Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nilo en agility?

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Nilo en agility?

Ongelezen bericht door Maeve »

Aangezien ik volgend jaar nauwelijks shows ga lopen met Nilo gaat de ringtraining ook op een erg laag pitje. En dat zorgt er weer voor dat we tijd over hebben! :engel: Dus naast de obedience wil ik binnenkort met agility beginnen met Nilo. Volgens mij gaat hij dit best wel heel leuk vinden, kan hij al zn energie in kwijt! Maar nu komt het: ik wil voordat we hier aan beginnen eigenlijk wel weten of zijn heupen en ellebogen dit aankunnen. Is het dan handig om gewoon rontgenfotos te maken en die door de dierenarts te laten beoordelen? Ik was eigenlijk van plan om hem in 2011 weer wat shows te laten lopen en naar aanleiding van die uitslagen wel of niet officiele heup en elleboogfotos te laten maken. Dus mochten we nu onoficiele fotos laten maken, dan is dit wel dubbelop als ze later alsnog officieel laten beoordelen.

Ik vraag me dus af of een dierenarts een goede schatting kan maken of de hond wel of niet geschikt is voor agility bij het zien van fotos zonder de officiele beoordeling? Gezien zijn losse gangwerk nu nog vind ik het eigenlijk te vroeg om officiele fotos te maken. Ik ben bang dat de uitslag dan heel anders kan worden dan over bijvoorbeeld een jaar, of klopt dit niet? :denken:

Nou ja, en naast al die vragen heb ik er eigenlijk best wel zin in :mrgreen: Gewoon lekker actief bezig zijn met hem!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Re: Nilo en agility?

Ongelezen bericht door LongFields »

Volgens mij zijn er dierenartsen die een sportkeuring kunnen doen bij je hond, ik heb daar wel eens van gehoord in ieder geval.
Maar als je toch ooit officiële foto's zou willen laten maken, dan kun je het net zo goed nu al laten doen, toch?
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Eens met Suzanne. Als officieel laten rontgenen toch al in de planning lag zou ik dat nu dus gewoon laten doen. Hoe oud is Nilo nu? Zijn er vanuit de rasvereniging regels betreffende een minimumleeftijd voor de officiele foto's?
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Denk je niet dat als er iets is je je eigen lol en die van de hond wegneemt? Ik heb gewoon een hond die goed loopt en dat is genoeg voor mij voorlopig. Ik heb een hond gehad met HD en sinds ik dat wist heb ik elke dag aan de HD gedacht als zwaard van Damocles. Beest is 14 geworden :roll:

Ik zou toch niet stoppen met iets leuks met die hond te doen maar dan kreeg ik er een rotgevoel bij als er HD is oid :wink: Stel dat op een foto Eva HDd heeft. Moet ze dan aan de riem blijven en stoppen met agility? Dat zou wel zielig zijn dus ik hoef het niet te weten voorlopig.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb destijds ook foto's laten maken van Macho zijn heupen en ellebogen.
Ik heb ze ook niet officieel laten beoordelen maar alleen door de DA die de foto's heeft gemaakt.
Ik wou gewoon weten of het goed zat.
De foto's zijn gemaakt door Kranendonk in Putten.
Hij kan volgens mij prima zien of de heupen/ellebogen goed zijn.
Ik zou het wel laten doen door een DA die vaker foto's maakt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

samantha! schreef:Ik heb destijds ook foto's laten maken van Macho zijn heupen en ellebogen.
Ik heb ze ook niet officieel laten beoordelen maar alleen door de DA die de foto's heeft gemaakt.
Wat ik begrijp uit de opmerking over showuitslagen is dat Manon Nilo als dekreu zou willen aanbieden, mochten de gezondheidsuitslagen in orde zijn. In dat geval zou ik de foto's direct officieel laten beoordelen anders moet ze hem straks nog een keer laten rontgenen wat alleen maar onnodig veel geld kost. Van een stamboomhond zou ik persoonlijk altijd een officiele uitslag willen krijgen, ook als ik helemaal niet de intentie heb de hond ooit voor de fok in te zetten.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:Eens met Suzanne. Als officieel laten rontgenen toch al in de planning lag zou ik dat nu dus gewoon laten doen. Hoe oud is Nilo nu? Zijn er vanuit de rasvereniging regels betreffende een minimumleeftijd voor de officiele foto's?
Nilo word in Februari 2. Volgens mij mogen heup en elleboogfotos vanaf 12 of 18 maand? In ieder geval zou hij nu wel voor officiele fotos kunnen gaan. Maar ik had dit persoonlijk gepland voor over een jaar, misschien wel 2 jaar omdat Nilo sowieso qua bouw nog wat pup-achtig is en dus ook qua gangwerk. Ik heb dus het idee dat als ik nu fotos laat maken, dat de uitslag wel eens heel anders kan zijn dan wanneer ik over een jaar pas fotos laat maken.
MARC_S schreef:Denk je niet dat als er iets is je je eigen lol en die van de hond wegneemt? Ik heb gewoon een hond die goed loopt en dat is genoeg voor mij voorlopig. Ik heb een hond gehad met HD en sinds ik dat wist heb ik elke dag aan de HD gedacht als zwaard van Damocles. Beest is 14 geworden

Ik zou toch niet stoppen met iets leuks met die hond te doen maar dan kreeg ik er een rotgevoel bij als er HD is oid Stel dat op een foto Eva HDd heeft. Moet ze dan aan de riem blijven en stoppen met agility? Dat zou wel zielig zijn dus ik hoef het niet te weten voorlopig.
Mocht hij slechte heupen hebben dan houd ik hem echt niet aan de riem, maar misschien is agility dan wel wat teveel. Ik weet dat het een heel enthousiast hondje is die ook behoorlijk onbenullig kan zijn. En blessures gaan we natuurlijk wel zoveel mogelijk voorkomen maar ik verwacht niet dat hij op rustig tempo over de kattenloop wandelt zeg maar :mrgreen: Dus wil ik het wel weten zodat we misschien een andere sport ook kunnen kiezen. Ik heb verschillende verhalen gehoord van honden die met HD heel goed agility hebben gelopen maar ik zou het vreselijk vinden als hij over een jaar kapot gaat van de pijn in zijn heupen of ellebogen. Nu doet hij ook alleen nog maar obedience en ringtraining (wat hij ook allebei erg leuk vind) dus tekort komen doet hij denk ik niet als we dan gewoon niet aan agility beginnen. Dan ben ik in feite de enige die weet wat hij mist.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

MARC_S schreef:Denk je niet dat als er iets is je je eigen lol en die van de hond wegneemt? Ik heb gewoon een hond die goed loopt en dat is genoeg voor mij voorlopig. Ik heb een hond gehad met HD en sinds ik dat wist heb ik elke dag aan de HD gedacht als zwaard van Damocles. Beest is 14 geworden :roll:

Ik zou toch niet stoppen met iets leuks met die hond te doen maar dan kreeg ik er een rotgevoel bij als er HD is oid :wink: Stel dat op een foto Eva HDd heeft. Moet ze dan aan de riem blijven en stoppen met agility? Dat zou wel zielig zijn dus ik hoef het niet te weten voorlopig.
Als ze HD hebben kun je beslissen hoe je daar mee om gaat. Ik heb Job destijds niet stilgelegd maar ben er wel iets bewuster mee om gegaan. Je zou dan bijv. ervoor kunnen kiezen om lager te springen met behendigheid. Ik koos er toen voor om wat minder te lopen met behendigheid en bij gehoorzaamheid deed ik bijv. een oefening als lig en blijf op een kleed als het koud was.

Ik wilde het bij Ziva heel graag weten omdat ik bij ieder gek huppeltje al enge dingen dacht :N: Wij hebben haar wel officieel laten röntgenen omdat ik het ook waardevolle informatie vindt voor de fokker (met haar twee zusjes zijn serieuze fokplannen) en wij evt. ook met haar wilde fokken. Ik zou het in ieder geval doen. Mocht het verkeerd zijn dan is het showen ook minder zinvol, tenzij je het echt leuk vindt natuurlijk.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Tamara/Bayko schreef:
samantha! schreef:Ik heb destijds ook foto's laten maken van Macho zijn heupen en ellebogen.
Wat ik begrijp uit de opmerking over showuitslagen is dat Manon Nilo als dekreu zou willen aanbieden, mochten de gezondheidsuitslagen in orde zijn. In dat geval zou ik de foto's direct officieel laten beoordelen anders moet ze hem straks nog een keer laten rontgenen wat alleen maar onnodig veel geld kost. Van een stamboomhond zou ik persoonlijk altijd een officiele uitslag willen krijgen, ook als ik helemaal niet de intentie heb de hond ooit voor de fok in te zetten.
Ik vertel ook alleen maar hoe ik het heb gedaan :wink:
Verder moet ze natuurlijk zelf weten of ze het officieel wil doen of niet.
Ik heb dat niet gedaan want Macho is geen rashond, was hij dat wel geweest had ik de foto's zeker wel laten beoordelen :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik zou gewoon lekker beginnen met de agility. Weet niet of je ambitie is om op hoog niveau te gaan lopen? Dan is het misschien verstandig om foto's te laten nemen. Als het bij een uurtje blijft en misschien een wedstrijdje, zou ik zelf niet röntgenen.

Taro is officieel geröntgend, omdat hij op de dekreuenlijst staat. Sita hebben we niet laten röntgenen. Zodra ik zou merken dat er iets met haar aan de hand is, dan sta ik meteen bij de dierenarts om het te laten onderzoeken.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik zou nu een sportkeuring doen.
Beginners is toch nog niet overdreven belastend.
En zou hem dan over een half jaar officieel laten röntgenen als je wilt dat hij nog wat verder uitgezwaard is.

Zelf heb ik Caja voor de start met agility (niet officieel) laten rontgenen, maar door haar ziekte was ze toch al voor de fok uitgesloten.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou ook een sportkeuring doen. Izzie ga ik wel laten röntgenen voordat ze large gaan springen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ik zou ook een sportkeuring doen. Izzie ga ik wel laten röntgenen voordat ze large gaan springen.
Ohja, Nilo zal ook wel large moeten springen he? 51cm is hij :N: Haha kun je nagaan hoe weinig ik hier eigenlijk vanaf weet. Ik ga me maar eens inlezen denk ik! Of we echt op wedstrijdniveau komen weet ik niet. Ik zie mezelf niet als een ideale agility handler, veel te chaotisch :mrgreen: Maar zoals ik al zei zijn we allebei wel heel erg fanatiek dus het zou me niets verbazen als we over een paar jaar wel wedstrijden lopen :smile:
Zoek stok!
Zeer actief

Ja hij moet 65 cm springen bij cyno. Maar daar begin je niet direct mee hoor. Je kunt eerst eens kijken wat je er van vindt :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Leuke plannen :ok: Zeg, over dat keuren.. Frenk is helemaal nagekeken, ook z'n heupen, toen hij geopereerd werd aan zijn voorpoten en van de orthopeed mochten we onze gang gaan. Is dat dan afdoende of moet ik hem dan nog eens laten sportkeuren?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik laat Bram eens per jaar onderzoeken. Er zullen vast mensen zijn die dat onzin vinden, maar ik vind het een prettig idee.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ja hij moet 65 cm springen bij cyno. Maar daar begin je niet direct mee hoor. Je kunt eerst eens kijken wat je er van vindt :wink:
Ja, hij mag eerst wel eens normaal leren springen. Een tijdje terug met hem geoefend op hele lage sprongen maar hij springt gewoon met 4 poten tegelijk en kijkt wel waar hij neerkomt :smile:
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zoek stok! schreef:Ik laat Bram eens per jaar onderzoeken. Er zullen vast mensen zijn die dat onzin vinden, maar ik vind het een prettig idee.
Caja twee keer per jaar :N:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja ik zit er ook nog over te dubben. Kay is afgelopen jaar best wel veel aan het kreupelen geweest. En als ik zie hoe sommige border collies in de aanleerfase zijn en wat voor rare sprongen ze juist in die tijd maken, ben ik toch wel geneigd om hem te laten rontgenen voordat ik enige vorm van agility ga beginnen. Maar is een officiele foto nou zoveel duurder dan een onofficiele foto dan? Nu komt er bij de border collie nog wel eens wat hd voor. Zeker praktijkhonden vanuit Engeland (en in Kay zijn lijnen zit nogal veel praktijkhonden uit Engeland). Herders vinden het daar ook niet nodig om hun honden te rontgen, want de hond loopt toch prima. Tja dat is natuurlijk je ogen ook een beetje sluiten en pas maatregelen nemen als het al te laat is. Borders zijn enorm hard voor zichzelf. Kay heeft maar een minimale reactie als hij pijn heeft. Hij houd een keer zijn adem in of zijn pupillen vergroten even en dat is het. Ook al zou hij bij de foto's een hd-uitslag hebben, ik zou hem dan niet in een glazen kastje stoppen, maar dus meer met beleid dingen gaan doen en behendigheid zou daar niet bij passen, maar er zijn genoeg andere mogelijkheden.

Ik persoonlijk zou dus wel rontgenen. Anders zou ik me dus bij elke gekke afsprong afvragen of dat geen blijvende schade zal oplopen en of het hem niet verschrikkelijk pijn zou doen. Ik wil niet mijn ogen sluiten en mijn hond lichamelijk overbelasten terwijl hij dat zelf niet aangeeft omdat hij het zo leuk vind en zo fanatiek is (want dat is dus geen graadmeter voor hem)
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik ga zeker rontgenen. Maar besef heel goed dat ik dat voor mezelf doe; een ander, die zich minder druk om zulke aandoeningen maakt, en die een hond heeft die prima loopt, zou ik dat zeker niet aanraden. Zonde geld.
Een hond die prima loopt kan ook prima behendigheid doen. Of ie nu HD heeft of niet.
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”