan de hand is met het dier.
En dat is gelijk de reden waarom je als hondenbezitter het liefst dezelfde dag nog naar de DA moet met je aankoop.
renee-uk schreef:Sommige gebreken komen pas naar boven als de hond al wat ouder is: HD en pancreas afwijkingen bijvoorbeeld.
Ruil je hem dan ook in of om voor een gezonder exemplaar?
Nee. Naar dat antwoord van mij in een soortgelijke reactie heb ik ook gerefereert in een eerdere reactie op je voorlaatste bericht.
renee-uk schreef:Kijk naar jezelf, jij bent ook anders dan de gemiddelde mens, maar ben je daarom minder waard?
Nee. We zijn allemaal raar. Niemand weet hoe het leven moet en we doen allemaal maar wat. Met die gedachte wordt je ook niet boos op elkaar. :)
renee-uk schreef:Ik heb echt heel erg veel moeite met een houding als deze en ik kan de reactie van ladybird en yamie dan ook heel goed begrijpen.
Als ik zou fokken zou iemand met zo'n instelling van mij ook geen hond krijgen.
Dat ik zo'n instelling had was je nog nieteens duidelijk.
Toch maakte je een reactie op basis van aannames en vooroordelen.
Dat geldt ook voor de andere reageerders.

Het is inderdaad beter als mensen elkaar persoonlijk ontmoeten.
Maar om dat daadwerkelijk te realizeren op een normale manier is een beetje ingewikkeld en vaak interesseren mensen zich er gewoon niet voor.
Dat in gedachte houdend is het altijd het best om gewoon geen aannames te doen en niet over elkaar te oordelen op een forum.
Al helemaal omdat aannames aan de basis staan van fouten en je zo nodeloos iemand in een kwaad dachtlicht kunt stellen.
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Budkes schreef:
Rezza schreef:.

Want?
Omdat je daarmee in één woord uitdrukking geeft aan de manier waarop je over hondenfokken denkt, veel te klinisch.
En op die manier, de manier waarop jij overkomt dus, kom je naar mijn idee bij geen enkele goede fokker binnen.
Ik ben hier niet om bij fokkers binnen te komen of om mijn dierenliefde te bewijzen maar om informatie te verzamelen.
"Klinisch" noem ik duidelijk, concreet. Anders dan hoe ik volgens mij normaal gesproken schrijf.
Wil je écht weten hoe ik ben dan dien je dat niet te basseren op een forum.
Budkes
Zeer actief

Ik maak zelf wel uit wat ik wel en niet dien te doen.
Als ik me aan alle regels moet gaan houden die jij een ander tracht op te leggen, is voor mij de lol in het leven snel over.

Dus bij deze;
Rezza, je hebt volkomen gelijk, succes met het vinden van een hondje. :ok:

Ik heb trouwens nog een lijflied voor je gevonden:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Budkes op 30 sep 2009 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Rezza schreef:
marian* schreef:
Rezza schreef:Natuurlijk wil ik naar shows en beurzen.
Maar of je daar echt veel meer informatie zult vinden dan hier dat vraag ik mij af.
Ja hoor,best wel omdat je dan het ras waar je belangstelling voor hebt in levende lijve kunt zien,direct met fokkers contact kunt leggen als je dat wilt en meestal zijn er ook boekenstands.
Niet vanwege mijn autisme hoor, maar ik zou liever bij de fokker thuis langs komen.
Ik snap best dat het verstandig is om een evenement te bezoeken en zal dat ook gaan doen, maar daarnaast wil ik ook gewoon fokkers gaan bekijken waar ze actief zijn.Ook omdat ik op beurzen vaak het idee heb dat ik op een verjaardag ben: waar je degene waar het om gaat toch niet goed te spreken krijgt.
Op een show kun je ten eerste al een schifting maken.Stel dat je thuis een lijst hebt gemaakt van fokkers die je wel wat lijken n.a.v. wat je op internet hebt gezien van ze.
Op een show ga je dan naar die fokker toe om zijn of haar honden te zien en een eerste contact te leggen met die fokker.Dan kun je misschien al zien of dat je wat lijkt en maak je al dan niet een afspraak om bij de fokker thuis eens te praten.
Mits die fokker dat ook wil natuurlijk.....
Het kan ook zijn dat wat je op de show ziet tegen valt en dan loop je een straatje verder :19:
Denk niet dat fokker A je iets gaat vertellen over fokker B want dat is in de hondenwereld over het algemeen not done.Er is nogal wat kinnesinne daar en sommigen gunnen elkaar het licht in de ogen nog niet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

yamie schreef:
ladybird schreef:
Ja natuurlijk, dat is ook wettelijk vastgesteld. Maar als ik een nest zou fokken en je komt met deze instelling bij mij binnen. Bied ik je niet eens een bak koffie aan, maar mag je direct de voordeur weer gaan gebruiken. (en niet dat ik niet garant sta voor een probleem bij een hond) Maar mensen die een dergelijk instelling tonen mogen wat mij betreft zoals Jessica (hutsje) al zegt: naar de Bart Smit. Een hond is een levend wezen, garanties krijg je nooit. Maar een eigenaar die zich van te voren op deze wijze al in dekt, is exit bij mij.
hier ook :ok:

Ook ik sluit me hier graag bij aan.....het is geen tv waar je het over hebt... :ugh:
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

marian* schreef: Op een show kun je ten eerste al een schifting maken.Stel dat je thuis een lijst hebt gemaakt van fokkers die je wel wat lijken n.a.v. wat je op internet hebt gezien van ze.
Op een show ga je dan naar die fokker toe om zijn of haar honden te zien en een eerste contact te leggen met die fokker.Dan kun je misschien al zien of dat je wat lijkt en maak je al dan niet een afspraak om bij de fokker thuis eens te praten.
Het kan ook zijn dat wat je op de show ziet tegen valt en dan loop je een straatje verder :19:
Denk niet dat fokker A je iets gaat vertellen over fokker B want dat is in de hondenwereld over het algemeen not done.Er is nogal wat kinnesinne daar en sommigen gunnen elkaar het licht in de ogen nog niet.
Ik heb wel zo'n lijstje.
De fokkers zijn echter vaak woonachtig aan de andere kant van het land, bijvoorbeeld aan de grens met België. :(
Om dan even op en neer te gaan vindt ik nogal wat en dan had het wel leuk geweest dat ik een referentie kon krijgen voordat er naartoe gereist wordt. :)
Maar ja, wat niet gaat, dat gaat niet.

Is het trouwens mogelijk om een hondje mee te nemen en te laten keuren zonder je daar direct voor in te schrijven? Dan ga ik samen met mijn zus naar een show en dan nemen we Canou mee. Onze dierenarts voor de honden zei dat hij een heel goede shih tzu is kwa bouw en dat we hem best kunnen showen. Het zal geen winnaar worden maar het wel nog iets leuks wat we daar kunnen doen. [overigens kan Canou heel goed in de auto. sterker nog: zodra je het portier open doet gaat hij er in en dan wilt hij niet meer weg. ook als je zelf juist UIT de auto bent gegaan :P]
renee-uk
Zeer actief

Rezza schreef:Renee, ik wist niet naar welke quotes je refereerde.
Misschien moet je daarin wat meer concreet zijn.
Ik heb wel deze reactie er bij genomen omdat ik daar nog niet op in ben gegaan.
Daarin zie ik niet terug dat ik mijn woorden verdraai of iets dergelijks,
maar misschien kun je wat die kritiek betreft nog wat meer toelichting bij geven.
dit is inderdaad waaraan ik refereerde en in je volgende post draai je de zaken weer terug
Rezza schreef: Als je een hond koopt bij een erkende fokker met de juiste papieren en een aankoopcontract dan dien je hem of haar gewoon terug brengen als er wat aan mankeert. Dat zou de fokker ook moeten aangeven. Dat kan gewoon en dat moet je ook doen als je de markt gezond wilt houden. Vandaar de gespecificeerde koopcontracten die je vaak krijgen kunt. En dat laatste heb ik niet beweert maar jij hebt wel vaker zo´n eigen manier van interpreteren. Voor de rest ben je wel weer gezellig hoor. :hmmm:
dat laatste heb je wel gezegd, ik quote je notabene :roll:
renee-uk schreef:Weet je, deze manier van dingen stellen maakt mij wat tegendraads.
Hoezo dien je dat te doen, en hoezo moet je dat doen. Wie maakt dat uit? Jij soms?
De wet.
ja daaag de wet zegt echt niet dat je dat dient te doen of moet doen
De wet geeft je gelegenheid het te doen dat is heel wat anders

renee-uk schreef:Dieren en dus ook honden zijn geen machines, het zijn levende wezens en daar kun je geen garantie op geven.

Dat kan wel. Tot op zekere hoogte.
nee dat kan niet
de garantie die gegeven wordt is dat de fokker aangesproken mag worden als er iets mis is met de pup, de fokker kan je niet garanderen dat er niks mis is met je pup en over die garantie had ik het

renee-uk schreef:Natuurlijk wil iedereen graag een gezonde hond en er is niks mis mee als je daarnaar op zoek gaat, maar als ie dan zo zonder meer retour gaat omdat er ondanks alle inspanningen toch iets mis blijkt te zijn heb ik ernstige bedenkingen over de nieuwe eigenaar.
Dat hangt helemaal af van wat er precies aan de hand is met het dier.
En dat is gelijk de reden waarom je als hondenbezitter het liefst dezelfde dag nog naar de DA moet met je aankoop.
ja en de DA ziet meteen dat er iets mis is....jeetje rezza wordt eens wakker. Als er inderdaad iets zodanig mis is met een pup dat een DA dat ter plekke kan vaststellen is er nog veel meer mis met de fokker die zo'n hondje meegeeft
renee-uk schreef:Sommige gebreken komen pas naar boven als de hond al wat ouder is: HD en pancreas afwijkingen bijvoorbeeld.
Ruil je hem dan ook in of om voor een gezonder exemplaar?
Nee. Naar dat antwoord van mij in een soortgelijke reactie heb ik ook gerefereert in een eerdere reactie op je voorlaatste bericht.
dat klopt maar ik wou het graag zeker weten
renee-uk schreef:Kijk naar jezelf, jij bent ook anders dan de gemiddelde mens, maar ben je daarom minder waard?
Nee. We zijn allemaal raar. Niemand weet hoe het leven moet en we doen allemaal maar wat. Met die gedachte wordt je ook niet boos op elkaar. :)
precies, maar wat dat boos worden ermee te maken heeft zie ik niet
renee-uk schreef:Ik heb echt heel erg veel moeite met een houding als deze en ik kan de reactie van ladybird en yamie dan ook heel goed begrijpen.
Als ik zou fokken zou iemand met zo'n instelling van mij ook geen hond krijgen.
Dat ik zo'n instelling had was je nog nieteens duidelijk.
dat is ook een aanname en een verkeerde bovendien
Toch maakte je een reactie op basis van aannames en vooroordelen.
nee hoor, ik reageer naar aanleiding van wat JIJ schrijft
Dat geldt ook voor de andere reageerders.

Het is inderdaad beter als mensen elkaar persoonlijk ontmoeten.
Maar om dat daadwerkelijk te realizeren op een normale manier is een beetje ingewikkeld en vaak interesseren mensen zich er gewoon niet voor.
dat is onzin, een beetje moeite mag je best wel doen als je een hondje wil aanschaffen en daar hebben we het over toch?
Dat in gedachte houdend is het altijd het best om gewoon geen aannames te doen en niet over elkaar te oordelen op een forum.
Al helemaal omdat aannames aan de basis staan van fouten en je zo nodeloos iemand in een kwaad dachtlicht kunt stellen.
dat laatste is voor een deel te voorkomen door duidelijk te zijn, juist op een forum!
al dat uitweiden over niet ter zake doende dingen komt die duidelijkheid absoluut niet ten goede.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
marian*
Erelid
Contacteer:

Rezza schreef:"Klinisch" noem ik duidelijk, concreet.

Daar mag je van mij wat dit onderwerp betreft "gevoelloos" bij zetten.
Dat wil niet zeggen dat jij gevoelloos bent(ben je ongetwijfeld niet),maar de manier over hoe je over je toekomstige hond en het uitzoeken daarvan praat komt op mij nogal gevoelloos over.Gebaseerd op wat je hier schrijft.
Afbeelding
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Nuyvilaq schreef:
yamie schreef:
ladybird schreef:
Ja natuurlijk, dat is ook wettelijk vastgesteld. Maar als ik een nest zou fokken en je komt met deze instelling bij mij binnen. Bied ik je niet eens een bak koffie aan, maar mag je direct de voordeur weer gaan gebruiken. (en niet dat ik niet garant sta voor een probleem bij een hond) Maar mensen die een dergelijk instelling tonen mogen wat mij betreft zoals Jessica (hutsje) al zegt: naar de Bart Smit. Een hond is een levend wezen, garanties krijg je nooit. Maar een eigenaar die zich van te voren op deze wijze al in dekt, is exit bij mij.

Ook ik sluit me hier graag bij aan.....het is geen tv waar je het over hebt... :ugh:
A. Wie zegt dat ik "met deze instelling" naar een fokker ga?
B. Waarom mag je in vredesnaam geen vragen stellen omtrend de koopovereenkomst e.d.?
Het is inderdaad geen TV waar je het over hebt. Juist daarom zou ik ALLES goed geregeld willen hebben. :19:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

yamie schreef:
ladybird schreef:
precies. en rezza, ik heb zelf ook met dit soort contracten gewerkt, kan je nagaan :ok: .
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

marian* schreef:
Rezza schreef:"Klinisch" noem ik duidelijk, concreet.

Daar mag je van mij wat dit onderwerp betreft "gevoelloos" bij zetten.
Dat wil niet zeggen dat jij gevoelloos bent(ben je ongetwijfeld niet),maar de manier over hoe je over je toekomstige hond en het uitzoeken daarvan praat komt op mij nogal gevoelloos over.Gebaseerd op wat je hier schrijft.
rezza past zich aan aan De Wet, daarin is een hond immers een ding!
maar ik heb de hoop nog niet opgegeven dat er bij hem een verschil zit tussen theorie en praktijk.

*woord vergeten
Laatst gewijzigd door renee-uk op 30 sep 2009 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Rezza schreef: ps. misschien niet nuttig om te weten maar je kunt als dierenhouder meestal bij de dierenkliniek of DA beperkte informatie opvragen over een potentiele eigenaar van je dier. dat gaat dan niet over persoonsgegevens ed. maar of er bijvoorbeeld door het adoptieadres voldaan is aan de periodieke controles en facturen.
een soort bewijs van goed gedrag zeg maar.
[dat is vooral handig als je dieren wilt herplaatsen]
wat heb jij toch rare denkbeelden. dit mag niet eens zie de wet op de privacy :19: .

en trouwens, ik kom nooit bij de da met mijn honden, ze worden dus ook niet "periodiek" (whatever je daarmee bedoelt) gecontroleerd (zou ook niet weten waarop :scratch: ?).
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rezza: Ik stel voor dat je naar een show gaat.
Beurzen is iets dat niet echt voorkomt in kynologenland, dus schrap dat woord maar uit je boekje ;)

Op die show ga je bij de ring zitten van het ras dat je zoekt en zo maak je contact met de mensen.
Men verwijst je wel naar fokkers, die dan echt wel tijd hebben voor je.
Daar maak je dan eventueel een afspraak om ze thuis te bezoeken.

Over afstanden zou ik niet zeuren. Mensen wonen waar ze wonen en als het je niet zint ga je maar naar een ander.
En die shi van je zus, heeft die papieren?
Dan kun je hem inschrijven.
Anders kun je hem niet laten keuren.

Komend weekend is Zwolle. Ik zou de auto vast regelen ;)

Afbeelding

marian*
Erelid
Contacteer:

Rezza schreef:
marian* schreef: Op een show kun je ten eerste al een schifting maken.Stel dat je thuis een lijst hebt gemaakt van fokkers die je wel wat lijken n.a.v. wat je op internet hebt gezien van ze.
Ik heb wel zo'n lijstje.
De fokkers zijn echter vaak woonachtig aan de andere kant van het land, bijvoorbeeld aan de grens met België. :(
Om dan even op en neer te gaan vindt ik nogal wat en dan had het wel leuk geweest dat ik een referentie kon krijgen voordat er naartoe gereist wordt. :)
Maar ja, wat niet gaat, dat gaat niet.

Is het trouwens mogelijk om een hondje mee te nemen en te laten keuren zonder je daar direct voor in te schrijven? Dan ga ik samen met mijn zus naar een show en dan nemen we Canou mee. Onze dierenarts voor de honden zei dat hij een heel goede shih tzu is kwa bouw en dat we hem best kunnen showen. Het zal geen winnaar worden maar het wel nog iets leuks wat we daar kunnen doen. [overigens kan Canou heel goed in de auto. sterker nog: zodra je het portier open doet gaat hij er in en dan wilt hij niet meer weg. ook als je zelf juist UIT de auto bent gegaan :P]
Als jij werkelijk je zinnen gezet hebt op een pup van fokker Huppeldepup in Hondenstad dan ga je daarheen ook al ligt Hondenstad 500 km weg van je woonplaats :19:
Maar je kunt ook kijken of "jouw" fokker iets over aanwezigheid op bepaalde shows op de site heeft staan(als ze die hebben,want bijvoorbeeld lang niet elke Drentenfokker heeft een site) en dan op de show contact leggen.Bespaart je misschien een reis.
En nee,het is niet mogelijk om je hond en passant even te laten keuren op een show,daarvoor moet je ingeschreven zijn.
Wat je heel misschien kunt proberen is een keurmeester aanschieten en vragen wat die van je hond vindt maar ik denk dat km's daar niet blij mee zijn.
Afbeelding
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

renee-uk schreef:dit is inderdaad waaraan ik refereerde en in je volgende post draai je de zaken weer terug
Misschien ligt het aan mij maar ik zie dat niet terug? :denken:
Het lijkt mij logisch dat je niet een tijd later met verborgen problemen terug gaat naar de fokker.
renee-uk schreef:dat laatste heb je wel gezegd, ik quote je notabene :roll:
"Een auto heeft 4 wielen en een stuur."
"Niet alle auto´s!"
"Dat klopt. Niet alle auto's."
"Maar dat schreef je niet!"

Er zijn dingen die je zélf ook kunt bedenken.
renee-uk schreef:ja daaag de wet zegt echt niet dat je dat dient te doen of moet doen
De wet geeft je gelegenheid het te doen dat is heel wat anders
Als je een hond koopt die nooit verkocht had mogen worden dan dien je die hond terug te mogen brengen [of je moet een fokker hebben die je anderzijds tegemoet wilt komen]. Daar geeft de wet je [beperkt] de ruimte voor. Ik zie niet in waarom een fokker het daar mee oneens zou zijn. Tenslotte gaat het om zijn of haar product. Dat je een hond niet ziet als een ding neemt niet weg dat het om een product gaat, en die zijn gebonden aan je reputatie als verkoper.
renee-uk schreef:nee dat kan niet
de garantie die gegeven wordt is dat de fokker aangesproken mag worden als er iets mis is met de pup, de fokker kan je niet garanderen dat er niks mis is met je pup en over die garantie had ik het
Dat risico is dan ook voor de verkoper. Het is raadzaam voor de fokker om daar dus juist wél afspraken over te maken. Daarom begrijp ik niet waarom daar zo raar over gedaan wordt.
renee-uk schreef:ja en de DA ziet meteen dat er iets mis is....jeetje rezza wordt eens wakker. Als er inderdaad iets zodanig mis is met een pup dat een DA dat ter plekke kan vaststellen is er nog veel meer mis met de fokker die zo'n hondje meegeeft
De dierenarts ziet inderdaad niet alles. Dat lijkt mij een dooddoener.
De dierenarts kan echter al wel véél zien, meer dan ik in ieder geval. Het wordt dan ook geadviseerd om deze toch snel raad te plegen na de aankoop van een hond. Niet door mij, maar door oa. de cocker spaniel club.
renee-uk schreef:precies, maar wat dat boos worden ermee te maken heeft zie ik niet
Simpel: als je door hebt dat je zelf niet perfect bent, en dat zelfs een genie fouten maakt, dan ben je sneller in staat om een ander z'n fouten te vergeven.
renee-uk schreef:dat is ook een aanname en een verkeerde bovendien
Hij is anders nog steeds niet juist.
renee-uk schreef:]nee hoor, ik reageer naar aanleiding van wat JIJ schrijft
Nee, je reageert op wat JIJ interpreteert. Daarbij hoef je niet op alles te reageren. Dat is nog stees je eigen keuze. Net zoals de manier waarop je reageert.
renee-uk schreef:dat is onzin, een beetje moeite mag je best wel doen als je een hondje wil aanschaffen en daar hebben we het over toch?
Moeilijk doen om het moeilijk doen wil ik voorkomen. Daarom maak ik een plan van aanpak.
renee-uk schreef:dat laatste is voor een deel te voorkomen door duidelijk te zijn, juist op een forum!
al dat uitweiden over niet ter zake doende dingen komt die duidelijkheid absoluut niet ten goede.
Als je iets niet denkt te begrijpen dan vraag je dat na.
En als je niet zeker weet of iemand het zo bedoeld hebt als dat jij het leest dan doe je dat ook.
Vandaar dat ik zij dat je beter geen aannames kunt doen, al helemaal niet op een forum.

oh en voor je dáár dan weer wat over zegt: ja, ik maak die fouten ook.
Ik ben geen computer.
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Hutsje schreef: wat heb jij toch rare denkbeelden. dit mag niet eens zie de wet op de privacy :19: .

en trouwens, ik kom nooit bij de da met mijn honden, ze worden dus ook niet "periodiek" (whatever je daarmee bedoelt) gecontroleerd (zou ook niet weten waarop :scratch: ?).
Een DA mag gerust zeggen dat iemand een goede dierenverzorger is.

De kliniek hier werkt met oproepen voor bijvoorbeeld entingen, gewichtscontroles ed.
Het is net wat je zelf wilt.
Budkes
Zeer actief

Rezza schreef:
Hutsje schreef: wat heb jij toch rare denkbeelden. dit mag niet eens zie de wet op de privacy :19: .

Een DA mag gerust zeggen dat iemand een goede dierenverzorger is.

De kliniek hier werkt met oproepen voor bijvoorbeeld entingen, gewichtscontroles ed.
Dat mag de DA echt niet. En trouwens hoe wil je uitvogelen waar iemand naar toe gaat met zijn dieren ??
Gr. Aniek

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rezza schreef:De dierenarts ziet inderdaad niet alles. Dat lijkt mij een dooddoener.
De dierenarts kan echter al wel véél zien, meer dan ik in ieder geval. Het wordt dan ook geadviseerd om deze toch snel raad te plegen na de aankoop van een hond. Niet door mij, maar door oa. de cocker spaniel club.
En die hebben dat niet zelf bedacht, dat staat in de wet. Binnen 5 werkdagen.

Een zichzelf respecterende fokker werkt met een koopcontract en daar staat dit o.a. in.
Maar een dierenarts ziet erfelijke gebreken die zich pas later openbaren dus niet.
Die ziet alleen de dingen die jij ook kunt zien: voedingstoestand, ogen, neus, gebit.
Hij luistert naar het hartje maar als je pup een blauwe tong krijgt na een rondje spelen zie jij dat ook.

Nee, voor zulke dingen hoef je niet te gaan.

Waar een goede fokker belangrijk voor is, is de juiste informatie over erfelijke afwijkingen, onderzoeken die al dan niet gedaan zijn (en waarom wel/niet), en het vertrouwen dat je als het goed is opbouwt met je fokker.
Want een goede fokker wil na een maand en een jaar en tien jaar nog steeds weten hoe het met je hond gaat.
Omdat het wettelijk wel een product is, maar wel een product waar je als goede fokker maanden en maanden mee bezig bent geweest:
de teef goed grootbrengen en showen en er mee werken (eventueel), de lijnen uitzoeken, de gezondheidsonderzoeken, de reu kiezen, alles eromheen regelen, de teef begeleiden tijdens de dracht, de pups grootbrengen samen met de teef, de eigenaren uitzoeken...

Dat is niet klaar als het verkocht is.
Althans: niet bij een goede fokker.
En daarom moet jij er als koper ook werk in steken.
Als mijn kopers dat niet willen mogen ze naar een ander. Dan mogen ze bij ons geen pup kopen.
Mijn ziel en zaligheid ligt in die kleuters.
En wie het als een product ziet dat je terug brengt als er een probleem is en dan een "nieuwe verlangt" is bij mij verkeerd.
Niet dat ik geen wettelijke garantie verstrek, zeker wel.
Maar dat is niet de manier waarop je met een hond omgaat.

Afbeelding

Budkes
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Rezza schreef:De dierenarts ziet inderdaad niet alles. Dat lijkt mij een dooddoener.
En die hebben dat niet zelf bedacht, dat staat in de wet. Binnen 5 werkdagen.

Een zichzelf respecterende fokker werkt met een koopcontract en daar staat dit o.a. in.
Maar een dierenarts ziet erfelijke gebreken die zich pas later openbaren dus niet.
Die ziet alleen de dingen die jij ook kunt zien: voedingstoestand, ogen, neus, gebit.
Hij luistert naar het hartje maar als je pup een blauwe tong krijgt na een rondje spelen zie jij dat ook.

Nee, voor zulke dingen hoef je niet te gaan.

Waar een goede fokker belangrijk voor is, is de juiste informatie over erfelijke afwijkingen, onderzoeken die al dan niet gedaan zijn (en waarom wel/niet), en het vertrouwen dat je als het goed is opbouwt met je fokker.
Want een goede fokker wil na een maand en een jaar en tien jaar nog steeds weten hoe het met je hond gaat.
Omdat het wettelijk wel een product is, maar wel een product waar je als goede fokker maanden en maanden mee bezig bent geweest:
de teef goed grootbrengen en showen en er mee werken (eventueel), de lijnen uitzoeken, de gezondheidsonderzoeken, de reu kiezen, alles eromheen regelen, de teef begeleiden tijdens de dracht, de pups grootbrengen samen met de teef, de eigenaren uitzoeken...

Dat is niet klaar als het verkocht is.
Althans: niet bij een goede fokker.
En daarom moet jij er als koper ook werk in steken.
Als mijn kopers dat niet willen mogen ze naar een ander. Dan mogen ze bij ons geen pup kopen.
Mijn ziel en zaligheid ligt in die kleuters.
En wie het als een product ziet dat je terug brengt als er een probleem is en dan een "nieuwe verlangt" is bij mij verkeerd.
Niet dat ik geen wettelijke garantie verstrek, zeker wel.
Maar dat is niet de manier waarop je met een hond omgaat.
Amen
Gr. Aniek

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rezza schreef:Een DA mag gerust zeggen dat iemand een goede dierenverzorger is.

Nee, dat mag een dierenarts niet zeggen.
Het is info over particulieren en dat mag dus niet, niet vanuit de functie als dierenarts.

En die oproepen mogen ja, je mag melden dat het alweer zoveel tijd geleden is dat die en die enting is gegeven en dat het dus tijd zou kunnen zijn voor een nieuwe, omdat de werkzame termijn is verstreken.
Maar dat zegt niet dat je moet gaan.
En het zegt ook niet dat je ergens anders heengaat.
Oftewel: het zegt niks.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”