Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grrr... oefening 'door elkaar lopen'

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Grrr... oefening 'door elkaar lopen'

Ongelezen bericht door gyanty »

Vanuit de behendigheid ken ik het door elkaar volgen ook niet echt. Bij het inlopen ging wel ieder voor zich volgen en dus wel door elkaar, maar niet bewust langs elkaar. Ik heb vanaf les 1 gezegd dat mijn hond niks van de andere honden moet, dat hij uitvalt en waar mogelijk zelfs een hap zal uitdelen en dat ik dus geen mensen te dicht in onze buurt wilde hebben. Als ze mij passeerd dat niet aan de kant van de hond wilden doen. Ik zocht situatie niet op en zeker in het begin heb ik veel aan de buitenkant van de groep getraind. Uiteindelijk konden honden redelijk in de buurt komen en hoefde ik niet speciaal de buitenkant van het veld op te zoeken. Bouw het dus rustig op met je hond. Doe geen oefeningen waar je hond nog niet aan toe is, maar zeg dit wel duidelijk in je groep en tegen je instructeur.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:Sommigen wel, maar ik denk dat de meesten een andere invulling bij dat commando hebben dan jij :mrgreen: Als ik kijk naar bij ons tot nu toe, dan is dat geen volgen in de 'obedience' zin des woords :engel:
Ja daarom zeg ik ook dat ik een mierenneuker ben. Maar in de GG moet natuurlijk ook redelijk netjes gevolgd worden he. Dus als die mensen doorgaan, is dat net zo goed verwarrend voor de hond. Dat het ene 'volg' iets anders betekent dan het andere 'volg'.
Dat klopt, maar wat noem je dan 'netjes'? Frenk moet naast me lopen en regelmatig naar me opkijken, maar mag ook voor zich kijken. Ik heb geen idee of dat 'netjes' genoeg is voor een zeker niveau.
Ik zit nu met een aantal honden al een flinke tijd in dezelfde les. En gedurende die maanden zie je de honden daar toch 'ingroeien' op de een of andere manier. Volgen (en dan netjes volgen) gaat steeds gemakkelijker en vanzelfsprekender en blijkbaar leren ze dan toch gaandeweg dat 'volg' op een gegeven moment ook betekent dat het 'mooi' moet. :19:
Dat is netjes, als hij op de goede hoogte loopt (naast je linker been).
Een hond hoeft bij G&G volgen niet constant naar de baas te kijken en aan het linkerbeen vastgeplakt te zitten.

Maar @Frenk, dat langs andere honden lopen en dan later slalom lopen is, denk ik, niet hetzelfde als het "door elkaar heen lopen" waar Christo het over heeft.
Dan kunnen er n.l. nooit een paar honden min of meer tegelijk op Durga aflopen. Dus het was waarschijnlijk echt door elkaar heen lopen. Iedereen zelf aan de wandel met de kans dat je tegen elkaar opbotst als er een onhandig type tussen loopt. :mrgreen:
Dat is confronterender en dat moet je met een pas beginnende groep gewoon niet doen.

Ga inderdaad lekker een eigen aandachtoefening doen Christo :ok: en zorg dat je aan de buitenkant blijft van het gewoel. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

ranetje schreef:Maar @Frenk, dat langs andere honden lopen en dan later slalom lopen is, denk ik, niet hetzelfde als het "door elkaar heen lopen" waar Christo het over heeft.
Dan kunnen er n.l. nooit een paar honden min of meer tegelijk op Durga aflopen. Dus het was waarschijnlijk echt door elkaar heen lopen. Iedereen zelf aan de wandel met de kans dat je tegen elkaar opbotst als er een onhandig type tussen loopt. :mrgreen:
Dat is confronterender en dat moet je met een pas beginnende groep gewoon niet doen.

Ga inderdaad lekker een eigen aandachtoefening doen Christo :ok: en zorg dat je aan de buitenkant blijft van het gewoel. :wink:
spijker op z'n kop, dank je!
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

christo schreef:
ranetje schreef:Maar @Frenk, dat langs andere honden lopen en dan later slalom lopen is, denk ik, niet hetzelfde als het "door elkaar heen lopen" waar Christo het over heeft.

Oh, sorry. Dat had ik er niet uitgehaald. Dank voor de verduidelijking @ranetje en @christo :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:
Frenk schreef:Frenk moet naast me lopen en regelmatig naar me opkijken, maar mag ook voor zich kijken. Ik heb geen idee of dat 'netjes' genoeg is voor een zeker niveau.
Dat is netjes, als hij op de goede hoogte loopt (naast je linker been).
Een hond hoeft bij G&G volgen niet constant naar de baas te kijken en aan het linkerbeen vastgeplakt te zitten.
Fijn :ok: Ik krijg ook te horen dat het goed gaat, maar ik loop natuurlijk niet met ambities zoals Linda/Zoekstok bijvoorbeeld wel. En vanuit die verschillende intenties/referentiekaders reageer je natuurlijk ook anders op situaties die hier verteld worden :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

christo schreef:

Vind het ook een hele vreemde oefening bij een behendigheidsles... en zeker als andere honden uitvallen...
niet meer meedoen met die oefening.. maar dat had je al besloten

Trouwens ook het gewoon slalommen is mij onbekend bij behendigheid... ik zat met Finn in een groep met grote honden we zaten allemaal bij elkaar op het veld.. en met sommigen klikte het geweldig goed, toch werden we juist regelmatig gevraagd om de honden niet te veel bij elkaar te laten .. om spanningen te voorkomen..
ze hadden wel gelijk om zo voorzichtig te zijn... maar enerzijds was het leuk dat sommige honden zo goed overweg konden.. anderzijds was het inderdaad dat sommigen elkaar opfokten
en de redenatie daar was je bent hier om samen met je hond wat te doen en niet om te socializen...
En daar hadden ze wel gelijk in..
Fin
Zeer actief

blondie schreef:Vind het ook een hele vreemde oefening bij een behendigheidsles... en zeker als andere honden uitvallen...

Trouwens ook het gewoon slalommen is mij onbekend bij behendigheid... ik zat met Finn in een groep met grote honden we zaten allemaal bij elkaar op het veld.. en met sommigen klikte het geweldig goed, toch werden we juist regelmatig gevraagd om de honden niet te veel bij elkaar te laten .. om spanningen te voorkomen..
ze hadden wel gelijk om zo voorzichtig te zijn... maar enerzijds was het leuk dat sommige honden zo goed overweg konden.. anderzijds was het inderdaad dat sommigen elkaar opfokten
en de redenatie daar was je bent hier om samen met je hond wat te doen en niet om te socializen...
Ik vind het een teleurstelling dat de hondenvereniging waar ik toch meer verwacht had, zo'n stomme oefening inlast. Ik heb helaas nog negen lessen te gaan, maar dan houdt het daar denk ik wel op, tenminste, als het zo doorgaat. Ik vind het ook frustrerend dat het niveau zo laag is, voor mijn gevoel modderen we nu maar wat aan.

Nu moet ik wel zeggen dat ik Durga die les na het uitvallen bewust wat heb laten kennismaken met een paar van de andere honden, gewoon om iets van dat 'zij vallen aan dus ik ook :pffff: ' weg te krijgen. Maar haar leren ze te negeren en gewoon lekker met mij in de weer te blijven is veel beter.
Frenk
Zeer actief

blondie schreef:Trouwens ook het gewoon slalommen is mij onbekend bij behendigheid...
Volgens mij is het niet alleen behendigheid wat Christo doet? Maar een soort combinatie-les :scratch:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

christo schreef:
blondie schreef:Vind het ook een hele vreemde oefening bij een behendigheidsles... en zeker als andere honden uitvallen...

Ik vind het een teleurstelling dat de hondenvereniging waar ik toch meer verwacht had, zo'n stomme oefening inlast. Ik heb helaas nog negen lessen te gaan, maar dan houdt het daar denk ik wel op, tenminste, als het zo doorgaat. Ik vind het ook frustrerend dat het niveau zo laag is, voor mijn gevoel modderen we nu maar wat aan.

Nu moet ik wel zeggen dat ik Durga die les na het uitvallen bewust wat heb laten kennismaken met een paar van de andere honden, gewoon om iets van dat 'zij vallen aan dus ik ook :pffff: ' weg te krijgen. Maar haar leren ze te negeren en gewoon lekker met mij in de weer te blijven is veel beter.
Ik heb het bij behendigheid eigenlijk ook nog nooit gezien, maar op zich zou ik me er wat bij voor kunnen stellen als je de oefening bedoelt om de hond extra attent te maken op jou als baas waar hij mee moet samenwerken.
Maar dan moet iedereen tijdens dat lopen ook echt heel geconcentreerd met zijn eigen hond bezig zijn.
En ook dan zou ik dat niet doen met een groep beginners.

Christo, dat je Durga bewust met een paar honden kennis hebt laten maken om te zorgen dat de negatieve ervaring niet overheerst lijkt me prima :ok:
Ik neem aan dat je dat in overleg hebt gedaan met de betreffende bazen :wink:

Je zegt dat je nog negen lessen te gaan hebt................ Dat klinkt niet als iets waar je je op verheugt :?
In de eerste plaats zou ik deze ervaring wel even bespreken op die school/met de trainster en in de tweede plaats, als het te spannend wordt kan je beter een aantal lessen schrappen hoor!
Anders ben je misschien weer terug bij af met Durga.
Lijkt me ook niet de bedoeling :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Fin
Zeer actief

ranetje schreef:Christo, dat je Durga bewust met een paar honden kennis hebt laten maken om te zorgen dat de negatieve ervaring niet overheerst lijkt me prima :ok:

Je zegt dat je nog negen lessen te gaan hebt................ Dat klinkt niet als iets waar je je op verheugt :?
In de eerste plaats zou ik deze ervaring wel even bespreken op die school/met de trainster en in de tweede plaats, als het te spannend wordt kan je beter een aantal lessen schrappen hoor!
Aangezien ze toen al :smile: :smile: :smile: respectievelijk een zwarte labrador en een border terrier had intimideerd :smile: :smile: :smile: en plein public :oeps: heb ik het inderdaad aan de betreffende baasjes zo lief mogelijk gevraagd.

En de rest van de lessen... nu ja, ik kijk het nog even aan. Wat mijn ergernis betreft, een vroegere manager van mij zei het een keer treffend: 'you don't suffer fools gladly'. Ik ben wel eens te kritisch, eerst ook maar eens kijken naar wat ze daar allemaal wel goed doen.

Voor de rest ga ik niets doen met Durga waarbij ik uitval of aanvalgedrag mee ontlok. In diezelfde les overigens, aan het eind als iedereen nog even de toestellen mag lopen vlak voordat ze opgeruimd en ingepakt worden, maakte iemand de fout om mij te passeren met haar hond terwijl ik nog met Durga bezig was met een toestel. En dat deed ze dus weer prima. Ze heeft zich goddank nog net bijtijds nog wel iets van haar opvoeding herinnerd. :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

christo schreef:
ranetje schreef:Christo, dat je Durga bewust met een paar honden kennis hebt laten maken om te zorgen dat de negatieve ervaring niet overheerst lijkt me prima :ok:

Aangezien ze toen al :smile: :smile: :smile: respectievelijk een zwarte labrador en een border terrier had intimideerd :smile: :smile: :smile: en plein public :oeps: heb ik het inderdaad aan de betreffende baasjes zo lief mogelijk gevraagd.

En de rest van de lessen... nu ja, ik kijk het nog even aan. Wat mijn ergernis betreft, een vroegere manager van mij zei het een keer treffend: 'you don't suffer fools gladly'. Ik ben wel eens te kritisch, eerst ook maar eens kijken naar wat ze daar allemaal wel goed doen.

Voor de rest ga ik niets doen met Durga waarbij ik uitval of aanvalgedrag mee ontlok. In diezelfde les overigens, aan het eind als iedereen nog even de toestellen mag lopen vlak voordat ze opgeruimd en ingepakt worden, maakte iemand de fout om mij te passeren met haar hond terwijl ik nog met Durga bezig was met een toestel. En dat deed ze dus weer prima. Ze heeft zich goddank nog net bijtijds nog wel iets van haar opvoeding herinnerd. :mrgreen:
Herkenbaar :oeps: :wink:

Mooi dat ze naderhand toch haar opvoeding liet zien :ok:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

de oefening ``door elkaar lopen`` deden wij met GenG ook. alleen honden die uitvallen blijven op gepaste afstand aan de buitenkant. OF gingen zelf een ``vollg``oefening doen een stukje verderop.

het lijkt me alles behalve de bedoeling om dit te doen met een uitvallende hond. naar mijn idee maak je het alleen nog maar erger. omdat je dan eigenlijk met voor de hond iets heeel moeilijks begint. terwijl dit dus blijkbaar nog echt opgebouwd moet worden.zeker als andere honden dus ook uitvallen. dan gaan die honden zich op elkaar vestigen i.p.v op de baas.

ik zou dus of zelf een andere oefening gaan doen. of wat al voor mij was gezegd op afstand er een aandachtsoefening van maken.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”