Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond houden of niet

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Hond houden of niet

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

fungus schreef:Wat ik trouwens ook wel eens zou willen weten: hoe weten jullie 99% zeker dat 2 keer 4 uur alleen met een pauze van een uur zo problematisch zijn? Ik kan me best voorstellen dat het beter is dat de hond nooit alleen thuis is, maar waar halen jullie die wijsheid? Het zal bij de meesten niet uit eigen ervaring zijn iig. Uiteindelijk moeten er toch studies zijn waarin de correlatie gezocht is tussen FT werken en het gedrag van honden?
Dat noemen ze nu ervaring Fungus.Je hoeft een pup niet meteen 4 uur alleen te laten om er achter te komen dat dat niet altijd werkt.Wij hebben al heel wat pups grootgebracht en zoals ik je al had geschreven; alleen blijven moet je rustigaan aanleren, niet afdwingen.
In de regel duurde het hier toch zowat een maand of vier voor ze redelijk lang alleen konden blijven.Daarna nooit meer moeite met ze gehad al laat ik een hond nooit langer dan 4-6 uur alleen.
Een van onze pups had er echter erg veel problemen mee, die ging helemaal door het lint als je hem iets te lang alleen dreigde te laten, hijgen, kwijlen, plassen en poepen van pure angst.Dat had niets met opvoeding te maken maar alles met de aard van de hond.Ook bij hem is het goedgekomen maar dat duurde een jaar, een jaar van geduldig oefenen.Als we hem hadden laten gillen was het een ramp geworden voor de hond, voor de buren en voor ons.
Goed, dat is dan het ergere scenario maar ik wil maar aaangeven dat het zo simpel niet is.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Aeve schreef:Ik zou het allemaal geen probleem vinden, mits hij een goede opvang had geregeld zodat een pup van 12 weken niet 4 uur, of een week later zelfs 2x 4 uur alleen hoeft te zijn.
Tenzij je een wonderkind (uhh pup) hebt, zal die gewoon niet zolang zindelijk kunnen zijn, en de boel bij elkaar krijsen omdat ie het gewoon niet snapt.

Regel goede opvang en het probleem is opgelost?

Ik snap het nog steeds niet hoor. Wat hij ook aanbrengt, en hoe hij zijn situatie ook schetst als hij na 2 wkn weer pt gaat werken. Het is nog steeds niet goed. We hebben het hier over 3 dgn van de 7 dat de pup straks 2x 4 uur alleen zal zijn. Tussentijds zal worden uitgelaten en voor vertrek naar zijn werk wordt er een "grote" ronde met de pup gedaan. 1 dag zal een halve zijn want dan komt er iemand anders die met de pup bezig zal zijn, dus jee mensen waar hebben we het over. :piew:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Aeve
Actief
Mijn ras(sen): Shar pei

Ongelezen bericht door Aeve »

Tja het is een pup...doe je dit met een stabile herplaatser zou ik er geen probleem mee hebben.

En het feit dat TS er zo makkelijk over doet (te makkelijk), terwijl deze verwachtingen een pup zelden tot nooit kan waarmaken.
fungus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie / Sheltie x Aussie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door fungus »

Marie-Josée schreef: Dat noemen ze nu ervaring Fungus.Je hoeft een pup niet meteen 4 uur alleen te laten om er achter te komen dat dat niet altijd werkt.Wij hebben al heel wat pups grootgebracht en zoals ik je al had geschreven; alleen blijven moet je rustigaan aanleren, niet afdwingen.
In de regel duurde het hier toch zowat een maand of vier voor ze redelijk lang alleen konden blijven.Daarna nooit meer moeite met ze gehad al laat ik een hond nooit langer dan 4-6 uur alleen.
Een van onze pups had er echter erg veel problemen mee, die ging helemaal door het lint als je hem iets te lang alleen dreigde te laten, hijgen, kwijlen, plassen en poepen van pure angst.Dat had niets met opvoeding te maken maar alles met de aard van de hond.Ook bij hem is het goedgekomen maar dat duurde een jaar, een jaar van geduldig oefenen.Als we hem hadden laten gillen was het een ramp geworden voor de hond, voor de buren en voor ons.
Goed, dat is dan het ergere scenario maar ik wil maar aaangeven dat het zo simpel niet is.
Wel Marie-Josée, dat is nog iets anders dan 99% zekerheid... Daar doelde ik op. En verder ben ik ook niet van plan de hond langer dan 4-6 uur alleen te laten.
Aeve
Actief

En nu ga je weer voorbij aan het feit dat je een 8/9 weken oude pup in huis krijgt, en die kun je gewoon niet in twee weken leren 4 uur alleen te zijn...waarom wil je dit niet inzien?
Marie-Josée
Erelid

smoekie schreef:
Aeve schreef:Ik zou het allemaal geen probleem vinden, mits hij een goede opvang had geregeld zodat een pup van 12 weken niet 4 uur, of een week later zelfs 2x 4 uur alleen hoeft te zijn.
Tenzij je een wonderkind (uhh pup) hebt, zal die gewoon niet zolang zindelijk kunnen zijn, en de boel bij elkaar krijsen omdat ie het gewoon niet snapt.

Ik snap het nog steeds niet hoor. Wat hij ook aanbrengt, en hoe hij zijn situatie ook schetst als hij na 2 wkn weer pt gaat werken. Het is nog steeds niet goed. We hebben het hier over 3 dgn van de 7 dat de pup straks 2x 4 uur alleen zal zijn. Tussentijds zal worden uitgelaten en voor vertrek naar zijn werk wordt er een "grote" ronde met de pup gedaan. 1 dag zal een halve zijn want dan komt er iemand anders die met de pup bezig zal zijn, dus jee mensen waar hebben we het over. :piew:
Ik ben het voor het grootste deel met je eens.Eenmaal opgevoed denk ik dat het prima geregeld is en dat de hond niets te kort gaat komen.Waar we voor willen waarschuwen is dat het misschien met 2 weken niet bekeken is omdat een zo jonge pup vaak niet zolang alleen kán blijven.De kans dat hij gaat gillen en slopen uit onzekerheid is dan nog levensgroot aanwezig en als hij dat eenmaal ontwikkelt lukt het vaak bijna niet meer om dat om te buigen.
Dat dwing je niet af en dat is het deel waar Fungus naar mijn idee (en die van het overgrote deel van het forum) te licht over denkt, hoe goed hij zich verder ook informeert..
Marie-Josée
Erelid

Misschien is een webcam een goed idee voor de eerste dagen dat je gaat werken, dan zou je meteen backup in kunnen schakelen als je ziet dat het niet gaat?
fungus
Zeer actief

Marie-Josée schreef: Ik ben het voor het grootste deel met je eens.Eenmaal opgevoed denk ik dat het prima geregeld is en dat de hond niets te kort gaat komen.Waar we voor willen waarschuwen is dat het misschien met 2 weken niet bekeken is omdat een zo jonge pup vaak niet zolang alleen kán blijven.De kans dat hij gaat gillen en slopen uit onzekerheid is dan nog levensgroot aanwezig en als hij dat eenmaal ontwikkelt lukt het vaak bijna niet meer om dat om te buigen.
Dat dwing je niet af en dat is het deel waar Fungus naar mijn idee (en die van het overgrote deel van het forum) te licht over denkt, hoe goed hij zich verder ook informeert..
Waar ga ik dan zo licht over? Buren zijn ingeschakeld en verwittigd, mijn vriendin haar grootouders, mijn moeder komt al zeker een halve dag (en kan allicht nog uitgebreid worden naar meer dan 4 uur, aangezien ze nu toch alle tijd van de wereld heeft). Een webcam zou moeten kunnen. En het slopen zal tot een minimum beperkt zijn, aangezien hij de eerste tijd in de puppyren zal zijn als ik weg ben.
Laatst gewijzigd door fungus op 08 dec 2009 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Aeve
Actief

Voor een volwassen hond denk ik dat Fungus prima kan zorgen...Ik denk alleen dat een pup niet echt bij zijn situatie past op het moment...Maar hij wil dat kennelijk niet inzien.
Hoeveel moeite je ook doet, een pup hoort en kan gewoon niet alleen te zijn.
De kans is te groot dat ze probleem gedrag gaan ontwikkelen en dan....tja en dan? Dat ziet Fungus tegen die tijd wel. En dat is dan wel te laat, want probleem gedrag moet je zien te voorkomen in plaats van het er op aan te laten komen.

Je denkt er te licht over, in die zin dat het allemaal wel goed zal gaan. Wat als de pup nu compleet over de toeren raakt? Dat zie je dan wel weer? Of maakt het niet uit aangezien de buren toch vewittigd zijn :19:
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

fungus schreef: Wat ik trouwens ook wel eens zou willen weten: hoe weten jullie 99% zeker dat 2 keer 4 uur alleen met een pauze van een uur zo problematisch zijn?
De kans dat dat een probleem zal worden is groter dan de kans dat dat geen probleem zal worden.
Ook dit had je wel begrepen als je een beetje logisch nadenkt :wink:
Schijnbaar kan je je niet verplaatsen in het fenomeen "hond". En aangezien je ook totaal geen ervaring hebt, kan je maar beter aannemen dat alleen thuis laten blijven helemaal niet zo makkelijk is als je denkt.
Dat zal je waarschijnlijk nog vies tegen gaan vallen.

En die webcam is zeker een goed idee, die gebruik ik nog nog als ik langer weg ga en zelfs nu betrap ik ze er nog op dat ze naar mijn mening niet goed thuis kunnen blijven. Ze slopen niets, zitten los in huis, maar ze zijn gewoon zenuwachtig als ik weg ben. En ik noem goed alleen thuis kunnen blijven, een hond die relaxed thuis is en gewoon zijn eigen ding doet. Maarja misschien ben jij al tevreden als de hond niet blaft, en slopen kan sowieso al niet in die bench/ren. Dus wie weet vind jij het wel prima het alleen zijn, zolang pupje zijn kop maar houd.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

fungus schreef:
Marie-Josée schreef: Ik ben het voor het grootste deel met je eens.Eenmaal opgevoed denk ik dat het prima geregeld is en dat de hond niets te kort gaat komen.Waar we voor willen waarschuwen is dat het misschien met 2 weken niet bekeken is omdat een zo jonge pup vaak niet zolang alleen kán blijven.De kans dat hij gaat gillen en slopen uit onzekerheid is dan nog levensgroot aanwezig en als hij dat eenmaal ontwikkelt lukt het vaak bijna niet meer om dat om te buigen.
Waar ga ik dan zo licht over? Buren zijn ingeschakeld en verwittigd, mijn vriendin haar grootouders. Een webcam zou moeten kunnen. En het slopen zal tot een minimum beperkt zijn, aangezien hij de eerste tijd in de puppyren zal zijn als ik weg ben.
Het gaat nog niet zozeer om het slopen op zich maar om de drang tot slopen uit eenzaamheid.Maar als je buren dat op kunnen vangen zodra het zich voordoet heb je het goed geregeld.Je doet het alleen voorkomen of je er te licht over denkt.Vandaar al die reacties :wink:
Aeve
Actief

Waarom zorg je nou niet gewoon dat de pup iig de eerste tijd naar een opvang gaat zodat ie niet alleen hoef te zijn? Wat voor probleem heb je daarmee?
Dan weet je iig zeker dat de opvoeding en zindelijkheid zo voorspoedig mogelijk verloopt, en dat ie niet gelijk verlatingsangst ontwikkeld.

En begrijp ik nou dat de buren naar de pup toegaan als die helemaal in paniek de buurt bij elkaar schreeuwt? Waarom kunnen die er dan niet standaard voor zorgen de eerste tijd?
fungus
Zeer actief

Aeve schreef:Voor een volwassen hond denk ik dat Fungus prima kan zorgen...Ik denk alleen dat een pup niet echt bij zijn situatie past op het moment...Maar hij wil dat kennelijk niet inzien.
Hoeveel moeite je ook doet, een pup hoort en kan gewoon niet alleen te zijn.
De kans is te groot dat ze probleem gedrag gaan ontwikkelen en dan....tja en dan? Dat ziet Fungus tegen die tijd wel. En dat is dan wel te laat, want probleem gedrag moet je zien te voorkomen in plaats van het er op aan te laten komen.

Je denkt er te licht over, in die zin dat het allemaal wel goed zal gaan. Wat als de pup nu compleet over de toeren raakt? Dat zie je dan wel weer? Of maakt het niet uit aangezien de buren toch vewittigd zijn :19:
Leer toch eens alle informatie lezen die ik hier al heb gegeven. De buren zouden er geen probleem mee hebben om de pup eens uit te laten. In het geval de hond niet zo lang alleen kan zijn, kunnen de grootouders hopelijk ingeschakeld worden. Ik zet dus alle zeilen bij om er het beste mee te bereiken. Is dat er dan zo licht over gaan?
fungus
Zeer actief

Marie-Josée schreef: Het gaat nog niet zozeer om het slopen op zich maar om de drang tot slopen uit eenzaamheid.Maar als je buren dat op kunnen vangen zodra het zich voordoet heb je het goed geregeld.Je doet het alleen voorkomen of je er te licht over denkt.Vandaar al die reacties :wink:
Marie-Josée, dat is net wat me frustreert. Er zijn er hier een paar die alle moeite doen om alles en nog wat te verdraaien of maar gedeeltelijke informatie uit mijn posts te lichten. Dat er dan een verkeerd beeld van mij ontstaat is niet moeilijk te voorspellen. Het is niet fair, want ik heb wel al heel wat informatie opgepikt. Maar blijkbaar moet je hier 100% volgen, anders ben je dierenbeul...
smoekie
Zeer actief

Aeve schreef:Tja het is een pup...doe je dit met een stabile herplaatser zou ik er geen probleem mee hebben.

En het feit dat TS er zo makkelijk over doet (te makkelijk), terwijl deze verwachtingen een pup zelden tot nooit kan waarmaken.

Ongeacht welk soort hond je in huis haalt of dat nu een pup is, een volwassen hond of en "stabiele" herplaatser weet je niet van te voren hoe en wat.

Ik vind de TS er persoonlijk niet zo makkelijk over doen. Eerder gewoon nuchter/realistisch. Wat heeft het voor zin je van alles in je kop te halen wat eventueel allemaal wel niet kan gebeuren. :19:

Jij zegt dat een pup "deze" verwachtingen zelden tot nooit kan waarmaken. Ik heb je hierboven aangegeven dat ik het tegenovergestelde uit eigen ervaring heb meegemaakt met verschillende rassen ook nog voor zover dat vwb het alleen zijn/zindelijkheid er mee te maken kan hebben.

En wat lezen op andere fora's leert je precies hetzelfde. Ik ken het persoonlijk niet anders dan dat 9 van de 10 pups sowieso al krantzindelijk zijn tegen de tijd dat ze weg mogen naar hun andere eigenaar. Dat andere hier er dan schijnbaar zoveel moeite mee hebben om ze "echt" zindelijk te krijgen verbaasd mij dan weer moet ik eerlijk bekennen.

Net zo goed voor wat betreft het “alleen” laten van een pup. Tegen de tijd dat de pup “alleen” in de ren gelaten gaat worden (met katten om hem heen) voor een aaneengesloten periode van 4 uur is de pup 12,5 week. Me dunkt dat een pup van die leeftijd die 4 uur toch echt wel zou moeten kunnen overbruggen hoor. Dat mensen er hier anders overdenken is al duidelijk ja.

Maar goed, nogmaals ik blijf het onzin vinden zoals er hier gereageerd werd en wordt. Iedereen kijkt anders tegen bepaalde dingen aan, maar zoals ze hier wel eens verondersteld worden zijn de zaken af en toe niet alleen "verdraaid" maar maakt en schetst men gewoon "eigen" scenario's :smile:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Aeve
Actief

Jij wilt nog steeds de pup 4 uur achter elkaar alleen laten. Je snapt niet dat een pup dat niet kan.

Breng hem naar een dagopvang, naar vrienden of wat dan ook...probleem opgelost.
fungus
Zeer actief

Aeve schreef:Waarom zorg je nou niet gewoon dat de pup iig de eerste tijd naar een opvang gaat zodat ie niet alleen hoef te zijn? Wat voor probleem heb je daarmee?
Dan weet je iig zeker dat de opvoeding en zindelijkheid zo voorspoedig mogelijk verloopt, en dat ie niet gelijk verlatingsangst ontwikkeld.

En begrijp ik nou dat de buren naar de pup toegaan als die helemaal in paniek de buurt bij elkaar schreeuwt? Waarom kunnen die er dan niet standaard voor zorgen de eerste tijd?
Aeve, in NL zijn er zat opvangplaatsen voor honden. In België niet. Dat alleen al geeft duidelijk aan dat er een groot verschil zit in visie over honden. En ik ben al heel blij dat mijn buren een handje willen toesteken, maar ik kan van hen niet verwachten dat ze ook nog eens voor mijn hond zorgen als ik er niet ben.
Echt waar: met de beste wil van wereld kan ik niet begrijpen hoe jullie zo vlotjes over een aantal dingen denken. De hond bij de buren laten als je er niet bent, voor onbepaalde tijd vrij nemen, hondenopvang in België... Ik denk soms dat we in een andere wereld leven.
Marie-Josée
Erelid

fungus schreef:
Marie-Josée schreef: Het gaat nog niet zozeer om het slopen op zich maar om de drang tot slopen uit eenzaamheid.Maar als je buren dat op kunnen vangen zodra het zich voordoet heb je het goed geregeld.Je doet het alleen voorkomen of je er te licht over denkt.Vandaar al die reacties :wink:
Marie-Josée, dat is net wat me frustreert. Er zijn er hier een paar die alle moeite doen om alles en nog wat te verdraaien of maar gedeeltelijke informatie uit mijn posts te lichten. Dat er dan een verkeerd beeld van mij ontstaat is niet moeilijk te voorspellen. Het is niet fair, want ik heb wel al heel wat informatie opgepikt. Maar blijkbaar moet je hier 100% volgen, anders ben je dierenbeul...
Ik heb zelf ook de indruk dat je alle moeite doet om je te informeren en voor te bereiden anders was ik in deze discussie allang gestopt.
Tja, half lezen en dingen verdraaien...welkom op een groot forum :wink:
fungus
Zeer actief

Aeve schreef:Jij wilt nog steeds de pup 4 uur achter elkaar alleen laten. Je snapt niet dat een pup dat niet kan.

Geen opvangplaatsen en mijn vrienden werken. Probleem niet opgelost... Maar zoals gezegd kan ik eventueel grootouders en buren inschakelen.
smoekie
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
smoekie schreef:

Ik ben het voor het grootste deel met je eens.Eenmaal opgevoed denk ik dat het prima geregeld is en dat de hond niets te kort gaat komen.Waar we voor willen waarschuwen is dat het misschien met 2 weken niet bekeken is omdat een zo jonge pup vaak niet zolang alleen kán blijven.De kans dat hij gaat gillen en slopen uit onzekerheid is dan nog levensgroot aanwezig en als hij dat eenmaal ontwikkelt lukt het vaak bijna niet meer om dat om te buigen.
Het “kan” natuurlijk altijd. Vandaar dat hij ook de buren heeft gevraagd indien de hond zich laat horen hem te waarschuwen zodat hij hier wat aan kan doen. Dat heeft hij geheel in het begin al aan gegeven. Dus ja, het blijft voor iedereen die een pup aanschaft gewoon afwachten. Klein voorbeeldje dan maar, hier zijn er ontzettend veel die schijnbaar niet werken of in het begin maanden bij de hond zijn geweest en of gebleven om deze het een en ander te leren. Hoe kan het dan dat veel honden (ik heb er niet op gelet van wie of wat) hier met een jaar nog niet alleen kunnen zijn, slopen, blaffen en weet ik veel wat nog meer? :19:

Hoeveel tijd je er ook insteekt of hoe weinig tijd je er ook voor denkt nodig te hebben. Het is altijd afwachten. Dat moet je gewoon in je achterhoofd houden, en dat is iets wat fungus volgens mij toch echt wel doet. Enige verschil tussen hem en vele andere hier is dat ik niet het idee heb dat hij de hond gaat “betuttelen” als ware hij een baby heeft, en daar zit en volgens mij een megagroot verschil in.

Wij hebben de honden ook nooit betutteld en dat vind ik ook helemaal niet nodig eerlijk gezegd. :wink:
smoekie
Zeer actief

Aeve schreef:Jij wilt nog steeds de pup 4 uur achter elkaar alleen laten. Je snapt niet dat een pup dat niet kan.

Jij zegt (en anderen hier) dat je een pup van 12,5 week niet alleen kan laten. Dat is jouw mening, dat mag, maar breng het niet alszijnde de waarheid, want daar zit nog een megagroot verschil tussen. :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

smoekie schreef:

Jij zegt (en anderen hier) dat je een pup van 12,5 week niet alleen kan laten. Dat is jouw mening, dat mag, maar breng het niet alszijnde de waarheid, want daar zit nog een megagroot verschil tussen. :wink:
Nou het is gewoon wel heel lang voor zo`n kleine frutsel, geen haar op "mijn hoofd" die het zelfs maar zou overwegen. :19:
ik moest gisteren met mijn zoon naar de dokter en ben 1,5 uur weggeweest en dat was lang zat. zo even voor een keertje, want we zijn nog aan het opbouwen :roll: en Van Gils is bijna 18 weken
Aeve
Actief

Laat maar zitten, jij doet volgens jou je best, ik heb een andere mening...
Waarom schakel je ze niet bij voorbaat in zodat problemen voorkomen kunnen worden...dat heb ik volgens mij een aantal malen gevraagd, maar antwoord krijg ik niet echt..

Succes ermee.

I'm done.

@Snoekie, Baloe betuttelen wij absoluut niet, hij is een hond en behandelen hem zo...Maar wij hebben ervoor gekozen om een hond te nemen, de hond heeft uiteindelijk niet bepaald dat wij voor hem gaan zorgen. Daarom willen wij hem wel een zo leuk en goed mogelijk leven geven. En als hij(zelfs hij, want hij kan heel makkelijk aleen blijven) nu al 4 uur per dag alleen moest blijven, dan kan ik ook bnnen no time problemen verwachten aangezien het nog niet bevestigd is. Hij is 15 weken, dus voor zijn leeftijd vind ik het al echt super gaan.
Maar met forceren kom je er niet mee.

Daarnaast, laten we een poll doen op het forum hoe oud de honden waren voordat ze goed 4 uur alleen konden blijven. Dan zul je zien dat dat echt nog geen 12 weken is.

En dit was dan het laatste wat ik meld in dit topic.
fungus
Zeer actief

Aeve schreef:Laat maar zitten, jij doet volgens jou je best, ik heb een andere mening...
Waarom schakel je ze niet bij voorbaat in zodat problemen voorkomen kunnen worden...dat heb ik volgens mij een aantal malen gevraagd, maar antwoord krijg ik niet echt..
Dat is toch simpel: mijn vriendin haar grootvader is ziek, dus kan ik ze niet bij voorbaat inschakelen. Ik heb immers geen galzen bol en ben ook geen dokter.
Aeve
Actief

Dan regel je iemand anders...desnoods tegen betaling...wat geeft het...
smoekie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
smoekie schreef:

Nou het is gewoon wel heel lang voor zo`n kleine frutsel, geen haar op "mijn hoofd" die het zelfs maar zou overwegen. :19:
ik moest gisteren met mijn zoon naar de dokter en ben 1,5 uur weggeweest en dat was lang zat. zo even voor een keertje, want we zijn nog aan het opbouwen :roll: en Van Gils is bijna 18 weken
Tuurlijk. Maar dat is meer omdat jij het niet "wilt" omdat jij het niet vind "kunnen". Dat er een verschil zit tussen niet alleen "willen" laten en "kunnen" is niet zo moeilijk.

Nogmaals, die van mij ging of heel vaak mee, maar die liet ik ook gerust alleen thuis hoor. Dat had ik haar al heel snel geleerd omdat ik als het even kon niet aan huis gebonden wilde zijn door de hond.

De meningen zijn daarover gewoon verdeeld. En dat mag gelukkig. Blijft het feit voor mij staan dat Fungus verre van een dierenbeul is of dat ik ook maar ergens het idee heb dat zijn pup binnen no time op MP komt te staan :wink:
fungus
Zeer actief

Aeve schreef:Dan regel je iemand anders...desnoods tegen betaling...wat geeft het...
Daar zit dan het verschil tussen ons. Ik bereid me niet voor op scenario's van scenario's van scenario's, want dan is het einde zoek.
smoekie
Zeer actief

Aeve schreef:@Snoekie, Baloe betuttelen wij absoluut niet, hij is een hond en behandelen hem zo...Maar wij hebben ervoor gekozen om een hond te nemen, de hond heeft uiteindelijk niet bepaald dat wij voor hem gaan zorgen. Daarom willen wij hem wel een zo leuk en goed mogelijk leven geven. En als hij(zelfs hij, want hij kan heel makkelijk aleen blijven) nu al 4 uur per dag alleen moest blijven, dan kan ik ook bnnen no time problemen verwachten aangezien het nog niet bevestigd is. Hij is 15 weken, dus voor zijn leeftijd vind ik het al echt super gaan.
Maar met forceren kom je er niet mee.

Daarnaast, laten we een poll doen op het forum hoe oud de honden waren voordat ze goed 4 uur alleen konden blijven. Dan zul je zien dat dat echt nog geen 12 weken is.

En dit was dan het laatste wat ik meld in dit topic.

Je moet je ook niet aangesproken voelen hoor. Bedoelde het gewoon in zijn algemeenheid dat dat iets is wat mij al vaker opgevallen is. (dat honden betutteld worden en behandeld als kind zijnde)

Ik wil Nell ook een leuk en goed mogelijk leven geven en volgens mij doe ik dat ook wel. De manier waarop iedereen dat doet verschilt nogal. Andere wijken geen minuut van de zijde van hun pup af omdat ze dat niet vinden kunnen terwijl andere dat wel doen en dat wel vinden kunnen.

Ik ben daar 1 van. Nogmaals vaak genoeg ging ze gewoon mee hoor. Maar het gebeurde ook vaak genoeg dat ik weg moest (boodschappen doen-verjaardag-feestje-winkelen-dagje met kids weg etc etc) en dan bleef ze gewoon thuis en dat ging gewoon altijd zonder problemen.

Tuurlijk kun je “pech” hebben. Zou ik pech hebben gehad met haar had ik daarop in moeten springen zo simpel is dat. En zoals ik dat destijds dan gedaan zou hebben zo moet Fungus dat straks ook als het niet zo “simpel” gaat. En dat hij daar tzt als dat nodig mocht zijn een oplossing voor vind is voor mij wel duidelijk eerlijk gezegd.

Een poll zou je idd kunnen doen, de uitslag kan ik je bij deze al vertellen, en dat is dat de meeste hun pup niet alleen zal laten. Of ze het ook “geprobeerd” hebben is een 2e. Want hoe kun je zeggen dat je hond geen 4 uur alleen kan blijven als van alleen blijven nooit geen sprake is geweest omdat je dat nooit eerder gedaan hebt?

Daarbij is dit forum mijn inziens niet echt een leidraad om daar zoiets dergelijks aan af te lezen. Als ik google en op verschillende fora’s lees zie ik dat de pups daar met een week of 10-12 wel degelijk zindelijk zijn met tussentijds een enkele keer een “ongelukje” en dat ongelukje kan je blijven houden tot de hond pakweg een jaar is. Om die reden een jaar thuis te blijven lijkt mij zinloos. Evenals het feit dat menig hondenhouder na 2-3 wkn ook weer aan de slag is gegaan (zij het voor halve dagen) wat zo ongeveer hetzelfde geval is als hier bij Fungus. Met dat verschil dat hij nog van alles en nog wat van plan is te gaan doen in de weekenden en avonden. (cursus etc etc)

Ik gaat ook ff wat doen, zit hier al weer veel te lang :wink:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

smoekie schreef:Tuurlijk. Maar dat is meer omdat jij het niet "wilt" omdat jij het niet vind "kunnen". Dat er een verschil zit tussen niet alleen "willen" laten en "kunnen" is niet zo moeilijk.

Nogmaals, die van mij ging of heel vaak mee, maar die liet ik ook gerust alleen thuis hoor. Dat had ik haar al heel snel geleerd omdat ik als het even kon niet aan huis gebonden wilde zijn door de hond.
Ik vind het heel raar wat je hier zegt... Niet elke hond kan al zo jong en zo snel gemakkelijk uuuuuuren alleen thuis blijven. Dat die van jou dat wel kan is geen maatstaf voor alle honden :19: Het is toch niet meer dan logisch dat je nadenkt over wat je zou doen als het niet zo gaat als gepland?

Bovendien heeft Fungus ook nog eens voor een uiterst baasgericht ras gekozen wat erom bekend staat om slecht alleen te kunnen zijn. Is dat nou slim als je weet dat je situatie erom vraagt dat de hond meestentijds alleen zal zitten? Of kun je dan beter voor een ander rastype kiezen?
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Frenk schreef:
smoekie schreef:Tuurlijk. Maar dat is meer omdat jij het niet "wilt" omdat jij het niet vind "kunnen". Dat er een verschil zit tussen niet alleen "willen" laten en "kunnen" is niet zo moeilijk.

Ik vind het heel raar wat je hier zegt... Niet elke hond kan al zo jong en zo snel gemakkelijk uuuuuuren alleen thuis blijven. Dat die van jou dat wel kan is geen maatstaf voor alle honden :19: Het is toch niet meer dan logisch dat je nadenkt over wat je zou doen als het niet zo gaat als gepland?

Bovendien heeft Fungus ook nog eens voor een uiterst baasgericht ras gekozen wat erom bekend staat om slecht alleen te kunnen zijn. Is dat nou slim als je weet dat je situatie erom vraagt dat de hond meestentijds alleen zal zitten? Of kun je dan beter voor een ander rastype kiezen?
Dat klopt, maar ik heb het dan ook niet alleen maar over mijn eigen hond.

Maar dat is andersom natuurlijk net zo Frenk.

Zoals er meer dan genoeg honden zijn die gemakkelijk 4 uur op die leeftijd alleen kunnen zijn, zijn ze er natuurlijk ook die dat niet kunnen. En dat is mijn inziens ook geen maatstaaf voor “alle” honden.

Elke hond verschilt gewoon heel erg dat is wat ik zeg. En ook de manier waarop een hond groot gebracht wordt verschilt nog wel eens. Dat zie ik hier heel erg terug. Hier wil men er bijvoorbeeld helemaal niet aan om de hond op die leeftijd alleen te laten, of de hond het wel of niet zou kunnen is dan niet bekend. Op het moment dat de hond (ouder) ineens alleen gelaten wordt en blijkt dat die de hele boel bij elkaar jankt is het natuurlijk een logische redenatie om te zeggen de mijne jankte met 8 mnd de boel bij elkaar. Ja duh, als de hond voor die tijd nooit geleerd heeft lang alleen te zijn is dat ook niet zo vreemd natuurlijk.

Ik ben persoonlijk gewoon van mening dat als je je hond aanleert alleen te zijn (hoe jong ook) ze dat wel leren. Tenzij je natuurlijk echt vette pech hebt, en ook dat kan gebeuren, en dan zal je toch andere “maatregelen” moeten treffen. En dat jullie er simpelweg van uit gaan dat Fungus dat niet heeft gedaan verbaasd mij gewoon omdat ik dat er niet uit op kan maken. Hij houd er rekening mee, en met alles wat hij hier verteld heeft denk ik dat hij die verantwoording mocht het voorvallen ook echt wel zal nemen hoor.

Of hij niet beter een ander type zou kunnen kiezen? Tja dat zou kunnen. Ik heb met veel honden ervaring, maar weinig met shelties, maar dat heeft ie niet, dus dat is mosterd na de maaltijd.
:wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”