Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat moet ik hiermee? (cursus G&G)

Moderator: moderatorteam

Majella
Actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Contacteer:

Wat moet ik hiermee? (cursus G&G)

Ongelezen bericht door Majella »

Maddox en ik volgen de 1e cursus G&G en dat is harstikke leuk :)
Hij pikt dingen snel op en werkt graag voor de baas/beloningen.
Echter iedere les weer gaat de eerste oefening volledig de mist in op de cursus.... en ik zeg bewust op de cursus, want thuis en andere buitensituaties zoals op cursus gaat het perfect.

De situatie is als volgt:
De cursisten stan met hond op gepaste afstand van elkaar in een rij.
Om de beurt moet er 1 van ons met commando 'volg' rondom de groep lopen met hond en weer terug naar je plek.
Het maakt niet uit wat ik doe, die oefening verstiert ie gewoon.
Hij loopt dan als een bezetene op de grond te snuffelen en ik corrigeer me wezenloos maar bereik hem totaal niet.
Ben ik weer terug op de plek dan is het over en besteed hij geen aandacht meer aan het gras.
Met volgende oefeningen zoals links, rechts e.d. gaat het voor 80% goed.

Wat heb ik er tot nu toe aan gedaan heb:
Andere beloningen waar hij harder voor wil werken.
Extra oefenen in het bos en op gras met commando volg.
Extra oefenen op datzelfde trainingsveld na de les (waar het dan overigens foutloos gaat)
proberen met speeltje ipv koekje of worst.

Ik weet het gewoon niet meer... wie denkt er eens met me mee wat ik nog zou kunnen doen.

M.
Afbeelding

Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Re: Wat moet ik hiermee? (cursus G&G)

Ongelezen bericht door Jacksel »

Een hele grote stap terug nemen, en eerst weer belonen voor alleen aandacht. Dan 1 stapje volgen, enz.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Het lijkt wel of-ie het wat eng/spannend vindt zo dicht voor en achter de groep langs, kan dat?
Ik ken wel honden die erg "geïnteresseerd" gaan snuffelen als ze iets spannend vinden.
Probeer eens wat ruimer afstand te nemen, kijken of het dan beter gaat.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Gaat het om deze oefening of mogelijk omdat het de eerste oefening is van dat uurtje? Is dit altijd de eerste oefening?
Je zou nl ook iets eerder kunnen komen en de hond alsvast even laten snuffelen aan de andere, even laten "dom doen" en dan "met aandacht en al voor jou" het veld op gaan. Niet meer toestaan dat op het veld aandacht is voor wat anders dan voor jou ;-) maar corrigeren zou ik dan weer niet doen. Beloon liever goed gedrag.

Neem desnoods een piepspeeltje mee ;-) .. als hij maar aandacht heeft ;-)

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik denk dat hij het bedreigend vindt.

Dus maakt hij afleidingsmanoeuvres.

Terug inderdaad en volgen met confrontaties rustig opnieuw opbouwen.
(Dit hoort je trainer ook te zien, lijkt mij).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Was snuffelen geen kalmerend signaal? Het lijkt erop dat hij de oefening gewoon eng vindt. Misschien kun je die zo aanpassen dat het minder bedreigend voor hem wordt, bijv niet in een cirkel om de groep heen, maar een eigen kleinere cirkel maken weg van de groep, dan weer terug op de plaats. Dat kun je dan uitbreiden door die kleine cirkel langzaamaan te vergroten, tot je eerst langs één, dan langs twee cursisten met hun hond loopt voordat je in een boog terug naar je plek loopt.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Jacksel schreef:Een hele grote stap terug nemen, en eerst weer belonen voor alleen aandacht. Dan 1 stapje volgen, enz.

Precies
dat is de beste optie
Ga voor jezelf na wat is belangrijker: de hele oefening doen of juist datgene bereiken waar het om gaat.

Vaak zie je bij dit soort cursussen dat men te veel aandacht heeft voor de oefening zelf en vergeet waar het om gaat en dat is dus de aandacht van de hond hebben.
Aandacht - 1 pas volgen met aandacht en belonen. Dat steeds verder uitbouwen tot je er aan toe bent de hele oefening te doen
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik zou hem voordat je begint even het veld mee overnemen, dan kun je kijken of dat verschil maakt in de eerste oefening.
Doet dat het dan weet je dat het aan de geurtjes ligt die hij zich even eigen moet maken, is er geen verschil en blijft hij hetzelfde gedrag vertonen bij die oefening weet je dat het aan de oefening ligt en kun je daaraan werken.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je hem mee het veld even over kunt nemen zou dat idd misschien kunnen helpen of een aanwijzing kunnen geven.
Daarnaast zou ik denk ik een aandachtoefening met hem doen en flink belonen.
Misschien ook voor de verandering weer eens rechtsom voor en achter langs gaan zodat jij tussen de groep en je hond loopt.

Corrigeren maakt de oefening niet prettiger voor hem :wink:

En nog een tip.
Wanneer beloon je, als je al beloont?
Op het moment dat hij weer netjes naast je zit of als je er bijna bent?

Door de routine krijgen honden soms het idee dat ze een (vervelend) stuk moeten lopen om beloond te worden voor het zitten aan het einde van de oefening :mrgreen:
Je zou dus ook onderweg de oefening kunnen afbreken.
De ene keer na een paar meter en de andere keer na wat meters meer.
Natuurlijk wel op een moment dat hij aandacht voor je heeft.

Maak er weer een verrassingsoefening van :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dit is altijd de eerste oefening? Dus in feite komt hij het veld op en het eerste wat hij moet doen is die oefening? In dat geval zal ik voor de les begint met hem over dat veld lopen. Nilo heeft hetzelfde tijdens de ringtraining. Dus neem ik een minuut of twee om even met hem te lopen. Hij bepaald waar we heen gaan, mag overal even snuffelen etc. Als we dan met de hele groep op het veld staan kent hij al die luchtjes al en gaat het stukken beter :ok:
mary-jane
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 3x am staff
1x husky

Ongelezen bericht door mary-jane »

het komt mij een beetje bekend voor dat gesnuffel en verder geen aandacht meer voor de baas
ik heb een hoop verschillende snoepjes geprobeerd maar dat hielp allemaal niet
ik train nu met rauwe frikandellen en hier doen ze werkelijk waar alles voor
misschien iets om te proberen bij jou hond
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Je hond vind het volgens mij gewoon heel spannend!
Is hij net op de cursus, is het eerste wat hij moet doen rond andere honden lopen. Heel spannend natuurlijk.
Ik zou een hele grote stap terug nemen en eerst maar eens rustig volgen van de groep weg. Of met een hele hele grote boog om de andere honden heen.
Persoonlijk zou ik zo'n oefening pas later in het programma willen doen denk ik. Dan zijn de honden toch al wat meer gewent en relaxter :)
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Machie schreef:Je hond vind het volgens mij gewoon heel spannend!
Is hij net op de cursus, is het eerste wat hij moet doen rond andere honden lopen. Heel spannend natuurlijk.
Ik zou een hele grote stap terug nemen en eerst maar eens rustig volgen van de groep weg. Of met een hele hele grote boog om de andere honden heen.
Persoonlijk zou ik zo'n oefening pas later in het programma willen doen denk ik. Dan zijn de honden toch al wat meer gewent en relaxter :)
helaas staat
er in de regels dat deze oefening als eerste gelopen moet worden op het exame
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bellabeest schreef:
Machie schreef:Je hond vind het volgens mij gewoon heel spannend!
helaas staat er in de regels dat deze oefening als eerste gelopen moet worden op het exame
Ja, dat klopt.
Maar je zou kunnen vragen of ze het eens om willen draaien, om te zien of de oorzaak bij onwennigheid ligt of ergens anders?
Voor één keer zullen ze dat toch wel willen doen?

In elk geval zou het jouw hond goed doen, om zo dit gedrag te doorbreken. Dat kun je ook als argument aanvoeren ;)

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

bellabeest schreef:helaas staat er in de regels dat deze oefening als eerste gelopen moet worden op het examen
:denken:
Sinds wanneer is dat een reden om het op de training ook altijd als eerste oefening te doen? :roll:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

ranetje schreef:
bellabeest schreef:helaas staat er in de regels dat deze oefening als eerste gelopen moet worden op het examen
:denken:
Sinds wanneer is dat een reden om het op de training ook altijd als eerste oefening te doen? :roll:
Ik hoop toch niet dat ze elke training steeds de examenvolgorde aanhouden. Saaaaaaai.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ik hoop toch niet dat ze elke training steeds de examenvolgorde aanhouden. Saaaaaaai.
De meeste KC's wel.

Niet slim vind ik, dat geeft honden toch de kans vervelende dingen ivm de volgorde aan te leren.
Weinig verrassends meer aan. :U:

Afbeelding

Majella
Actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:Gaat het om deze oefening of mogelijk omdat het de eerste oefening is van dat uurtje? Is dit altijd de eerste oefening?
Je zou nl ook iets eerder kunnen komen en de hond alsvast even laten snuffelen aan de andere, even laten "dom doen" en dan "met aandacht en al voor jou" het veld op gaan. Niet meer toestaan dat op het veld aandacht is voor wat anders dan voor jou ;-) maar corrigeren zou ik dan weer niet doen. Beloon liever goed gedrag.

Neem desnoods een piepspeeltje mee ;-) .. als hij maar aandacht heeft ;-)

Suzanne
Ik ga dit eens proberen, dank je Suzanne.
Ik zal eens niet corrigeren, ben daar toch al geen voorstander van.
Ook ga ik hem eens de tijd geven om het veld te inspecteren zoals Maeve en renee-uk zeggen.
De frikandellen vind ik ook een goed plan..eens kijken of dat helpt.

Ranetje, je voeg wanneer ik beloonde.
Ik beloon tijdens de oefening al, niet alleen aan het einde vd ronde dus.
Belonen is zowel met stem als met trainingskoekjes.
Al valt er op dit moment weinig te belonen..ik bereik hem gewoon niet.

Ik heb eens goed nagedacht en de tips/adviezen hier in me opgenomen.
Ik denk niet dat hij het bedreigend of te spannend vind om langs de andere honden te lopen.
Ten eerste is er gepaste afstand (3 a 4 mtr) en ten tweede vind hij het kriskras door elkaar heen lopen, waarbij de honden elkaar vlak passeren, niet moeilijk.
Deze oefening is later op de cursus en die doet hij perfect, en zonder te snuffelen.
Als ik dat als graadmeter neem dan valt het allemaal wel mee geloof ik met de spanning of bedreigend gevoel.

Volgens mij vind Maddox de konijnekeutels die er liggen ook heel interessant, hij vreet ze ook op tijdens dat snuffelen.
Zelfbelonend gedrag is het dan ook nog eens en lastig voor mij om eruit te krijgen :(:

zucht
Afbeelding

Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Wat je zo beschrijft lijkt mij ook spanning. Wat ik ook zou adviseren zoals anderen al hebben voorgesteld is om een stap terug te doen in de oefening; maak het spannend, uitdagend en vooral niet voorspelbaar. Stel eens voor aan de instructeur om deze oefening op een andere moment in de les te doen. En last but not least, doen jullie geen warming-up? Zo nee, ga jij dat lekker wel doen. Spelen en korte oefeningetjes. Let ook op jezelf bij deze oefening dat je rust blijft uitstralen; niet dat je zelf spanning gaat opbouwen omdat je weet dat hij kan gaan kwallen, anders blijf je met het probleem zitten.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

In het apel van het gg van het reddingswerk houden we nooit een volgorde aanen doen we niet elke week dezelfde oefeningen. Zelfs een exaam en wedstrijd is anders qua volgorde. Je moet een kaartje trekken en daar staan de oefeningen op die je moet uitvoeren.
Ik heb geen snuffelhond maar eentje die alles gezien en gehoord heeft en dan uit de aandacht is. Door volgen met heel veel wendingen en korte rechte stukjes begint het nu aardig te gaan.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Maar lopen jullie niet warm voor een examen dan? Ik deed dat altijd wel... Anders scoor ik inderdaad met elke hond op de eerste oefening minder, omdat ze nog niet warm zijn en nog geen aandacht voor de baas hebben. Ik doe altijd eerst aandachtsoefeningen en dan pas de daadwerkelijke training, want zonder aandacht kan je geen gehoorzaamheid verwachten..... (het is net een beetje als begin van bijvoorbeeld een voetbaltraining eerst een paar rondjes hardlopen: de warming up. Zonder je spieren op te warmen kun je niet hard rennen en scherpe wendingen maken en heb je grote kans op blessure, doen ze toch ook voor een voetbalwedstrijd)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Maar lopen jullie niet warm voor een examen dan? Ik deed dat altijd wel... Anders scoor ik inderdaad met elke hond op de eerste oefening minder, omdat ze nog niet warm zijn en nog geen aandacht voor de baas hebben. Ik doe altijd eerst aandachtsoefeningen en dan pas de daadwerkelijke training, want zonder aandacht kan je geen gehoorzaamheid verwachten..... (het is net een beetje als begin van bijvoorbeeld een voetbaltraining eerst een paar rondjes hardlopen: de warming up. Zonder je spieren op te warmen kun je niet hard rennen en scherpe wendingen maken en heb je grote kans op blessure, doen ze toch ook voor een voetbalwedstrijd)
Daar heb je wel een punt.

Ik trainde de laatste weken voor een examen ook de examenvolgorde, maar altijd inlopen, en voor individuele oefeningen ook even apart inlopen.
Dat is wel essentieel volgens mij, ja.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Maar lopen jullie niet warm voor een examen dan? Ik deed dat altijd wel... Anders scoor ik inderdaad met elke hond op de eerste oefening minder, omdat ze nog niet warm zijn en nog geen aandacht voor de baas hebben. Ik doe altijd eerst aandachtsoefeningen en dan pas de daadwerkelijke training, want zonder aandacht kan je geen gehoorzaamheid verwachten..... (het is net een beetje als begin van bijvoorbeeld een voetbaltraining eerst een paar rondjes hardlopen: de warming up. Zonder je spieren op te warmen kun je niet hard rennen en scherpe wendingen maken en heb je grote kans op blessure, doen ze toch ook voor een voetbalwedstrijd)
Dat doe ik vrijwel altijd. Alleen als we thuis wat oefenen, dan heeft hij sowieso wel aandacht. Maar bij aankomst op ringtraining, obedience training of shows eerst even inlopen en aandachtsoefeningen en dan gaan het echt stukken beter :ok:
ranetje
Zeer actief

Zowel voor een examen als voor de trainingen heb ik altijd warm gelopen.
En inderdaad aandachtoefeningen gedaan. :ok:
Neemt niet weg dat je gedurende alle trainingen niet steeds met voor en achter langs hoeft te beginnen
Afbeelding
Majella
Actief
Contacteer:

Een warming up vind ik een goed plan :)
Aankomende donderdag is de eerste training weer en dan zal ik daar eens mee beginnen.

Overigens heb ik nog eens nagedacht over die spanning...
Als ik terugdenk begint de spanningopbouw al voor we het veld opgaan, het terein staat dan vol met wachtende baasjes+ honden voor allerlei groepen die gaan trainen op dat tijdstip.
Ik zie bij veel honden daar al spanningopbouw.
Ik ga eens proberen om daar al vroeg te zijn, zodat de drukte om hem heen langzaamaan opbouwt ipv dat hij in de drukte valt. (hopelijk scheelt dat al)

De tip die gegeven werd over dat ikzelf rustig moet zijn en geen spanning moet voelen is ook een tip om aan te denken als ik daar sta.
Eerlijk is eerlijk, na de laatste 3 trainingen, die met die oefening mis ging, bouw ikzelf die spanning ook op... dat pikt hij vast op.

M.
Afbeelding

Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Eerder komen lijkt me heel goed.

Zelf ben ik een half uur voor aanvang van de les op de club aanwezig.
Nog even koffie drinken, kan Suus aan de ambiance wennen.
Een kwartier voor aanvang sta ik op het veld (meestal ben ik dan alleen).
Doe ik vast wat volgwerk en balspel.
Als de rest het veld op komt nog wat aandacht oefeningetjes en volgwerk langs en tussen de andere cursisten (die doen dat dan ook)
Als ik zie dat de trainster er aan komt, nog wat spelen en dan beginnen :D .
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

ranetje schreef:
Zowel voor een examen als voor de trainingen heb ik altijd warm gelopen.
En inderdaad aandachtoefeningen gedaan. :ok:
Neemt niet weg dat je gedurende alle trainingen niet steeds met voor en achter langs hoeft te beginnen
Helemaal mee eens hoor. :ok: Lijkt mij ook doodsaai (moet je bedenken wat mijn hond er van zou vinden haha)
Afbeelding
Majella
Actief
Contacteer:

ach...
Dat die oefening altijd als eerste komt maakt mij geen reet uit eerlijk gezegd, de rest van de les is wisselend.

M.
Afbeelding

Afbeelding
Majella
Actief
Contacteer:

De les van deze week is net geweest.
Het ging stukken beter :E:

Op tijd aangekomen zodat hij rustig kon wennen aan de drukte...
Warming up op het veld, en afgesproken met de trainster dat wij voortaan een kwartiertje eerder het veld opgaan.
Andere beloningen deden ook goed werk, al had ik eerder het idee dat de warming up verreweg het meeste heeft gescheeld.

Dank dank dank voor degenen die met me meedachten! :cheer:
Laatst gewijzigd door Majella op 22 okt 2009 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Helemaal goed! :D

Die "warming up" heeft Nilo altijd heel veel aan. Tijdens shows ga ik ook altijd even met hem de ring in voordat de keuringen beginnen. En als het kan loop ik nog even rondjes met hem naast de ring voordat we voor het echie de ring in mogen.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”