Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe doe je de oefening hond vooruit sturen?? hulp nodig!!

Moderator: moderatorteam

Rezza
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
[GEEN BROODFOK]

Re: hoe doe je de oefening hond vooruit sturen?? hulp nodig!!

Ongelezen bericht door Rezza »

Marjoleine schreef:
Rezza schreef:Afstand training gebeurt met "remote control walking collars".
Die vibreren of schokken of gebruiken geluid, waardoor je de hond kan leren wanneer en tot hoever ze iets moeten doen.

Het probleem is namelijk niet dat de gemiddelde hond het nut niet in ziet van de oefening, dat "nut" is namelijk de beloning en het plezieren van de baas, maar dat het doorlopen van de verschillende fases [attentie vragen van de hond, opdracht communicatie, uitvoer van de opdracht] moeilijk verloopt als de hond zich niet goed concentreert.
Enthusiasme [timing, bereidwilligheid en respect voor de baas] en concentratie [kalmte, denken, oplettendheid]
moeten allemaal getrained worden bij de hond als je wilt dat deze de training goed doorstaat.
Dat is ook gelijk de reden om dit soort trainingen te doen.
Daar helpt een duidelijk signaal bij voor "let op" [attentie vragen van de hond] en / of "nu" [uitvoer van de opdracht].

Zie filmpje
Klets, Rezza.

Elke hond is alles te leren als je de juiste methodes maar gebruikt.
Daar heb je dit soort banden niet voor nodig, daar heb je goed contact met je hond voor nodig.
Ik stel voor dat je over een jaar of wat, als je zelf succesvol honden hebt geraind, nog eens hier over mee komt praten, maar dat je je er nu even buiten houdt.

Of je bekijkt gewoon even het hele filmpje van een hondentrainster.. Dat heeft met mij namelijk geen ene moer te maken het wordt er gewoon makkelijker door.
Er staan op youtube trouwens veel meer filmpjes omtrend hondentraining.

Zie hier
Dood ga je zeker, leven niet.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Rezza schreef:Of je bekijkt gewoon even het hele filmpje van een hondentrainster.. Dat heeft met mij namelijk geen ene moer te maken het wordt er gewoon makkelijker door.
Ja hoor het is reuze "makkelijk" om een hondje te trainen op de teletac.
Want zo heet die collar met remote control gewoon.
Gemakkelijker voor wie denk je?
Voor de hond?

Als je goed contact hebt met je hond en wat geduld kan je het ook zonder die halsbanden prima voor elkaar krijgen. :19:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rezza schreef:Of je bekijkt gewoon even het hele filmpje van een hondentrainster.. Dat heeft met mij namelijk geen ene moer te maken het wordt er gewoon makkelijker door.

Zie hier
Dat zei ik dus, Rezza: Klets.

Je praat leuk maar hier weet je niks van.
En ik toevallig wel.

Zoals ik al zei: Elke hond is alles te leren als je de juiste methodes maar gebruikt.

Het type honden waar ik mee werk (en waar dat cavaliertje onder valt, dat is namelijk ook een jachthond), daarbij gebruik je dit soort methodes niet.
Van IPO en aanverwanten weet ik te weinig, daarover matig ik mij dan ook geen oordeel aan.
Maar van dirigeren bij jachthonden weet ik dan weer wel een beetje.
Dus: Zie mijn eerdere posting.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Rezza schreef:Die vibreren of schokkenof gebruiken geluid
heb je al eens bedacht dat ze met schokken niet bedoelen dat die band schokt als in op en neer gaan, maar dat de hond een behoorlijke opduvel krijgt als ie op de hoogste stand staat?
Dat is nl dat 'schokken': een flinke stroomstoot krijgen
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Jongens, volgens mij weet Rezza heel goed wat 'ie doet (hier op het forum) :ugh: :sst:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

:sst: :sst: :sst:

Afbeelding

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

:U: :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Marjoleine schreef:
blondie schreef:Wij leren het aan door het speeltje *een voetbal, of een klein balletje of een bijtrol* aan het eind te leggen.. in eerste instantie laten zien dat het daar ligt.. dan opjutten van waar is je bal... :cheer: en dan stukje volgen die richting uit ze willen de bal hebben.. dan het commando vooooruit en een wijsbeweging.. dan gaan ze als een speer naar de bal.. en dan roep ik HIER op het moment dat ze de bal hebben..
op een bepaald moment herkennen ze dat commando.. en kun je gaan afbouwen door eens niet een bal neer te leggen en als de hond het commando af kent roep je op een gegeven moment als ze vooruit rennen af.. dan loop je erheen en beloon je daar met een balletje oid.
Het probleem (bij jachthonden althans) is dat veel honden eindeloos blijven zoeken bij deze methode...
Dat is soms wat ehm... onhandig :mrgreen:

Verder heeft Jaap natuurlijk gelijk ;)
op deze manier die ik omschreef hebben veel honden de neiging om door te zoeken naar de bal...daarom is het commando af ook zo belangrijk :engel:
En oefen ik prive oook tussentijds af als ik de bal geworpen heb ed... het gaat ook niet over 1 nacht ijs :wink:
en de vooruit ging bij mijn examen ook niet goed... en met finn in de wedstrijd ook niet vorig jaar... het is een tegennatuurlijk commando ... weg gaan van de baas cq roedel.. je moet de juiste weg naar rome zien te vinden om het aan te leren.. :klaar:
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Beste TS! Je zegt dat je op cursus A zit, daar wordt alles wat je nu vraagt op het forum je geleerd, je zegt dat je het te langzaam vind gaan en dat ie zit en af allemaal wel kan...Ga nou niet te snel, je hondje is pas 8 maanden en ookal kan ie al zit en af, kan hij dat ook onder andere omstandigheden je hond is nog lang niet zo stabiel, herhaling blijdt dus gewoon belangrijk? Je kan ook te snel gaan voor je hond, ik zou gewoon lekker op cursus blijven en in dat tempo meegaan, oefen thuis wat je geleerd hebt op je cursus spelenderwijs...daar kom je veel verder mee dan nu alvast allereli andere dingen te gaan leren,...vraag het op cursus en dan leer je gelijk wat daar de bedoeling is...ook handig als je examen moet doen...
Hoelang zit je nu in de A? het vooruitsturen leren wij al bij de puppen...
Groetjes Lianne
Mechelfan
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfan »

Charles vd B schreef:

Leer je hond om dat paaltje heen te gaan en dan de beloning bij jou te komen halen.
Doe dat in 1e instantie zonder commando op zo 2 - 3 meter vanaf het paaltje.
Loop er naar toen en stuur ahw de hond om dat paaltje heen waarna je hond (eventueel na een click) bij jou de beloning krijgt. Dan kan een voertje zijn maar ook een balletje of bijtrolletje.
Ik snap je bedoeling wel, maar hoe stuur je zonder commando?

Hier wordt het aangeleerd door de lijn (met koekje of balletje) weg te leggen en daar de hond naar toe te sturen. Deze manier heb ik dus ook gebruikt voor het aanleren. Ik vindt het niet zo handig, omdat je op een gegeven moment je hond wilt gaan sturen zonder eerst iets weg te gaan brengen, daar trapt de mijne iig niet in.

een manier die ook gebruit wordt: Leg een leren voetbal weg, daar stuur je de hond naar toe. Elke keer knip je een stukje van de bal af tot hij verdwenen is. Zelf nooit geprobeerd, maar schijnt goed te werken.

Zelf ben ik nu bezig om voor het trainen de beloning al weg te leggen, zodat de hond niet weet of er wel of geen beloning is. of natuurlijk door iemand anders neer laten leggen.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

lianne05 schreef:Hoelang zit je nu in de A? het vooruitsturen leren wij al bij de puppen...
Ik zit nu in de C en wij hebben nog nooit vooruit gestuurd. Wel plaats/vak sturen en dat deden we pas in de A. Dus dat jij dat al bij de puppen deed is niet zo vanzelfsprekend :wink: Verder ben ik het met je eens dat herhaling belangrijk is en je ook te snel/te veel kunt gaan voor je hond :wink:
Afbeelding
lianne05
Zeer actief

Frenk schreef:
lianne05 schreef:Hoelang zit je nu in de A? het vooruitsturen leren wij al bij de puppen...
Ik zit nu in de C en wij hebben nog nooit vooruit gestuurd. Wel plaats/vak sturen en dat deden we pas in de A. Dus dat jij dat al bij de puppen deed is niet zo vanzelfsprekend :wink: Verder ben ik het met je eens dat herhaling belangrijk is en je ook te snel/te veel kunt gaan voor je hond :wink:
Dat vind ik raar, vooruitsturen is juist een hele leuke oefening voor jonge honden en ook goed voor honden om zelfstandigheid te leren...dat het ook goed is om soms eens van de baas af te gaan...Deze oefening is ook erg makkelijk en zo bereid je je hond eventueel ook voor op oefening vak/plaats...Het verbaast mij dat je dat niet in de A krijgt ja.....
Maargoed iedere hondenschool is anders...
Groetjes Lianne
ranetje
Zeer actief

lianne05 schreef:
Frenk schreef:
Dat vind ik raar, vooruitsturen is juist een hele leuke oefening voor jonge honden en ook goed voor honden om zelfstandigheid te leren...dat het ook goed is om soms eens van de baas af te gaan...Deze oefening is ook erg makkelijk en zo bereid je je hond eventueel ook voor op oefening vak/plaats...Het verbaast mij dat je dat niet in de A krijgt ja.....
Maargoed iedere hondenschool is anders...
Ik doe zo'n bakje met iets lekkers wel in de puppycursus.
Dat is inderdaad geen plaats sturen, maar gewoon het hondje min of meer "vrij" geven en dan terug roepen.

Een mooie extra oefening voor het "hier" komen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
lianne05
Zeer actief

Bij ons in de puppen is het alleen het vooruitsturen en niet het hierkomen, er staat een paaltje met een brokje de hond rent erheen, baas roept vooruit en rent erachteraan...dan legt baas zelf nog een tweede koekje erop, zo blijft de hond bij het paaltje...het gaat er dus echt alleen om, om de hond van je af te sturen...en de pupsels vinden het geweldig!!
Groetjes Lianne
ranetje
Zeer actief

lianne05 schreef:Bij ons in de puppen is het alleen het vooruitsturen en niet het hierkomen, er staat een paaltje met een brokje de hond rent erheen, baas roept vooruit en rent erachteraan...dan legt baas zelf nog een tweede koekje erop, zo blijft de hond bij het paaltje...het gaat er dus echt alleen om, om de hond van je af te sturen...en de pupsels vinden het geweldig!!
Grappig :D
Weer een heel andere doelstelling met bijna het zelfde spelletje.
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Mechelfan schreef:
Op zich niet zo moeilijk. Je loopt richting het paaltje met balletje of brokje in je hand. Bij het paaltje maak je met je hand een beweging voor de hond uit en om het paaltje heen. Zodra hij er om heen gaat clicken en belonen.
Je zal zien dat ze het heel snel doorhebben en vanaf die korte afstand zelf om het paaltje heen gaan. Dan is het zaak de afstand wat te vergroten. Je blijft dan wel het armgebaar maken.

En eigenlijk zit er in je vraag ook de vraag waarom geen commando?
Dat commando ga je er aan vast koppelen op het moment dat de hond de uitvoering grotendeels snapt. Ga je eerder het commando er aan vast koppelen dan kan er een negatieve assiociatie ontstaan bij het commando (druk of ongeduld van jezelf) of de hond leert dat hij het commando rustig een paar keer kan negeren en dat jij het toch wel blijft herhalen.

Het voordeel van het paaltje is dat ze een richtpunt hebben, in een rechte lijn gaan en niet gaan zoeken naar iets op de grond want de beloning is pas bij jou te halen als ze er om heen zijn.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik doe zo'n bakje met iets lekkers wel in de puppycursus.
Dat is inderdaad geen plaats sturen, maar gewoon het hondje min of meer "vrij" geven en dan terug roepen.

Dat doen wij dus niet.

Wij doen wel een paaltje en een bakje, en ook al een commando en een handgebaar, maar allemaal heel speels.
En.... roepen mag dus absoluut niet!!

Want (is de gedachte) als je roept leert de hond dat als hij "er is" dat dus het einde is en hij dan weer naar je toe moet komen.
Daar kunnen ze dan op gaan anticiperen en daar gaat je basis voor dirigeerwerk!

Zie hem dus maar bij je te krijgen nadat het bakje leeg is, door een geluidje, door oogcontact maken, maar niet door roepen en fluiten. En dan hoeft hij dus niks af te maken, zitten hoeft niet, gewoon lokken, en een beloning geven voor het laten aanlijnen (dus niet voor het komen).

Hierkomen oefenen wij door verstoppen op de gekste plekken, door roepen (of fluiten) door de groep, langs de groep, door het bos, over een pad, noem maar op.
Maar niet, nooit vanaf het bakje, want dat is een stukje van een geheel, en hierkomen is afsluitend.

Afbeelding

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef:

ik zou dat (als niet-jager dan) eigenlijk niet zo'n fantastisch idee vinden :oeps: . áls ik het zou willen aanleren zou ik er echt een bevel willen aan koppelen : het laatste waar ik zit op te wachten is een pup die denkt dat 'vrij' het equivalent is voor 'ga maar voer zoeken' :N: .

maar ik wil het eigenlijk (alweer als niet-jager) liever zelfs niet aanleren : ik moet de eerste pup (met een normaal stabiel karakter) nog tegenkomen die er na verloop van tijd niet zelf achterkomt dat hij heerlijk bij de baas weg kan :cheer: :mrgreen: .
Foei, ga je schamen Inge :mep: :engel:
Je hebt toch ook herders gehad .... :denken:
Ik heb alle drie mijn Borders moeten leren dat er nog iets meer bestond dan wat zich binnen een radius van een meter van de baas bevind.
En dat het zeer gewenst was dat ze dat zelfstandig onderzochten.
Wat iets anders is als het commando vooruit, want dat is gewoon op commando vooruit hollen en wachten op het volgende bevel.
Dáár hebben ze natuurlijk nooit problemen mee gehad :engel:
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Dat doen wij dus niet.

Wij doen wel een paaltje en een bakje, en ook al een commando en een handgebaar, maar allemaal heel speels.
En.... roepen mag dus absoluut niet!!

Want (is de gedachte) als je roept leert de hond dat als hij "er is" dat dus het einde is en hij dan weer naar je toe moet komen.
Daar kunnen ze dan op gaan anticiperen en daar gaat je basis voor dirigeerwerk!

Zie hem dus maar bij je te krijgen nadat het bakje leeg is, door een geluidje, door oogcontact maken, maar niet door roepen en fluiten. En dan hoeft hij dus niks af te maken, zitten hoeft niet, gewoon lokken, en een beloning geven voor het laten aanlijnen (dus niet voor het komen).

Hierkomen oefenen wij door verstoppen op de gekste plekken, door roepen (of fluiten) door de groep, langs de groep, door het bos, over een pad, noem maar op.
Maar niet, nooit vanaf het bakje, want dat is een stukje van een geheel, en hierkomen is afsluitend.
Inge O schreef: ik zou dat (als niet-jager dan) eigenlijk niet zo'n fantastisch idee vinden :oeps: . áls ik het zou willen aanleren zou ik er echt een bevel willen aan koppelen : het laatste waar ik zit op te wachten is een pup die denkt dat 'vrij' het equivalent is voor 'ga maar voer zoeken' :N: .

maar ik wil het eigenlijk (alweer als niet-jager) liever zelfs niet aanleren : ik moet de eerste pup (met een normaal stabiel karakter) nog tegenkomen die er na verloop van tijd niet zelf achterkomt dat hij heerlijk bij de baas weg kan :cheer: :mrgreen: .
Ik zit met min of meer stomme verbazing deze reacties te lezen.
Ik doe dat spelletje dus NIET om het vooruitsturen te oefenen, maar, als je het per sé wilt vergelijken met jachttraining met het uitsturen en komen op bevel.
Het HIER komen dus. Het commando "vooruit" geef ik niet.

Bovendien leert inderdaad elke pup snel genoeg dat hij weg kan bij de baas (nou ja, bijna elke pup :mrgreen: )
Wat is dan mooier dan dat je het hier komen al geoefend hebt en dat de pup vlot terug komt?
Ik schrijf ook nergens dat het voertje op de grond ligt.
Je stuurt naar een bakje waar wat lekkers op ligt.
Dus waarom in vredesnaam zou een pup naar een voertje gaan zoeken als het bakje er niet staat? :denken:
Het is één van de "hier" oefeningetjes.

Ik hoop dat ik het zo duidelijker maak?
Ik had niet gedacht dat de beperkingen van het schrijven op internet zo groot waren dat mijn uitleg zo verkeerd begrepen kon zijn.

Bovendien staat dit oefeningetje ook bij mijn verhalen over de puppytraining van Ita.
Ik heb er nog nooit kommentaar op gehad.
Of heet dat voortschrijdend inzicht?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik zit met min of meer stomme verbazing deze reacties te lezen.
Ik doe dat spelletje dus NIET om het vooruitsturen te oefenen, maar, als je het per sé wilt vergelijken met jachttraining met het uitsturen en komen op bevel.
Het HIER komen dus.
Maar wat is er erg dan?
Wij doen dat dus heel gericht niet om hierkomen te oefenen, maar om de basis te leggen voor vooruit sturen.
Wij doen dus weer andere dingen om het hierkomen te oefenen omdat mijn trainer dat bakje en paaltje niet wil koppelen aan hierkomen.

Dus: wel bakjes bij een paaltje vooruit, maar daarna niet hierkomen.
En wel een beloning bij hierkomen maar niet vanaf dat paaltje hier roepen.

Dat is gewoon iets aparts bij ons, en ik snap wel wat jij doet, maar wij doen dat dus niet zo.
Dat is wat ik uitlegde.
Bovendien staat dit oefeningetje ook bij mijn verhalen over de puppytraining van Ita.
Okee, ik beken. Ik heb dat niet gelezen. Anders had ik het wel eerder gezegd ;)

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Ik zit met min of meer stomme verbazing deze reacties te lezen.
Het HIER komen dus.
Maar wat is er erg dan?
Wij doen dat dus heel gericht niet om hierkomen te oefenen, maar om de basis te leggen voor vooruit sturen.
Wij doen dus weer andere dingen om het hierkomen te oefenen omdat mijn trainer dat bakje en paaltje niet wil koppelen aan hierkomen.

Dus: wel bakjes bij een paaltje vooruit, maar daarna niet hierkomen.
En wel een beloning bij hierkomen maar niet vanaf dat paaltje hier roepen.

Dat is gewoon iets aparts bij ons, en ik snap wel wat jij doet, maar wij doen dat dus niet zo.
Dat is wat ik uitlegde.
Okee, ik beken. Ik heb dat niet gelezen. Anders had ik het wel eerder gezegd ;)
:mrgreen: :smile:
Nee nee
Het werd als ik het zo las beschouwd als een ernstige fout wat ik deed met de puppy's
Dat kon nooit goed komen.
De puppy's leerden zo dat ze tot een bepaald punt moesten lopen en dan terug komen dus fout fout fout want zo leer je nooit dirigeren.

Of de puppy's leren bij je weg te gaan en dat leren ze al vroeg genoeg.

Daarom was ik verbaasd.
Omdat ik duidelijk had geschreven dat het om hier komen ging en dat het commando vooruit er niet bij gebruikt wordt.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tis gewoon een andere insteek :mrgreen:

Ik zal eens even vragen van de week wat de goeroe hier van jouw methode vindt en waarom ;)

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mechelfan schreef:
Charles vd B schreef:

Leer je hond om dat paaltje heen te gaan en dan de beloning bij jou te komen halen.
Doe dat in 1e instantie zonder commando op zo 2 - 3 meter vanaf het paaltje.
Loop er naar toen en stuur ahw de hond om dat paaltje heen waarna je hond (eventueel na een click) bij jou de beloning krijgt. Dan kan een voertje zijn maar ook een balletje of bijtrolletje.

Hier wordt het aangeleerd door de lijn (met koekje of balletje) weg te leggen en daar de hond naar toe te sturen. Deze manier heb ik dus ook gebruikt voor het aanleren. Ik vindt het niet zo handig, omdat je op een gegeven moment je hond wilt gaan sturen zonder eerst iets weg te gaan brengen, daar trapt de mijne iig niet in.

een manier die ook gebruit wordt: Leg een leren voetbal weg, daar stuur je de hond naar toe. Elke keer knip je een stukje van de bal af tot hij verdwenen is. Zelf nooit geprobeerd, maar schijnt goed te werken.

Zelf ben ik nu bezig om voor het trainen de beloning al weg te leggen, zodat de hond niet weet of er wel of geen beloning is. of natuurlijk door iemand anders neer laten leggen.
Hier wordt het ook aangeleerd met een balletje, maar die wordt wel door iemand anders neergelegd, eerst mag hij dat zien, later niet meer en wordt het een intervalbeloning, de ene keer wel de andere keer niet, of beide in 1 training etc.
Overigens hier al direct met het af-commando, hierkomen mogen ze eigenlijk nooit... sowieso met het vooruit commando ook al kennen zie die nog niet, dat leren ze snel genoeg wat dat betekend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Tis gewoon een andere insteek :mrgreen:

Ik zal eens even vragen van de week wat de goeroe hier van jouw methode vindt en waarom ;)
:ok:
En het is één van de spelletjes om "hier" te oefenen.
Zeg er dan wel bij dat het niet om dirigeren gaat.
Zelfs geen voorspel :F:
En het gaat over het algemeen ook niet om jachthondjes maar gewoon om puppy's van allerlei soort voor huiskamergebruik.

Dat is dus echt een hele andere insteek :wink:
Afbeelding
Mechelfan
Actief

Charles vd B schreef:

Op zich niet zo moeilijk. Je loopt richting het paaltje met balletje of brokje in je hand. Bij het paaltje maak je met je hand een beweging voor de hond uit en om het paaltje heen. Zodra hij er om heen gaat clicken en belonen.
Dus toch een commando :denken:
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Mechelfan schreef:
Charles vd B schreef:

Dus toch een commando :denken:

Het gebaar is inderdaad een commando :ok:
maar je gaat het mondelinge commando pas later geven
ranetje
Zeer actief

He we begrijpen elkaar weer geloof ik :ok:

Als jij er geen meerwaarde in ziet mag je van mij dispensatie hebben hoor :mrgreen:
Kan er nog wel wat meer over vragen maar..................

We (ik) gaan nu heel erg off topic :oeps:
Want het topic gaat over vooruit sturen op het vlak van G&G.
En daar heeft dit niks meer mee te maken.
Sorry TS :roos:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja ik heb het mijn honden wel aangeleerd maar hoe eigenlijk? Ik heb geen idee. Terugsturen naar de plaats is inderdaad wat ik op verschillende cursussen ook geleerd heb. Maar dat is weer anders dan als ik tijdens de wandeling mijn honden vooruit stuur. Iets wat ik sowieso gedaan heb, is als de hond vooruit liep (gewoon omdat hij toevallig voor me liep, of een andere hond/bekende voor ons zag) gewoon te zeggen 'vooruit'(soms ondersteund door het gooien van een balletje of brokje). Hierdoor begrijpt in ieder geval Kay heel goed als ik vooruit zeg (hij maakt nu zelfs onderscheid bij een kruizing tussen 'links', 'rechts' en 'vooruit', zo kan je het natuurlijk ook aanleren, als je zegt op kruizing, vooruit, weet hij in ieder geval dat het niet de bocht om is...). Belangrijk is denk ik ook je lichaamshouding. Als je hond naast je zit en je draait je schouders richting hond (links of recht en ook nog beetje naar beneden) en je kijkt je hond aan zal hij zeker niet geneigd zijn om vooruit te gaan. Terwijl als jij vooruit kijkt (de richting waar de hond heen moet) en je arm die kant ook nog opzwaait dan zal de hond veel eerder geneigd zijn om ieder ieder geval een paar passen vooruit te lopen (wat je dan meteen prachtig kunt belonen en zo zal het kwartje (euro) van zelf wel vallen.

En tja je kan misschien ook 2 koekjes voor je leggen. 1 op 50 cm afstand en de volgende weer 50 cm afstand. Ik denk (maar weet dus niet zeker) dat als je het met 1 punt doet ze de link nog niet echt gaan leggen. Terwijl als je na eerste koekje nog een tweede koekje gebruikt ze meer vooruit gaan dan echt het koekje gaan zoeken. Mmhhhh ik kan echt niet uitleggen wat ik nu bedoel :boos: Maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel? :denken:
Afbeelding
Mechelfan
Actief

gyanty schreef: En tja je kan misschien ook 2 koekjes voor je leggen. 1 op 50 cm afstand en de volgende weer 50 cm afstand. Ik denk (maar weet dus niet zeker) dat als je het met 1 punt doet ze de link nog niet echt gaan leggen. Terwijl als je na eerste koekje nog een tweede koekje gebruikt ze meer vooruit gaan dan echt het koekje gaan zoeken. Mmhhhh ik kan echt niet uitleggen wat ik nu bedoel :boos: Maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel? :denken:
Snap heel goed wat je bedoelt, je maakt er alleen meer een zoek/speur oefening van met meerdere koekjes.
De bedoeling bij vooruitsturen is dat de hond vooruitrent of iig loopt met z'n kop omhoog.
al denk ik dat je er op deze manier ook uiteindelijk wel komt hoor!
loulou79
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising labrador / herder ??
en een kruising jack russel met een malthezer

Ongelezen bericht door loulou79 »

Jacksel schreef:Jamey heeft vooruit geleerd dmv van haar riem (dus eigenlijk de terug plaats oefening). Eerst haar geleerd af te gaan op de riem, daar commando plaats aan gekoppeld en daarna de afstand opgebouwd. Dat werd vanzelf op de langere afstand vooooooruit plaats. Vooruit kwam toen ook weer terug in de behendigheid. Vooruit betekende dus dat ze van me af moest werken, en plaats gaf aan wat ze van me af moest doen (namelijk op de riem liggen)

zo heb ik het ook geleerd met hondentraining...
was wel een pittige oefening moet ik zeggen maar wat was ik trots toen het eindelijk lukte :P
AfbeeldingAfbeelding
mijn schatjes.....
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”