Marjoleine schreef:Eva, Laekense herderteef, 2 jaar.
Zeer licht gestrekte teef van correct type. Goed vrouwelijk hoofd dat wat weinig garnituur toont. Goed oog, correct gedragen oor dat iets aan de grote kant is. Prima pigmentatie. Goede hoofdbelijningen en -verhoudingen.
Goede overgang hals-rug.
Goed geplaatste schouder engoede hoekingen in de voorhand. Goede voorborst, prima borstdiepte. Goed aangesloten ellebogen die voldoende ruimte tonen voor soepele beweging. Mooi front, rechte benen, sterke voeten.
Goede ribwelving. Lendenen mochten iets korter. Rug toont voldoende sterk.
Bekken licht hellend, achterhand iets te sterk gehoekt, waardoor de hond iets achterstandig is. Goede staartaanzet en -dracht.
In draf toont de hond vlotte gangen en goede stuwing. Ze grijpt goed uit en toont goede afwikkeling van de pas.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Keuring van Eva
Moderator: moderatorteam
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Keuring van Eva
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Keuring van Eva
Dank je! Ik kan me hier helemaal in vinden. Precies wat ik er zelf van gemaakt had maar dan met mijn roze bril. Ze is inderdaad heel sterk gehoekt achter wat ik op zich wel een kwaliteit vind voor het ras. Het is zoals je zegt wel erg sterk en niet geheel passend bij de voorhand. Maar omdat veel laekense en belgen in het algemeen erg stijl kunnen zijn en snel gaan trippelen ben ik er toch blij mee.
Vooral in Frankrijk zijn ze vaak heel erg stijl van een bepaalde kennel. Die kennel fokt ook met weinig garnituur vaak.
Kijk:
[img]http://3.bp.blogspot.com/_p4qUY8RKB_s/S ... roudur.JPG[/img]
Garnituur zou de oren wel wat verbergen waardoor ze kleiner zouden lijken. Ze heeft een vrij tenger hoofdje en dan zonder kopgarnituur dus dat versterkt het effect van de oren. Als je ze meet vallen ze erg mee maar de opmerking is zeker terecht.
Leuk hoor, dank je wel! Super dat je dit doet.
Vooral in Frankrijk zijn ze vaak heel erg stijl van een bepaalde kennel. Die kennel fokt ook met weinig garnituur vaak.
Kijk:
[img]http://3.bp.blogspot.com/_p4qUY8RKB_s/S ... roudur.JPG[/img]
Garnituur zou de oren wel wat verbergen waardoor ze kleiner zouden lijken. Ze heeft een vrij tenger hoofdje en dan zonder kopgarnituur dus dat versterkt het effect van de oren. Als je ze meet vallen ze erg mee maar de opmerking is zeker terecht.
Leuk hoor, dank je wel! Super dat je dit doet.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik vind haar eerlijk gezegd niet "licht gestrekt", als ik de standfoto neem waar ze tot aan haar voetzolen goed zichtbaar is, is ze niet langer dan dat ze hoog is.
Over het algemeen zijn de hoekingen van de Laekense voor (helaas) behoorlijk steil, en achter vaak matig gehoekt. Ik ben het met Marc eens dat de achterhandshoekingen van Eva daarboven te prefereren zijn. Het moet natuurlijk niet doorslaan naar nóg extremere hoekingen achter.
In mijn opinie had de snuitlengte van Eva nét iets korter gemogen, of de schedellengte een fractie langer. Dan was haar hoofd nóg mooier geweest dan nu al het geval is.
Marc, de kennel waar jij op doelt is een Belgische kennel, geen Franse.
Marjoleine, bedankt voor het keuren van Eva, ik vond het leuk jouw bevindingen over 1 van de door mij gefokte honden te lezen.
Over het algemeen zijn de hoekingen van de Laekense voor (helaas) behoorlijk steil, en achter vaak matig gehoekt. Ik ben het met Marc eens dat de achterhandshoekingen van Eva daarboven te prefereren zijn. Het moet natuurlijk niet doorslaan naar nóg extremere hoekingen achter.
In mijn opinie had de snuitlengte van Eva nét iets korter gemogen, of de schedellengte een fractie langer. Dan was haar hoofd nóg mooier geweest dan nu al het geval is.
Marc, de kennel waar jij op doelt is een Belgische kennel, geen Franse.
Marjoleine, bedankt voor het keuren van Eva, ik vond het leuk jouw bevindingen over 1 van de door mij gefokte honden te lezen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zei niet "licht gestrekt", Suzanne ;)
Ik heb haar meerdere malen zorgvuldig opgemeten en ze is nèt niet vierkant. Daarmee is ze bij mij "zeer licht gestrekt" ;)
Dat hoofd is een kwestie van smaak denk ik. Ze valt binnen de standaard in elk geval.
Ik denk dat iets meer garnituur de boel beter zou laten uitkomen, maar ja, je kan het er niet aanbreien ;)
Ik moet bekennen dat ik de standaard wat vreemd vind.
BH's moeten vierkant zijn, ze moeten gemiddeld gehoekt zijn, ze moeten korte lendenen hebben (Eva heeft wat lengte daar, maar voor een teef kan het wel vind ik).
Die dingen lijken wat in tegenspraak als je dan ook nog een soepele en levendige stap, draf en galop verwacht.
Bij deze bouw zou je eerder een telganger verwachten die snel in galop gaat, tenzij er dus meer hoeking is achter.
Exact dit viel me bij Junkie ook al op.
Ik vind trouwens Tervuerenaars vaak korter (en die dribbelen inderdaad).
Die zouden dus beter in dit beeld passen maar dan deugt het gangwerk feitelijk weer niet.
Ik heb haar meerdere malen zorgvuldig opgemeten en ze is nèt niet vierkant. Daarmee is ze bij mij "zeer licht gestrekt" ;)
Dat hoofd is een kwestie van smaak denk ik. Ze valt binnen de standaard in elk geval.
Ik denk dat iets meer garnituur de boel beter zou laten uitkomen, maar ja, je kan het er niet aanbreien ;)
Ik moet bekennen dat ik de standaard wat vreemd vind.
BH's moeten vierkant zijn, ze moeten gemiddeld gehoekt zijn, ze moeten korte lendenen hebben (Eva heeft wat lengte daar, maar voor een teef kan het wel vind ik).
Die dingen lijken wat in tegenspraak als je dan ook nog een soepele en levendige stap, draf en galop verwacht.
Bij deze bouw zou je eerder een telganger verwachten die snel in galop gaat, tenzij er dus meer hoeking is achter.
Exact dit viel me bij Junkie ook al op.
Ik vind trouwens Tervuerenaars vaak korter (en die dribbelen inderdaad).
Die zouden dus beter in dit beeld passen maar dan deugt het gangwerk feitelijk weer niet.
-
- Zeer actief
Klopt, Belgisch inderdaad. Klinkt zo Frans en ik weet dat er vaak honden op de Franse speciale komen dus ik was in de war haha.
Eva's hoekingen geven haar wel enorme stuwing en sprongkracht. Ze is razendsnel en nog veel sneller dan Cleo bv. Maargoed, misschien heeft dat er wel niks mee te maken?
Eva's hoekingen geven haar wel enorme stuwing en sprongkracht. Ze is razendsnel en nog veel sneller dan Cleo bv. Maargoed, misschien heeft dat er wel niks mee te maken?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Jawel, zeker wel.
Heb je wel eens de verschillen bekeken tussen de werklijnen van bouvers en de showlijnen?
En dan bedoel ik specifiek de achterhanden.
Die showhonden komen echt stukken moeilijker over die schutting, hoor ;)
En ja, dat komt door de hoekingen en veelal ook het bekken, dat schuiner ligt.
Die twee dingen bepalen de kracht in opwaartse dan wel voorwaartse kracht.
Het is gewoon mechanica ;)
Heb je wel eens de verschillen bekeken tussen de werklijnen van bouvers en de showlijnen?
Het is gewoon mechanica ;)
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
[quote="Marjoleine"]Ik zei niet "licht gestrekt", Suzanne ;)
[/quote]
Je hebt gelijk, ik had over het "zeer" heen gelezen blijkbaar, sorry. ;)
[/quote]
Je hebt gelijk, ik had over het "zeer" heen gelezen blijkbaar, sorry. ;)
-
- Zeer actief
[quote="Marjoleine"]Jawel, zeker wel.
Het is gewoon mechanica ;)[/quote]
Dank je. Dat dacht ik al en nu zie ik het ook bevestigd. Eva is nl echt verschrikkelijk snel en springen doet zij alsof het niks is. Soms springt ze de schutting op, draait om en komt weer terug. Of ze springt van halverwege gewoon over het hoogste punt om op de andere kant te landen.
Ook gaat ze als ze achter de bal aangaat echt als een soort raket over de grond. Dus we moeten er gewoon juist blij mee zijn voor agility.
Het is gewoon mechanica ;)[/quote]
Dank je. Dat dacht ik al en nu zie ik het ook bevestigd. Eva is nl echt verschrikkelijk snel en springen doet zij alsof het niks is. Soms springt ze de schutting op, draait om en komt weer terug. Of ze springt van halverwege gewoon over het hoogste punt om op de andere kant te landen.
Ook gaat ze als ze achter de bal aangaat echt als een soort raket over de grond. Dus we moeten er gewoon juist blij mee zijn voor agility.
Ik vind haar op de 3e foto wel raar staan, met een opgetrokken rug. Ik weet niet of ze toevallig zo stond en normaal niet zo staat, maar
als een dog zo staat met een opgetrokken rug, dan zou je denken aan een karperrug. Ik weet niet of het bij herders wel hoort/mag.
Joep zat ook altijd met zijn voorpoten verder naar voren. En hij zat niet graag. Wilde liever staan of liggen. En als hij dan lag, dan was vaak in de 'starthouding' zoals Eva op de 2e link foto ligt. Hij blijkt nu spondylose te hebben in het achterste deel van zijn rug. Waarschijnlijk zat hij rechtop ook niet lekker.
als een dog zo staat met een opgetrokken rug, dan zou je denken aan een karperrug. Ik weet niet of het bij herders wel hoort/mag.
Joep zat ook altijd met zijn voorpoten verder naar voren. En hij zat niet graag. Wilde liever staan of liggen. En als hij dan lag, dan was vaak in de 'starthouding' zoals Eva op de 2e link foto ligt. Hij blijkt nu spondylose te hebben in het achterste deel van zijn rug. Waarschijnlijk zat hij rechtop ook niet lekker.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik heb er net zoveel verstand van als een geit, maar wil wel even zeggen dat ik eva zo'n geweldig echt teven uiterlijk vind hebben. ik hou er enorm van als een teef ook echt een dame is en eva is dat!
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Ik heb er totaal geen verstand van, maar ik vind Eva echt prachtig..
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Sorry Martijn, ik zie je vraag nu pas.
Ja, dat ze zo zit komt inderdaad door de verhoudingen van pootlengte en ruglengte.
En een hond die vierkant is, heeft dat veel meer dan een gestrekte hond.
Ik zie dat verschil hier heel duidelijk bij mijn honden: RR is vierkant (maar dan ook echt, 55 hoog en 55 lang), de dames stabij zijn gestrekt, denk in verhouding als 49 hoog, 58 lang.
Dat scheelt heel erg.
Een echt vierkante hond is daarom over het algemeen niet evenredig gehoekt en zoekt oplossingen om dat op te vangen.
Wetterhounen zijn voor normaal gehoekt, achter matig, veel Belgen zijn voor matig en achter sterk, en daardoor zie je veel overreaching in het gangwerk.
Al dit soort dingen heeft een oorspronkelijke gedachte uiteraard (hoekingen als van wetters zie je bv bij van oorsprong trekhonden veel).
Waarom Belgen zo gebouwd zijn weet ik niet exact, maar veel herders zijn wel matiger gehoekt dan bv jachthonden, en dat heeft te maken met het werk (korte sprinten moeten kunnen trekken met geheven hoofd versus langdurig draven met vaak lager hoofd).
Ik zal eens kijken of ik foto's heb van mijn honden om de verschillen te laten zien in zittende houding, want je hebt dat inderdaad prima gezien :)
Ja, dat ze zo zit komt inderdaad door de verhoudingen van pootlengte en ruglengte.
En een hond die vierkant is, heeft dat veel meer dan een gestrekte hond.
Ik zie dat verschil hier heel duidelijk bij mijn honden: RR is vierkant (maar dan ook echt, 55 hoog en 55 lang), de dames stabij zijn gestrekt, denk in verhouding als 49 hoog, 58 lang.
Dat scheelt heel erg.
Een echt vierkante hond is daarom over het algemeen niet evenredig gehoekt en zoekt oplossingen om dat op te vangen.
Wetterhounen zijn voor normaal gehoekt, achter matig, veel Belgen zijn voor matig en achter sterk, en daardoor zie je veel overreaching in het gangwerk.
Al dit soort dingen heeft een oorspronkelijke gedachte uiteraard (hoekingen als van wetters zie je bv bij van oorsprong trekhonden veel).
Waarom Belgen zo gebouwd zijn weet ik niet exact, maar veel herders zijn wel matiger gehoekt dan bv jachthonden, en dat heeft te maken met het werk (korte sprinten moeten kunnen trekken met geheven hoofd versus langdurig draven met vaak lager hoofd).
Ik zal eens kijken of ik foto's heb van mijn honden om de verschillen te laten zien in zittende houding, want je hebt dat inderdaad prima gezien :)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Essy, op de 3e foto staat Eva iets ondergeschoven, ik denk dat ze daar klaar stond voor een sprint (bal?).
Ze heeft absoluut geen karperrug, dat ziet er heel anders uit en die welving zit dan ook niet daar.
Ze heeft absoluut geen karperrug, dat ziet er heel anders uit en die welving zit dan ook niet daar.
[quote="Martijn"]Dus toch een invalide hond!
In het dagelijks leven zie je er niets van, gelukkig vertel jij het ons.
"Als een dog zo staat"... ja, zo kan ik het ook. Bij een dog is alles slecht nieuws.
Bedankt voor je bijdrage, Essy. Wat ben je toch een schat.[/quote]
Ik zeg toch duidelijk dat ik niet weet of ze toevallig rottig staat op foto 3. Als ze normaal niet zo ondergeschoven staat en haar hakken keurig recht staan, dan lijkt me niet dat er iets aan de hand is. Als ze altijd zo staat en achter koehakkig staat, zou ik er zelf wel naar laten kijken.
In het dagelijks leven zie je er niets van, gelukkig vertel jij het ons.
"Als een dog zo staat"... ja, zo kan ik het ook. Bij een dog is alles slecht nieuws.
Bedankt voor je bijdrage, Essy. Wat ben je toch een schat.[/quote]
Ik zeg toch duidelijk dat ik niet weet of ze toevallig rottig staat op foto 3. Als ze normaal niet zo ondergeschoven staat en haar hakken keurig recht staan, dan lijkt me niet dat er iets aan de hand is. Als ze altijd zo staat en achter koehakkig staat, zou ik er zelf wel naar laten kijken.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat doet ze zeker niet, dus maak je geen zorgen meer over Eva.
De foto waar jij op doelt vertekent overigens niet alleen door het ondergeschoven staan van Eva's achterhand. Haar vacht staat ook precies op die plek wat anders gekruld waardoor het effect alleen maar meer toont.
De foto waar jij op doelt vertekent overigens niet alleen door het ondergeschoven staan van Eva's achterhand. Haar vacht staat ook precies op die plek wat anders gekruld waardoor het effect alleen maar meer toont.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Laat ik het zo zeggen: als ze altijd zo zou staan als op die derde foto kon ze nooit zo draven als op die laatste foto ;)
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
[quote="massam"]ik heb er net zoveel verstand van als een geit, maar wil wel even zeggen dat ik eva zo'n geweldig echt teven uiterlijk vind hebben. ik hou er enorm van als een teef ook echt een dame is en eva is dat![/quote]
vind ik ook ,ik vind haar een lady,ze straalt iets uit,en wat dat iets is weet ik niet,maar ik vind haar prachtig.
vind ik ook ,ik vind haar een lady,ze straalt iets uit,en wat dat iets is weet ik niet,maar ik vind haar prachtig.
-
- Zeer actief
Omdat ik de topic weer zie zie ik ook dat ze er inmiddels weer totaal anders uitziet. Grappig. Ze is inmiddels nog veel zwaarder geworden en veel mooier in balans. Nu ik deze foto's zie denk ik meteen, jeetje, wat was ze daar nog pupperig ;)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat leuk, he?
Misschien over een half jaar of zo nog een keer insturen, dan kunnen we ze misschien eens naast elkaar zetten?
Lijkt me erg leuk!
Misschien over een half jaar of zo nog een keer insturen, dan kunnen we ze misschien eens naast elkaar zetten?
Lijkt me erg leuk!