Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hardlopen welke leeftijd

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Hardlopen welke leeftijd

Ongelezen bericht door corason del perro »

Mijn vriend is aan het trainen voor de marathon in Rotterdam. Ik wil ook wel weer eens wat aan beweging gaan doen (dat is eigenlijk ook wel nodig :oeps: ) Nou stelde alberto voor om samen in zijn 'rust" dagen te gaan lopen. Jola loopt al sinds 1,5 (sinds ik haar heb dus) lange afstanden mee met mijn vader en nu ook met alberto. Maar ik bedacht mij dat als ik met helemaal geen conditie toch moest gaan beginnen het een goed idee zou zijn om samen met Odin te starten zo kunnen we mooi samen onze conditie opbouwen. Mijn vraag is alleen vanaf welke leeftijd denken jullie dat dit kan? Ik zal de eerst tijd zeker niet verder dan 2 km komen :mrgreen: En heb ook niet de ambities van mijn vriend dus het zal heel rustig opbouwen (en ik denk een traag tempo) zijn.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Hardlopen welke leeftijd

Ongelezen bericht door M@scha »

die 1.5 is 1.5 jaar? dan kunnen jullie lekker beginnen hoor
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Ow nee sorry :wink: Jola is inmiddels al 7 en rent al wat jaartjes mee. Odin is pas 5 maanden (ik kan ook nog wel een tijdje wachten ga ik eerst fitnessen ofzo want ik ga er niet vanuit dat hij nu al mag)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Met vijf maanden vind ik een beetje vroeg om te beginnen. De trainingen om je hardloopconditie op te bouwen duren ongeveer een half uur tot uur, met daarin afwisselend lopen en rennen. Maar dit bouw je vrij snel uit en meestal zit je na vijf tot zes weken wel op de 15 tot 20 minuten. Ik zou nog even wachten met Odin.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind 5 maanden zelf ook nog te jong :wink: Maar weet eigenlijk ook niet zo goed vanaf welke leeftijd wel kan (8 maanden? een jaar? of nog langer wachten?)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Sita ging mee toen ze ongeveer 8 maanden was. Ik heb het toen heel langzaam opgebouwd aan de hand van zo'n schema. Dacht dat ik een redelijke conditie had van het roeien, maar dat viel erg tegen met hardlopen :wink: Met 10 maanden ben ik de afstanden gaan vergroten, van een rondje van 5 km naar 10 km. En uiteindelijk is ze zelfs meegegaan met de trainingen voor de halve marathon.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik zou het ook vanaf 8 maanden rustig gaan opbouwen.
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Ok thx :ok: dat was ook wel een beetje wat ik in mijn hoofd had maar wist het niet zeker en wil ook niets forceren! Gelukkig heb ik echt 0 conditie en ik denk over 3 maanden ook nog niet echt en ik ben van naturen heel lui dus ik denk niet dat ik snel te hard met hem zal gaan kwa opbouwen :mrgreen:
_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door _Do_ »

Mijn aussie ging mee vanaf 8 mnd.

Ik ken ook een fysio die vanaf 4 mnd de hond al naast de fiets laat. Dit beginned met 5 min. En dan een maand later 10 mijn en zo verder.
Hij zegt/zijn mening is dat de hond zo beter ontwikkeld, vooral zijn stabiliteit.

Zou het zelf niet doen, maar ieder zijn mening.
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Welk ras is Odin? kan het niet goed zien in je onderschrift.
Perry is nu ruim 6 maand en loopt vanaf een weekje of wat mee, 2x per week 3.4 km. Het korte rondje dus.
Ik ben niet aan het opbouwen (loop al jaren),dus ik ren/jog gewoon 3.4 km, met aanloopje en uitloopje ben ik 25 min. onderweg.
Perry is een Jack Russell terrier, dus klein van stuk, wat minder kwetsbaar op botten, spieren, pezen en gewrichten.
Conditioneel loopt ie met twee tenen in de neus voorop. :F:
Gr. Aniek

Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Odin is een australian shepherd :wink:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Oh, ok dank je. :ok:

Dan zou ik denk ik over een maand of 2 eens gaan beginnen om zelf op te bouwen, samen met Odin.

Als je dan een schema volgt van bv. binnen 12 weken een half uur aaneen gesloten hardlopen (daar zijn er legio van te vinden op het net, maar ik vermoed dat je man er ook nog wel wat heeft :wink: ), dan loop je steeds 30 minuten waarvan je het grootste gedeelte in het begin gewoon wandelt.
Tegen de tijd dat je dan toe bent aan een half uur aaneen gesloten hard lopen, dan is Odin rond de 10 maand, lijkt me prima toch.
Gr. Aniek

Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

ah fijn zulke gedetaillerde info. Daar kan ik wel wat mee. Alberto rent eigenlijk ook nog niet zo lang en die deed eerst voetballen volgens mij is ie gewoon begonnen :19: Hij rent ook gewoon door "pijn" heen (zoiets kan ik dus niet he) maar ik ga eens zoeken voor een shema. Dat gewoon starten met een half uur en tussen door lopen klinkt mij wel goed in de oren :ok:

Is een kleinere hond eerder in staat om bv te gaan hardlopen? en waaraan ligt dat? (vind ik wel intresant om te weten)
Budkes
Zeer actief

Een klein hondje is veel eerder "af". Een grote hond moet natuurlijk relatief veel harder groeien ook om op zijn uiteindelijke grootte en gewicht te komen. Ik bedoel je zult niet vaak horen van een Jack Russel met groeipijn bv. Maar wel een DH.

Maar ik denk dat het met kleine hondjes ook nog wel verschilt per hond. Perry hier bv, die is met zijn bijna 7 mnd al grotendeels af qua bouw, ja tuurlijk hij moet nog uitzwaren en zeker zijn koppie zal (hoop ik) nog een stuk dikker worden, maar het is een sterk compact jong hondje waarbij ik dat lopen wel aandurf. Maar mss was ik bv met mijn vorige Jack Russell wel pas later begonnen, die was veel zwaarder van bouw bv. En met mijn Bullmastiff begon ik pas ruim na een jaar bv. Ik denk dat je gewoon goed moet kijken hoe Odin er over een maand of 2 uitziet, hoe hij zich beweegt en wat hij zoal rent, draaft en loopt op een dag.
En dan vervang je een stukje van die beweging op een dag door dat half uurtje hardloopschema.
Want daar houd ik wel rekening mee, als ik 's morgens bv een uur met de honden op pad ben geweest en Perry daarbij kilometers heeft gerend met één vd anderen, dan ga ik 's avonds niet met hem hardlopen.
Samenvattend moet je eigenlijk gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken :wink: .
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”