Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond houden of niet

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Re: Hond houden of niet

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik vind dat er op het andere forum amper word gesproken over de situatie waarin de pup komt; het gaat daar alleen maar over de sheltie als ras, de fokker, enz enz enz.... Ja, zo kan je snel 'positieve reacties' verzamelen. :roll:

Belgen zullen er misschien anders in zijn dan wij, dat is hun goed recht. Maar dat betekend niet dat ik het ook allemaal maar moet toejuichen. :roll:

En dan opmerkingen als ''zorg dat je geen bangerd neemt'' enzo... ja hoor, dat kan je al bepalen in het nest. :roll: Ja hoor, puppytests zijn zeker zaligmakend in Belgie? Vreemd dan dat de praktijk vaak anders uitwijst. Maar goed, wat ken 't schelen.
En hondje mag niet teveel gaan blaffen. Ja, en als ie dat nou es WEL doet? Wat dan?

Dat de honden van de fokker goed zijn opgevoed, betekend niet automatisch dat de pup ook een gemakkelijk karakter heeft.... maar erfelijkheid zegt gelukkig wel VEEL.

En wat me ook opvalt, is dat Fungus zich daar toch een stuk minder als ''expert'' opstelt als hier. Hier beweert hij het allemaal wel te weten, daar is hij gewoon zo eerlijk om aan te geven dat er nog veel is qua opvoeding wat hij niet weet.

En onze honden KUNNEN heus wel lang alleen zijn. Zet de hier een keer acht uur of langer alleen en ik verwacht geen gekkigheid. Ik kies daar echter niet voor; ik vind dat niks voor een hond. :19:

Tot slot; Zij mogen dit forum zo belachelijk maken als ze zelf willen; ik vind hen ook niet al te intelligent overkomen.
''AAAAAH'' en ''OOOOHH wat leuk'' roepen kunnen we allemaal.... Puppies leuk vinden en fokkers opzoeken ook... :19:

Sorry Fungus; als DAT hét grote zaligmakende forum is waar jij het over hebt, vind ik dat er verdomd weinig is gekeken daar naar jou situatie en dat er voornamelijk word gekwijld over het feit DAT er een pupje komt. Dat is makkelijk....
Afbeelding
Saarah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saarah »

Nakisha schreef:Ik vind dat er op het andere forum amper word gesproken over de situatie waarin de pup komt; het gaat daar alleen maar over de sheltie als ras, de fokker, enz enz enz.... Ja, zo kan je snel 'positieve reacties' verzamelen. :roll:

Sorry Fungus; als DAT hét grote zaligmakende forum is waar jij het over hebt, vind ik dat er verdomd weinig is gekeken daar naar jou situatie en dat er voornamelijk word gekwijld over het feit DAT er een pupje komt. Dat is makkelijk....
Dat topic ging ook helemaal niet over zijn situatie om een pup te nemen. Dat topic ging over de Sheltie als ras en dus is het maar normaal dat er gewoon on-topic gereageerd wordt, vind ik zo. :wink:

Trouwens, ik denk dat niemand beweert dat dat forum "zaligmakend" is... Geen enkel forum is zaligmakend. :wink:
Afbeelding
Nakisha
moderator

Saarah schreef:
Nakisha schreef:Ik vind dat er op het andere forum amper word gesproken over de situatie waarin de pup komt; het gaat daar alleen maar over de sheltie als ras, de fokker, enz enz enz.... Ja, zo kan je snel 'positieve reacties' verzamelen. :roll:

Dat topic ging ook helemaal niet over zijn situatie om een pup te nemen. Dat topic ging over de Sheltie als ras en dus is het maar normaal dat er gewoon on-topic gereageerd wordt, vind ik zo. :wink:

Trouwens, ik denk dat niemand beweert dat dat forum "zaligmakend" is... Geen enkel forum is zaligmakend. :wink:
Ik bedoelde dat Fungus heeft genoemd dat hij op ''andere'' forums wel steun en begrip kreeg.
Tja, als we over dit forum spreken, zie ik waarom!!! Daar word dus geen woord gezegd over de situatie verder. :19:
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Nakisha schreef:
Saarah schreef:

Ik bedoelde dat Fungus heeft genoemd dat hij op ''andere'' forums wel steun en begrip kreeg.
Tja, als we over dit forum spreken, zie ik waarom!!! Daar word dus geen woord gezegd over de situatie verder. :19:
Omdat er in dat topic ook geen vraag was over de situatie... Als er hier naar info wordt gevraagd over een bepaald ras, wordt er toch ook info gegeven over dat ras en eventueel goede fokkers aangeraden...
Ik heb snel een voorbeeldje gezocht, bv dit topic "http://www.hondenforum.nl/plaza/hondenr ... 74860.html" daar worden toch ook gewoon tips gegeven ivm het ras en verder niets.

En ja, daar zijn er inderdaad veel meer mensen die full-time werken en een hond hebben, da's een feit. En daar worden er dus idd veel minder problemen rond gemaakt, ook omdat er veel meer mensen zijn daar die ervaring hebben met full-time werken en honden, en waarvan de honden ook gelukkig zijn.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

daar gaat het over de sheltie en fokkerskeuze.
Niet over een situatie :U:
Nakisha schreef: Ik bedoelde dat Fungus heeft genoemd dat hij op ''andere'' forums wel steun en begrip kreeg.
tuurlijk niet, er wordt ook niet achter gevraagd.
Nakisha schreef: En hondje mag niet teveel gaan blaffen. Ja, en als ie dat nou es WEL doet? Wat dan?
geen woorden gaan verdraaien, of dingen gaan verkondigen die er helemaal niet staan om als slimmerik er uit te komen hé.
Er staat dat als de hond zou blaffen, de buren dit zouden willen melden? :idea: en dat bovendien de biren willen helpen in het uitlaten van de hond.

een pup die angstig in een hoek zit weg te kwijnen of zich voortdurend laat doen door anderen, die hoef ik trouwens ook niet.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

maart schreef:

daar gaat het over de sheltie en fokkerskeuze.
Niet over een situatie :U:
Nakisha schreef: Ik bedoelde dat Fungus heeft genoemd dat hij op ''andere'' forums wel steun en begrip kreeg.
tuurlijk niet, er wordt ook niet achter gevraagd.
Nakisha schreef: En hondje mag niet teveel gaan blaffen. Ja, en als ie dat nou es WEL doet? Wat dan?
geen woorden gaan verdraaien, of dingen gaan verkondigen die er helemaal niet staan om als slimmerik er uit te komen hé.
Er staat dat als de hond zou blaffen, de buren dit zouden willen melden? :idea: en dat bovendien de biren willen helpen in het uitlaten van de hond.

een pup die angstig in een hoek zit weg te kwijnen of zich voortdurend laat doen door anderen, die hoef ik trouwens ook niet.
Amen.Ik denk dat het best goed gaat komen met dit hondje.Er is beslist voldoende bij Fungus blijven hangen van al de adviezen.
Nakisha
moderator

maart schreef: geen woorden gaan verdraaien, of dingen gaan verkondigen die er helemaal niet staan om als slimmerik er uit te komen hé.

Zo, sorry hoor?!! Pagina 1, reactie 12 van Fungus; ik quote:
Het is zeker de bedoeling om er agility mee te doen, op welk niveau dan ook. Doet de hond liever andere sporten, geen probleem, zolang hij maar bezig is. Mijn vrienidn zou er ook mee gaan lopen, vanaf het kan natuurlijk.
Het enige wat me erg tegenhoudt is het blaffend karakter. Ik heb geen zin in een hond die de buurt bijeen blaft als we van huis weg zijn. Eerlijk gezegd heb ik echt geen idee hoe ik dat moet aanpakken.
Dus...?? Nu wil ik er als de ''slimmerik'' uitkomen?? Leer zelf even lezen zeg, ipv. zélf hier een beetje de 'slimmerik' uit te hangen!
:pffff:

Ik ben hier inmiddels ZO klaar mee... Het is goed.
Afbeelding
maart
Zeer actief

ja, dan staat er dat shelties bekend zijn om het blafferige gedoe.
dus even verder staat er dan dat moest hij idd te veel gaan blaffen, of de buren dit dan zouden willen melden.

een blafferige hond moet ik ook niet hoor, dus dan zou het maar zo fijn zijn dat je de buren verwittigd hebt dat er een hond komt, en dat ze zo vriendelijk zouden willen zijn het te melden als de hond idd te veel blaft.
dan kun je gaan kijken om het aan te pakken.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ben toch benieuwd hoe ie dat aan gaat pakken als ie er zelf niet bij kan zijn.
blafbandje?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
maart
Zeer actief

:roll:

wie is dan de trol?
Saarah
Zeer actief

renee-uk schreef:ben toch benieuwd hoe ie dat aan gaat pakken als ie er zelf niet bij kan zijn.
blafbandje?
Die vraag kan ik dan ook terugkaatsen op jullie, want jullie vonden het wél een goed idee dat hij een stabiele herplaatser zou nemen.
Echter, daar kan dit probleem zich toch ook voordoen (te veel blaffen)? :19:
Afbeelding
Nakisha
moderator

maart schreef:ja, dan staat er dat shelties bekend zijn om het blafferige gedoe.
dus even verder staat er dan dat moest hij idd te veel gaan blaffen, of de buren dit dan zouden willen melden.

een blafferige hond moet ik ook niet hoor, dus dan zou het maar zo fijn zijn dat je de buren verwittigd hebt dat er een hond komt, en dat ze zo vriendelijk zouden willen zijn het te melden als de hond idd te veel blaft.
Ah, en dat zei ik dus; WAT nou als de pup WEL blaft? Wat dan? Wat wil hij dan?
Snap je het nu? :19: Zo moeilijk was het toch niet....

Maar goed, ik vind 't verder mooi geweest met dit topic. Ik wens Fungus veel wijsheid toe.
(En wat mij betreft is geen enkele hond op de plek daar, als ik het zo lees. Gewoon vanwege veel te hoge eisen...)
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Nakisha schreef:
maart schreef:ja, dan staat er dat shelties bekend zijn om het blafferige gedoe.

Ah, en dat zei ik dus; WAT nou als de pup WEL blaft? Wat dan? Wat wil hij dan?
Snap je het nu? :19: Zo moeilijk was het toch niet....

Maar goed, ik vind 't verder mooi geweest met dit topic. Ik wens Fungus veel wijsheid toe.
(En wat mij betreft is geen enkele hond op de plek daar, als ik het zo lees. Gewoon vanwege veel te hoge eisen...)
Als dat probleem zich voordoet (wat trouwens evengoed kan bij een stabiele herplaatser), zal Fungus veronderstel ik wel al het mogelijke doen om het probleem aan te pakken?
Dat hij de buren vraagt om hem te waarschuwen als het hondje te veel blaft, geeft toch al aan dat hij er dan aan wil werken.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

fungus schreef:
Paulala schreef:Je kan het gewoon niet maken om zo'n jong hondje al zo lang alleen te laten.
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat je een pup dat aan doet.
Wat stel je dan voor? Dat ik niet meer slaap, niet meer werk en niet meer eet als de hond wakker is? Dat ik elk moment dat hij wakker wordt sta te wachten aan zijn zijde om hem op zijn wenken te bedienen? Niet moeilijk dat er hier honden zijn die aan één jaar nog de boel onderkakken en -pissen... Jullie maken er gewoon afhankelijke beesten van.
Ik stel voor dat je dus goede opvang zoekt zodat de pup niet zolang of liever helemaal niet alleen hoeft te zijn de 1e tijd. Da's het enige wat ik al de hele tijd zeg. Dat kun je in het belachelijke trekken wat je wilt. Ik zeg nergens dat iemand die werkt geen honden kan houden of dat die honden dan ongelukkig zijn. Ik blijf zeggen dat je naar mijn mening niet genoeg bezig bent in wat een jonge pup nodig heeft.
Zoek opvang voor de 1e tijd, dat stel ik dus voor :wink:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Saarah schreef:
renee-uk schreef:ben toch benieuwd hoe ie dat aan gaat pakken als ie er zelf niet bij kan zijn.
blafbandje?
Die vraag kan ik dan ook terugkaatsen op jullie, want jullie vonden het wél een goed idee dat hij een stabiele herplaatser zou nemen.
Niet als hij een hond zou kiezen waarvan bekend is hoe deze omgaat met alleen zijn. En ja, ook dan kan het nog 'mis' gaan, maar dan heb je de risico's wel zo klein mogelijk gemaakt, in plaats van ze zoals nu volstrekt te negeren...
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Frenk schreef:
Saarah schreef:
blafbandje?
Niet als hij een hond zou kiezen waarvan bekend is hoe deze omgaat met alleen zijn. En ja, ook dan kan het nog 'mis' gaan, maar dan heb je de risico's wel zo klein mogelijk gemaakt, in plaats van ze zoals nu volstrekt te negeren...
Als hij ze compleet zou negeren, zou hij niet op voorhand aan de buren vragen om hem te waarschuwen als de hond te veel blaft. :wink:

En een hond blaft niet alleen omdat hij niet alleen kan zijn, er zijn tig andere redenen waarom een hond blaft.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Saarah schreef:
Frenk schreef: Niet als hij een hond zou kiezen waarvan bekend is hoe deze omgaat met alleen zijn. En ja, ook dan kan het nog 'mis' gaan, maar dan heb je de risico's wel zo klein mogelijk gemaakt, in plaats van ze zoals nu volstrekt te negeren...
Als hij ze compleet zou negeren, zou hij niet op voorhand aan de buren vragen om hem te waarschuwen als de hond te veel blaft. :wink:

En een hond blaft niet alleen omdat hij niet alleen kan zijn, er zijn tig andere redenen waarom een hond blaft.
Met een pup die na drie hele weken (!) klaar moet zijn om alleen te kunnen zijn heb je daarop natuurlijk wel een heleboel meer kans, vooral als dat een pup is van een ras waarvan het bekend is dat ze nogal veel blaffen en ook nog eens erg hechten aan de baas en hun roedel.
Dubbele kans dus ook nog!

Met een stabiele herplaatster kan het uiteraard ook nog misgaan, maar als je die o.a. uitkiest op het alleen kunnen zijn verklein je de kans op problemen toch behoorlijk, zeker als je er drie weken voor uittrekt om hem aan de nieuwe situatie te wennen, want ook al zijn drie weken dan nog steeds kort je kunt bij een oudere hond in die tijd heel wat meer bereiken dan bij een pup van 10-11-12 weken.
Dat is toch totaal anders, ik begrijp werkelijk niet dat jullie dat niet (willen) zien.

En Fungus wil niet denken over 'wat als', maar om een oplossing te vinden voor een voortdurend blaffende pup zul je toch een of andere uitwijkmogelijkheid klaar moeten hebben.
Als je daarvoor pas iets moet gaan regelen als het al gaan de gang is ben je mooi te laat en zit pupje nog wel even te blaffen, fungus noch vriendin kunnen immers tijd vrijmaken om langer bij de pup te zijn??
Ben dus erg benieuwd wat ie dan gaat doen, al heb ik daar wel een idee over.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Saarah schreef:

:denken: dat is de omgekeerde wereld, je moet zorgen, dat je je pup leert en aanwent om zonder ( te veel) blaffen alleen thuis te zijn, dat kost tijd.
is het eenmaal zo, dat de hond een angst, onrust oid heeft ontwikkeld, is het niet zo simpel opgelost, misschien dat je dat niet snapt of weet, maar op het moment dat de buren moeten waarschuwen dat de hond toch echt teveel blaft, ben je al rijkelijk laat. en als er dan wel ineens een oplossing gevonden kan worden, kan hij dat beter bij voorbaat al doen toch?
Saarah
Zeer actief

yamie schreef:
Saarah schreef:

:denken: dat is de omgekeerde wereld, je moet zorgen, dat je je pup leert en aanwent om zonder ( te veel) blaffen alleen thuis te zijn, dat kost tijd.
is het eenmaal zo, dat de hond een angst, onrust oid heeft ontwikkeld, is het niet zo simpel opgelost, misschien dat je dat niet snapt of weet, maar op het moment dat de buren moeten waarschuwen dat de hond toch echt teveel blaft, ben je al rijkelijk laat. en als er dan wel ineens een oplossing gevonden kan worden, kan hij dat beter bij voorbaat al doen toch?
Natuurlijk is het best om voor alles op voorhand een oplossing te zoeken, maar soms kan dat nu eenmaal niet en moet je afwachten, kijken welke problemen je eventueel tegen komt en hoe je die best kan oplossen.

Ik ga even een vergelijking maken met een ander topic dat ik hier las, over honden die niet met elkaar kunnen samenleven en dus gescheiden gehouden moeten worden.
Er zijn daar toch wel veel mensen die aangeven dat ze het niet zouden kunnen/willen opbrengen om hun honden altijd te scheiden en dus één van de honden zouden herplaatsen (wat ik trouwens best wel begrijp).
En hier gaat het dus meteen over 'herplaatsen' en niet over gewoon 'een probleem oplossen'.
Mogen die mensen dan geen van allen een tweede hond nemen? Want de kans is reëel dat twee honden niet kunnen samenleven, net zoals de kans reëel is dat het pupje van Fungus zal blaffen. Met nog één groot verschil: Fungus geeft niet aan dat hij het pupje dan meteen zal herplaatsen, maar dat hij dan een oplossing zal zoeken voor het probleem.

En nu zullen de reacties waarschijnlijk zijn "maar de kans is veel groter dat het pupje van Fungus zal blaffen dan dat twee honden niet kunnen samenleven."
Maar dat weet ik zo nog niet, want in mijn omgeving zijn er genoeg pupjes die zonder problemen hun pup- en puberperiode hebben doorstaan, terwijl hun bazen ook moesten gaan werken (of naar school moesten, of in elk geval ook niet altijd overdag bij hun pup konden zijn).
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Dubbel, sorry.
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

yamie schreef:
Saarah schreef:

Natuurlijk is het best om voor alles op voorhand een oplossing te zoeken, maar soms kan dat nu eenmaal niet en moet je afwachten, kijken welke problemen je eventueel tegen komt en hoe je die best kan oplossen.

Ik ga even een vergelijking maken met een ander topic dat ik hier las, over honden die niet met elkaar kunnen samenleven en dus gescheiden gehouden moeten worden.
Er zijn daar toch wel veel mensen die aangeven dat ze het niet zouden kunnen/willen opbrengen om hun honden altijd te scheiden en dus één van de honden zouden herplaatsen (wat ik trouwens best wel begrijp).
En hier gaat het dus meteen over 'herplaatsen' en niet over gewoon 'een probleem oplossen'.
Mogen die mensen dan geen van allen een tweede hond nemen? Want de kans is reëel dat twee honden niet kunnen samenleven, net zoals de kans reëel is dat het pupje van Fungus zal blaffen. Met nog één groot verschil: Fungus geeft niet aan dat hij het pupje dan meteen zal herplaatsen, maar dat hij dan een oplossing zal zoeken voor het probleem.

Of mogen mensen met een teef dan alleen nog maar een tweede reu nemen (en andersom) want je weet dat teef-teef meer risico's zal opleveren?

En nu zullen de reacties waarschijnlijk zijn "maar de kans is veel groter dat het pupje van Fungus zal blaffen dan dat twee honden niet kunnen samenleven."
Maar dat weet ik zo nog niet, want in mijn omgeving zijn er genoeg pupjes die zonder problemen hun pup- en puberperiode hebben doorstaan, terwijl hun bazen ook moesten gaan werken (of naar school moesten, of in elk geval ook niet altijd overdag bij hun pup konden zijn).
Afbeelding
fungus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie / Sheltie x Aussie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door fungus »

Nakisha schreef:En wat me ook opvalt, is dat Fungus zich daar toch een stuk minder als ''expert'' opstelt als hier. Hier beweert hij het allemaal wel te weten, daar is hij gewoon zo eerlijk om aan te geven dat er nog veel is qua opvoeding wat hij niet weet.
Lees nog eens volgende post opnieuw:
En ik die dacht gelezen te hebben dat er grote verschillen waren tussen pups? Wat hij fysiek en psychisch aankan gaan we wel zien op het moment dat hij er is. Als jij het al op voorhand weet, moet je echt wel een superkenner zijn. En dan nog eens helderziend van op afstand ook...
Zoals gezegd, ik zal mijn verantwoordelijkheid nemen. Dat die er anders zal uitzien dan bij jou, dat besef ik. Dat het bij jullie beter zal zijn, wil ik ook nog aanvaarden. Dat het bij mij slecht zal zijn: neen.
Ik weet heus niet alles over honden, maar aangezien er tussen elke pup individueel zoveel verschil zit, kan ik me enkel buigen over de algemene wetenswaardigheden. Jullie mogen zeggen wat jullie willen: boeken lezen, naar de hondenschool gaan (ja, ik ben er uiteraard al vooraf eens gaan kijken en heb al een lange babbel gehad met de instructrice) is daarbij het eerste wat helpt. Dat alle wijsheid daar niet instaat weet ik ook, maar dat staat niet op dit forum ook. Verder gaat het inzicht wel komen door ervaring op te doen met de individuele hond, net zoals het bij jullie is gegroeid. De 8 uur dat ik met Ike kan bezig zijn, moeten voldoende zijn om hem te leren kennen en omgekeerd.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat het altijd wel zo "leuk" is om met die vinger te kunnen wijzen he :roll:

ipv te lezen wat hij kan bieden, ipv te lezen wat hij wil gaan doen, ipv te lezen dat hij zijn verantwoordelijkheden neemt mocht het niet zo gaan zoals hij graag zou zien, ipv te lezen dat hij op voorhand al informatie probeert te vergaren en in gesprek met zijn buren al is geweest is het natuurlijk het "mooiste" dit alles te negeren en of af te doen alszijnde niets.

Tis dan ook maar goed dat de minimaal werkende mensen hier allemaal van die voortreffelijke probleemloze honden hebben die goede adviezen kunnen geven :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Aeve
Actief
Mijn ras(sen): Shar pei

Ongelezen bericht door Aeve »

Fungus gaat er zomaar vanuit dat alles goed zal gaan, en als dat niet gaat 'dat ziet ie dan wel weer'. Dat is natuurlijk geen realistische manier van een pup nemen. Ga van het ergste uit, dan kan het alleen maar mee vallen.

Ik neem niet aan, dat mocht het pupje niet alleen kunnen zijn zo lang al (wat voor 99% zeker is) dat meneer dan langer vrij neemt om het in goede banen te leiden.
fungus
Zeer actief

Aeve schreef:Fungus gaat er zomaar vanuit dat alles goed zal gaan, en als dat niet gaat 'dat ziet ie dan wel weer'. Dat is natuurlijk geen realistische manier van een pup nemen. Ga van het ergste uit, dan kan het alleen maar mee vallen.

Ik neem niet aan, dat mocht het pupje niet alleen kunnen zijn zo lang al (wat voor 99% zeker is) dat meneer dan langer vrij neemt om het in goede banen te leiden.
Inderdaad kan ik niet langer vrijnemen. Ik heb een normale job.
Stel je voor zeg:
Fungus:"Baas, ik heb een hondje dat niet zo goed alleen kan zijn. Ik neem voor onbepaalde tijd verlof. Tot over een paar maand"
Baas:"Salut en de kost :piew: "
Fungus:"OK, dan wel doppen en begin opnieuw te solliciteren als de pup alleen kan zijn".

Nee, dat is in België weinig realistisch. Als er echt problemen van komen moet ik voor 3 halve dagen opvang zoeken. Mijn vriendin haar grootouders wonen in de buurt en zouden dat allicht wel op zich willen nemen. En als de pup nog geen halve dag alleen kan blijven: dan heb ik inderdaad een probleem en ga ik een andere oplossing moeten zoeken.

En verder moet je ook willen lezen: ik ga er neit zomaar vanuit dat ik geen nekel probleem op mijn weg zal tegenkomen. Maar ja, blijkbaar is het gemakkelijker voor jullie om wat woorden en zinnen te verdraaien. Ik ben hier toch al niet populair.
Aeve
Actief

Waarom zorg je niet dat je er zeker van bent dat ze op willen passen?

Wat je ook kunt doen (en wat wij gedaan hebben), is de pup ook snel vertrouwd laten worden met het eventuele oppas adres. Mochten wij nu onverhoopt een dag weg moeten, voel Baloe zich daar prima thuis en op zijn gemak. Hij gaat er natuurlijk regelmatig met ons naar toe op visite (zijn mijn schoonouders).
Je zou natuurlijk ook kunnen vragen, of na de eerste twee weken, zij nog 2 weken halve dagen op kunnen passen. Dat scheelt iig alweer twee weken alleen blijven, en kun je het alleen blijven thuis in de weekenden/avonden oefenen?
Ook zou het een stuk beter zijn voor de zindelijkheids training.

Tis maar een ideetje.
fungus
Zeer actief

Aeve schreef:Waarom zorg je niet dat je er zeker van bent dat ze op willen passen?

Wat je ook kunt doen (en wat wij gedaan hebben), is de pup ook snel vertrouwd laten worden met het eventuele oppas adres. Mochten wij nu onverhoopt een dag weg moeten, voel Baloe zich daar prima thuis en op zijn gemak. Hij gaat er natuurlijk regelmatig met ons naar toe op visite (zijn mijn schoonouders).
Je zou natuurlijk ook kunnen vragen, of na de eerste twee weken, zij nog 2 weken halve dagen op kunnen passen. Dat scheelt iig alweer twee weken alleen blijven, en kun je het alleen blijven thuis in de weekenden/avonden oefenen?
Ook zou het een stuk beter zijn voor de zindelijkheids training.

Tis maar een ideetje.
Omdat haar grootvader momenteel niet zo goed is, weten we het nog niet zeker dat het kan. Maar als het echt nodig is, heb ik een sociaal netwerk dat groot genoeg is om eventuele problemen op te vangen. Uitlaten over de middag is niet nodig, want dat doe ik zelf al.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Aeve schreef:Fungus gaat er zomaar vanuit dat alles goed zal gaan, en als dat niet gaat 'dat ziet ie dan wel weer'. Dat is natuurlijk geen realistische manier van een pup nemen. Ga van het ergste uit, dan kan het alleen maar mee vallen.

Ik denk niet dat Fungus er zomaar van uit gaat dat alles goed zal gaan. Maar ik ben wel iemand die ook zegt "dat zien we dan wel weer". Komt tijd, komt raad. Tegen de tijd dat het onverhoopt mocht blijken dat het niet gaat zoals je eigenlijk het liefst zou willen is het dan tijd om daar aan te gaan werken. Om nu van te voren al alle mogelijke scenarios mee te nemen is ook zo lekker voorbarig he.

Als je daarvan uit moet gaan zouden er hier tientallen zitten die helemaal geen hond zouden moeten hebben. Of ze zijn hond-hond agressief (wat kan gebeuren) of ze kunnen niet bij elkaar gehouden worden (kan gebeuren) of ze kunnen niet alleen zijn (kan idd gebeuren) etc etc etc.

Zij zullen toch ook wel het een en ander bedacht hebben van te voren, en zij handelen daar toch ook naar op het moment dat het "probleem" zich aandient.

Ik zie al die beren op de weg niet hoor. Bij het nemen van een kind weet je dat je een ‘huilbaby” kunt krijgen terwijl je van plan bent na een x aantal weken weer te gaan werken. En dan. De baby maar dumpen en de ander er maar voor op laten draaien. Dat zijn toch dingen die houd je in je achterhoofd en mocht het zich idd aandienen dat het zo blijkt te zijn ga je op dat moment er naar handelen.

Maar om die reden van te voren maar af te zien van een baby zoals hier nu verondersteld wordt hem van een pup af te laten zien gaat wel heel erg ver niet.

Er zijn tig dingen die je kunnen overkomen als je een pup/hond/herplaatser in huis neemt. En ja uiteraard is het realistisch om hierover na te denken in de vorm van “wat als” Ik kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat Fungus dat ook niet gedaan heeft hoor. Daar gaan de meeste gewoon zelf al vanuit.

Jij gaat er nu al vanuit dat het pupje voor 99% niet zo lang alleen zal kunnen zijn. Waaruit weet jij dat zo zeker. Misschien dat je zelf zo’n pup hebt gehad, of dat van andere heb gehoord. Als dat de leidraad is kan ik je al vertellen dat dat nergens op gebaseerd is. Ik ken er namelijk ontzettend veel die gewoon van pup af aan alleen worden gelaten omdat de ouders gewoon net als heel veel andere mensen moeten werken voor de kost. Sommige hebben een uitlaatdienst ingeschakeld om de pup/hond uit te laten tussendoor en bij andere zit de hond (of honden) gewoon thuis. En daar wordt voor vertrek – bij thuiskomst vaak nog minder mee gedaan dan hij van plan is.

Als ik naar die van mezelf kijk idem dito. Die heb ik niet bij me in bed genomen, ik ben niet bij haar beneden gaan slapen niks. Ze is gewoon van quitte af aan in de bench gedaan zonder te piepen of wat dan ook. Ik kon na 2 wkn gewoon weg hoor zonder dat ze de boel afbrak of hartverscheurend ging huilen. Als je het gaat betuttelen en denkt dat je niet weg kunt en daarom maar thuis blijft ja dan kan ik me wel voorstellen dat mocht het ineens gebeuren de hond de hele boel afbreekt.

Ik ben gewoon tussentijds de boodschappen gaan doen en daar achteraan een bakkie koffie bij moeders. Was al heel vlot langer dan een paar uur weg hoor. Vaak nam ik haar mee maar de keren dat ik haar niet mee nam was er niets aan de hand en lag ze gewoon in de bench of mand als ik thuis kwam.

Ik denk dat het allemaal wel losloopt, maar ja dat zal wel komen doordat ik nogal positief ingesteld ben en niet negatief in het leven sta door altijd maar van het ergste uit te gaan onder het mom van dan kan het alleen maar “meevallen” :19:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Aeve
Actief

Ik zou het allemaal geen probleem vinden, mits hij een goede opvang had geregeld zodat een pup van 12 weken niet 4 uur, of een week later zelfs 2x 4 uur alleen hoeft te zijn.
Tenzij je een wonderkind (uhh pup) hebt, zal die gewoon niet zolang zindelijk kunnen zijn, en de boel bij elkaar krijsen omdat ie het gewoon niet snapt.

Regel goede opvang en het probleem is opgelost?
fungus
Zeer actief

Aeve schreef:Ik zou het allemaal geen probleem vinden, mits hij een goede opvang had geregeld zodat een pup van 12 weken niet 4 uur, of een week later zelfs 2x 4 uur alleen hoeft te zijn.
Tenzij je een wonderkind (uhh pup) hebt, zal die gewoon niet zolang zindelijk kunnen zijn, en de boel bij elkaar krijsen omdat ie het gewoon niet snapt.

Regel goede opvang en het probleem is opgelost?
Heb jij eigenlijk gelezen wat ik geschreven heb? Mijn moeder komt 1 namiddag in de week, vrijdag is mijn vriendin thuis. Dan hebben we nog 3 dagen van 2 keer 4 uur dat de pup alleen zit. Daarin zou het normaal geen probleem mogen zijn dat mijn vriendin haar grootouders op de pup letten. Maar momenteel is haar grootvader niet goed, dus zijn we dat nog niet 100% zeker. Had ik daar dan ook rekening mee moeten houden? Waarom moet ik nog geen rekening houden met de mogelijkheid dat ik morgen alleen kom te staan of zelf doodval? Zoals gezegd: als de problemen zich aandienen heb ik een groot geneog netwerk om deze op te vangen.
Waar jullie het blijven halen dat ik me niet voorbereid: het is simpelweg kwade wil.
Wat ik trouwens ook wel eens zou willen weten: hoe weten jullie 99% zeker dat 2 keer 4 uur alleen met een pauze van een uur zo problematisch zijn? Ik kan me best voorstellen dat het beter is dat de hond nooit alleen thuis is, maar waar halen jullie die wijsheid? Het zal bij de meesten niet uit eigen ervaring zijn iig. Uiteindelijk moeten er toch studies zijn waarin de correlatie gezocht is tussen FT werken en het gedrag van honden?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”