Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DIT hal workshops

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

DIT hal workshops

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Zaterdag waren er workshops in de DIT hal. Ik had me mede ingeschreven omdat ik een dagdeel met Izzie en een dagdeel met Bram mee kon doen. Voor alletwee wat dus. De workshops met Izzie gingen over clickeren en agility. Ik ga aan de slag met de insteek palen, straatje zonder strips met alley oop erachter en links en rechts leren. Tijdens de cursus voorbereidend sporten rent ze door een straatje palen met strips, maar het bleek dat ze het ook zonder strips kan als de alley oop er achter staat.

De workshops met Bram gingen over agility en gedrag. Een beetje een ondergeschoven kindje. Hoe vaak zie je niet dat honden kalmerende signalen geven en de baas dat verkeerd interpreteert. Ik ook hoor. Vooral met de start moet ik aan de slag.

En het goede nieuws is verder dat Abby en Izzie elkaar niet meer naar het leven staan. Als pup vonden ze elkaar maar stom, maar ze gingen nu zelfs even spelen. Het was sowieso een goede dag voor Izzie. Ze was ronduit vriendelijk tussen al die honden en mensen.

Had ik maar zo'n trainingshal in de tuin staan, zucht :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Re: DIT hal workshops

Ongelezen bericht door Carma »

Dat klinkt als hele interessante workshops!
Goed dat er ook eindelijk eens aandacht wordt geschonken aan gedrag binnen de agility! :ok:
Afbeelding
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Haha tja zo'n trainingshal in de tuin......hier ook een droom ;)

De workshops waren zeker interessant, weer veel van opgestoken en lekker bezig geweest met de honden.

En Szuka en Izzie hebben nog even een klein wedstrijdje rennen gedaan op het uitlaatveld :D
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Abby vond het echt geweldig. Als het aan haar lag was ze daar gebleven. Ze weigerde de auto nog in te gaan, terwijl dat nooit een probleem is. Eindelijk een training met actie erin. Veel leuker dan die saaie gehoorzaamheidscursus. Het was erg leuk om te zien hoe snel ze alles oppikte. Maar een potentieel ongeleid projectiel is de kleine druktemaker wel :ugh: :D Dat wordt nog een hele uitdaging :80:

En als Izzie niet meer met Abby voetbalt, dan zal Abby haar tanden bij zich houden :wink:

En die trainingshal in mijn achtertuin, lijkt mij ook wel wat :lol1:
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Klinkt als leuke, intresante workshops. Zeker die van het gedrag in de behendigheid. Hadden hun nog bepaalde ideeën/tips mbt het startten bij Bram?

Na dit hele weekend buiten in de regen op een winderig weiland te hebben gestaan met beide honden, klinkt zo'n hal in m'n achtertuin me als muziek in de oren :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Marieke* schreef:En Szuka en Izzie hebben nog even een klein wedstrijdje rennen gedaan op het uitlaatveld :D
Echt een heel leuke BC, die Szuka! Het draaien nog geoefend?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Maartje schreef:En als Izzie niet meer met Abby voetbalt, dan zal Abby haar tanden bij zich houden :wink:
:lol1: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

suzan25 schreef:Klinkt als leuke, intresante workshops. Zeker die van het gedrag in de behendigheid. Hadden hun nog bepaalde ideeën/tips mbt het startten bij Bram?

Na dit hele weekend buiten in de regen op een winderig weiland te hebben gestaan met beide honden, klinkt zo'n hal in m'n achtertuin me als muziek in de oren :mrgreen:
Heel specifiek heeft ze geadviseerd om niet meer 'go', maar 'ja' te zeggen. Go is best moeilijk hoog en vriendelijk te zeggen namelijk. Ik ga morgen weer met Izzie buiten trainen. Ben eigenlijk best verwend hoor. Met Bram train ik binnen en GG/obedience is ook binnen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Klinkt super leuk. Sepp zit mij nu boos aan te kijken....Izzie en Abby wel naar een workshop en ikku niet :boos:

Wat is een alley oop?

Groetjes
Nanda

Ps.
Hebben jullie het broertje van Sepp nog gezien? Face, zwart wit, van Jacqueline, eigenares DIT hal, echt een lieverd (wel veel kleiner hihi).
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef:Klinkt super leuk. Sepp zit mij nu boos aan te kijken....Izzie en Abby wel naar een workshop en ikku niet :boos:

Wat is een alley oop?

Groetjes
Nanda

Ps.
Hebben jullie het broertje van Sepp nog gezien? Face, zwart wit, van Jacqueline, eigenares DIT hal, echt een lieverd (wel veel kleiner hihi).
Om met het laatste te beginnen: Face kennen wij zeker. Vooral Bram kent hem heeeel goed :devil: Face ontsnapt regelmatig en gaat dan langs het veld rennen. Bere-irritante reu volgens Bram hahaha. Ik wist trouwens niet dat het een broertje van Sepp is!

De alley oop heb je gezien, dat is dat gele geval dat ik gebruik om vooruit te sturen. Afbeelding
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Zoek stok! schreef:Zaterdag waren er workshops in de DIT hal. Ik had me mede ingeschreven omdat ik een dagdeel met Izzie en een dagdeel met Bram mee kon doen. Voor alletwee wat dus. De workshops met Izzie gingen over clickeren en agility. Ik ga aan de slag met de insteek palen, straatje zonder strips met alley oop erachter en links en rechts leren. Tijdens de cursus voorbereidend sporten rent ze door een straatje palen met strips, maar het bleek dat ze het ook zonder strips kan als de alley oop er achter staat.

De workshops met Bram gingen over agility en gedrag. Een beetje een ondergeschoven kindje. Hoe vaak zie je niet dat honden kalmerende signalen geven en de baas dat verkeerd interpreteert. Ik ook hoor. Vooral met de start moet ik aan de slag.

En het goede nieuws is verder dat Abby en Izzie elkaar niet meer naar het leven staan. Als pup vonden ze elkaar maar stom, maar ze gingen nu zelfs even spelen. Het was sowieso een goede dag voor Izzie. Ze was ronduit vriendelijk tussen al die honden en mensen.

Had ik maar zo'n trainingshal in de tuin staan, zucht :wink:
Klinkt goed zo'n workshop!

Ik ben wel heel benieuwd hoe je rechts en links aanleert..
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Sepp schreef:Klinkt super leuk. Sepp zit mij nu boos aan te kijken....Izzie en Abby wel naar een workshop en ikku niet :boos:

Wat is een alley oop?
Afbeelding

Een Alley oop zijn deze gele gevallen. Ik heb er hier een staan, Abby wist al wat de bedoeling was. Ze wilde best twee hoogte sprongen vooruit nemen (nou ja, onder een latje door kruipen was ook leuk :wink: ) om dat rare ding aan te raken voor een koekje. Ik ga hem ook gebruiken voor de insteek paaltjes.

Nee, ze had zelf geen honden mee. Face had kennelhoest, geloof ik.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zoek stok! schreef:

Wat is een alley oop?

Groetjes
Nanda

Ps.
Om met het laatste te beginnen: Face kennen wij zeker. Vooral Bram kent hem heeeel goed :devil: Face ontsnapt regelmatig en gaat dan langs het veld rennen. Bere-irritante reu volgens Bram hahaha. Ik wist trouwens niet dat het een broertje van Sepp is!
Caja vind Face ook niet meer leuk, omdat hij de laatste keer gewoon de hal in vloog en naar haar toe rende terwijl ze halverwege het parcours was.
Ze wordt niet graag gestoord :mrgreen:
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

marye schreef:
Zoek stok! schreef:

Wat is een alley oop?

Groetjes
Nanda

Ps.
Caja vind Face ook niet meer leuk, omdat hij de laatste keer gewoon de hal in vloog en naar haar toe rende terwijl ze halverwege het parcours was.
Ze wordt niet graag gestoord :mrgreen:

Aaaaahhhh maar Face is zo'n schatje!!! Ik zou hem zo ontvoeren. "Grote" broer Sepp leert hem dan wel een aantal manieren. Het waren de enige 2 zwart witjes in het nest, maar vanaf dag 1 had ik de voorkeur voor Sepp. Sepp was wat stoerder, gemoedelijker en zelfverzekerder, Face meer bescheiden en rustiger....niet meer dus :mrgreen:

hier zijn ze samen
Afbeeldingaction=view&current=200812073weken067-1.jpg

Maar weer terug On topic....klinkt als een leuke workshop en ik bij de workshop van Jan (met de toller invasie) graag alle ins- en outs :mrgreen:

In de schuur van vrienden van mij ligt ook zo'n alley oop....dus ik ben welnieuwsgierig wat ik daar allemaal mee kan doen...
Afbeelding
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Zoek stok! schreef:
Marieke* schreef:En Szuka en Izzie hebben nog even een klein wedstrijdje rennen gedaan op het uitlaatveld :D
Echt een heel leuke BC, die Szuka! Het draaien nog geoefend?
Ja, het draaien nog geoefend. Zondag eerst even runderlong bij Jan gehaald :mrgreen: Nu heeft ze het door. Ze zou nog wat krapper mee kunnen draaien, maar daar ben ik nog mee bezig. Bedankt voor het voordoen, want volgens mij heeft ze daarmee de link (eindelijk) gelegd. :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

chanti schreef: Ik ben wel heel benieuwd hoe je rechts en links aanleert..
Voorwerp waar de hond niks mee heeft pakken. Neerzetten. Hond omheen sturen, steeds dezelfde kant. Dat wordt dan links of rechts. Dan ander voorwerp en de andere kant aanleren. Uitbouwen naar de staander van een hoogtesprong.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eastwood
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse schapendoes
Mechelse herder

Ongelezen bericht door Eastwood »

Ik heb op een dvd van Greg Derrett ook een methode gezien om rechts en links aan te leren. Hij maakt een jonge hond in eerste instantie helemaal gek van een flostouw. Als de hond daar goed in blijft hangen gaat hij de hond linksom of rechtsom draaien terwijl die het flostouw nog steeds vast heeft. Op een gegeven moment koppelt hij daar commando's voor rechts en links aan (bij hem "close" en "back" omdat dat woorden zijn die niet op elkaar lijken). Als de hond de commando's goed door heeft gaat hij een stapje verder en laat de hond eerst het flostouw loslaten, waarna hij een richtingscommando geeft en de hond dus een pirouette draait. Iedere keer als de hond dat goed heeft gedaan krijgt hij het flostouw waar hij als beloning aan mag gaan hangen. Vervolgens zet hij de hond met zijn rug naar zich toe en geeft dan richtingscommando's. Iedere keer weer belonen met het flostouw als de hond op commando de juiste richting kiest. Het laatste stadium is het toepassen van de commando's bij hindernissen. Hond vooruit sturen over de hindernis, als hij er boven hangt het richtingscommando geven waardoor de hond rechtsom of linksom naar de handler terugdraait.

Op de dvd staan zelfs filmpjes van parcoursen waarbij de honden van Greg Derrett met behulp van richtingscommando's boxwerk doen.

Ziet er super uit, maar het kost volgens mij heel veel tijd en doorzettingsvermogen voordat je hond dit op deze manier kan. Bovendien is niet iedere hond even gek van een speeltje en zal niet iedere hond dit op deze manier aan kunnen leren. Daarnaast is het zo dat je richtingscommando's niet persé nodig hebt om een parcours goed af te kunnen leggen. Zolang je lichaamstaal duidelijk is zal de hond niet zo snel de fout ingaan.
Zoek stok!
Zeer actief

Ja bovenstaande methode heeft Nanda me uitgelegd. Ik ga daar toch eens mee aan de slag.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eastwood
Vaste gebruiker
Mechelse herder

Voordeel van die methode is dat je hond absoluut onafhankelijk van je lichaamshouding de richtingcommando's aanleert. Bij sommige andere methodes ben je toch vaak ongemerkt aan het sturen, terwijl een richtingscommando juist handig is als je zelf als handler uit positie bent in een parcours....
Zoek stok!
Zeer actief

Mijn vraag toen Nanda het uitlegde, was of Izzie wel zou opslaan wat ik tegen haar zeg. Ze is zo in het touw aan het hangen dat ze verder niks op lijkt te slaan. Maar dat schijnt toch wel het geval te zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eastwood
Vaste gebruiker
Mechelse herder

Ik ben er met mijn Mechelaar ook mee begonnen. Ze blijft goed in het flostouw hangen en rondjes draaien gaat goed. Als ik het echter los probeer reageert ze nog niet op het commando maar heeft ze toch wat sturing met de hand nodig... En dat is juist niet de bedoeling... Stapje terug met de training dus. Ik twijfel wel een beetje of ik dit moet doorzetten want ik vraag me af hoe vaak ik dat later zal gaan gebruiken. Verder kun je je heel gemakkelijk vergissen in een richtingscommando aangezien in een parcours de hond de ene keer van je af moet draaien en de andere keer naar je toe zal moeten komen.
SimoneA
Zeer actief

Ongelezen bericht door SimoneA »

Effe kort, ga nl nu popstarts kijken hahah

Verder kun je je heel gemakkelijk vergissen in een richtingscommando aangezien in een parcours de hond de ene keer van je af moet draaien en de andere keer naar je toe zal moeten komen.

Das een kwestie van goed parcours verkennen en dus ook al weten welke richtingscommandos je gaat geven

Groetjes
Zoek stok!
Zeer actief

SimoneA schreef:Effe kort, ga nl nu popstarts kijken hahah
Goed dat je het zegt haha, was ik het weer bijna vergeten :smile1:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Het was heel erg afgestemd op de hond/baas combi. Ik kan dus niet in het algemeen veel zeggen. Er waren honden die veel te opgewonden werden en juist honden die timide werden. En van alles er tussenin. De theorie ging erover dat je veel aan je hond kunt zien. En dat bepaalde signalen vaak verkeerd opgepakt worden. Denk aan snuffelen of wegkijken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”