De korthaar staat hier nog op het verlanglijstje. Ik heb lang getwijfeld tussen een border collie en een korthaar schotse collie en heb dus eerst gekozen voor een border. Maar over 1 tot 3 jaar komt er dus een korthaar schot bij. We hebben thuis 3 langharen gehad. De reuen beduidend meer lijkend op het amerikaanse type de teef bij mijn ouders zit er beetje tussen in, alhoewel ze inmiddels na castratie wel een plofvacht heeft. Allemaal mooi aan de maat, niet overdadig behaard, niet te spichtig, maar met lekker een beetje bone en geen spleetjes als ogen. Vind het jammer dat ze hier nog maar zo weinig op die manier gefokt worden.
Maar goed terug naar de korthaar. Heb wel contact gehad met een fokker en wil me er in de toekomst nog een beetje meer in verdiepen. Een langs gaan bij verschillende fokkers.
Hier in het dorp lopen er 2 rond, 1 daarvan is hulphond. Een mooie grote sable reu. Echt een leuk beestje, alleen de vrouw is er zelf niet altijd even handig mee. Verder woont er hier 1 die redelijk bang is, maar baasje is ook wat te overdreven en ongeduldig. Verder heb ik een klein tricolor teefje op de hondenschool lopen. Echt een allerleukst ding. Doet het kwa gehoorzaamheid erg goed en is sociaal ook erg leuk. Echt een knuffelhond en kan lekker dollen met Kay.
En hoe ik ooit verliefd ben geworden op de korthaar? Ik zag ze wel op behendigheidswedstrijden. In het begin moest ik er erg aan wennen tot ik die ene reu tegenkwam. Een prachtig grote blue merle reu die net wat groter dan de gemiddelde schot was. Hoe hij het parcour rond ging.....

Ik zat altijd stilletjes te genieten als ik die hond op wedstrijd tegenkwam. En zo is mijn liefde voor de korthaar ontstaan.
Waar komt jou korthaar vandaan?