Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stap 2 van "ik wil een cavalier": op zoek naar een fokker

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Stap 2 van "ik wil een cavalier": op zoek naar een fokker

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Muk schreef:Gewetensvraagje voor iedereen:
Ik sprak laatst iemand die sinds een paar jaar Amerikaanse Akita's en Welsh Corgi Cardigans fokt. Deze persoon woont in een doorsnee rijtjeshuis en heeft nu een nest van 9 Akita's liggen, naast haar andere 19! honden. De honden hebben een rouleersysteem, De ene dag zit een deel in de woonkamer, de dag erna in een ren in de tuin en de dag daarna in de tuin zelf.
Dit vind ik een broodfokker, maar ik ben benieuwd wie er anders over denkt. En vooral waarom je het geen broodfokker zou vinden.
Broodfok betekent dat je fokt voor het geld, zonder je verder te bekommeren over wat je fokt of aan wie je het verkoopt.
Althans, dat is mijn definitie.

Of dit broodfok is weet ik dus niet, maar het riekt er behoorlijk naar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

smoekie schreef:
Muk schreef:Gewetensvraagje voor iedereen:
Ik sprak laatst iemand die sinds een paar jaar Amerikaanse Akita's en Welsh Corgi Cardigans fokt. Deze persoon woont in een doorsnee rijtjeshuis en heeft nu een nest van 9 Akita's liggen, naast haar andere 19! honden. De honden hebben een rouleersysteem, De ene dag zit een deel in de woonkamer, de dag erna in een ren in de tuin en de dag daarna in de tuin zelf.
Dit vind ik een broodfokker, maar ik ben benieuwd wie er anders over denkt. En vooral waarom je het geen broodfokker zou vinden.
Voor mij geen gewetensvraag.

Broodfokker ben je mijn inziens als je honden fokt om in je levensonderhoud te voorzien of ze slecht (moeder en pups) verzorgd. Aangezien er vele vele fokkers fokker met stamboom en desondanks tientallen nestjes per jaar hebben met verschillende teven (of soms verschillende rassen) zijn die mijn inziens ook broodfokker. Daar doet een stamboom in mijn ogen niets aan af. Maar een broodfokker is mijn inziens ook iemand of juist iemand (dat is wat ik meer voor ogen heb bij de term broodfokker) die totaal geen rekening houd met de gezondheid van de moeder en pups en waarvan de moeder en pups op een dergelijke manier verzorgd worden dat van “verzorging” eigenlijk geen sprake is tot iemand zich komt melden om bij een pup te kijken. Nu is dat vaak aan de buitenkant niet te zien en ziet het er idd vaak genoeg heel heel goed uit, ondanks dat je de moeder ook ziet. Maar dan kom je weer bij de vraag uit. Waaraan kun je een goede fokker onderscheiden van een broodfokker? Als alles er tip top uitziet? Het verkrijgen van een stamboom zegt mijn inziens bitter weinig.Ook daar heb je "broodfokkers"

Definitie van broodfokker wat ik hier vaak terug lees is dat je al een broodfokker bent als je honden fokt zonder stamboom. Met het idee omdat je daar geen geld aan uit wil geven. Ik vind dat iets te zwart wit, maar goed daar ging jouw vraag niet om.

Die waar jij het over hebt is mijn inziens idd een broodfokker. (tenzij die andere 19 honden haar eigen honden zijn en geen pups). Het hebben van een “rouleersysteem” zegt mij persoonlijk totaal niets. Dat is iets waar de honden zelf aan wennen. Zo wennen ze aan allerlei situaties waarin ze kunnen komen als pup zijnde als ze worden opgehaald. De 1 koopt een hond voor binnen, en de ander voor buiten (tuin-kennel)

Die 19 andere honden zijn van haar en worden ook gebruikt voor de fok. Daarnaast heeft de fokker nog honden herplaatst onder de voorwaarden dat er nog wel een paar nesten mee gefokt mogen worden. De leeftijd van de honden maakt voor mij niets uit. Het verzorgen van 19 honden (ze voldoende aandacht geven, beweging, uitlaten, enz.) lijkt mij onmogelijk om te doen als fokker. Ik heb thuis maximaal 10 dieren in huis verzorgt voor een langere periode die minder verzorgingseisen stelden als honden, maar ik merkte heel sterk dat ik die niet allemaal de aandacht kon geven die nodig is.
Ik weet niet of het goed is of een hond de ene dag binnen en de andere dag buiten wordt gehouden (vooral in de winter). Het lijkt mij dat de vacht zich dan niet genoeg kan ontwikkelen tot een winterharde buitenvacht.

Edit: aangezien dit Rezza's topic is, lijkt het mij wel zo netjes trouwens deze vraag in een apart topic te stellen (al dan niet refererend naar dit topic) voor dit een topic wordt die een heel andere kant uitgaat dan oorspronkelijk bedoelt. :ok:

Dat is jouw mening. Als jij hier in dit topic zegt dat iedereen een andere definitie van broodfok heeft (is dus ook al off-topic) ga ik er gewoon op in. :ok:
thelittlegirly
Zeer actief
Mijn ras(sen): cavalier king charels spaniel bleheim teefje
Contacteer:

Ongelezen bericht door thelittlegirly »

indd effe nieuw topic openen. wie weet horen we nog iets van rezza :U:
Afbeelding

meid je bent super!!!

http://link.marktplaats.nl/287882556 oppas aangeboden
Muk

thelittlegirly schreef:indd effe nieuw topic openen. wie weet horen we nog iets van rezza :U:
Dat mag je lekker zelf doen. :W:

De reden om die vraag te stellen in DIT topic, is omdat anderen eraan refereren. Ik haak hier gewoon op in, net zoals anderen ook off-topic reacties plaatsen. Remember, ik ben niet degene die over broodfok is begonnen.

En, zeg nu zelf, niemand verwijt Rezza nu nog de afkomst van zijn pup. En daar deed ik dit ook om, om even de angel uit de discussie te halen. Dat niet iedereen dit inschat, jammer dan.
Rezza
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
[GEEN BROODFOK]

Ongelezen bericht door Rezza »

thelittlegirly schreef:indd effe nieuw topic openen. wie weet horen we nog iets van rezza :U:

De definitie van het woord "broodfokker" is niet relatief maar heel concreet:
"iemand die fokt voor zijn of haar brood.".
De definitie van het woord zoals het gebruikt wordt, maw. de uitdrukking, luidt echter anders:
"iemand die huisdieren fokt voor de handel, inclusief maar niet beperkt tot particuliere fokkers die hun dieren verwaarloze voor een extra zakcentje.".
Het is dan ook een uitdrukking verzonnen vanuit gemakzucht, niet vanuit ratio.
Je hebt mensen die dieren niet fokken om ze als huisdier te houden.
Dat maakt hen niet gelijk broodfokkers, hoewel de definitie wel gelijk is aan hen naar wie de term refereert.
Half-, of heel gedomesticeerde dieren zijn er niet omdat wij zoveel dieren redden.
Het enige dat ervoor zorgt dat wij ze compleet afhankelijk maken van ons, is ons egoisme.
Dierenhouders zijn nu eenmaal emo's en een tikkeltje hypocriet.
Sorry, je iedere dag kwaad maken over het lot van honden maar bijna nooit denken aan het lot van bijvoorbeeld varkens, is niet rationeel wanneer je jezelf dierenliefde toeschrijft voor alle dieren.
Niks mis mee natuurlijk: dat maakt je mens.
Net zoals het je mens maakt wanneer je toegeeft niets te hebben met mensen die de soortgenoten van je huisdier om een andere reden houden dan dat jij dat zou doen.
Je zou zeggen dat vleeseters daar toch geen probleem mee moeten hebben.
Je hebt een kip, maar je eet ook kippenvlees. Niemand die daar van op kijkt.
Je hebt een hond maar je eet ook hondenvlees, schande!

Duidelijk?
:ok:
Dood ga je zeker, leven niet.
thelittlegirly
Zeer actief
Mijn ras(sen): cavalier king charels spaniel bleheim teefje
Contacteer:

Ongelezen bericht door thelittlegirly »

hey rezza je bent terug!! open toch eens gauw een topic met al die prachtige foto's van je lieve damien!!!!!!!!
Afbeelding

meid je bent super!!!

http://link.marktplaats.nl/287882556 oppas aangeboden
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rezza schreef:De definitie van het woord "broodfokker" is niet relatief maar heel concreet:
De definitie van het woord zoals het gebruikt wordt, maw. de uitdrukking, luidt echter anders:
"iemand die huisdieren fokt voor de handel, inclusief maar niet beperkt tot particuliere fokkers die hun dieren verwaarloze voor een extra zakcentje.".
Dat maakt hen niet gelijk broodfokkers, hoewel de definitie wel gelijk is aan hen naar wie de term refereert.
Half-, of heel gedomesticeerde dieren zijn er niet omdat wij zoveel dieren redden.
Het enige dat ervoor zorgt dat wij ze compleet afhankelijk maken van ons, is ons egoisme.
Sorry, je iedere dag kwaad maken over het lot van honden maar bijna nooit denken aan het lot van bijvoorbeeld varkens, is niet rationeel wanneer je jezelf dierenliefde toeschrijft voor alle dieren.
Net zoals het je mens maakt wanneer je toegeeft niets te hebben met mensen die de soortgenoten van je huisdier om een andere reden houden dan dat jij dat zou doen.

Duidelijk?
Nee, dat is jouw mening.
Dus wel relatief, want als ook de media verschillende definities gebruiken doen wij dat ook.
Om het maar even helder te houden.

Mijn definitie is mijn definitie.
Als dat jouwe is, is dat prima, als het jouwe niet is, is het pech.

Afbeelding

Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Marjoleine schreef:Nee, dat is jouw mening.
Dus wel relatief, want als ook de media verschillende definities gebruiken doen wij dat ook.
Jij hebt het hier over vogelpoep. En nog wel in het Chinees!
Waarom? Omdat ik dat vindt. En wat ik vindt is relatief en daardoor waar voor mij.

Nee, zo werkt taal niet.
Er is zoveel fout aan wat jij daar schrijft dat ik je verwijs naar hoe taal ontstaat:
je zult minimaal 2500 mensen moeten vinden die een woord of uitdrukking hetzelfde gebruiken als jij, anders telt het niet. :mrgreen:
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

thelittlegirly schreef:hey rezza je bent terug!! open toch eens gauw een topic met al die prachtige foto's van je lieve damien!!!!!!!!
Is er al: even zoeken op "snurker" en "beste". :mrgreen:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik denk te weten welke fokster het is. Dat is knap, 19 honden. De eerste hond is geboren in april 2006. Ze fokt trouwens geen Cardigans, maar Pembrokes.
Op shows doet ze het goed, maar de manier van houden, zoals hier beschreven, is niet mijn keus.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Muk schreef:
smoekie schreef:
Edit: aangezien dit Rezza's topic is, lijkt het mij wel zo netjes trouwens deze vraag in een apart topic te stellen (al dan niet refererend naar dit topic) voor dit een topic wordt die een heel andere kant uitgaat dan oorspronkelijk bedoelt. :ok:

Dat is jouw mening. Als jij hier in dit topic zegt dat iedereen een andere definitie van broodfok heeft (is dus ook al off-topic) ga ik er gewoon op in. :ok:
Niet de rollen om gaan draaien Muk, ik weet dat je daar heel goed in bent,zo niet de beste, maarre even terug lezen als ik jou was. Dan zie je dat ik zeg dat iedereen er een andere definitie van broodfok op na houd naar aanleiding van jouw “gewetensvraag” :roll:

Ik had al op jouw “gewetensvraag” antwoord gegeven voor ik me besefte dat deze vraag m.i. beter in een door jouw (apart) geopend topic gesteld kon worden zodat men daar beter antwoord op kon geven zodat dit topic niet verder vervuild zou worden wat wel en wat geen broodfok is terwijl daar er al menig discussies over gevoerd en topics over geopend zijn. En dat was volgens mij niet de bedoeling van Rezza’s topic. :19: Dat jij daar geen heil inziet snap ik ook nog wel jij vervuild liever dan dat je (topic) vervuild wordt. Niks nieuws onder de zon verder maar toch.

Anyway. Jij gaat nergens “gewoon” op in. Ik ging (stom, stom, stom ik weet) op jou in. Dus niet andersom. Of Rezza het verder interessant genoeg vindt om over die broodfok shit hier in zijn topic door te gaan is verders aan Rezza.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rezza schreef:
Marjoleine schreef:Nee, dat is jouw mening.
Jij hebt het hier over vogelpoep. En nog wel in het Chinees!
Waarom? Omdat ik dat vindt. En wat ik vindt is relatief en daardoor waar voor mij.

Nee, zo werkt taal niet.
Er is zoveel fout aan wat jij daar schrijft dat ik je verwijs naar hoe taal ontstaat:
je zult minimaal 2500 mensen moeten vinden die een woord of uitdrukking hetzelfde gebruiken als jij, anders telt het niet. :mrgreen:
Weet je hoe taal werkt?
1e persoon enkelvoud is stam, 2e persoon enkelvoud is stam + t.

Ik is 1e persoon enkelvoud.
En verder erger ik mij zo aan jouw rare fouten en definities dat ik er klaar mee ben.
Goedenavond.

Afbeelding

Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Rezza schreef:

De definitie van het woord "broodfokker" is niet relatief maar heel concreet:

Duidelijk?
Nee :klaar: . Je bent voor mij alles behalve duidelijk. Niet alleen qua schrijfstijl, maar ook qua schrijfwijze.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

Jammer.
Maar verder zit ik daar niet mee hoor.
Er worden tegenwoordig ook maar weinig boeken gelezen. :roll:

Zelfs staan mijn zin moet je als de woorden door elkaar kunnen begrijpen,
als je begrijpend bent in goed lezen. :engel:
Muk

smoekie schreef:
Muk schreef:
smoekie schreef:

Niet de rollen om gaan draaien Muk, ik weet dat je daar heel goed in bent,zo niet de beste, maarre even terug lezen als ik jou was. Dan zie je dat ik zeg dat iedereen er een andere definitie van broodfok op na houd naar aanleiding van jouw “gewetensvraag” :roll:

Ik had al op jouw “gewetensvraag” antwoord gegeven voor ik me besefte dat deze vraag m.i. beter in een door jouw (apart) geopend topic gesteld kon worden zodat men daar beter antwoord op kon geven zodat dit topic niet verder vervuild zou worden wat wel en wat geen broodfok is terwijl daar er al menig discussies over gevoerd en topics over geopend zijn. En dat was volgens mij niet de bedoeling van Rezza’s topic. :19: Dat jij daar geen heil inziet snap ik ook nog wel jij vervuild liever dan dat je (topic) vervuild wordt. Niks nieuws onder de zon verder maar toch.

Anyway. Jij gaat nergens “gewoon” op in. Ik ging (stom, stom, stom ik weet) op jou in. Dus niet andersom. Of Rezza het verder interessant genoeg vindt om over die broodfok shit hier in zijn topic door te gaan is verders aan Rezza.
Zeg lekker ding. Over topics vervuilen en doordrammen gesproken. Ik heb mijn zegje gedaan en jij dramt er nog lekker even over door. Dat mag, maar dan ben je een grotere vervuiler dan ik. En nu mag jij hier weer op reageren en verder off-topic afdwalen door mijn karakter ook gelijk hierin mee te nemen. Succes ermee zou ik zeggen. :ok:
Rezza
Zeer actief
[GEEN BROODFOK]

:roos: :I: Love is in the air :I: :roos:
:lief: :slove: :lief:
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Naima »

De hierboven beschreven vrouw is voor sommigen mss geen broodfokker, maar ik zou mijn pup er niet halen iig.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Aiko 09
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita inu

Ongelezen bericht door Aiko 09 »

Ook ik weet over wie het gaat, ik ben er van de zomer nl geweest op mijn zoektocht naar een pup. We waren er nog niet over uit of er een AA of een akita inu zou komen (die keuze is inmiddels gemaakt en we zijn de gelukkige baasjes van aiko!)

Deze mensen waren absoluut goed voor hun honden, het waren er veel (geen 19 geloof ik) maar alles zag er goed verzorgd en schoon uit. Alle honden zagen er gezond uit en toonden happy. Buiten staat een hele ruime kennel in de tuin en ook binnen is een groot gedeelte gewijd aan de honden. Ook had deze mevrouw een groot stuk land waar ze met een aan de honden aangepaste bus dagelijks naar toe ging.

Ik geloof zeker dat het een wat uit de hand gelopen hobby is, maar bij een broodfokker zou ik aan haar zeker niet denken. Maar dat is mijn bescheiden mening :pffff:
Afbeelding
zandkorrel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): cavalier king charles spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door zandkorrel »

Syringomelia zit bij 50 procent van de cavaliers dus niet 80 procent ik heb 6 cavaliertjes waarvan er 1 een E uitslag heeft die heeft dus best erg syringomelia .2 hebben er een A uitslag dat is dus erg mooi en een a doppler uitslag
Mijn 2 jongste hebben een C uitslag dat betekend voorlopig vrij mag er mee fokken omdat ze nog te jong zijn.maar hun ouders hebben allebei(vader en moeder)een A uitslag

btw Syringomelia komt in alle kleine honden rassen voor maar in de cavalier het meeste

Verder kampt de Cavalier met ernstige hart problemen, als je een fokker neemt die aangesloten is bij de club is een Hart doppler test verplicht.Ook wordt er getest op Patella luxatie en ogen gespiegeld.
Syringomelia is trouwens vanuit de cavalierclub niet verplicht om te laten testen???maar een goeie fokker laat er natuurlijk op testen
[img]<b>http://members.lycos.nl/indebanvandecavalier/hpbimg/wall.jpg[img]</b>
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”