Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Belasting frisbee t.o.v. balletjes gooien

Moderator: moderatorteam

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Belasting frisbee t.o.v. balletjes gooien

Ongelezen bericht door marye »

Ooit heb ik met Caja een workshop frisbee gedaan en ze raakte toen geblesseerd (terwijl er niets bijzonders gebeurde).
Toen zei ik dat ik nooit meer frisbee zou gooien met haar.
Nu meer dan een jaar verder is Caja fit en goed bespierd.
Toch de frisbee maar weer eens gepakt en ze gilde van plezier :wink:
Geen rare freestyle dingen maar gewoon recht vooruit gooien en dan pikt ze hem de gros van de keren uit de lucht, zonder hoog te hoeven springen.

Aangezien ze er zoveel plezier in heeft wil ik het toch af en toe eens doen.
Maar ik blijf een beetje huiverig.
Klopt mijn idee dat dit eigenlijk vrijwel net zo belastend is als achter en balletje aan rennen?
Beide kan natuurlijk mis gaan als ze zich verstappen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Belasting frisbee t.o.v. balletjes gooien

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het gevaar van de frisbee ligt volgens mij vooral in fout gooien. Dat is ook waarom ik het niet doe. Ik ben nogal onhandig en zie dat al tot enorm idiote capriolen leiden bij Izzie. Een bal valt gewoon naar beneden, frisbees vallen anders.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Het gevaar van de frisbee ligt volgens mij vooral in fout gooien. Dat is ook waarom ik het niet doe. Ik ben nogal onhandig en zie dat al tot enorm idiote capriolen leiden bij Izzie. Een bal valt gewoon naar beneden, frisbees vallen anders.
Maar Caja maakt soms ook flinke capriolen met ballen en dat heb ik met de frisbee nog niet meegemaakt.
Heeft dus workshop toch nog nut gehad om te zorgen dat ik redelijk kan gooien :mrgreen:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik denk dat de belasting niet anders is dan bij een balletje gooien. Een bal kan bij het neerkomen alle kanten op stuiteren, waar de meeste abrupte bewegingen dan ook door ontstaan en het abrupte remmen bij de bal. De frisbee heeft, als je met een afwijking gooit, de curve in de lucht. De hond kan veel beter inschatten waar de frisbee bij de grond komt en ze de frisbee kunnen vangen. Dat maakt het frisbeeën ook zo intensief. De honden moet continue inschatten waar ze heen en hoe ze moeten rennen om de frisbee te kunnen vangen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik denk dat als je goed kan gooien dat frisbee misschien nog wel minder belastend is. Een bal stuitert soms alle kanten op en honden maken dan toch gekke bewegingen om de bal dan te pakken. Ik kan zelf niet goed gooien en nadat Fenja een keer een driedubbele flikflak in de lucht maakte en op haar rug terecht kwam om die frisbee te pakken, wordt er hier niet meer gefrisbeet.
Maar ik denk dat als jij goed kan gooien, en Caja plukt hem gewoon uit de lucht dat het geen enkel probleem is.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik gooi dagelijks balletjes met Zazoe met zon werpstok is dat echt zo slecht dan?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
marye
Zeer actief
Contacteer:

Sanne!! schreef:Ik gooi dagelijks balletjes met Zazoe met zon werpstok is dat echt zo slecht dan?
Ja, wat is de definitie van slecht.
Belastend is het wel :wink:
Zeker als ze veel draaien/remmen.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

ahaaa oke! Ja ik probeer altijd wel recht vooruit de gooien dus draaien doet hij niet vaak remmen daarin tegen wel!

Hij heeft wel goede spieren op zijn billen misschien scheelt dat ook maar hij vind het zo geweldig! Majaa zo heeft alles wel een nadeel denk ik zo!
Toch bedankt voor je antwoord :mrgreen:
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Als ik naar Macho kijk vind ik frisbeen minder belastend dan balletjes gooien.
Ik heb les gehad in het gooien en kan het dus ook wel goed.
Ik doe geen rare dingen maar inderdaad gewoon rechtuit gooien.
Macho vind het geweldig en springt altijd precies op het goede moment.
Met een balletje wordt het vaak een gestuiter en rent hij vaak over die bal heen waardoor ie weer de andere kant op vliegt enzo.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
leonie26
Actief

Ongelezen bericht door leonie26 »

Hoi!

Wij hebben een cursus frisbee gevolgd en we hebben vooral veel met elkaar zonder hond geoefend om goed te gooien. Belangrijkste is volgens mij om te zorgen dat de hond in de richting rent waar in je gooit, dus stel dat hij terug komt rennen dan draai je 180 graden, zodat hij door kan rennen. Zorg ook voor goede frisbees, wat je in de dierenwinkel kunt kopen is vaak rotzooi. Dat kan leiden tot splinters en tand/tandvleesproblemen. Goede warming-up and cooling down, helpt ook, vooral even goed de achterpoten van lies naar enkels warm wrijven (zowel warming up als cooling down) en voor de warming up even een klein stukje harder lopen of rennen. Maar als ze de frisbee voornamelijk uit de lucht kan pakken dan zal het wel mee vallen denk ik. Het is vooral met de freestyle (tussen je benen door gooien etc., of achterover over je schouder) dat ze rare sprongen maken en je goed moet weten wat je doet. Vaak hoef je voor de hond de bal of frisbee helemaal niet ver te gooien. Cheveyo vindt het in ieder geval ook erg leuk als ik hem de bal toe gooi (klein stukje) en dat hij hem dan uit de lucht vangt, ipv dat hij meters rent en hard remt om de bal te pakken.

Groetjes Léonie
Plaats reactie

Terug naar “Dogdance en Frisbee”