Bron: Telegraaf.nlDEN HAAG - De Dierenbescherming vindt dat bepaalde hondenrassen zo ziek zijn dat zij niet meer zouden mogen bestaan. „Simpelweg omdat zij niet meer zijn te redden. Er moet paal en perk worden gesteld aan het fokken van rashonden. Met 40 procent van de Nederlandse rashonden is iets mis”, stelt donderdag directeur Frank Dales van de dierenwelzijnsorganisatie.
Volgens hem is inteelt een groot probleem. De populaties zijn in Nederland te klein om mee te fokken. Tumoren, heup- of ademhalingsproblemen zijn het gevolg. Er bestaan rassen waarbij de pups alleen nog via een keizersnede kunnen worden geboren. Bij een populair ras als Cavalier King Charles Spaniels (bekend door Pim Fortuyn) heeft volgens de Dierenbescherming één op de acht hondjes een schedel die te klein is voor de hersenen.
De pijn die de zieke dieren lijden, is ontoelaatbaar. Het uiterlijk wordt bovengesteld, waardoor de gezondheidstoestand er niet meer toe doet”, aldus Dales.
De directeur doet zijn uitspraken naar aanleiding van de documentaire Pedigree Dogs Exposed (Rashonden onder de loep), die donderdagavond op de zender Het Gesprek wordt uitgezonden. De documentaire veroorzaakte in Groot-Brittannië veel opschudding.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond
Moderator: moderatorteam
-
Felix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond
Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
-
Gos
- Zeer actief
Re: Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond
Nou die zitten wel bovenop het nieuws zeg, die docu van de BBC is al oud.......
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
moet heel heerlijk zeggen, ik heb die docu gezien en kan me er daarop gebaseert 100% bij aansluiten...maar ik vind niet dat ze het fokken van rashonden moeten verbieden.
Ze kunnen beter zorgen dat het fokken vebetert, de "mode"honden fokkerij aan banden leggen, broodfok beter controleren en verbieden....
Fokken om het behoudt van een ras is niks mis mee mits het echt ten goed ekomt van het ras en niet van de porto van de "fokker"
Ze kunnen beter zorgen dat het fokken vebetert, de "mode"honden fokkerij aan banden leggen, broodfok beter controleren en verbieden....
Fokken om het behoudt van een ras is niks mis mee mits het echt ten goed ekomt van het ras en niet van de porto van de "fokker"
-
Felix
- Zeer actief
- Contacteer:
Een verbod erop vindt ik persoonlijk wel heel erg ver gaan. Wat ik wel zou willen zien, dat er meer op toegezien wordt, dat b.v. wanpraktijken e.d. En het fokken op extreme uiterlijke kenmerken eens aan banden wordt gelegd 
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Voor een aantal rassen zou uithuilen en opnieuw beginnen niet slecht zijn.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
Zal tijd worden 
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Zijn in Zweden niet al honden verboden van rassen die niet langs natuurlijke weg meer geboren kunnen worden?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
Job
- Zeer actief
ik hoorde van een baas van een munsterlander dat daar door de vereiging wordt bepaald
welke teef met welke reu een nestje mag en dat er maar een nest of 7 per jaar wordt geboren.
Heel erg streng natuurlijk, maar ik denk wel dat dat maar doorfokken,
geen verstand hebben van genetica en een reu onbeperkt nakomelingen laten krijgen een hele slechte zaak is voor elk ras.
Maar even over de dierenbescherming...
ze zijn tegen broodfokkers,
ze zijn tegen honden uit het buitenland
en nu moet er ook gestopt worden met het fokken van rashonden.
Weten we zeker dat het de dierenbescherming is?
Het lijkt wel of de hond uitgeroeid moet worden volgens de dierenbescherming.
welke teef met welke reu een nestje mag en dat er maar een nest of 7 per jaar wordt geboren.
geen verstand hebben van genetica en een reu onbeperkt nakomelingen laten krijgen een hele slechte zaak is voor elk ras.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
-
Felix
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je het goed leest, dan zul je mischien gelezen hebben, dat het om de mis standen in de fok gaan, niet zozeer dat er nu in ene een algeheel verbod moet komen op allerlei rassen waar iets mis mee isJob schreef:ik hoorde van een baas van een munsterlander dat daar door de vereiging wordt bepaald
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Eén vandaag? Netwerk? Nova? Een programma wat "Het Gesprek" heet, zie ik zo niet? Of is het een obscuur zendertje....
- Triplefox
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Fox Terrier
Kerry Blue Terrier - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Klopt maar je kan checken of ze bij jou in de buurt uitzenden.... http://www.hetgesprek.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;Rosita Compagner schreef:Eén vandaag? Netwerk? Nova? Een programma wat "Het Gesprek" heet, zie ik zo niet? Of is het een obscuur zendertje....
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat doen ze bij de Saarloos ook......... die resultaten waren/zijn niet zo geweldig hoorJob schreef:ik hoorde van een baas van een munsterlander dat daar door de vereiging wordt bepaald
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, jee......... ik had het gevonden ja <<<<<Het Gesprek zendt 24 uur per dag digitaal uit via kanaal 25 <<<<<< Ach, dat gaat toch niemand zienTriplefox schreef:Klopt maar je kan checken of ze bij jou in de buurt uitzenden.... http://www.hetgesprek.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;Rosita Compagner schreef:Eén vandaag? Netwerk? Nova? Een programma wat "Het Gesprek" heet, zie ik zo niet? Of is het een obscuur zendertje....
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Ik zeg het al een paar jaar over de Sharpei maar geloof me, daar maak je geen vrienden meemarian* schreef:Voor een aantal rassen zou uithuilen en opnieuw beginnen niet slecht zijn.
Als een buitenstaander zonder Sharpei het zegt ben je een nitwit die er niets van afweet en maar wat in de ruimte zit te blaten om het ras slecht te praten en als je wel een Sharpei hebt ben je bijna nog erger want dan ben je een pessimistische azijnpisser die " een hekel heeft aan zijn eigen ras" en dan zul je wel de pik hebben op bepaalde fokkers en er op uit zijn om hun zaakje af te kraken...
Dat je gewoon constateert dat het ras in krap 30 jaar (eerste Pei in Nederland in 1980, eerste nest in 1981) compleet naar de kloten is gefukt door een veeeeel te smalle populatie waar maar mee raak gefukt is wil er maar niet in bij velen..
Vooral een handjevol mensen die aan de wieg van het graf van dit ras hebben gestaan staan zichzelf op de borst te kloppen dat ze er al vanaf het begin af aan bij waren...
Nou, daar moet je dan maar trots op zijn he?
Als het vanaf 1981 meteen goed aangepakt was (alla Munsterlander zoals hierboven beschreven of zoals er met de Smoushond gefokt wordt) hadden we nooit de ellende gehad waar we nu in beland zijn
-
Gos
- Zeer actief
Zonder inteelt kun je ook ongezonde honden fokkenRosita Compagner schreef:Maar ja, we roepen nog steeds dat het niet aan de inteelt ligt dus het duurt nog ff.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, 't kan. Alleen de kans wordt wat kleiner dus dat scheelt al toch?Gos schreef:Zonder inteelt kun je ook ongezonde honden fokkenRosita Compagner schreef:Maar ja, we roepen nog steeds dat het niet aan de inteelt ligt dus het duurt nog ff.Het lijkt mij een illusie om alles op 1 factor af te schuiven, in een deel van de hondenfokkerij draait het er niet om om goede, evenwichtige, gezonde honden te fokken maar spelen andere dingen een grotere rol, zoals eigenbelang, economisch belang, zgn. prestige, naiviteit bij de pupkopers, zelfoverschatting, overdreven rasverheerlijking, bagatelisering van gezondheidsproblemen, onwetendheid, kennelblindheid,.....
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Een verbod ben ik niet voor want dan krijg je denk ik nog meer schaduwfokkers maar ik ben er erg voor als ze bijvoorbeeld bij de Cavalier de eis stellen enkel nog te fokken met hondjes met een schedel die groot genoeg is of liever nog groter dan keurmeesters graag zien. Wel vreemd want de docu heb ik dik een jaar terug al gezien. Ik wil hem nooit meer zien want de Cavalier die daar in zat liet me letterlijk in huilen uitbarsten.
-
Felix
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb hem inderdaad vorig jaar ook al gezien, en moet je gelijk geven .. De honden die ze daar in laten zien, daar wordt je niet echt vrolijk vanJinx schreef:Een verbod ben ik niet voor want dan krijg je denk ik nog meer schaduwfokkers maar ik ben er erg voor als ze bijvoorbeeld bij de Cavalier de eis stellen enkel nog te fokken met hondjes met een schedel die groot genoeg is of liever nog groter dan keurmeesters graag zien. Wel vreemd want de docu heb ik dik een jaar terug al gezien. Ik wil hem nooit meer zien want de Cavalier die daar in zat liet me letterlijk in huilen uitbarsten.
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Ik denk niet dat het alleen door inteelt komt, maar ik ben erg blij dat er eens serieus naar gekeken wordt! 
- CKS
- Zeer actief
Ik vind ze met 40% nog vrij optimistisch eerlijk gezegd
Wat ik voor zou stellen:
- verbied gesloten stamboeken
- Verbied fokken met honden die niet zelf in staat zijn te werpen
- Maak fokkers, rasverenigingen en RVB financieel aansprakelijk voor de teringzooi die ze produceren. Niet tot maximaal de pupprijs maar gewoon ALLE dierenartskosten die hun wanbeleid veroorzaakt worden.
Ik vind het echt ongelovelijk dat bij de RvB (en wereldwijd, de FCI) niet 1 persoon schijnt te zitten die zelfs maar een keer geheel per ongeluk een keer basis boekje populatiegenetica opengeslagen heeft.
Kees
Wat ik voor zou stellen:
- verbied gesloten stamboeken
- Verbied fokken met honden die niet zelf in staat zijn te werpen
- Maak fokkers, rasverenigingen en RVB financieel aansprakelijk voor de teringzooi die ze produceren. Niet tot maximaal de pupprijs maar gewoon ALLE dierenartskosten die hun wanbeleid veroorzaakt worden.
Ik vind het echt ongelovelijk dat bij de RvB (en wereldwijd, de FCI) niet 1 persoon schijnt te zitten die zelfs maar een keer geheel per ongeluk een keer basis boekje populatiegenetica opengeslagen heeft.
Kees
-
Neeltje
Hoe denken ze dat te kunnen bewerkstelligen als het ze al niet lukt om iets tegen de broodfok te doen? Niet dat ik er niet voor ben. Er moet inderdaad rigoreus naar de huidige rassen gekeken worden, maar een geheel verbod zorgt er alleen maar voor dat er meer bij de broodfok terecht komen en daar schiet je dus geen ene moer mee op.
Rasstandaarden aanpassen en zeer zeker op shows de regels aanscherpen.
Rasstandaarden aanpassen en zeer zeker op shows de regels aanscherpen.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
mercedes2803 schreef:Ik zeg het al een paar jaar over de Sharpei maar geloof me, daar maak je geen vrienden meemarian* schreef:Voor een aantal rassen zou uithuilen en opnieuw beginnen niet slecht zijn.![]()
Ik weet het

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Er wordt veelste veel dingen verzwegen. Als daar nou eens meer openheid in komt. Gezondheid voorop stellen, daarnaast karakter en als laatste schoonheid
-
Fin
- Zeer actief
Het staat nu ook in de Telegraaf.Rosita Compagner schreef:Ja, jee......... ik had het gevonden ja <<<<<Het Gesprek zendt 24 uur per dag digitaal uit via kanaal 25 <<<<<< Ach, dat gaat toch niemand zienTriplefox schreef:Klopt maar je kan checken of ze bij jou in de buurt uitzenden.... http://www.hetgesprek.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;Rosita Compagner schreef:Eén vandaag? Netwerk? Nova? Een programma wat "Het Gesprek" heet, zie ik zo niet? Of is het een obscuur zendertje....Jammer, dan delete ik mijn rondzendmailtje maar weer.
Jammer dat de dierenbescherming geen enkele bevoegdheid heeft om zoiets ook echt uit te voeren.
-
Mojuan
- Zeer actief
Geen enkel ras kan voor eeuwig gezond blijven bestaan.
De genenpool wordt steeds smaller, dat is niet te voorkomen.
Ze zouden gewoon eens af en toe een ander ras erdoor moeten fokken voor het behoud, of een vuilnisbakkie dat bepaalde kenmerken van het ras heeft.
Ik vind het goed dat de dierenbescherming zich hiermee bezig houdt, ik ben alleen heel benieuwd wat ze nou concreet zullen/kunnen gaan doen.
De genenpool wordt steeds smaller, dat is niet te voorkomen.
Ze zouden gewoon eens af en toe een ander ras erdoor moeten fokken voor het behoud, of een vuilnisbakkie dat bepaalde kenmerken van het ras heeft.
Ik vind het goed dat de dierenbescherming zich hiermee bezig houdt, ik ben alleen heel benieuwd wat ze nou concreet zullen/kunnen gaan doen.

-
truusje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
Alsof bij de Dierenbescherming voldoende kennis aanwezig zou zijn wb deze materie......
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Lekker artikel van de Televaag... klopt ook voor geen meter.
Zie hier het echte artikel van de Dierenbescherming: http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2352" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze willen een discussie starten met de RvB om het fokken op uiterlijk aan banden te leggen, niet het fokken van rashonden verbieden.
Zie hier het echte artikel van de Dierenbescherming: http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2352" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze willen een discussie starten met de RvB om het fokken op uiterlijk aan banden te leggen, niet het fokken van rashonden verbieden.

Iedere dag feest!
- Burnie
- Zeer actief
Het gaat om GELD, beste Kees. Heel veel geldCasey schreef:Ik vind het echt ongelovelijk dat bij de RvB (en wereldwijd, de FCI) niet 1 persoon schijnt te zitten die zelfs maar een keer geheel per ongeluk een keer basis boekje populatiegenetica opengeslagen heeft.
Kees
- Bonnie F
- Zeer actief
Wat zijn gesloten stamboeken?

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.