Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Korthaar collie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Korthaar collie

Ongelezen bericht door lieke »

chaos schreef:Zijn er nederland wel fokkers van het "amerikaanse type"?, ik zie op shows vaak de engelse.
Ik weet dat er in Zeeland een fokster zit. Maar in Duitsland zijn er meer. Daar kun je zelfs de witte collie krijgen (wit met een tri-, sable- of bm-hoofd).

Edit: in Nederland kun je weliswaar met een amerikaans type komen, maar als je 'geluk' hebt wordt je straal genegeerd en als je pech hebt, krijg je een vernietigend keurrapport. Er is ook geen aparte klasse voor. Daarvoor moet je, wederom, naar Duitsland.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

De korthaar staat hier nog op het verlanglijstje. Ik heb lang getwijfeld tussen een border collie en een korthaar schotse collie en heb dus eerst gekozen voor een border. Maar over 1 tot 3 jaar komt er dus een korthaar schot bij. We hebben thuis 3 langharen gehad. De reuen beduidend meer lijkend op het amerikaanse type de teef bij mijn ouders zit er beetje tussen in, alhoewel ze inmiddels na castratie wel een plofvacht heeft. Allemaal mooi aan de maat, niet overdadig behaard, niet te spichtig, maar met lekker een beetje bone en geen spleetjes als ogen. Vind het jammer dat ze hier nog maar zo weinig op die manier gefokt worden.

Maar goed terug naar de korthaar. Heb wel contact gehad met een fokker en wil me er in de toekomst nog een beetje meer in verdiepen. Een langs gaan bij verschillende fokkers.
Hier in het dorp lopen er 2 rond, 1 daarvan is hulphond. Een mooie grote sable reu. Echt een leuk beestje, alleen de vrouw is er zelf niet altijd even handig mee. Verder woont er hier 1 die redelijk bang is, maar baasje is ook wat te overdreven en ongeduldig. Verder heb ik een klein tricolor teefje op de hondenschool lopen. Echt een allerleukst ding. Doet het kwa gehoorzaamheid erg goed en is sociaal ook erg leuk. Echt een knuffelhond en kan lekker dollen met Kay.

En hoe ik ooit verliefd ben geworden op de korthaar? Ik zag ze wel op behendigheidswedstrijden. In het begin moest ik er erg aan wennen tot ik die ene reu tegenkwam. Een prachtig grote blue merle reu die net wat groter dan de gemiddelde schot was. Hoe hij het parcour rond ging..... :I: Ik zat altijd stilletjes te genieten als ik die hond op wedstrijd tegenkwam. En zo is mijn liefde voor de korthaar ontstaan.

Waar komt jou korthaar vandaan?
Afbeelding
aboutbudha
Zeer actief
Mijn ras(sen): boxer/labrador mix & fila brasileiro
Contacteer:

Ongelezen bericht door aboutbudha »

miko schreef:collega van me heeft een korthaar collie, kwal van een beest (en lelijk).
langhaar collie (nog lelijker) die hier in de buurt loopt heeft o.a. mijn 2 honden gebeten (door gebeten) toen ze nog pup waren, nu onze jongste hond niet meer met zich laat sollen loopt ie er wijselijk omheen maar andere pups zijn niet veilig bij dat beest, die bijt echt door en stopt niet met bijten todat je er bij bent om in te grijpen (met grof geweld want dat is de enige taal die hij verstaat).
Zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn maar ik vind ze 10 x niks.
wat zijn we weer lekker in de kortzichtige hokjes aan het d :wink: enken
Afbeelding
blijf vragen stellen
lieke
Zeer actief
Contacteer:

aboutbudha schreef:
miko schreef:collega van me heeft een korthaar collie, kwal van een beest (en lelijk).
langhaar collie (nog lelijker) die hier in de buurt loopt heeft o.a. mijn 2 honden gebeten (door gebeten) toen ze nog pup waren, nu onze jongste hond niet meer met zich laat sollen loopt ie er wijselijk omheen maar andere pups zijn niet veilig bij dat beest, die bijt echt door en stopt niet met bijten todat je er bij bent om in te grijpen (met grof geweld want dat is de enige taal die hij verstaat).
Ach sommige mensen gaan kennelijk topics over bepaalde rassen langs om eens lekker te ventileren dat ze het zulke lelijke kwallen vinden :ugh: .
Afbeelding
Jorda
Actief

Ongelezen bericht door Jorda »

Ik heb drie schotse herders korthaar. Een tricolor Canadese reu, bluemerle Amerikaanse teef en een Tsjechische (europees type) tricolor teef. Ik heb het laatste teefje in Tsjechië gekocht omdat die kennel fokt op prestatie en pit en dat is duidelijk te merken. Afgelopen weekend was ik in Tsjechië en daar liepen dus 16 kortharen uit dezelfde kennel en we hebben van 06.30 uur tot 19.00 uur getraind (speuren, pakwerk en agility) en de honden wisten allemaal niet van ophouden. Daar waren de kortharen nog fanatieker dan de aanwezige borders, erg grappig om te zien, maar niet voor iedereen weggelegd. Zo zijn ze eigenlijk niet in Nederland. Maar voor mij echt helemaal fantastisch. Foto van mijn honden bij defence:

Demcy:
Afbeelding

Dena:
Afbeelding

gyanti: Jij zei dat je op de agilitywedstrijden een blue merle reu zag? Was dat Cyno en hoe lang geleden? Alleen Dena (mijn hond) haar broer heeft wat A en B1 wedstrijden gelopen, maar verder ken ik helemaal gen bluemerle reuen in de competitie...... Ben erg benieuwd.

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Nee het was bij de FHN. De fokker met wie ik contact heb gehad, kende inderdaad ook niet en blue merle reu in de behendigheid. Het moet volgens mij ongeveer ommenabij 2003/04 geweest zijn. Weet niet op welk niveau hij liep, maar weet wel dat ik hem in ieder geval in Amersfoort ben tegengekomen op wedstrijd.
Afbeelding
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

aboutbudha schreef:
ik zeg zelf al dat het ongetwijfeld uitzonderingen zijn, zo'n bijters, het is dus JOU reactie die kortzichtig is.
miko
Zeer actief

lieke schreef:
aboutbudha schreef:
Ach sommige mensen gaan kennelijk topics over bepaalde rassen langs om eens lekker te ventileren dat ze het zulke lelijke kwallen vinden :ugh: .
Sommige mensen misschien wel ja, ik niet. Dit is het 1e topic waarin ik een hond lelijk noem, stel jezelf dus beter op de hoogte voor je iets "ventileerd" .
En ja, dit vind ik dus een lelijk ras.

Misschien een idee voor topic starters om bij de 1e post waarin om meningen / ervaringen over een bepaald ras wordt gevraaagd de aantekening "alleen positieve reacties s.v.p." te plaatsen ? :oohja:

mijn ervaringen met dit ras zijn KLOTE, en los daarvan vind ik ze er niet uit zien.
Alstublieft, dat is mijn ervaring en mijn mening over collies zoals om gevraagd in de openingspost.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

mijn ervaringen met dit ras zijn KLOTE, en los daarvan vind ik ze er niet uit zien.
Alstublieft, dat is mijn ervaring en mijn mening over collies zoals om gevraagd in de openingspost.
Het gaat mij ook niet over het geven van een mening over hoe jij de hond vindt. Natuurlijk mag jij zeggen waarom jij een bepaald ras niet leuk vind qua karakter, uiterlijk, gedrag, etc. Bijvoorbeeld dat je langharige honden niet mooi vindt of een bepaald gedrag typerend voor een ras niet op prijs stelt.
Maar om zo ongefundeerd in een topic over iemand die vol trots zijn/haar pup voorstelt en ervaringen vraagt met dit ras een botte opmerking te maken over 'hoe ontzettend lelijk' je dit ras wel niet vindt, is naar mijn mening onnodig kwetsend en beledigend.
En voor de goede orde: voor mijn part noem je mijn honden spuuglelijk, dat zal me worst wezen. Als ik ze maar mooi vind. Maar voor TS vind ik het gewoon niet leuk wat je schreef. Valt voor mij onder hetzelfde kopje als een goede vriendin vol trots haar nieuwe jurk showt en jij eens lekker bot mededeelt dat je het een af-schu-welijke monsterlijke jurk vindt. Snap je nu wat ik bedoel?

Dat laat onverlet dat ik het prima vind als jij je ervaringen deelt over jouw aanvaringen met een bepaald ras.
Afbeelding
miko
Zeer actief

lieke schreef:
Het gaat mij ook niet over het geven van een mening over hoe jij de hond vindt. Natuurlijk mag jij zeggen waarom jij een bepaald ras niet leuk vind qua karakter, uiterlijk, gedrag, etc. Bijvoorbeeld dat je langharige honden niet mooi vindt of een bepaald gedrag typerend voor een ras niet op prijs stelt.
Maar om zo ongefundeerd in een topic over iemand die vol trots zijn/haar pup voorstelt en ervaringen vraagt met dit ras een botte opmerking te maken over 'hoe ontzettend lelijk' je dit ras wel niet vindt, is naar mijn mening onnodig kwetsend en beledigend.
En voor de goede orde: voor mijn part noem je mijn honden spuuglelijk, dat zal me worst wezen. Als ik ze maar mooi vind. Maar voor TS vind ik het gewoon niet leuk wat je schreef. Valt voor mij onder hetzelfde kopje als een goede vriendin vol trots haar nieuwe jurk showt en jij eens lekker bot mededeelt dat je het een af-schu-welijke monsterlijke jurk vindt. Snap je nu wat ik bedoel?

Dat laat onverlet dat ik het prima vind als jij je ervaringen deelt over jouw aanvaringen met een bepaald ras.
ik begrijp wat je bedoeld. het is niet mijn bedoeling iemand eens lekker te kwetsen, al denk ik eerlijk gezegd ook niet dat ik dat doe...
en over die jurk........ik vrees dat ik ook dan bot uit de hoek ga komen als ik die niet mooi vind... :lol1: Er zijn mensen die me daarom niet meer om mijn mening vragen, maar er zijn er ook die me JUIST daarom om mijn mening vragen :lol1:
Hoe dan ook, ik wens oprecht iedereen enorm veel plezier met zijn hond, en ik heb uiteraard liever dat mijn hond leuk kan rennen/spelen met een collie dan dat ie vecht met een schitterende hond van welk ras dan ook.
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Ach ja, ieder z'n meug zullen we maar zeggen.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Hier dan nog maar een foto van zo'n "lelijke collie"...... Dit is mijn collie Kelan. Hier is hij heel erg uit vacht ( foto is vorige week gemaakt), maar in vacht is hij gelukkig ook niet zo'n ontplofte haarbal. Hij is wel van het Engelse type. Hij is erg zachtaardig en heeft nog nooit gebeten...... :roll: , maar ja, hij zal wel een uitzondering zijn :U:

Afbeelding

ik vind korthaar collies ook erg mooi. Ze zijn wat robuuster dan de langhaar . Het Amerikaanse type collie vind ik ook mooi, alleen zouden ze van mij iets meer stop mogen hebben. Maar dat is een kwestie van smaak.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lilalila »

Wat heeft Kelan een mooi koppie ! :I:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Hoe dan ook, ik wens oprecht iedereen enorm veel plezier met zijn hond, en ik heb uiteraard liever dat mijn hond leuk kan rennen/spelen met een collie dan dat ie vecht met een schitterende hond van welk ras dan ook.
Met mijn twee meiden zou jouw hond prima kunnen spelen, hoor :wink: . Nou ja, niet echt rennen, want dan worden de dames moe. Met mijn reu hoeft er helaas ook geen andere reu in de buurt te komen. Niet leuk, maar daar heb ik me al een paar jaar geleden bij neergelegd.

En Freskin: jouw Kelan vind ik hartstikke mooi, maar goed dat weet je al :mrgreen: .
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

@Lilalila en Lieke: bedankt! :D

Ieder ras heeft er denk ik wel moeilijke honden tussen zitten. Ik denk dat Miko net een slechte heeft getroffen.......maar dan is niet gelijk het hele ras slecht. :U: Maar over smaak valt niet te twisten. Er zijn mensen die collies lelijk vinden....al kan ik me dat haast niet indenken :F: :roos:

edit* toevoeging
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

chaos schreef:Zijn er nederland wel fokkers van het "amerikaanse type"?, ik zie op shows vaak de engelse.
Jazeker! Was ik even vergeten te melden, maar die van ons is dus een rasechte amerikaanse korthaar! Ze fokken ook langharen, zoek maar eens op! http://www.brukei.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; Zit in Drachtstercompagnie, Friesland.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Mijn zus heeft een korthaar, een reu van nu 2 jaar oud.
Ze heeft hem in Duitsland gekocht, vorig jaar waren we daar op bezoek en had de fokster ook langhaar in het nest, ze had een amerikaanse reu gebruikt die wel korthaar was.

Ik vind dit wel erg mooi ;)

Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:Mijn zus heeft een korthaar, een reu van nu 2 jaar oud.
Ze heeft hem in Duitsland gekocht, vorig jaar waren we daar op bezoek en had de fokster ook langhaar in het nest, ze had een amerikaanse reu gebruikt die wel korthaar was.

Ik vind dit wel erg mooi ;)

Afbeelding
Prachtige reu met een hele mooie kop. :I: En wat Nanna ook al eerder aangaf: een stevige onderkaak. Welke fokker was dit? (mag ook per pb).
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

PB heb je inmiddels gelezen ;) Maar voor de nieuwsgierige

http://jack-macks.de/jm/" onclick="window.open(this.href);return false;
gyanty
Zeer actief

Wauw Drachtstercompagnie is wel heel dichtbij. Wist niet dat er een fokker zo dicht bij zat :D. Die ene hulphond is er heel duidelijk 1 van hun. Grappig dat je dat zo kan terugzien. Ben erg blij met deze link, want ik hou ook wel van het grotere en grovere type :D
Afbeelding
Maxine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxine »

Een van mijn lievelingsrassen is de korthaar collie. En dit exemplaar ("Sandcastle's as you like it at foxearth" genaamd.) vind ik echt een prachtige hond: (Hoewel ik toch persoonlijk vind dat de 'merle' vacht wat meer 'merle' mocht zijn, maar dit ter zijde gelaten.)
Afbeelding
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Een mooie bouw, dat wel. Maar ik vind dat hij wel wat meer stop mag hebben. En zoals je zegt: echt mooi gekleurd is hij niet.
Afbeelding
debaetsstevie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door debaetsstevie »

kan je soms nog commy's vinden met tip oren????
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

debaetsstevie schreef:kan je soms nog commy's vinden met tip oren????
Wat zijn commy's?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
debaetsstevie
Vaste gebruiker

Sjalot schreef:
debaetsstevie schreef:kan je soms nog commy's vinden met tip oren????
Wat zijn commy's?

:D :D met mijn dikke vingers colly's :lol1:

en ik bedoel punt oren (dus niet zoals in de standaard)
ik zie doodgraag een colly vind het een super lief karakter(ben als baby er groot mee geworden)
maar zij had punt oren en als ik er ooit een hou moet ze punt oren hebben
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

ik zie doodgraag een colly vind het een super lief karakter(ben als baby er groot mee geworden)
Gewoon een goede collie bij een goede fokker kopen en afwachten of de oren gaan prikken rond de 5e maand :engel: .

Effe zonder gein: collies horen getipte oren te hebben maar regelmatig gaan de oren 'prikken' bij het wisselen. De meeste collie-eigenaren plakken dan iets in de tipjes om ze te verzwaren en na een aantal weken blijven de oren weer goed staan.
Als je ze niet plakt, blijven ze recht over eind staan. Voilà, een collie met prikoren. :mrgreen:
Waar je dan niet mee kan showen omdat het als een ernstige fout wordt beschouwd.

(Overigens, ik vind een collie met de juiste tiporen veel meer expressie hebben dan een collie met prikoren, maar da's persoonlijke smaak).
Afbeelding
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Wat me opvalt is dt ik de kortharen in merle helemaal niet mooi vind
Wel bij de langharen, maar bij de kortharen echt niet

Ik ben niet zo'n collie fan, maar zie zeker hele mooie honden langs komen, zo wel lang als korthaar
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
debaetsstevie
Vaste gebruiker

lieke schreef:
Gewoon een goede collie bij een goede fokker kopen en afwachten of de oren gaan prikken rond de 5e maand :engel: .

Effe zonder gein: collies horen getipte oren te hebben maar regelmatig gaan de oren 'prikken' bij het wisselen. De meeste collie-eigenaren plakken dan iets in de tipjes om ze te verzwaren en na een aantal weken blijven de oren weer goed staan.
Als je ze niet plakt, blijven ze recht over eind staan. Voilà, een collie met prikoren. :mrgreen:
Waar je dan niet mee kan showen omdat het als een ernstige fout wordt beschouwd.

(Overigens, ik vind een collie met de juiste tiporen veel meer expressie hebben dan een collie met prikoren, maar da's persoonlijke smaak).
dan kun je ze plakken als een duitse herder (zo ben je zeker)

ik weet dat de oren moeten tippen, maar ik zie graag honden maar er zijn er niet veel dat ik mooi vind
ik vind een hond moet normale grote hebben(60-70cm), atletsche bouw,
punt oren, en zeker geen krulstaart
dan zijn er al niet veel rassen meer over

ik ben ook al heel mijn leven liefhebber van de belgische herders, nu een hollander is ook niet mis
maar een colly wil ik nog om joyse te eren(was dan ook mijn lieveling en ik de hare)

zat soms 2uur bij mij in de hoek, terwij de andere speelden bleef ze bij mij
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”