Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

naast je lopen. hoe zit dit met kleine hond??

Moderator: moderatorteam

thelittlegirly
Zeer actief
Mijn ras(sen): cavalier king charels spaniel bleheim teefje
Contacteer:

naast je lopen. hoe zit dit met kleine hond??

Ongelezen bericht door thelittlegirly »

Ik zie steeds dat als de honden naast je lopen dat ze bijna met hun nek tegen jou bovenbeen zitten. hoe doe je dit met een kleine hond?? wat word er dan van je verwacht??? je kunt ze moeilijk de heletijd "schoppen"!!
hoe pak ik dit aan??
Afbeelding

meid je bent super!!!

http://link.marktplaats.nl/287882556 oppas aangeboden
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Re: naast je lopen. hoe zit dit met kleine hond??

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

dat is wel heel strak naast..
die van ons lopen wel naast.. maar niet zo naast zit nog wel ruimte tussen..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Die van mij mogen ook niet hinderen als ik ze laat volgen. Ik houd niet van geplak, vind het al erg als ik een balletje mee heb en Noa draait om haar eigen as voor of op mijn voeten, omdat ze balletje wil 'volgen'.

Het leren volgen bij een kleine hond gaat volgens mij hetzelfde bij een grote, alleen het brokje voor de neus houden, is lastiger (loop je in het begin bijna krom hihi). Je houdt het brokje dus wel naast je maar hoger of nog beter voor de borst. Als die van mij hinderen, jammer dan, ik loop door, moeten ze maar leren dat ze naast en niet halfvoor me moeten lopen (veel wendingen maken tijdens het oefenen wil daarbij ook wel helpen).
Afbeelding
thelittlegirly
Zeer actief
Contacteer:

met de wendingen ben ik heel hard aan het werk dus daar blijf ik goed mee doorgaan!!
Afbeelding

meid je bent super!!!

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram loopt vlak naast me (in de GG moet er ruimte zitten tussen hond en handler) met z'n kop omhoog. In wendingen voel ik hem tegen m'n been.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Frenk moet naast me lopen, maar niet zo dat ik hem aanraak. Om hem te leren mooi naast te lopen en regelmatig op te kijken ben ik, omdat ik anders de hele tijd in een scheve breuk gebogen loop :engel: , gaan clickeren op 'met aandacht volgen'. Dit was bij ons de 'verfijning' nadat hij al goed aan een slappe lijn meeliep :wink:
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Ik lees dat je veel vragen hebt over opvoeding, ben je met je hondje al op puppytraining?
thelittlegirly
Zeer actief
Contacteer:

TeamWork schreef:Ik lees dat je veel vragen hebt over opvoeding, ben je met je hondje al op puppytraining?

Hoi hoi,
ja heb de puppycurus afgerond en ben nu bezig met de a maar ik vind het soms beetje te langzaam gaan. indy weet nu echt wel hoe ze moet liggen. Ik heb ook al een andere school aangeschreven om er nog iets bij de gaan doen. we vinden het allebei zo leuk om dingen te leren. maar dan moetten we wel goed weten hoe.
Afbeelding

meid je bent super!!!

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

thelittlegirly schreef:ja heb de puppycurus afgerond en ben nu bezig met de a maar ik vind het soms beetje te langzaam gaan. indy weet nu echt wel hoe ze moet liggen. Ik heb ook al een andere school aangeschreven om er nog iets bij de gaan doen. we vinden het allebei zo leuk om dingen te leren. maar dan moetten we wel goed weten hoe.
Hoe oud is ze nu? Ik vond het soms tijdens en na de puppycursus ook traag gaan, maar uiteindelijk bleek dat die langzame opbouw en die herhaling precies was wat Frenk nodig had om echt stabiel te worden en echt de commando's goed te kennen.
Afbeelding
thelittlegirly
Zeer actief
Contacteer:

indy is nu 7 maanden heel erg stom maar wij dachten 8 maanden :denken: :sst: oeps beetje stom van ons. ik zat effe terug te rekenen op me tel en blijkt dat ze 12 oktober pas 8 maanden word!! foutje bedankt.
Afbeelding

meid je bent super!!!

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

En kleine hond kan niet zo dicht volgen als een grote hond, ik bedoel dan echt plakken aan je been. Je onderste helft van je been beweegt sneller dan het bovenste deel waardoor je een kleine hond wegduwt. Ik heb er met Kai eens op geoefend, hij kan plakken tegen mijn been maar dat duurt niet lang, want telkens duw ik hem met mijn onderbeen weg. Met als gevolg dat hij meer en meer uitwijkt, dus zeker niet proberen van het volgen met plakken aan je been aan te leren. :wink: Bijkomend probleem is ook dat je met je knie telkens je leiband tegen de snuit van een kleine hond gooit. Is ook iets waar je moet mee oppassen als je dicht volgen aanleert. En dan natuurlijk in het begin kan je bijna niet anders dan krom lopen om je hond te overtuigen dat je nog steeds een snoepje vasthebt. Als je hond gek is op een bepaald speelgoedje, is het al ietsje handiger kan je dat hem gewoon van de hoogte laten zien. Nog een probleem is dat je een kleine hond heel moeilijk ziet tijdens het volgen, met als gevolg dat je de neiging hebt om naar achter te kijken, waarop je hond achter gaat blijven. In Kai zijn trainingsgroep zitten nog 2 andere kleine honden en wij alledrie van de baasje kijken teveel naar achteren omdat we de hond niet altijd zien en dan denk je dat hij achterblijft terwijl dit niet zo is. Een tip hiervoor, oefen de eerste keren voor een spiegel :wink:
Het volgwerk aanleren aan een kleine hond vergt dus wat aanpassing. :Q:
Dat is dus 1 van de momenten waar ik liever bezig zou zijn met een grotere hond maatje border collie. :wink:
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Harley loopt strak tegen mijn been aan. Soms iets achter.
Aangeleerd met de clicker mede omdat het moment van belonen belangrijk is en je zeker met een klein hondje snel te laat bent.
Ben zowiezo een voorstander om dingen aan te leren met de clicker maar dat is voor iedereen persoonlijk
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Toen ik het met Jamey nog deed volgde ze keurig langs mn been met koppie strak in de lucht. Eigenlijk nooit bukkend aangeleerd, gewoon opbouwen vanuit aandachtsoefening eerst voor je en dan ook naast je. Koekje laten zien, wegstappen en klik als ze het goed doet.

Maar goed, Jamey leert ook wel heel makkelijk dingen aan (het herhalen perfectioneren gaat een heel stuk minder :mrgreen: )
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Linsey schreef: In Kai zijn trainingsgroep zitten nog 2 andere kleine honden en wij alledrie van de baasje kijken teveel naar achteren omdat we de hond niet altijd zien en dan denk je dat hij achterblijft terwijl dit niet zo is. Een tip hiervoor, oefen de eerste keren voor een spiegel :wink:
Het volgwerk aanleren aan een kleine hond vergt dus wat aanpassing. :Q:
Dat is dus 1 van de momenten waar ik liever bezig zou zijn met een grotere hond maatje border collie. :wink:
Ik vermoed dat oorzaak gevolg hier een beetje anders is. Hondjes worden naar achter gedwongen door het oog van de baas. Die fout beging ik ook met mijn vorige hondje (klein hondje, kruizing terrier). Je denkt dat je achteruitkijkt omdat je hond te ver achterloopt. Dat is misschien zo, maar jusit door naar achter te kijken vertel jij de hond dat hij daar vooral ook moet blijven. Bas was voor een terrier een erg baasgericht hondje en zocht dus ook echt contact met mij. Als hij achter bleef bij het volgen en ik bleef vooruit kijken, kwam hij vanzelf weer naar voren om contact met mij te zoeken. Het kan dus inderdaad zo zijn dat de kleine hondjes inderdaad naar achter gingen lopen omdat ze te veel tegen botste met de baas, maar de hondjes bleven daar omdat de baas ze daar toe dwong met zijn ogen. Als je achterom kijkt ga je ook nog eens een pas langzamer lopen (tja want je kijkt niet meer vooruit en weet niet waar je loopt) waardoor je de hond met je oog dwingt om langzamer te lopen en zo van kwaad tot erger.

Ik heb 1 keer een foto gezien van Bas tijdens de oefening volgen. Mij was uberhaup nooit opgevallen dat hij zo opkeek naar mij, maar op foto was dat heel mooi te zien. En inderdaad hij liep misschien niet strak aan het been, maar zeker dichtbij genoeg voor een prachtig volgactie. Nou loop ik met een kleine hond ook anders dan met een grote hond.. Ik maak minder knieactie met mijn been, maak een kleinere pas en haal hem zeker niet ver van de grond. Gaat een beetje richting schuifelen zeg maar. Het kan geen kwaad om je hond attent te maken op een wending, zodat hij tijd heeft om ook goed door de wending te komen. Trouwens ook bij een grote hond kan je prima op zijn poten staan tijdens een wending, zeker als hij dicht naast je volgt. Dus denk niet dat daar echt wezenlijk verschil in moet zijn. Ik denk dat het verschil in opkijken ook nog niet eens zoveel te maken heeft met de grote maar met de beloning die de hond krijgt. Tja bij een groot formaat hondje kan je dat makkelijker bewerkstelligen met brokjes terwijl je met zo'n klein hondje helemaal door je knieen moet, waardoor je bijna stil komt te staan en je ook alles daarna kwijt bent waarvoor je net aan belonen was.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

En dat is inderdaad dus wat ik bedoel :wink: Kai gaat achterblijven omdat ik teveel naar achter kijk, de momenten dat ik niet naar hem kijkt volgt hij perfect. Ik heb trouwens dit probleem enkel maar bij los volgen. Bij vast volgen weet ik toch dat hij niet weg kan en kijk ik niet waar hij blijft. Bij los volgen zegt de instructeur wel een paar keer tijdens de oefening dat ik vooruit moet kijken. :N: Nu het kouder word buiten is het probleem nog groter, ik heb een dikkere jas aan en zie Kai dus totaal niet meer. :hmmm:

Als ik alleen train met Kai heb ik dit probleem ook niet, dan kijk ik niet naar achter. Alleen tijdens groepstraining of op wedstrijd. Je zou dan denken van dan kijk je gewoon toch niet, maar ik doe dat dikwijls echt onbewust. Is echt iets waar ik zelf op moet oefenen :Q: Ik laat tegenwoordig af en toe eens wat filmpjes maken, is ook heel handig. Zie je ook direct het verschil:
Alleen trainen, kijk ik dus bijna niet naar Kai:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Op wedstrijd kijk ik voordurend naar Kai:
Dat handje omhoog is ook nog zoiets onbewust, maar heeft niets te maken met grote of kleine hond, heb ik ondertussen wel afgeleerd :wink:

Opkijken naar de baas kan Kai wel goed, maar dat is minder belangrijk bij Belgische gehoorzaamheid. Je moet toestellen nemen tijdens het volgen, ik had Kai als pup aangeleerd van mij aan te kijken tijdens het volgen, tja daar mocht ik nadien de prijs voor betalen bij wijze van spreken. Toen Kai ouder werd en toestellen erbij kwamen liep hij hard tegen een toestel aan door naar mij te kijken, heeft maanden geduurd voor hij zijn angst voor toestellen terug kwijt was. En spijtig genoeg had hij die angst gegeneraliseerd naar alle soorten toestellen. :roll: Nu kijkt hij soms naar mij, maar houd ook de omgeving in het oog.
thelittlegirly
Zeer actief
Contacteer:

dankje voor al jullie berichtjes!! ik ga er mee aan de slag zodra de regen voorbij is!!
groetjes femke
Afbeelding

meid je bent super!!!

Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Een grote hond moet je kunnen voelen, bij een kleine hond is dat natuurlijk niet zo. Ze moeten (in de GG dan) recht naast je lopen, dichtbij en koppie omhoog. Maar niet helemaal om je heen gebogen, want dan hinderen ze.

Hier een oud filmpje van los volgwerk:

En een nieuw filmpje van afgelopen zondag op wedstrijd G&G1. Dit volgwerk werd beoordeeld met een 9.
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Benji&Brenda schreef:Een grote hond moet je kunnen voelen, bij een kleine hond is dat natuurlijk niet zo. Ze moeten (in de GG dan) recht naast je lopen, dichtbij en koppie omhoog. Maar niet helemaal om je heen gebogen, want dan hinderen ze.

En een nieuw filmpje van afgelopen zondag op wedstrijd G&G1. Dit volgwerk werd beoordeeld met een 9.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen :ok: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

ranetje schreef:
Benji&Brenda schreef:Een grote hond moet je kunnen voelen, bij een kleine hond is dat natuurlijk niet zo. Ze moeten (in de GG dan) recht naast je lopen, dichtbij en koppie omhoog. Maar niet helemaal om je heen gebogen, want dan hinderen ze.

Mooi he, die kleine Britt :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Wat een verbetering he :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
ranetje schreef:

Mooi he, die kleine Britt :ok:
Hartstikke mooi :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

En ik vond filmpje 1 al goed! :lol1:
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Dat zijn inene wel heel veel complimenten :N: maar bedankt :D
Het is ook jammer dat ze afgelopen wedstrijd bij het apporteren bedacht dat dat andere veld eerst bezocht moest worden. Dat werd een nul... beetje jammer want we stonden eerste, muts :engel:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:Dat zijn inene wel heel veel complimenten :N: maar bedankt :D
Het is ook jammer dat ze afgelopen wedstrijd bij het apporteren bedacht dat dat andere veld eerst bezocht moest worden. Dat werd een nul... beetje jammer want we stonden eerste, muts :engel:
Het blijft wel een teckel hé :lol1:

Ik heb een keer met vak sturen gehad dat Gregor besloot eerst blaffend een paar rondjes om het vak heen te lopen :mrgreen:
En in die tijd zat uitsturen en komen op bevel er nog in bij de G&G 1. Er landden net een paar eenden in het naastgelegen weiland :N:
Hij is het weiland toen niet op gegaan, maar ik had zo veel commando's nodig om hem weer bij me te krijgen dat de 0 ook toen zeer voorspelbaar was.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Het blijft wel een teckel hé :lol1:

Ik heb een keer met vak sturen gehad dat Gregor besloot eerst blaffend een paar rondjes om het vak heen te lopen :mrgreen:
En in die tijd zat uitsturen en komen op bevel er nog in bij de G&G 1. Er landden net een paar eenden in het naastgelegen weiland :N:
Hij is het weiland toen niet op gegaan, maar ik had zo veel commando's nodig om hem weer bij me te krijgen dat de 0 ook toen zeer voorspelbaar was.
Ze houden het spannend :mrgreen:
Britt laat zich niet eens zozeer snel afleiden, vaak rent ze weg uit onzekerheid of als de spanning te groot wordt voor haar. En op dit moment heeft ze ook bedacht dat apporteren eigenlijk niet zo heel erg leuk meer is, dus dat doe je dan wel braaf..., tenzij je iets leukers weet op dat moment :mrgreen:
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Sally volgt ook héél goed (en is mini). Maar niet hinderend. Soms zie ik haar niet meer denk ik dat ze weg is, maar loopt ze echt strak aan m'n voet :P Beetje in m'n dooie hoek zegmaar. Maar ze hobbelt altijd lekker mee.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”