Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wss het zoveelste topic: welke hond past bij ons?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Re: Wss het zoveelste topic: welke hond past bij ons?

Ongelezen bericht door Naima »

under the red sky schreef:Het hangt zo van de situatie en van de mensen af. Wij hebben vorig jaar een pup verkocht aan een gezin met 2 kinderen met een autististische stoornis. Hier ging een lange aanloopperiode met ook de nodige twijfel aan vooraf. Het gezin woont in de buurt en is van tevoren regelmatig op bezoek geweest. Zij zijn intensief begeleid door een hondentrainer die les geeft in het speciaal onderwijs. De trainer heeft een verslag gemaakt van de beginperiode; op ons verzoek is dat gepubliceerd in het clubblad (namen van het gezin zijn uiteraard aangepast). Misschien heb je er wat aan.

http://www.tollertales.nl/van%20onze%20leden%201.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat een toller het perfecte ras voor je is. Ze zijn nl. gevoelig en soms snel onder de indruk. Maar in bovenstaande situatie heeft het geweldig uitgepakt.
Dank je! Ik zal het zeker even lezen, ongeacht of dat nu t juiste ras voor ons is of niet: ale informatie is gewoon welkom om een goede keus te kunnen maken!
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Naima
Zeer actief

velvet29 schreef:Nu ga ik ook reageren met een heel ander ras

Je geeft aan dat je een Am staff of een SBT je voorkeur heeft
Waarom dan niet in die categorie zoeken

Ze kunnen tegen een stootje
Worden niet voorniets the nanny's dog genoemd
Zijn qua opvoeding niet moeilijker als een andere hond, enige is buiten tegen andere honden zullen ze niet altijd even lief zijn

Ik weet van verschillende mensen met een SBT en een kind met een "handicap" dat ze heel goed samen kunnen
En dat de hond ook verschil maakt met benaderen van het gehandicapte kind
Dus voor zichtiger en op een andere manier

Mocht je eens willen kijken dan zou je hier altijd welkom zijn

Omdat dit persoonlijk de hond van mijn voorkeur is, had ik hier al wel eerder veel informatie over verzameld, en ik heb idd vaak gehoord dat het zeer lieve honden voor kinderen zijn met een hoog incasseringsvermogen. Máár ik hoorde eigenlijk ook overal (heb ook enkele fokkers gemaild toen) dat het geen geschikte 'beginnershond' is?
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Een SBT is niet moeilijker als een andere hond
Consequent zijn en verder niet echt iets dat je zegt van daar moet je op letten
Ik heb er zelf 6 in huis en kan nou niet zeggen dat het met een SBT anders is als met een andere hond
Wel moet ik oppassen met bepaalde honden onderling , maar daar heb jij geen last van als je er 1 hebt

Het is een hond die tegen een stootje kan
Als je hem bv een schop zou geven dan kwispelen ze door, maar verhef je je stem dan zal hij heel klein worden
Het is een actieve hond , maar een dagje wat minder is ook niet erg
Het is een hond met een super karakter naar mensen, andere honden eenmaal volwassen niet meer
Als je geluk hebt zal het goed blijven gaan, maar moet je niet van uit gaan

Maar ze zijn gewoon heel clownesk , altijd goede zin en altijd in voor iets

Naar kinderen zijn ze helemaal geweldig, is gewoon een ras eigenschap
En zal er een keer tegen op gebotst worden , wat met 3 kinderen heus wel eens gebeurd dan is er niets aan de hand omdat ze dat wel kunnen hebben
En nou wil ik niet zeggen dat ze als botsauto gebruikt kunnen worden , maar dat zal zo te lezen ook niet gebeuren, maar ze kunnen wel wat hebben

Zoek wel een goede fokker uit die zijn honden laten testen op een paar rasspecifieke ziektes
En kijk eens rond wat je wilt een bully type of een wat meer atletischer type
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
Naima
Zeer actief

Nee ik wil niet zo`n brede, ik ben helemaal weg van het meer atletische type.
Je brengt me nu wel aan het twijfelen, zo`n hond wil ik al heel lang, maar omdat me herhaaldeijk is gezegd dat deze hond niet echt makkelijk op te voeden is én dat deze honden niet optimaal zijn met kinderen omdat áls ze bijten, je meteen een kind minder hebt :N: , had ik deze hond al eigenlijk tot grote spijt geschrapt. Totdat de kinderen (veel) groter zijn...
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Expecting schreef:Nee ik wil niet zo`n brede, ik ben helemaal weg van het meer atletische type.
Je brengt me nu wel aan het twijfelen, zo`n hond wil ik al heel lang, maar omdat me herhaaldeijk is gezegd dat deze hond niet echt makkelijk op te voeden is én dat deze honden niet optimaal zijn met kinderen omdat áls ze bijten, je meteen een kind minder hebt :N: , had ik deze hond al eigenlijk tot grote spijt geschrapt. Totdat de kinderen (veel) groter zijn...
Ik kan zeggen dat ze niet moeilijker zijn als een andere hond
Alleen met andere honden zullen ze niet echt makkelijk zijn
Dat is gewoon een gegeven

Ze zijn juist geweldig met kinderen dat meen ik echt
Ik heb zelf geen kinderen maar als die van mij kinderen zien dat gaan ze zo rustig en lief er mee om
Er was van de zomer hier een kindje van 14 maanden of zo en ik had pups
En als je dan ziet dat ze bij iedereen bij wijze van spreken in de broekspijpen hangen , en als je dan ziet hoe lief en rustig ze dan bij een kindje zijn, is dat gewoon een prachtig gezicht

Mensen hebben nog steeds een enge gedachte bij die gevaarlijke vechthonden
Maar naar mensen en kind zijn ze geweldig

EN ja als ze bijten dan zal het meer schade zijn als bv een heel klein hondje
Maar het volgende is , dat een SBT naar mensen toe niet snel zou bijten
Er zijn een hoop andere rassen die een vele lagere bijtdrempel hebben

Ik wil niets opdringen , maar omdat je aangaf dat je het fantastische honden zijn
Dan heb ik zo iets van ga er voor want ze zijn ook nog eens super met kinderen
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Expecting schreef:Nee ik wil niet zo`n brede, ik ben helemaal weg van het meer atletische type.

Nee hoor, zeer zeker niet. Ben het dan ook voor de volle 100% met velvet29 eens. Bij ons in de familie hebben ze alleen maar pitbulls en (am)staffs en er is er niet 1 uitgezonderd die niet lief is of moeilijk opvoedbaar. Precies wat velvet al zegt ze zijn zeker niet moeilijker opvoedbaar dan andere honden.

Juist voor kinderen zijn deze honden zo verschrikkelijk lief dat je je dat soms gewoon niet voor kunt stellen. Ik ben zelf samen met mijn 2 broers en zus groot geworden tussen de pitbulls inmiddels hebben we gezamelijk 11 kinderen op de wereld gezet en ook van die 11 zijn er alweer 3 bij die kids op de wereld hebben gezet, en allen groot geworden omringd door bovengenoemde en je wilt niet weten wat wij als kind zijnde en die van ons allemaal met de honden konden "uitvreten" :wink:

Betwijfel of een "lieve gezinshond" dat ooit zou toestaan of daar zelfs in mee zou gaan. Het is dat mijn man geen hondenliefhebber is, maar krijg ik hem ooit zover (en daar ben ik van overtuigd) dan komt er ook hier een pitt of staff in huis (kheb zelf 3 kids)

Je hoort ten alle tijden je kind nooit alleen te laten met je hond, van welk ras dan ook. Maar precies wat velvet ook al aangaf. Voordat een staff bijt heeft een gezinshond bij wijze van spreke al 10x uitgehaald en me dunkt dat die ook echt goede schade aan kunnen richten hoor. Een staff is juist heel beschermend en verdedigend naar zijn "gezin" toe. De schade die een staff aan kan richten is inderdaad groter dan wanneer een pekinees of tekkel zou bijten dat ben ik eens met hen die dat vertellen, maar een bijt van welke "grotere" hond dan ook verschilt toch echt niet met die van een staff. Tijdens een gevecht is dat natuurlijk heel anders. Maar hoeveel staff zijn er die in "gevecht" gaan/zijn geweest met een kind uit "zijn/haar" gezin?

Mijn persoonlijke mening is dus dat juist een staff heel heel goed bij kinderen kunnen, beter dan menig "gezinshond"

succes met je keuze in ieder geval :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik zou een afgekeurde geleidehond ook erg goed vinden passen bij jullie. Kende er een paar die echt super zijn en erg stabiel. Toch iets minder werk mee dan een pup en een prima huisgenoot.
_Leonie
Zeer actief

Trouwens de wachtlijsten vallen volgensmij wel mee. Waar ik stage liep dacht ik wel. Werd uitgebreid gekeken of je goed paste.
Naima
Zeer actief

LéonieHonden schreef:Trouwens de wachtlijsten vallen volgensmij wel mee. Waar ik stage liep dacht ik wel. Werd uitgebreid gekeken of je goed paste.
Ja de wachtlijsten voor jongen honden die afvallen in dat traject is vooral erg lang, daar kan je alleen nog maar op dh`s inschrijven, maar ook daar is een lange lijst. Aan de oudere hulphonden had ik niet gedacht :roos: Maar zou een hond van 8 zich wel fijn voelen bij ons?
_Leonie
Zeer actief

Expecting schreef:
LéonieHonden schreef:Trouwens de wachtlijsten vallen volgensmij wel mee. Waar ik stage liep dacht ik wel. Werd uitgebreid gekeken of je goed paste.
Ja de wachtlijsten voor jongen honden die afvallen in dat traject is vooral erg lang, daar kan je alleen nog maar op dh`s inschrijven, maar ook daar is een lange lijst. Aan de oudere hulphonden had ik niet gedacht :roos: Maar zou een hond van 8 zich wel fijn voelen bij ons?
Daar heb je een punt. Maar heb je al meedere organisaties geprobeerd? Bijv. Martin Gaus (heeft ook hele leuke afgekeurde hulphonden), KNGF, noem ze allemaal maar op. :wink: En volgensmij is er bij MG niet zo'n lange wachtlijst..
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

De schade die een staff aan kan richten is inderdaad groter dan wanneer een pekinees of tekkel zou bijten dat ben ik eens met hen die dat vertellen, maar een bijt van welke "grotere" hond dan ook verschilt toch echt niet met die van een staff.
Dat weet ik nog zo net niet, hoor. Van wat mij bekend is, zou het verschil zitten in de manier waarop een staff of pitt bijt. Hij zou zijn tanden diep erin zetten en gewoon met zijn tanden alles openrijten.
Deze honden hebben daar de kracht voor en de wonden zullen denk ik een stuk dieper zijn als bij andere honden, juist omdat ze van die krachtige kaken hebben.
Ik heb er enige tijd terug een docu gezien waar ze lieten zien hoe een pitt bijt en dat gaat op een andere manier als andere honden.
Wat natuurlijk ook weer niet wil zeggen dat een ander ras geen behoorlijke schade aan kan richten. :wink:

Best wel off topic, maar moest ik wel even kwijt.
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Naima
Zeer actief

Mireillevdw schreef:
De schade die een staff aan kan richten is inderdaad groter dan wanneer een pekinees of tekkel zou bijten dat ben ik eens met hen die dat vertellen, maar een bijt van welke "grotere" hond dan ook verschilt toch echt niet met die van een staff.
Dat weet ik nog zo net niet, hoor. Van wat mij bekend is, zou het verschil zitten in de manier waarop een staff of pitt bijt. Hij zou zijn tanden diep erin zetten en gewoon met zijn tanden alles openrijten.
Deze honden hebben daar de kracht voor en de wonden zullen denk ik een stuk dieper zijn als bij andere honden, juist omdat ze van die krachtige kaken hebben.
Ik heb er enige tijd terug een docu gezien waar ze lieten zien hoe een pitt bijt en dat gaat op een andere manier als andere honden.
Wat natuurlijk ook weer niet wil zeggen dat een ander ras geen behoorlijke schade aan kan richten. :wink:

Best wel off topic, maar moest ik wel even kwijt.
Je hebt ook wel gelijk hoor, mede daarom denk ik gewoon dat deze hond voor nu afvalt voor ons. Ik heb wel gemiald ivm een geleidehond die met pensioen gaat zeg maar haha. Op zich lijkt me zo`n hond qua karakter super voor ons, maar ik heb dus wel in mn mail erbij gezet dat wij een heel druk gezin hebben en dat mijn vraag een beetje is of zij vinden dat dit een richting is waarin ik verder moet zoeken. Want kan me ook voorstellen dat een geleidehond van een jaar of 8 (dat is meestal de leeftijd dat ze 'stoppen' zeg maar), die al die jaren bij 1 baasje een rustig leven heeft gehad, op zijn/haar ouwe dag niet op ons gekkenhuis zit te wachten :engel:
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Even nog een keertje want mijn vorige post heb je niet op gereageerd, is de Tibetaanse Spaniel iets voor je? Als je ze niet leuk vindt vooral zeggen hoor ;)
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
Naima
Zeer actief

TvanEmst schreef:Even nog een keertje want mijn vorige post heb je niet op gereageerd, is de Tibetaanse Spaniel iets voor je? Als je ze niet leuk vindt vooral zeggen hoor ;)
Ik vind ze leuk, al zijn ze wel wat klein, maar mijn man vindt honden van dat formaat helemaal niks :oohja: Die houdt meer van middelgrote honden.Sorry dat ik nog niet gereageerd had :roos:
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Expecting schreef:
TvanEmst schreef:Even nog een keertje want mijn vorige post heb je niet op gereageerd, is de Tibetaanse Spaniel iets voor je? Als je ze niet leuk vindt vooral zeggen hoor ;)
Ik vind ze leuk, al zijn ze wel wat klein, maar mijn man vindt honden van dat formaat helemaal niks :oohja: Die houdt meer van middelgrote honden.Sorry dat ik nog niet gereageerd had :roos:

Niet erg hoor, maar als je daardoor je droomras mist is ook een beetje lullig, vandaar :F:
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
Naima
Zeer actief

Dat is waar! Ik denk wel dat de echt kleine hondjes afvallen bij ons, daar zijn we beiden iets minder van gecharmeerd. Ik vind de franse bull wel erg leuk, maar mijn oudste vindt die dus eng lachen.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Dan wijs ik je nog even weer op de Bearded collie, die post had je denk ik ook gemist :wink:
Groetjes, Marjan
Naima
Zeer actief

Nawosh schreef:Dan wijs ik je nog even weer op de Bearded collie, die post had je denk ik ook gemist :wink:

Oh die vind ik leuk! :engel: Wel vast een voorraad shampoo aanleggen denk ik haha. Maar dat zijn dus ook stabiele honden?
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Expecting schreef:
Nawosh schreef:Dan wijs ik je nog even weer op de Bearded collie, die post had je denk ik ook gemist :wink:

Oh die vind ik leuk! :engel: Wel vast een voorraad shampoo aanleggen denk ik haha. Maar dat zijn dus ook stabiele honden?
Het bearded teefje wat wij vroeger thuis hadden zou totaal niet geschikt zijn geweest voor jou situatie. ze was een echte takketeef, ze kon super lief zijn maar als ze haar dag niet had (wat regelmatig voorkwam) dan was ze een stuk chagerijn.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Expecting schreef: Je hebt ook wel gelijk hoor, mede daarom denk ik gewoon dat deze hond voor nu afvalt voor ons. Ik heb wel gemiald ivm een geleidehond die met pensioen gaat zeg maar haha. Op zich lijkt me zo`n hond qua karakter super voor ons, maar ik heb dus wel in mn mail erbij gezet dat wij een heel druk gezin hebben en dat mijn vraag een beetje is of zij vinden dat dit een richting is waarin ik verder moet zoeken. Want kan me ook voorstellen dat een geleidehond van een jaar of 8 (dat is meestal de leeftijd dat ze 'stoppen' zeg maar), die al die jaren bij 1 baasje een rustig leven heeft gehad, op zijn/haar ouwe dag niet op ons gekkenhuis zit te wachten :engel:
hou je er ook rekening mee dat zo'n hondje misschien nog maar een paar jaar bij jullie zal zijn gezien zn leeftijd.
Dat kan natuurlijk meevallen, maar het kan ook heel best zijn dat ie niet ouder wordt dan 10 jaar.
Zouden jullie en vooral je kinderen daarmee om kunnen gaan als je al zo betrekkelijk snel weer afscheid van je hond zou moeten nemen?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Naima
Zeer actief

Dat is ook een punt idd :ok: Ik wil het zo graag goed doen, dat t ook zo moeilijk is opeens. Onze poes was gewoon van: ik wil een poes. 3 maanden later was er een poes. Volgens mij heb ik zelfs over de kinderen niet zo lang nagedacht :oohja:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

en de basset hound ;)
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Expecting schreef:

De beardies die ik gehad heb, zelfs de mishandelde herplaatsers, waren allemaal lieve stabiele honden.
Ideaal voor een druk gezin met kinderen :ok: .
Het enige nadeel is misschien dat ze soms de neiging hebben hun blijdschap te uiten door te blaffen (als je gaat wandelen bijv.).
En je moet natuurlijk niet opzien tegen het vachtonderhoud.
Wat de shampoo betreft, die van mij gaan/gingen echt niet vaak in bad, ze hebben een zelfschonende vacht en als je ze geborsteld hebt, zijn ze weer citroentjes fris :mrgreen:
Groetjes, Marjan
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Expecting schreef:Dat is ook een punt idd :ok: Ik wil het zo graag goed doen, dat t ook zo moeilijk is opeens. Onze poes was gewoon van: ik wil een poes. 3 maanden later was er een poes. Volgens mij heb ik zelfs over de kinderen niet zo lang nagedacht :oohja:
awwwwwwwww :knuffel:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Naima
Zeer actief

Hutsje schreef:
en de basset hound ;)
Die spreekt mij persoonlijk niet zo aan.

Ik denk.. heel mss een beetje stiekem haha. Ik merk dat ik me steeds meer aangetrokken voel tot de golden... Zou dit een goede keus zijn of toch wat anders? En als ik uit t ras ben, hoe vind ik een goede fokker en hoe let je op lijnen ed (ik ben er echt een leek in)
Marloes*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marloes* »

Expecting schreef:
Hutsje schreef:
en de basset hound ;)
Die spreekt mij persoonlijk niet zo aan.

Ik denk.. heel mss een beetje stiekem haha. Ik merk dat ik me steeds meer aangetrokken voel tot de golden... Zou dit een goede keus zijn of toch wat anders? En als ik uit t ras ben, hoe vind ik een goede fokker en hoe let je op lijnen ed (ik ben er echt een leek in)
Ik heb tot nu toe nog niet gereageerd op dit topic, maar heb het wel telkens in de gaten gehouden.
Wij hebben nu een Golden-pup, van 16 weken.
Hier hebben we ook lang over na gedacht, omdat ik (14 jaar) ook nog 2 jongere zusjes heb.
Tot nu toe is het een geweldig hondje.
Mijn jongste zusje heeft last van driftbuien, dus wij wilden erg graag een stabiele hond. Ons werd vanaf het forum aangeraden voor een herplaatser te gaan, maar om een aantal redenen zijn wij toch voor een pup gegaan.
Als mijn zusje een driftbui heeft, draait Bo zich om, of ze gaat haar 'troosten'.
Ze helpt mijn zusje heel erg, omdat die erg rustig door haar wordt. Verder hebben wij er ook absoluut geen lastig hondje aan.
Natuurlijk hoeft dit niet voor elke Golden-pup te gelden, maar ik hoor erg veel positieve verhalen over Goldens en kinderen die erg druk zijn, of iets anders 'speciaals' hebben.
Wel moet je ze een uitdaging bieden, Bo heeft echt speeltjes als een kong nodig, omdat ze dan ergens moeite voor moet doen.
Bij ons werd Bo vanaf het begin overal en nergens heen gesleept, en alles was even leuk.
Ik denk dus dat dit zeker een goede optie voor jullie is.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

http://www.asstherapie.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”