Okee, heb net een verhaal getypt, weg verhaal.
Hoop dat ik het weer net zo onder woorden kan brengen zoals ik net al gedaan had
Marc, ik denk dat je het vanuit een andere situatie bekijkt.
Mijn honden zijn opgevoed met beloningen voor goed gedrag en negeren van negatief gedrag, lopen buiten keurig op de voet en luisteren redelijk binnen mijn norm
De verkorte versie van het waarom gescheiden hebben.
De mannen gingen prima met elkaar, 8 poten op 1 buik zowel in geklier als in spel. Tot Kito spierpijn had, de mannen rennen buiten, geurtjes oppikken en af en toe spelen als zij elkaar troffen. Nikan rent op een gegeven moment vol in Kito. Normaal zou Kito wegspringen maar hij was te laat. Kito corrigeerd Nikan te hard en Nikan reageerd terug, honden kleunen in elkaar binnen een fractie van een seconde. Op zo een moment ben je ten alle tijde te laat, het gebeurd een meter of 50 bij je vandaan, brullen hielp niet en met enige moeite waren zij uit elkaar te halen. De P was dat zij geen banden om hadden dus hou maar 2 honden in het nekvel vast en voorkom dat ze elkaar weer vastgrijpen.
Afijn, toen wij terug kwamen van de DA werden de benches neergezet (qua ras hebben wij er rekening mee gehouden dat het kon gebeuren dus het was een kwestie van tevoorschijn halen), 30 cm uit elkaar geplaatst met een deken ertussen.
Zij reageerde op elkaar als de 1 bewoog door op te springen, te luisteren en te grommen. Een hee was voldoende. Toen dat minder was, langzaam aan de benches dichter naar elkaar geschoven tot zij tegen elkaar stonden en zij konden ruiken door de deken heen. Bij reactie was een hee voldoende. Daarna de deken per stukje opzij geschoven zodat zij elkaar ook konden zien. Voor ons was dat heel spannend want hoe gaan zij reageren zo dicht op elkaar. Ook daar was een hee voldoende, fixeren en dat soort ongein werd niet toegestaan. Op een gegeven moment kon de deken er tussenuit, lagen de honden te slapen en reageerde niet als er 1 uitgehaald werd.
Buiten was het een ander verhaal, zodra er 1 in zicht kwam merkte je de spanning ook al zat er een hek tussen. Uiteindelijk samen het veld op, muilkorf om, halsband, tuig en twee lijnen per hond en trainen, aandacht vragen, puur zoals het op cursus gebeurd, op afstand rondje om elkaar heen lopen, belonen van goed gedrag, hee een aandacht vragen bij reactie op elkaar.
Een sprong van het effect na ruim een jaar.
De honden zijn nog gescheiden van elkaar, heb ze nu 2 keer los gehad in huis en alle mogelijke triggers uitgebannen.
Ik ben alleen thuis, katten boven opgesloten, speelgoed allemaal opgeruimd, Dyna met iemand mee naar buiten. Het zijn de mannen en ik. Kort moment, ik ga niet de kat op het spek binden

Daarna beide het kennel weer in en ik ga mij klaar maken om met ze te wandelen en het gewone ritme is er dan weer.
Buiten lopen zij naast elkaar, wel aangelijnd en zijn ze in bepaalde situaties weer 8 poten op 1 buik. 1x een situatie gehad dat wij twijfelde of wij van elkaar weg moesten lopen maar hebben het risico genomen door de muilkorfen om te doen en te blijven waar wij waren. Wij kwamen namelijk een loslopende geit tegen in een gebied waar geen boerderij op dichte afstand was. Je zag de honden signalen afgeven en samen gaan werken. Ze lieten elkaar met rust, de geit was veel belangrijker en daar zouden ze elkaar bij nodig gehad hebben.
Voor mijn gevoel staan mijn honden elkaar niet naar het leven anders was dit niet mogelijk geweest. Ik weet ook dat het helemaal fout had gelopen als wij de honden het hadden laten uitvechtzen zoals het advies van vele hondenkenners was en nog steeds is als je het verteld. Dat is dan het stukje karakter/raseigenschappen weer wat om de hoek komt kijken van de honden. Ze willen niet vechten maar als zij vechten gaan zij door.
Je merk weinig van spanning tussen de honden. Ze zoeken elkaar soms op als er 1 in het kennel ligt. Ga je dan kijken dan zie je ze tegen elkaar aanliggen, welliswaar met het hek ertussen maar toch
Zelfs mijn situatie kan je dus niet vergelijken met een situatie waarbij de honden elkaar wel naar het leven staan, die elkaar aanvallen door kennels/benches/hekjes heen, daar helpt een hee niet tegen op zo een moment.