Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
onderzoek maagtorsie : kleine update 2/2 p.5
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: onderzoek maagtorsie : medewerking gevraagd! *aangepast*!
Ik heb hem twee keer ingevuld (helaas
).
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Joswolf
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond
- Contacteer:
Ik heb de link ook in ons forum over de Saarloos in gesteld. Ik ben ook benieuwd naar een uitslag na de onderzoeken. Kan ik op de hoogte gehouden worden?
Jos
Jos
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Drie keer ingevuld. Succes!
- Belle
- Zeer actief
Het laatste dus. Ik heb twee keer een hond gehad die overleden is aan een maagtorsie.Inge O schreef:i
marjolein, bedoel je dat je je vergist hebt, of dat je jammer genoeg twee verschillende gevallen kon invullen?
- Belle
- Zeer actief
Oh, ik dacht dat je dat wist. Mijn bloedhond is op 6-jarige leeftijd aan een torsie overleden.Inge O schreef:Belle schreef:Het laatste dus. Ik heb twee keer een hond gehad die overleden is aan een maagtorsie.Inge O schreef:i
marjolein, bedoel je dat je je vergist hebt, of dat je jammer genoeg twee verschillende gevallen kon invullen?
![]()
Ik vind het goed dat jullie er onderzoek naar gaan doen. Wat ik ook een interessante vraag vind, is wat nog niet zo lang geleden hier ter sprake is geweest, de mogelijkheid dat iets dikkere honden meer risico lopen dan schrale honden. Misschien iets voor het volgende studiejaar.
Mogen studenten bij jullie zelf hun onderwerp bepalen of moeten ze uit onderwerpen van de docenten kiezen?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
mínder risico toch? Sinds ik dat las heb ik mijn 'rammelbakken' wat aan laten komen.Belle schreef:
is wat nog niet zo lang geleden hier ter sprake is geweest, de mogelijkheid dat iets dikkere honden meer risico lopen dan schrale honden. Misschien iets voor het volgende studiejaar.
- Belle
- Zeer actief
Ja, je hebt gelijk, ik heb het net verkeerd getypt.Rosita Compagner schreef:mínder risico toch? Sinds ik dat las heb ik mijn 'rammelbakken' wat aan laten komen.Belle schreef:
is wat nog niet zo lang geleden hier ter sprake is geweest, de mogelijkheid dat iets dikkere honden meer risico lopen dan schrale honden. Misschien iets voor het volgende studiejaar.
- Belle
- Zeer actief
Re: onderzoek maagtorsie : *bijkomende vraag*!
Ik heb hem net voor Belle ingevuld. Heeft het ook zin om in te vullen voor mijn vorige grote hond, die is overleden aan een hartstilstand?
-
Marion.
Inge, ik neem aan dat SaarMiep in de categorie "maatje Labrador" vallen en dat ik dus kan invullen?Inge O schreef:ik heb net het beginbericht nog aangevuld met een bijkomende vraag voor baasjes met honden die géén torsie hebben gehad - meer uitleg vind je in het beginbericht en/of in de tweede enquête :
http://85.12.43.219/~enquete/toonenquete.php?id=28439" onclick="window.open(this.href);return false;
- Moos
- Zeer actief
Heb hem ook even ingevuld voor Vera. Interessant zo'n onderzoek 

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Cyntha zal wel te klein/licht zijn met haar 49 cm schoft en 13 kilootjes, maar misschien kan ik 'm wel invullen voor Bayko? Die heeft een schofthoogte van zo'n 58 cm en weegt ongeveer 23 kg.
-
Marion.
Twee maal ingevuld (wel beiden precies hetzelfde
)
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Gelukkig iets waaraan ik kan meewerken, de tweede enquete
Drie keer ingevuld, voor Kaiou (maatje labrador) en voor mijn twee eerdere honden Joris en Darko, die groter waren.
Drie keer ingevuld, voor Kaiou (maatje labrador) en voor mijn twee eerdere honden Joris en Darko, die groter waren.

-
Marion.
Ik heb hem voor Sam en Boy niet ingevuld hoor, dat zou de resultaten vertroebelen als iedereen dat deed. Toch?Inge O schreef:ja, gelukkig zijn de niet-torsie-honden hier natuurlijk overvloedig aanwezig, al helemaal als je de 'wijlen-' honden erbij neemt.
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Zal ik mijn moeder ook maar vragen? De twee oudste briards (5 en
hebben géen torsie gehad maar het komt her en der wel voor in de familie.......of wordt het daar ingewikkelder van, met familiebanden enzo?
Zijn Yanthe en Bonsaï al/nog interessant?
Zijn Yanthe en Bonsaï al/nog interessant?
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik heb de tweede net ingevuld voor felix.
Een geheide kandidaat voor een torsie volgens de heersende standaard.
Groot, extreem diepe borstkas met wespentaille, beweegelijk, krijgt z'n eten gedurende activiteiten :N:
Klopt het dat het maar één a-4tje is trouwens?
Een geheide kandidaat voor een torsie volgens de heersende standaard.
Groot, extreem diepe borstkas met wespentaille, beweegelijk, krijgt z'n eten gedurende activiteiten :N:
Klopt het dat het maar één a-4tje is trouwens?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik heb de 2e enquete net ingevuld voor Max en Macho.
-
Marion.
Nouuuuu, ik ben errug blij dat ik jullie daar niet verder mee kan helpenInge O schreef:ik hoop ook dat er toch nog wat torsiehonden bijkomen ook (enquêtes dan hè, geen honden met nieuwe torsies :N:)
-
mwillow
Hier idem, maar daardoor 1x ingevuld...Marion. schreef:Twee maal ingevuld (wel beiden precies hetzelfde)
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
ik heb er al eentje ingevuld, maar is het de bedoeling dat je er ergens bij zet wat ras het is??
ik heb 3 honden die er voor in aanmerking zouden kunnen komen (Guapa, Darko en Zena)
ik heb geen idee of Shadow (vrij groot staffje, 55cm shofhoogte, 35kg) ook eentje moet invullen
ik heb 3 honden die er voor in aanmerking zouden kunnen komen (Guapa, Darko en Zena)
ik heb geen idee of Shadow (vrij groot staffje, 55cm shofhoogte, 35kg) ook eentje moet invullen
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik heb hem ook ingevuld
1 x maar, zal het nu ook nog even voor hond nummer 2 doen.
1 x maar, zal het nu ook nog even voor hond nummer 2 doen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
:N:Inge O schreef:straks ontploft de studente haar mailboxHutsje schreef:beide enquetes diverse keren ingevuld![]()
.

- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
okee dan vul ik hem nog 2 keer in voor Darko en ZenaInge O schreef:als je zelf twijfelt qua model doe je het misschien beter niet, beter eentje te weinig maar alles zo correct mogelijk als omgekeerdvania schreef:ik heb er al eentje ingevuld, maar is het de bedoeling dat je er ergens bij zet wat ras het is??
ik heb geen idee of Shadow (vrij groot staffje, 55cm shofhoogte, 35kg) ook eentje moet invullen. de drie grote komen zeker wel in aanmerking.
*edit : nee, het ras is nergens genoteerd omdat we het probleem ook niet per ras willen bekijken, maar los van welk ras ook - anders krijg je weer zaken waar je per ras zou moeten naar kijken of rekening mee houden en bij dit globale onderzoek willen we dat vermijden.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Is er al iets op schrift Inge ?
Ik heb een vriend die zich ernstig zorgen maakt over zijn hond. Hij is ooit al een Poedel verloren aan een maagtorsie en nu is hij door de fokker van zijn Barsoi (ik dacht dat windhonden er niet gevoelig voor waren!?) ingelicht dat beide ouders van zijn hond overleden zijn aan een torsie!
Verder dan rauw gaan voeren (links doorgestuurd over dat onderzoek van Utrecht) en zeer goed in de gaten houden kom ik niet helaas.
Ik heb een vriend die zich ernstig zorgen maakt over zijn hond. Hij is ooit al een Poedel verloren aan een maagtorsie en nu is hij door de fokker van zijn Barsoi (ik dacht dat windhonden er niet gevoelig voor waren!?) ingelicht dat beide ouders van zijn hond overleden zijn aan een torsie!
Verder dan rauw gaan voeren (links doorgestuurd over dat onderzoek van Utrecht) en zeer goed in de gaten houden kom ik niet helaas.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, qua bouw zeker wel, maar ik dacht ooit gelezen te hebben dat juist windhonden er niet gevoelig voor zijn.
Misschien weet Nanna of iemand dat als ze dit leest ?
edit: als ik ff google op Barzoi en maagtorsie komen er toch veel waarschuwingen. En heeeuul veel onzin hoe te voorkomen
Misschien weet Nanna of iemand dat als ze dit leest ?
edit: als ik ff google op Barzoi en maagtorsie komen er toch veel waarschuwingen. En heeeuul veel onzin hoe te voorkomen
- CKS
- Zeer actief
In de literatuur wordt erfelijke aanleg als 1 van de grootste risicofactoren genoemd. Bij een hond van een gevoelig ras waarvan beide ouders aan torsie zijn overleden zou ik een preventieve gastropexie dus zeker in overweging nemen. Ik weet niet in hoeverre deze hond in aanmerking komt voor fokken maar dat zou ook meegenomen moeten worden in de overweging om wel of niet te fokken...
Kees
Kees
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, van die erfelijke factor is duidelijk.Casey schreef:In de literatuur wordt erfelijke aanleg als 1 van de grootste risicofactoren genoemd. Bij een hond van een gevoelig ras waarvan beide ouders aan torsie zijn overleden zou ik een preventieve gastropexie dus zeker in overweging nemen. Ik weet niet in hoeverre deze hond in aanmerking komt voor fokken maar dat zou ook meegenomen moeten worden in de overweging om wel of niet te fokken...
Kees
Er zijn geen fokplannen met haar. Ik zal het nog aan hem doorgeven maar hier op het forum zijn er ook niet zulke goede ervaringen met het preventief vastzetten te vinden. Ik denk dat ik dat niet zou doen, maar ik sta gelukkig niet voor die keus.
-
Marion.
Oef, nu maak je me retenieuwsgierig Inge. Ik heb geen specifieke vraag, maar ik ben reuze benieuwd naar het artikelInge O schreef:hier ben ik weer een keer : ik had beloofd om hier te laten weten wat de uitkomst van het onderzoek was en dat ga ik op zich zeker ook doen, alleen kan dat nu nog niet meteen op een openbaar forum.
de resultaten zijn immers echt interessant en wel het publiceren waard (of toch een poging tot) maar dan is het not done om alles eerst al uitgebreid openbaar toe te lichten.
laat ik het er voorlopig op houden dat het er écht niet naar uitziet dat je hond rustig houden voor of na de maaltijd zin heeft - wel het tegendeel.
wil je ietsje meer (maar dan toch ook nog maar ietsje) weten dan mag je me zeker pb-en en ik kom hier later hoe dan ook uitgebreider op terug
.
-
Fin
- Zeer actief
Ik heb het net ingevuld, had het topic nog niet gezien. Ook niet gezien dat het al een oud topic is. Ik ben erg blij met dit initiatief, Aidan is in mijn ogen een risicohond wat dit betreft dus alle onderzoek is meegenomen.
Je hebt zo pb voor de voorlopige uitslag.
Je hebt zo pb voor de voorlopige uitslag.