Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Keuring Jamey

Zie binnen voor werkwijze.

Moderator: moderatorteam

Gesloten
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Keuring Jamey

Ongelezen bericht door cloris »

Marjoleine schreef:Jamey, teef, kruising

Kleine teef van terriertype, ruwharig. Licht gestrekt gebouwd. Wigvormig, droog hoofdje met een hangend en wat afstaand oor en een lichte stop. Amandelvormige ogen in een kleur passend bij de vacht.
Recht front dat wat open gehoekt is maar wel voorborst toont. De schouder ligt erg rechtop geplaatst waardoor de nek erg kort toont. Rechte benen en mooi gesloten voeten.
De ribbenkorf is wat aan de korte kant en de buiklijn is sterk opgetrokken. Ruglijn kon wat strakker.
Bekken vrij sterk hellend, achterhandhoeking normaal, een combinatie die een wat ondergeschoven stand geeft. De staart is laag aangezet.
In draf toont dit hondje steppend gangwerk voor en wat weinig stuwing achter.
Ze heeft een vlotte, korte draf met voor en achter evenredige paslengte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en een draffilmpje:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Re: Keuring Jamey

Ongelezen bericht door Jacksel »

Super, dank je wel!
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik had overigens ook nog een wat duidelijker draffilmpje, had ik die niet meer doorgestuurd?
[URL=http://s36.photobucket.com/albums/e32/j ... 0014-3.flv][IMG]http://i36.photobucket.com/albums/e32/j ... 0014-3.jpg[/IMG][/URL]
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vond degene die ik erbij heb gezet het beste ;)
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Wat een leuk hondje!

Cloris, dit lees ik vaak: In draf toont dit hondje steppend gangwerk voor en wat weinig stuwing achter.
Niet altijd in die combinatie maar waar het mij eigenlijk om gaat is, wat betkent steppend gangwerk en stuwing achter? Kan een hond ook stuwing voor vertonen? Of achter steppend gangwerk laten zien?

Ik hoop dat je mijn vragen niet storend vindt, maar ik snap het echt niet en wil oh zo graag weten wat je zegt, schrijft en bedoelt. Ik heb het filmpje bekeken maar daar werd ik niet veel wijzer van omdat ik eigenlijk ook niet weet waar ik op moet letten.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Wilma, Cloris is niet degene die de keurverslagen schrijft hoor, dat doet Marjoleine. ;o)

Met steppend gangwerk wordt bedoeld dat de voorpoten wat hoog worden opgeheven. Stuwing is de kracht die de hond achter heeft waarmee hij zich voorwaarts beweegt. Dus met veel stuwing lopen vanuit de achterhand wil zeggen dat een hond met veel kracht van achteruit beweegt.
Stuwing wordt altijd bedoeld van achter uit, en steppen is iets wat alleen de voorhand kan vertonen.

Mocht ik hier nu iets raars hebben opgeschreven, is er vast wel een kenner die me kan verbeteren/aanvullen.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ik snap 'm.... Dank je voor de uitleg!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Steppend is vooral da de benen dermate hoog worden opgegooid dat het de effectiviteit negatief beïnvloedt.
Steppen zegt iets over de bouw van het front, maar het kan ook komen door een fout in het voorbrengen: als de hond omhoog wordt getrokken gaat hij steppen, als hij teveel omhoog kijkt (zie je vaak bij G&G-honden die heel alert zijn) gaan ze ook steppen.
En waar het dan om gaat is: als een hond stept heeft hij daardoor meer paslengte naar voren dan naar achteren en dan is de boel uit balans.

Geldt dus ook voor het stuwen: de paslengte moet naar voren en naar achteren gelijk zijn bij gemidelde hoeking. Als de stuwing onvoldoende is, is er dus meer paslengte naar voren dan naar achteren, en dat maakt de stuwing minder en daardoor de effectiviteit minder.
Het wordt over het algemeen door een fout in de bouw veroorzaakt: het kan te weinig hoeking zijn of een te steil bekken, waardoor de hond dus domweg niet naar achteren kán uitstrekken.

Snap je?
Gesloten

Terug naar “Keurings-hoekje”