Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
Dat is iets heel anders, dat zie je toch zelf ook wel. Je honden rennen nooit op commando naar een paard om die op te pakken. Je leert ze wel hard naar de bal te rennen om vooruit te gaan. Want dat gaat zo lekker vlot. En het heeft geen klap te maken met uitgestelde beloning, dat is de hond iets aanleren en dan ineens iets anders van ze verwachten. Niet duideiljk en niet consequent.

ik blijf niet aan het uitleggen.. ze hebben het prima aangeleerd, prima laten zien dat ze het beheersten en niet 1 x maar diverse malen. Dan is niet luisteren een correctie of welke manier dan ook. Dat jij dit niet zou doen ook prima. En het heeft wel degelijk te maken met uitgestelde beloning.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
die bal mag hij pakken als die er ligt (beloning)... ligt hij er niet moet hij toch af gaan op hetzelfde commando en niet zijn eigen ding doen. (dan wordt de beloning uitgesteld dus pas als ik er naast sta krijgt hij hem)
En je ziet dan niet waarom zo'n hond dan dus soms naar die bal gaat lopen zoeken in de hoop dat hij er wel ligt?
Als hij dat doet krijgt hij dus een correctie, en ik vind dat heel erg oneerlijk. Denkt de hond eens leuk na en legt linkjes, is het weer niet goed :wink:
nee hij luisterd niet :wink: Af is af....
Jij bent niet consequent en duidelijk. Je leert eerst iets aan, beloont dat. En doet de hond daarna precies hetzelfde dan krijgt hij daar een correctie voor. De methode klopt niet, de hond wel.

Dan ga ik nu naar huis om te trainen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

malinois schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
die bal mag hij pakken als die er ligt (beloning)... ligt hij er niet moet hij toch af gaan op hetzelfde commando en niet zijn eigen ding doen. (dan wordt de beloning uitgesteld dus pas als ik er naast sta krijgt hij hem)
En je ziet dan niet waarom zo'n hond dan dus soms naar die bal gaat lopen zoeken in de hoop dat hij er wel ligt?
Als hij dat doet krijgt hij dus een correctie, en ik vind dat heel erg oneerlijk. Denkt de hond eens leuk na en legt linkjes, is het weer niet goed :wink:
nee hij luisterd niet :wink: Af is af....
Hij 'luistert niet' omdat je hem dat zelf aan hebt geleerd met die bal die ze mogen pakken, en die er dan soms niet meer ligt. Nogal wiedus dat ze dan gaan zoeken.
Leg dan altijd die bal neer, en ga trainen op ze toch meteen AF te laten gaan ondanks dat er een bal 1 meter verderop ligt. Maar dat zal vast niet mogen :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
Maar wat zit er dan achter bij jou dat je zo graag fysiek wilt corrigeren? Als blijkt dat dezelfde oefening in de obedience wel zonder correcties gaat? Waarom wil je je daar dan niet in verdiepen, hoe zij dat doen? Dat begrijp ik gewoon niet.
Als ik fysiek corrigeer is dat met mijn handen...
Dat doe ik niet want bij de ene heb ik een hond in me hangen en bij de ander zal dit een gedrukte hond geven, ik wil niet dat hij correcties aan mij koppelt.
Nogmaals ik zie de TT niet als iets vreselijks dus zie niet in waarom ik het anders zou moeten doen? Omdat dit niet jouw manier van trainen is?
Nogmaals ik geloof niet in alleen positieve training.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Je ziet toch dat het in de obedience wel uitstekend gaat zonder correcties, precies dezelfde oefening van vooruit sturen? Net zo strak en net zo snel. Wat is het dat jij perse fysiek wilt corrigeren? (want een TT is gewoon fysiek corrigeren)
Fysiek corrigeren is bij mij met mijn handen nogmaals... een TT is bij mij niet fysiek. TT wordt niet gekoppeld aan mij. Ik ben leuk en blijf leuk
Je ziet toch ook dat bij ons op wedstrijden het bij 95% of meer goed gaat? Dan werkt het dus wel? Of gaat er bij de obdience nooit iets fout? Da's ook knap dan...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Jij bent niet consequent en duidelijk. Je leert eerst iets aan, beloont dat. En doet de hond daarna precies hetzelfde dan krijgt hij daar een correctie voor. De methode klopt niet, de hond wel.

Dan ga ik nu naar huis om te trainen :wink:
hij luisterd niet, hij moet zn oren gebruiken als hij iets doet... en niet er vanuit gaat dat er iets gebeurd en hij dat zelf gaat invullen...

Train ze :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Hij 'luistert niet' omdat je hem dat zelf aan hebt geleerd met die bal die ze mogen pakken, en die er dan soms niet meer ligt. Nogal wiedus dat ze dan gaan zoeken.
Leg dan altijd die bal neer, en ga trainen op ze toch meteen AF te laten gaan ondanks dat er een bal 1 meter verderop ligt. Maar dat zal vast niet mogen :mrgreen:
ook dat wordt gedaan.
Bal in zicht, bal uit zicht etc. Nogmaals hij gebruikt zn oren niet... hij moet niet gaan zelf wat gaan bedenken, hij moet luisteren.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

malinois schreef:
hij luisterd niet, hij moet zn oren gebruiken als hij iets doet... en niet er vanuit gaat dat er iets gebeurd en hij dat zelf gaat invullen...

Dus je gebruikt het vermogen om linkjes te leggen eerst om iets aan te leren (met die bal). En dan als het puntje bij paaltje komt moeten ze helemaal niet meer nadenken, maar alleen maar doen wat ze opgedragen wordt.
Ik vind het krom :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
malinois schreef:

Dus je gebruikt het vermogen om linkjes te leggen eerst om iets aan te leren (met die bal). En dan als het puntje bij paaltje komt moeten ze helemaal niet meer nadenken, maar alleen maar doen wat ze opgedragen wordt.
Ik vind het krom :wink:
dat mag...
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

malinois schreef:
Renee1966 schreef:
Dus volgens mij zit het er meer in dat je moet variëren, dan gaan ze ook niet zoeken, en kun je belonen met de bal uit je jaszak.
Vooruitsturen op de bal, dummy, bakje en soms niks dan weten ze nooit zeker wat er ligt, of dat er überhaupt wat ligt, hoeven ze ook niet te zoeken :19:
zo train ik nu ook, maar zo af en toe werkt ook dat niet altijd...
heb blijft een hond die zijn eigen invulling kan geven ...
Toch heb ik het idee, dat als-ie gaat zoeken hij het niet helemaal snapt en niet zozeer dat hij een eigen invulling eraan geeft.

Als ik naar Suus kijk:
Bij vooruit met bakje, volgt uit bakje beloning eten (=beloning voor vooruit), daarna komfluit of zitfluit, beloning voor zit of hierkomen, is bal uit jaszak
Bij vooruit op niks, volgt zitfluit, beloning voor zit, is bal uit jaszak
Bij vooruit op bal of dummy, volgt de zoekfluit, dus mag ze zoeken (ligt in de lijn waar ze al loopt :wink: ), beloning voor het vooruit is de bal of dummy die vanzelf in d'r bek valt bij wijze van spreken.

Doordat als de bal of dummy er ligt, ik de zoekfluit gebruik, weet ze dat er wat ligt, waar wat meegedaan moet worden.
Als de zoekfluit niet komt, maar de komfluit of zitfluit, dan moet er dus niet gezocht worden en dat is blijkbaar heel duidelijk zo.
Ze snapt dat perfect, vliegt als een trein vooruit en over het algemeen zit ze als een blok als ik fluit.

Misschien als je tijdens het trainen, als de bal er WEL ligt je ook nog (bij de bal) een commando als PAK BAL kunt geven.
Ligt er geen bal, dan is het AF.
Lijkt mij duidelijker voor de hond en zal-ie lijkt me, minder snel gaan zoeken.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Renee1966 schreef:
malinois schreef:
Renee1966 schreef:
Dus volgens mij zit het er meer in dat je moet variëren, dan gaan ze ook niet zoeken, en kun je belonen met de bal uit je jaszak.
Vooruitsturen op de bal, dummy, bakje en soms niks dan weten ze nooit zeker wat er ligt, of dat er überhaupt wat ligt, hoeven ze ook niet te zoeken :19:
zo train ik nu ook, maar zo af en toe werkt ook dat niet altijd...
heb blijft een hond die zijn eigen invulling kan geven ...
Toch heb ik het idee, dat als-ie gaat zoeken hij het niet helemaal snapt en niet zozeer dat hij een eigen invulling eraan geeft.

Als ik naar Suus kijk:
Bij vooruit met bakje, volgt uit bakje beloning eten (=beloning voor vooruit), daarna komfluit of zitfluit, beloning voor zit of hierkomen, is bal uit jaszak
Bij vooruit op niks, volgt zitfluit, beloning voor zit, is bal uit jaszak
Bij vooruit op bal of dummy, volgt de zoekfluit, dus mag ze zoeken (ligt in de lijn waar ze al loopt :wink: ), beloning voor het vooruit is de bal of dummy die vanzelf in d'r bek valt bij wijze van spreken.

Doordat als de bal of dummy er ligt, ik de zoekfluit gebruik, weet ze dat er wat ligt, waar wat meegedaan moet worden.
Als de zoekfluit niet komt, maar de komfluit of zitfluit, dan moet er dus niet gezocht worden en dat is blijkbaar heel duidelijk zo.
Ze snapt dat perfect, vliegt als een trein vooruit en over het algemeen zit ze als een blok als ik fluit.

Misschien als je tijdens het trainen, als de bal er WEL ligt je ook nog (bij de bal) een commando als PAK BAL kunt geven.
Ligt er geen bal, dan is het AF.
Lijkt mij duidelijker voor de hond en zal-ie lijkt me, minder snel gaan zoeken.
het zoeken komt vaak ook voort uit het zicht leggen van de bal, dus dat ze niet vanaf het vertrekpunt de bal al zien liggen... ze krijgen altijd het commando af of de bal er nu wel of niet ligt... als de bal er wel ligt mag hij hem oppakken, daar hou je ook rekening mee met het moment van geven van het commando.
Afwisselen is idd. heel goed, dat gebeurd ook :ok:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Als de bal uit zicht ligt, wil-ie dus wel eens gaan zoeken begrijp ik?
Dan is het toch zo dat-ie de oefening VOORUIT, koppelt aan het vinden van een bal?
Is het voor de hond dan niet de oefening ZOEK BAL ipv VOORUIT?
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Renee1966 schreef:Als de bal uit zicht ligt, wil-ie dus wel eens gaan zoeken begrijp ik?
Dan is het toch zo dat-ie de oefening VOORUIT, koppelt aan het vinden van een bal?
:lol1:
Wat dus al de hele tijd gezegd wordt; de hond snapt de oefening nog niet. Maar dat wil er dan bij de heren afrchters niet in en dus gaan ze corrigeren want 'hij steekt gewoon een dikke middelvinger op hoor!'. :M:

Overigens was het vooruit sturen met Hera dus ook een enorm probleem. Zolang die bal er lag ging ze als een speer vooruit en ook af. Maar zodra die bal er niet lag ging ze misschien 2 meter vooruit om vervolgens luid blaffend om mij heen te gaan springen. We zijn toen weer bij het begin begonnen, paar meter afstand en dat uitbreiden.
Nou ja, dat vooruit sturen bleef een drama en ze kan het dusnog steeds niet. :F:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
Renee1966 schreef:Als de bal uit zicht ligt, wil-ie dus wel eens gaan zoeken begrijp ik?
Wat dus al de hele tijd gezegd wordt; de hond snapt de oefening nog niet. Maar dat wil er dan bij de heren afrchters niet in en dus gaan ze corrigeren want 'hij steekt gewoon een dikke middelvinger op hoor!'. :M:
ik ben nog steeds een dame en ik zeg het ook, daarnaast kennen ze het prima anders halen ze geen eerdere examens denk je niet?
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:
estelle schreef:
ik ben nog steeds een dame en ik zeg het ook, daarnaast kennen ze het prima anders halen ze geen eerdere examens denk je niet?
Nou ja zo zeker ben je er dan shcijnbaar niet van dat ze het kennen anders hoef je niet bang te zijn dat ze een balletje gaan zoeken. toch?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
Nou ja zo zeker ben je er dan shcijnbaar niet van dat ze het kennen anders hoef je niet bang te zijn dat ze een balletje gaan zoeken. toch?
ze hebben eerder bewezen dat ze het kennen, dat bedoel ik er mee... dat ze gaan zoeken is omdat ze hun eigen idee gaat trekken en niet luisteren naar het commando.
Afbeelding
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

malinois schreef:
estelle schreef:
ze hebben eerder bewezen dat ze het kennen, dat bedoel ik er mee... dat ze gaan zoeken is omdat ze hun eigen idee gaat trekken en niet luisteren naar het commando.
Toch vind ik dit wel erg makkelijk hoor. Ik neem aan dat jou honden helemaal gek zijn van de bal, dan is het toch logisch dat hij het heel moeilijk vind om niet die bal te gaan zoeken na eerdere ervaringen? Waarom leer je je hond niet gewoon dat als hij toch af gaat dat hij júist dan de beloning krijgt? Daar moet een hond als die van jou toch makkelijk voor te motiveren zijn?
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

saffie schreef:
malinois schreef:
estelle schreef:
Toch vind ik dit wel erg makkelijk hoor. Ik neem aan dat jou honden helemaal gek zijn van de bal, dan is het toch logisch dat hij het heel moeilijk vind om niet die bal te gaan zoeken na eerdere ervaringen? Waarom leer je je hond niet gewoon dat als hij toch af gaat dat hij júist dan de beloning krijgt? Daar moet een hond als die van jou toch makkelijk voor te motiveren zijn?
ook dat krijgt hij, maar als je dat alleen maar doet gaat de snelheid eruit. Die krijg je er alleen maar in door er wat neer te leggen.
Dus je moet het afwisselen en blijven afwisselen.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Maar waar bestaat de afwisseling voor de hond in deze oefening uit?
Is het alleen de afwisseling WEL bal/GEEN bal, of is er nog meer variatie?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Renee1966 schreef:Maar waar bestaat de afwisseling voor de hond in deze oefening uit?
Is het alleen de afwisseling WEL bal/GEEN bal, of is er nog meer variatie?
wel bal, geen bal, terugroepen na afliggen, direct terug apporteren, bal uit zicht, bal in zicht, bal geven door de geleider etc. etc. etc.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Als ik dat lees, is de variatie voor de hond vanaf het vertrekpunt, dus de VOORUIT, alleen WEL of GEEN bal in zicht.

Ik zou dat toch anders gaan opzetten, dus de bal bij het vertrekpunt NOOIT zichtbaar laten zijn (half onder gras, of achter molshoop).
Dus dat de hond leert dat er sowieso meters gemaakt moet worden voor de bal zichtbaar wordt.
Dan hou je de snelheid er ook goed in.
En een extra commando geven ter hoogte van de bal, voor het oppakken van de bal, zodat er een duidelijk verschil is met de situatie wanneer er geen bal ligt :19:
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Dit topic ging toch over trainingsmethoden en halsbanden en stroom enz ??

De laatste bladzijden gaan nu alleen maar over het vooruit sturen van Fenella en over het gebruik van de TT
Natuurlijk gaat daar een trainingsmethode aan vooraf.

Fenella ziet de TT als een hulpmiddel (net zoals een clicker, halti, haltiharnas, prikband, enz) om een bepaald doel te bereiken. De tijd dat je met een TT alleen maar een schok gaf zoals schrikdraad dat doet is allang voorbij. De tegenwoordige apparaten zijn uiterst gevoelig in te stellen. Het is dan ook een kunst om met de laagst mogelijke stand te trainen. Maar dan nog.... aanleren met behulp vande TT gaat niet. Verder van belang is de kennis en toepassing van de leerprincipes.

IPO is daarnaast trouwens ook een rare sport waarbij in de verschillende onderdelen (speuren, appel en pakwerk) steeds weer andere driften van de hond worden aangesproken en soms moet hij helemaal zelfstandig werken en de geleider op sleeptouw nemen (speuren) of alles op commando doen (in het appel) en soms wordt van de hond eigen inzicht en inzet verlangd (bij een aantal oefeningen in het pakwerk). Veder wordt er heel veel temperament verlangd. Dat het voor een hond soms moeilijk is daar tussen te schakelen is niet vreemd, zeker niet wanneer een hond hoog in zijn drift zit.
Op dit laatste punt gaat de vergelijking IPO en obidience volgens mij dan ook mank.

Zelf gebruik ik bijvoorbeeld helemaal geen balletje bij het vooruit sturen omdat ik weet dat de kans er in zit dat hij een op een bepaalde afstand kan gaan lopen zoeken. Dat wil ik voorkomen en daarom dus geen bal. Hetzelfde geldt ook voor een voerbakje.
Mijn hond is helemaal stapelgek op apporteren en dus staan er soms 1 soms 2 en soms 4 apporteerblokken achter op het veld en die mag hij dan allemaal gaan halen en heel soms liggen de blokken. Wanneer de blokken liggen ziet hij ze pas als hij in de buurt van de blokken komt. Het af gaan train ik apart van de oefening vooruit. Een heel enkele keer ligt er geen blok en dan combineer ik de 2 oefeningen.
Onze jonge hond (nu bijna 4 maanden) gaan we leren eerst om een paaltje heen te lopen waarna hij de beloning (zijn bal) bij mij mag komen halen.
Met dat paaltje kan je de hond ook op de heen weg leren af te gaan en als beloning mag hij dan verder vooruit om het paaltje heen om alsnog zijn beloning te komen halen. Op deze manier heb ik ook geen TT nodig.
Desondanks heeft mijn hond soms wel een TT om tijdens een training. Bij het manwerk staat hij zo enorm hoog in zijn drift dat hij zichzelf soms niet kan beheersen en dan alsnog inbijt. Dat bijten is zijn ultieme beloning. Het appel op de hond wordt in het pakwerk steeds belangrijker. Dat mogen bijten kan je dan ook als beloning gebruiken voor een goed uitgevoerd stukje volgen.
Ga je verder in je programma en train je juist voor wedstrijden dan moet de hond na het lossen heel drangvol bewaken. Hij moet daarbij steeds naar de pakwerker blijven dringen. De kans dat hij zichzelf daarbij vergeet te beheersen wordt dan ook steeds groter. Op zo'n momen kan een TT uitkomst bieden. Wanneer je boos komt inlopen dan zal de hond heel snel jouw lichaamshouding lezen (zijn ze kampioenen is) en hij zal dan eerder jou in de gaten houden ipv de pakwerker. De TT is dan meer bedoeld om een signaal (een lichte schrikreactie) te geven zonder dat het aan jouw lichaamshouding is af te lezen. Op die manier kan je bereiken dat de hond in de hand blijft en drang naar de pakwerker blijft houden zonder naar de geleider om te kijken, want die komt er alleen maar bij om te strelen en te belonen.

Verder ben ik het wel met Fenella eens dat wanneer een hond eenmaal weet wat er van hem wordt verlangd en weet wat hij moet doen bij een bepaald commando je hem best eens mag "plichten" zijn werk naar behoren te doen. En laat het duidelijk zijn daar hoort niet bij gillend van schrik of pijn over het veld te rennen (bij Fenella niet en bij mij niet)
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
saffie schreef:
Daar kan toch gewoon op getraind worden? Het is een hond toch wel aan te leren dat als hij eerst heel hard vooruit rent en dan af gaat er een favoriete beloning volgt?
ze leren dat er een bal bovenaan ligt... dan ligt er geen bal... en dan? Dan gaat de hond zoeken als je pech hebt...
En ja dat wissel je regelmatig af maar toch gaat het weleens fout... de drang naar boven moet blijven.
Dus ja er wordt heel goed op getraint
Precies wat ik bedoel met gebrek aan creativeit. ,,Wij doen dat met een bal en dan krijg je dit als gevolg en dus gaan we op een TT drukken." Alsof je alleen met een bal vooruit kunt sturen. Als je hond naar de bal gaat zoeken, moet je iets anders verzinnen bij het aanleren. Zodat hij niet gaat zoeken maar weet wat er verwacht wordt. Dat vraagt wel wat meer van de trainer en geleider, dat geef ik toe. Het gaat ook van een ander principe uit. Namelijk de hond zodanig eager krijgen dat hij de oefening heel graag wil doen.
Ik denk dat heel veel hondenscholen nog steeds trainen door de hond "voor te doen" hoe het moet zeg maar. Het feit dat je ergens een bal legt of gooit lokt de hond ergens naar toe. Net als dat je een hond kan lokken met een koekje. Niets mis mee kan heel goed werken. Maar dit voorbeeld laat ook meteen heel mooi zien waar het fout kan gaan. Want nu is die bal of het koekje er ineens niet meer. Maar de hond verwacht hem wel hij was er immers altijd en gaat dus zoeken want hij is niet anders gewent dan dat die oefening een bal betekend. Ik zou zo'n oefening heel anders aanpakken. door de hond zelf te laten denken (lang leven de clicker) dan wacht ik gewoon tot die wat vooruit loopt en ga ik hem gewoon steeds belonen voor moeilijkere stapjes. Dat duurt misschien iets langer met het aanleren maar als het er eenmaal inzit dan zit het er ook goed in en gaan ze niet op het eind naar een balletje zoeken dus hoef ik ook niet te corrigeren met een TT. Je kan zo ook snelheid trainen hoor alleen nog maar belonen voor de snelle sessies :wink: Ik zeg niet dat ik nooit iets met lokken train (heel vaak wel gaat veel sneller :mann: ) Maar als ik weet dat ik evt moet gaan straffen omdat ik iets minder goed aangeleerd heb als het kon zou ik over nieuw beginnen en niet gaan lopen corrigeren. Die hond weet niet dat hij het fout doet het is hem immens met bal aangeleerd.
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Charles vd B schreef: Desondanks heeft mijn hond soms wel een TT om tijdens een training. Bij het manwerk staat hij zo enorm hoog in zijn drift dat hij zichzelf soms niet kan beheersen en dan alsnog inbijt. Dat bijten is zijn ultieme beloning. Het appel op de hond wordt in het pakwerk steeds belangrijker. Dat mogen bijten kan je dan ook als beloning gebruiken voor een goed uitgevoerd stukje volgen.
Ga je verder in je programma en train je juist voor wedstrijden dan moet de hond na het lossen heel drangvol bewaken. Hij moet daarbij steeds naar de pakwerker blijven dringen. De kans dat hij zichzelf daarbij vergeet te beheersen wordt dan ook steeds groter. Op zo'n momen kan een TT uitkomst bieden. Wanneer je boos komt inlopen dan zal de hond heel snel jouw lichaamshouding lezen (zijn ze kampioenen is) en hij zal dan eerder jou in de gaten houden ipv de pakwerker. De TT is dan meer bedoeld om een signaal (een lichte schrikreactie) te geven zonder dat het aan jouw lichaamshouding is af te lezen. Op die manier kan je bereiken dat de hond in de hand blijft en drang naar de pakwerker blijft houden zonder naar de geleider om te kijken, want die komt er alleen maar bij om te strelen en te belonen.
Ik weet te weinig (dat bleek geloof ik al uit mijn eerder post) van IPO en zeker pakwerk maar ik kan me mij jou voorbeeld beter voorstellen dat je de TT gebruik om alle genoemde redenen dan bij het vorige voorbeeld. Zoals je zelf al aangeeft en ik in het stukje hierboven ook kun je vooruit sturen ook makkelijk zonder TT aanleren. En het geval is als je met zon bal traint en je hond gaat hem dan lopen zoeken doet hij dus gewoon niets fout hij volgt dan een bevel dat wat hij geleert heeft dus als je hem dan straft het zij een TT of anders, is dat in mijn ogen zoiezo wat oneerlijk omdat het duidelijk ligt aan je eigen "tekortkomingen" (training). In jou voorbeeld gaat het weer heel sterk tegen driften in. misschien kan dat ook wel anders maar goed nogmaals ik weet te weinig van dat wereldje/die honden af. dus kan me nog wel voorstellen dat het gewoon vergelijkbaar is als een schaapsherder die zn hond een lel verkoopt omdat die ineens achter de schapen aangaat.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Charles vd B schreef:Dit topic ging toch over trainingsmethoden en halsbanden en stroom enz ??

De laatste bladzijden gaan nu alleen maar over het vooruit sturen van Fenella en over het gebruik van de TT
Natuurlijk gaat daar een trainingsmethode aan vooraf.

Fenella ziet de TT als een hulpmiddel (net zoals een clicker, halti, haltiharnas, prikband, enz) om een bepaald doel te bereiken. De tijd dat je met een TT alleen maar een schok gaf zoals schrikdraad dat doet is allang voorbij. De tegenwoordige apparaten zijn uiterst gevoelig in te stellen. Het is dan ook een kunst om met de laagst mogelijke stand te trainen. Maar dan nog.... aanleren met behulp vande TT gaat niet. Verder van belang is de kennis en toepassing van de leerprincipes.

IPO is daarnaast trouwens ook een rare sport waarbij in de verschillende onderdelen (speuren, appel en pakwerk) steeds weer andere driften van de hond worden aangesproken en soms moet hij helemaal zelfstandig werken en de geleider op sleeptouw nemen (speuren) of alles op commando doen (in het appel) en soms wordt van de hond eigen inzicht en inzet verlangd (bij een aantal oefeningen in het pakwerk). Veder wordt er heel veel temperament verlangd. Dat het voor een hond soms moeilijk is daar tussen te schakelen is niet vreemd, zeker niet wanneer een hond hoog in zijn drift zit.
Op dit laatste punt gaat de vergelijking IPO en obidience volgens mij dan ook mank.

Zelf gebruik ik bijvoorbeeld helemaal geen balletje bij het vooruit sturen omdat ik weet dat de kans er in zit dat hij een op een bepaalde afstand kan gaan lopen zoeken. Dat wil ik voorkomen en daarom dus geen bal. Hetzelfde geldt ook voor een voerbakje.
Mijn hond is helemaal stapelgek op apporteren en dus staan er soms 1 soms 2 en soms 4 apporteerblokken achter op het veld en die mag hij dan allemaal gaan halen en heel soms liggen de blokken. Wanneer de blokken liggen ziet hij ze pas als hij in de buurt van de blokken komt. Het af gaan train ik apart van de oefening vooruit. Een heel enkele keer ligt er geen blok en dan combineer ik de 2 oefeningen.
Onze jonge hond (nu bijna 4 maanden) gaan we leren eerst om een paaltje heen te lopen waarna hij de beloning (zijn bal) bij mij mag komen halen.
Met dat paaltje kan je de hond ook op de heen weg leren af te gaan en als beloning mag hij dan verder vooruit om het paaltje heen om alsnog zijn beloning te komen halen. Op deze manier heb ik ook geen TT nodig.
Desondanks heeft mijn hond soms wel een TT om tijdens een training. Bij het manwerk staat hij zo enorm hoog in zijn drift dat hij zichzelf soms niet kan beheersen en dan alsnog inbijt. Dat bijten is zijn ultieme beloning. Het appel op de hond wordt in het pakwerk steeds belangrijker. Dat mogen bijten kan je dan ook als beloning gebruiken voor een goed uitgevoerd stukje volgen.

Verder ben ik het wel met Fenella eens dat wanneer een hond eenmaal weet wat er van hem wordt verlangd en weet wat hij moet doen bij een bepaald commando je hem best eens mag "plichten" zijn werk naar behoren te doen. En laat het duidelijk zijn daar hoort niet bij gillend van schrik of pijn over het veld te rennen (bij Fenella niet en bij mij niet)
juist, jij verwoord het prima :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

corason del perro schreef:[

Ik weet te weinig (dat bleek geloof ik al uit mijn eerder post) van IPO en zeker pakwerk maar ik kan me mij jou voorbeeld beter voorstellen dat je de TT gebruik om alle genoemde redenen dan bij het vorige voorbeeld. Zoals je zelf al aangeeft en ik in het stukje hierboven ook kun je vooruit sturen ook makkelijk zonder TT aanleren. En het geval is als je met zon bal traint en je hond gaat hem dan lopen zoeken doet hij dus gewoon niets fout hij volgt dan een bevel dat wat hij geleert heeft dus als je hem dan straft het zij een TT of anders, is dat in mijn ogen zoiezo wat oneerlijk omdat het duidelijk ligt aan je eigen "tekortkomingen" (training). In jou voorbeeld gaat het weer heel sterk tegen driften in. misschien kan dat ook wel anders maar goed nogmaals ik weet te weinig van dat wereldje/die honden af. dus kan me nog wel voorstellen dat het gewoon vergelijkbaar is als een schaapsherder die zn hond een lel verkoopt omdat die ineens achter de schapen aangaat.
op een gegeven moment moet hij gewoon luisteren nogmaals... zoals Charles het mooi zegt, dat is de plichtfase... dan moet hij doen wat hij geleerd heeft en bewezen heeft te kunnen doen.
in de aanleerfase wordt NOOIT een TT gebruikt
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Renee1966 schreef:Als ik dat lees, is de variatie voor de hond vanaf het vertrekpunt, dus de VOORUIT, alleen WEL of GEEN bal in zicht.

Ik zou dat toch anders gaan opzetten, dus de bal bij het vertrekpunt NOOIT zichtbaar laten zijn (half onder gras, of achter molshoop).
Dus dat de hond leert dat er sowieso meters gemaakt moet worden voor de bal zichtbaar wordt.

En een extra commando geven ter hoogte van de bal, voor het oppakken van de bal, zodat er een duidelijk verschil is met de situatie wanneer er geen bal ligt :19:
dat werkte niet, dat heb ik geprobeerd :wink: dan werd de snelheid heel veel minder. Nu wordt het heel veel afgewisseld en gaat het al een hele tijd prima. Hij weet ook nooit of er nu de 1e keer of de 3e keer een bal ligt, maar elke training ligt er wel een keer eentje dus of de 1e keer of de 2e keer of misschien wel de 3e keer pas.
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:

op een gegeven moment moet hij gewoon luisteren nogmaals... zoals Charles het mooi zegt, dat is de plichtfase... dan moet hij doen wat hij geleerd heeft en bewezen heeft te kunnen doen.
Ik snap wat je bedoeld alleen zoals ik het tot nu toe gelezen heb. Doet hij toch wat hem geleerd is namelijk richting bal. Tenzei je die bal dus al heeeeeel lang terug weggetraint hebt, maar dan kan ik me niet voorstellen dat hij opstaat met de intentie die bal te zoeken. En dan kan het er dus nog steeds aan liggen dat je het niet lang genoeg of goed genoeg hebt afgebouwd. Dus zie ik het op zo'n moment niet als een plichtfase maar als verwarring voor de hond.
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Renee1966 schreef:Als ik dat lees, is de variatie voor de hond vanaf het vertrekpunt, dus de VOORUIT, alleen WEL of GEEN bal in zicht.

dat werkte niet, dat heb ik geprobeerd :wink: dan werd de snelheid heel veel minder. Nu wordt het heel veel afgewisseld en gaat het al een hele tijd prima. Hij weet ook nooit of er nu de 1e keer of de 3e keer een bal ligt, maar elke training ligt er wel een keer eentje dus of de 1e keer of de 2e keer of misschien wel de 3e keer pas.
Maar op zo'n moment ben je toch nog gewoon met een interval training bezig en weet hij toch nog steeds niet precies wat er van hem verwacht wordt? Pas op het moment dat ie het in de trainingen zonder bal kan. zal hij die bal ook niet meer gaan zoeken omdat hij hem niet meer verwacht.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

corason del perro schreef:
malinois schreef:

Ik snap wat je bedoeld alleen zoals ik het tot nu toe gelezen heb. Doet hij toch wat hem geleerd is namelijk richting bal. Tenzei je die bal dus al heeeeeel lang terug weggetraint hebt, maar dan kan ik me niet voorstellen dat hij opstaat met de intentie die bal te zoeken. En dan kan het er dus nog steeds aan liggen dat je het niet lang genoeg of goed genoeg hebt afgebouwd. Dus zie ik het op zo'n moment niet als een plichtfase maar als verwarring voor de hond.
die bal blijft altijd, alleen wel elke keer op een andere manier... maar hij luisterd dan toch niet, hij negeert compleet het commando af... hij hoeft die bal niet te zoeken, hij moet reageren op het commando. En dat moet ie doen op elke plek of dat nu op 10, 20 of 50 meter is...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

corason del perro schreef:
malinois schreef:

Maar op zo'n moment ben je toch nog gewoon met een interval training bezig en weet hij toch nog steeds niet precies wat er van hem verwacht wordt? Pas op het moment dat ie het in de trainingen zonder bal kan. zal hij die bal ook niet meer gaan zoeken omdat hij hem niet meer verwacht.
die bal blijft altijd, het blijft altijd een interval training anders gaat de snelheid direct omlaag.
Dat doe je bij alle oefeningen, bij alle oefeningen krijgt hij in principe zijn beloning, de bal of met pakwerk de mouw.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”