Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschil tussen hondensporten?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

vaddie
Actief
Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.
Aantal honden: 2

Verschil tussen hondensporten?

Ongelezen bericht door vaddie »

Ondanks dat ik al drie jaar een hond heb ben ik een complete leek op het gebied van honden sport.
Kunnen jullie mij vertellen wat voor hondensporten er allemaal zijn, wat de lichamelijke eisen voor hond en mensen zijn, en mogelijk waar het gegeven wordt?

Ik heb een teefje van (waarschijnlijk) 8 met artrose in haar voorpoot. Maar ze werkt nog erg graag. Is helemaal gek op ballen en zwemmen maar kan helaas vanwege de artrose niet meer rennen. (alleen met pijnstillers)
Ook heb ik een zeer actieve 2 jarige reu die eigenlijk alles leuk vind. Moet alleen niet te lang duren want dan verliest hij zijn aandacht.
De reu hebben we nog niet zo lang en daar moet ook nog aan de onderlinge band gewerkt worden.

Ik wil wat gaan doen omdat ik graag met mijn honden bezig ben. Wedstrijden heb ik niet zo veel behoefte aan. (misschien later)
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Re: Verschil tussen hondensporten?

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb met Jamey flink moeten zoeken, omdat gehoorzaamheid niet heel lekker liep, en behendigheid niet meer kon vanwege haar gewrichten en heb het reddingshondenwerk gevonden. In principe mag de hond daarbij alles op zijn eigen tempo doen, maar ik zie in mijn groep eigenlijk dat alles toch wel zo fel op het spelletje is, dat ze rennen en springen en doen (nouja, springen kan ook bijna niet anders, want we blijven natuurlijk niet op de paden).

Het is wel een flinke uitdaging voor de honden, intensief bezig zijn, en tot nu toe vinden alle honden die ik heb ermee bezig heb gezien (van terriër (Jamey en een borderterriër), tot border collie en Picardische herder het erg leuk...

Ik train in omgeving midden Nederland (een aantal verschillende locaties), er zijn groepen door heel Nederland verspreid...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Er is werkelijk van alles mogelijk op hondensportgebied.
Doe zelf G&G en agility en heb ook speuren, flyball en jachttraining gedaan.
Weinig lichamelijk belastend zijn dingen als G&G en speuren.
Voor een jonge actieve hond zou ik eerder gaan voor bijvoorbeel agility, flyball of apporteertraining.
Met je jonge hond zou ik eerst een gewone gehoorzaamheidscursus doen, juist ook om een band op te bouwen en zijn concentratievermogen uit te bouwen.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik zou 's diverse hondenscholen kijken in je buurt en dan op de websites kijken. Daar staat vaak wel behoorlijk goed omschreven wat het inhoudt wat ze doen.
Hou er wel rekening mee dat een hond basisgehoorzaam moet zijn in de meeste gevallen. Soms moet je bij een hondenschool zelfs daar eerst gehoorzaamheid doen voordat je aan een sport kunt beginnen. Soms moet je aantonen dat je hond een bepaald nivo heeft met een "diplome" en soms moet je het gewoon in de les "bewijzen" in de praktijk. Kan ook niet anders.. als de hond geen basisdingen kent kom je bij een aantal sporten nergens.

Wat ik weet dat bestaat .. en ik adviseer "google"... ;-)

- gehoorzaamheid GG-programma
- gehoorzaamheid Obedience
- Rally-O
- Treibball
- Flyball
- Behendigheid
- speurhondenwerk
- jachthonden

En dan natuurlijk waar jij en je hond zin in hebben en "aanleg"....
Jagen met een chihuahua.. het kan.. vast, maar eh... nou ja ;-)
Behendigheid met een Deense Dog... niet mijn voorkeur...

Groetjes,
Suzanne
vaddie
Actief
Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door vaddie »

Bedankt voor de antwoorden. Aangezien ik nog niet eens wist dat er zo veel officiele sporten waren kan ik nu flink vooruit.
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

En Dogdance,
En CombiSport
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Katja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shelties !!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Katja »

vaddie schreef:Ondanks dat ik al drie jaar een hond heb ben ik een complete leek op het gebied van honden sport.
Kunnen jullie mij vertellen wat voor hondensporten er allemaal zijn, wat de lichamelijke eisen voor hond en mensen zijn, en mogelijk waar het gegeven wordt?

Ik heb een teefje van (waarschijnlijk) 8 met artrose in haar voorpoot. Maar ze werkt nog erg graag. Is helemaal gek op ballen en zwemmen maar kan helaas vanwege de artrose niet meer rennen. (alleen met pijnstillers)
Ook heb ik een zeer actieve 2 jarige reu die eigenlijk alles leuk vind. Moet alleen niet te lang duren want dan verliest hij zijn aandacht.
De reu hebben we nog niet zo lang en daar moet ook nog aan de onderlinge band gewerkt worden.

Ik wil wat gaan doen omdat ik graag met mijn honden bezig ben. Wedstrijden heb ik niet zo veel behoefte aan. (misschien later)
Tja ik zou zeggen Rally-O, heel geschikt om ook met honden met een beperking of oudere hond te doen ! Omdat het echt 1 op 1 vrolijk bezig zijn met je hond is met zeer veel afwisseling, vinden de meeste honden het geweldig. En de baasjes daarom ook :E:
Afbeelding
Get a life..... get Shelties !
Like Zoë & Katja !
ukkie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ukkie »

:)
Laatst gewijzigd door ukkie op 14 feb 2013 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

ukkie schreef:Kun je ook hondensport doen met een hond die bang is van mensen en andere honden? Mijn hond valt thuis altijd uit naar mensen en andere honden, maar ik zit ook met haar op vervolgcursus I en dan gaat het juist heel goed (dan valt ze niet uit maar dan probeert ze alleen te vluchten). :denken:

Misschien goed om eerst na te denken voor wiens plezier je de vervolg 1 en straks misschien het sporten doet ?
Is dat voor jouw plezier of voor het plezier van de hond of van beiden ??
ukkie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ukkie »

Charles vd B schreef:
ukkie schreef:Kun je ook hondensport doen met een hond die bang is van mensen en andere honden? Mijn hond valt thuis altijd uit naar mensen en andere honden, maar ik zit ook met haar op vervolgcursus I en dan gaat het juist heel goed (dan valt ze niet uit maar dan probeert ze alleen te vluchten). :denken:

Misschien goed om eerst na te denken voor wiens plezier je de vervolg 1 en straks misschien het sporten doet ?
Is dat voor jouw plezier of voor het plezier van de hond of van beiden ??
Mijn hond die doet alles voor wat lekkers, en ook op training neemt ze nog gewoon lekkers aan. Volgens de trainster is het zo dat als ze nog lekkers aanneemt, ze de training wel aan kan. Ze volgt ook gewoon alle commandos op.

Ik ben juist met haar op traning gegaan om haar een plezier te doen (teminste, daar ga ik vanuit dan) om met haar bezig te zijn. Mijn vraag is dus is het uberhaupt wel mogelijk om met haar aan hondensport te doen (misschien zijn er wel sporten die erg rustig zijn, waarbij de honden in elk geval niet los hoeven te kunnen lopen.)

Nogmaals voor het plezier van de hond want daar ga ik voor. Ik wilde juist wat met haar gaan doen, het leek me zo saai het ritme van wandelen, eten, slapen zeg maar. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”