Inge O schreef:chrico schreef:Over dat soort dingen ga ik dan nadenken, hond onder appel weg, smeert hem en wat dan?
bij de jagers hier rond mijn erf is dat simpel : flinke stroomstoot en de hond staat meteen weer onder appèl

.
Bij voorbeeld
Zelfstandig jagende honden moeten hun eigen beslissingen nemen.
De aardhonden bijvoorbeeld (waar de teckels ook bij horen).
Maar de jager maakt wel van die "zelfstandigheid" en de passie die de hond heeft gebruik.
Daarmee bereikt hij zijn doel.
En die honden hebben doorgaans echt geen TT om
Als de hond gezond wild tegen komt terwijl hij op zoek is naar een apport zal hij dat gezonde wild niet altijd kunnen weerstaan.
Toch gaat het meestal goed.
Een fazant wordt vaak gevonden door een staande hond.
Die zoekt dan voor zijn baas in opdracht een veld af.
Door de manier waarop hij is gefokt en vervolgens door training leert hij die fazant aan te wijzen en te wachten tot de baas zegt dat hij mag laten zien wat hij heeft gevonden (sprongetje naar voren en de fazant vliegt op).
chrico schreef:Bij een jachttrainig stond ik vanaf een afstand te kijken. Het was een gevorderde groep, incl schot enz. Mijn honden reageren op een schot vandaar dat ik stond te kijken met een verbaasde hond naast mij
De hond waarmee getraind werd ging op pad, zag ons en kwam gezellig buurten ondanks gefluit van de baas, de prooi lekker verstopt laten (wij stonden niet in hun pad maar aan de andere kant van het veld met de wind die ons tegenmoet kwam en kleine 800 meter verderop juist om niet te storen.
Zowel baas als trainer was geirriteerd omdat ik daar stond met mijn herders dus ik zei ook van hoe moet dat dan als er iemand loopt in het bos aan de overkant loopt waar de hond op jacht is met zijn baas?
Kreeg weinig respons.
Over dat soort dingen ga ik dan nadenken, hond onder appel weg, smeert hem en wat dan?
Ik denk niet dat het 800 meter was
Of de hond doorwerkt of niet hangt af van de aard van de hond, de ervaring die hij heeft en het appèl dat de baas heeft.
Een schot werd bij ons ook al geoefend in de puppygroep, dus ik denk niet dat je daar het trainingsniveau aan kunt afzien.
Een verloren zoek (verstop apport opzoeken) wordt ook al door jonge honden gedaan.
Waarom de trainer en de baas boos werden is me wel een raadsel.
Ze hebben in ieder geval duidelijk gezien waar het nog een beetje schort aan appèl en/of werkdrift van de hond.
Bij de jacht zal een hond minder snel van het apport vandaan lopen omdat het het zoeken en apporteren van warm wild betreft.
Daar zijn ze in de praktijkjacht volgens mij al snel behoorlijk op geconcentreerd. Een andere hond is dan minder belangrijk voor een volwassen hond.
Achter een haas aan gaan zou zeker wel kunnen
Daar moet je heel intensief op trainen en soms gaat het dan toch nog even fout.
Rana brengt de hazen naar de horizon en dan komt ze terug.
Ita is er twee keer achteraan geweest over 80 meter en toen kwam ze terug.
Verder heeft ze de gelegenheid niet meer gekregen.
Ik zoek nu uit hoe ik het voor haar het beste aan kan pakken.
Vandaar dat ik laatst zo blij was dat ik haar meteen achter een konijn kon wegroepen toen ze luid werd
edit:typo