Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apport

Moderator: moderatorteam

corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Apport

Ongelezen bericht door corason del perro »

Hoe leren jullie dit de hond aan?

Ik ben nu net 2 weken bezig met Odin in EG1 en verwachte niet veel problemen aangezien hij als kleine pup al alles terug bracht..... stom stom stom :oohja: heb ik dit niet in stand gehouden. En nu zit ik dus met het volgende probleem. Odin "pakt" het apport blok wel aan maar alleen om er vervolgens lekker op te gaan kouwen. Vorrige les kregen we dit in de les en de trainster zei dat Odin al verder was :denken: en ik het moest gooien en het laten brengen. Dat heeft ie wel getelt 1 keer gedaan. Als ik gooi is t nog boeiend genoeg om na te kijken maar als het ligt kijk hij mij aan zo van ja en nu....

Heb geprobeert eerst met zijn flostouw of een bal. Flos is niet intresant net als het blok. Bal is te leuk dan maakt ie er lekker een lolletje van en komt helemaal mijn kant niet meer op. Odin kent de klicker nog niet (dit zou ik altijd nog kunnen proberen) maar omdat ik zelf nooit apport aan heb hoeven leren (jola kon dit vanzelf) vraag ik me dus af hoe andere dit aanleren. Bij ons op de cursus vind ik vaak dat ze maar met halve/vage antwoorden komen en ik wil het graag goed aanleren.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: Apport

Ongelezen bericht door marye »

Van achteraan en in eerste instantie op stoel zittend (jijzelf :mrgreen: )
Tussen je benen zitten en blok laten aanpakken, daarvoor belonen.
Duur van vasthouden uitbreiden en daarna blok steeds lager houden tot het op de grond ligt en de hond het moet oppakken en ermee moet gaan zitten.
Dan afstand uitbreiden.
enz.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bovenstaande doe ik ook met Izzie. En om kauwen tegen te gaan, loop ik hard achteruit met m'n hand uitgestrekt (ik houd haar vast aan de halsband, gooi apport weg en laat het haar ophalen, dan begin ik met achteruit lopen). Ze heeft dan zo'n haast om het ding in m'n handen te leggen, dat ze niet kan kauwen. Goede beloning geven natuurlijk.

Ook bij het zitten op de stoel heel goed opletten dat hij niet kauwt. Dus eerst heel kort, direct belonen. En zo opbouwen.

En je kunt ook hard lopen, hond naast je, apport geven, samen lopen (jij houdt het ook vast) en belonen. Zo opbouwen naar zelf laten dragen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Bij het zitten is het probleem dus dat hij zijn mond wel open doet maar het niet vast pakt maar meteen begint te kauwen... moet ik dan belonen op het moment dat ie zn bekje de eerste keer dichtdoet om eigenlijk te kauwen? en dan weg trekken?

Met snel lopen enz ik ernaast ga ik eens proberen :ok: probleem met gooien is dat hij er eigenlijk gewoon niet naar kijkt zodra het de grond geraakt heeft.
Zoek stok!
Zeer actief

Dan heeft hij een verkeerde associatie gemaakt. Lastig om zo even wat over te zeggen. Ik zou dan niet het voorzitten doen. Want elke keer als hij kauwt wordt hij weer gesterkt in z'n idee dat dit de bedoeling is. Als je er gek mee doet, met het apport en hem een beetje opfokt en dan weggooit? En dan dus achteruit lopen zodat hij niet gaat kauwen? Hij moet eerst weer gaan snappen dat hij het ding gewoon in z'n bek moet houden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

probleem met gooien is dat hij er eigenlijk gewoon niet naar kijkt zodra het de grond geraakt heeft.
Maar hij moet dus eerst leren dat het voorwerp bij jou brengen wat oplevert.
Het gaat niet om het gooien en in de G&G beginners mag het blok niet eens gegooid worden.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Wat voor voorwerp (materiaal) gebruik je?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Maar het gooien maakt het wel leuk :wink: Alleen voorzitten en geven is wel saai hoor. Ik doe gewoon allerlei oefeningen door elkaar met apporteren, zowel actie als rust. Ik denk dat je eerst voor elkaar moet krijgen dat hij het ding graag in z'n bek houdt. En dat doe je volgens mij wel met actie. Daarna met rust aan de gang.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Bij Nilo heb ik in het begin vooral geoefend op het vasthouden zonder te kauwen. Misschien wel makkelijker voor hem, ik merk toch dat hij van nature makkelijker vasthoud en apporteer dan de andere honden in onze groep, waronder een Aussie. In het begin beloonde ik al als hij hem net een seconde vasthield. Hij kreeg dus niet eens de kans om te kauwen. Toen hij dat bewust deed (dus alleen vasthouden en wachten op de beloning) heb ik de tijd tot ik hem beloon verlengd. Toen hij goed kon ben ik een stapje achteruit gelopen en dan met open armen voor hem gaan staan. Weet niet of dat voor jullie ook werkt maar Nilo reageerde door automatisch het blok in mijn handen te leggen. Maar hij was ook al gewend om tennisballetjes in mijn hand te leggen, door waarschijnlijk dat hij daardoor die link zo snel legde.
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb nu een houten apport blok, we mogen in principe alles gebruiken behalve een bal. Ik kan heel gek doen dan ik ik zijn aandacht maar als ik het gooi blijft ie me echt zo aankijken van ja en nu??? (voorheen ging hij het wel halen) dus ik kan wel gaan rennen maar dan komt ie mooi zonder iets aan omdat hij er eigenlijk nog niet eens naar toe loopt....

een bal gaat hij halen (ik dacht misschien kan ik het zo aanleren en daarna generaliseren naar meer voorwerpen :19: ) maar daar gaat ie lekker zelf mee spelen. maar misschien als ik dit aan de riem doe en inderdaad weg ren. Hij heeft wel de neiging als ik intersant wordt dus gek roep of ren het voorwerp weer te laten vallen. Dan wel belonen omdat hij het een stukje bracht of niet? En is het wel of niet verstandig om eerst met een bal te oefenen :denken:

Ik geloof dat de eindopdracht is dat ie het 5 tellen vasthoud (en ik heb nog wel wat weken om te oefenen) dus gooien hoeft inderdaad niet. Maar aangeven betekend meteen kauwen.... Ik dacht misschien een metale apport dat kauwt natuurlijk niet zo lekker als hout maar ben bang dat het dan helemaal niet meer intresant is.

Toch wel moeilijk dit :mrgreen:
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Bij Nilo heb ik in het begin vooral geoefend op het vasthouden zonder te kauwen. Misschien wel makkelijker voor hem, ik merk toch dat hij van nature makkelijker vasthoud en apporteer dan de andere honden in onze groep, waronder een Aussie. In het begin beloonde ik al als hij hem net een seconde vasthield. Hij kreeg dus niet eens de kans om te kauwen. Toen hij dat bewust deed (dus alleen vasthouden en wachten op de beloning) heb ik de tijd tot ik hem beloon verlengd. Toen hij goed kon ben ik een stapje achteruit gelopen en dan met open armen voor hem gaan staan. Weet niet of dat voor jullie ook werkt maar Nilo reageerde door automatisch het blok in mijn handen te leggen. Maar hij was ook al gewend om tennisballetjes in mijn hand te leggen, door waarschijnlijk dat hij daardoor die link zo snel legde.
Bij die 1 sec sloot hij dan echt zijn bek? Odin kauwt namelijk heel snel :mrgreen: dus die sluit zijn bek niet eens echt...... Ik zou dus wel bij de eerste "sluiting" kunnen belonen maar dat is dan eigenlijk zijn eerste knauw ik vraag me af wat ik dan beloon....
marye
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou zelf nooit met een houten blok starten, dat nodigt wel erg uit om te kauwen.
Zou liever voor een kunstofblok kiezen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

corason del perro schreef:
Maeve schreef:Bij Nilo heb ik in het begin vooral geoefend op het vasthouden zonder te kauwen. Misschien wel makkelijker voor hem, ik merk toch dat hij van nature makkelijker vasthoud en apporteer dan de andere honden in onze groep, waronder een Aussie. In het begin beloonde ik al als hij hem net een seconde vasthield. Hij kreeg dus niet eens de kans om te kauwen. Toen hij dat bewust deed (dus alleen vasthouden en wachten op de beloning) heb ik de tijd tot ik hem beloon verlengd. Toen hij goed kon ben ik een stapje achteruit gelopen en dan met open armen voor hem gaan staan. Weet niet of dat voor jullie ook werkt maar Nilo reageerde door automatisch het blok in mijn handen te leggen. Maar hij was ook al gewend om tennisballetjes in mijn hand te leggen, door waarschijnlijk dat hij daardoor die link zo snel legde.
Bij die 1 sec sloot hij dan echt zijn bek? Odin kauwt namelijk heel snel :mrgreen: dus die sluit zijn bek niet eens echt...... Ik zou dus wel bij de eerste "sluiting" kunnen belonen maar dat is dan eigenlijk zijn eerste knauw ik vraag me af wat ik dan beloon....
Ohja, dat is wel lastig dan. Ja, Nilo was wel heel duidelijk aan het vasthouden. Misschien helpt het als je heel zachtjes druk zet op zijn onderkaak als hij het blok vast heeft? Dus heel zachtjes aan drukken, dan zijn ze meestal minder geneigd om te kauwen. Maar ja, dan moeten ze daar wel tegen kunnen. Nilo ziet dat als dwang dus zodra ik dat doe spuugt hij het blok uit :mrgreen:
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Ik ga idd eens snuffelen naar kunsstof blok dan misschien is het dan al een stuk minder :ok:
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Maar het gooien maakt het wel leuk :wink: Alleen voorzitten en geven is wel saai hoor. Ik doe gewoon allerlei oefeningen door elkaar met apporteren, zowel actie als rust. Ik denk dat je eerst voor elkaar moet krijgen dat hij het ding graag in z'n bek houdt. En dat doe je volgens mij wel met actie. Daarna met rust aan de gang.
Ja, iets verderop afwisselen.
Maar de basis ligt vind ik echt op het netjes vasthouden en afgeven.
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Net nog even geprobeert met een Jute dummy, kauwen was wat minder. Heb Jola er eens bij gehaald en haar een paar keer laten apporteren. Toen was het ineens veel intresanter na een paar keer odin laten pakken en hij hield waarempel even vast :ok: meteen goed beloont Jola weer paar keer laten lopen enzo eventjes doorgegaan. Ging veel beter.. Het heeft zijn intresse gewekt dus probeer het een aantal keer zo deze week en als het dan nog niet echt vooruit gaat ga ik het pennenzakje van inge proberen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Super! :ok: Wat ik ook wel eens doe als Nilo interesse verliest in het apporteerblok is het eens een paar keer in de lucht gooien en weer opvangen. Zo heb ik reuze veel lol met dat blok en kan hij er niet bij. En dan is het wel leuk :mrgreen:
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Super! :ok: Wat ik ook wel eens doe als Nilo interesse verliest in het apporteerblok is het eens een paar keer in de lucht gooien en weer opvangen. Zo heb ik reuze veel lol met dat blok en kan hij er niet bij. En dan is het wel leuk :mrgreen:
Haha ja je moet mij zien dansen door de kamer met dat ding :wink: trekt zn intresse enigszins maar Jola werkt toch beter.
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Je moet even goed bedenken wat je op dit moment belangrijk vindt. Wil je dat hij netjes voor je zit met een voorwerp in zijn bek of wil je dat hij het voorwerp rap en met plezier naar je toebrengt.
Dat maakt uit in je aanpak en moet je in eerste instantie apart oefenen, vind ik.

"Zitvoor met voorwerp in bek aan mij presenterend'' is een andere oefening dan 'breng vlot naar me toe dat waar ik je op attent maak'.

Mijn honden moeten in eerste instantie alles vlot en met lol naar me toe brengen, ik wil niet hoeven bukken om het aan te pakken maar zitvoor presenterend hoeft voor mij niet. Dat komt ook omdat ik geen aandacht besteed aan zit of af omdat ik wil dat ze goed kunnen staan, dat laatste is n.m.m. (cq voor mij persoonlijk) nml een lastige oefening om aan te leren als ze al hebben leren zitten en liggen voor een beloning.

Zitvoor geeft soms -onnodig- veel druk en onduidelijkheid aan een oefening die vooral leuk moet zijn wil een hond zijn hele leven vlot dingen brengen en afgeven. Druk geeft stress en sommige honden uiten dat door kauwen op het voorwerp.
Ik ben met Rein een tijd bezig geweest om het kauwen tegen te gaan, de GG-trainster van zoekstok heeft me daar een heel eind mee op weg geholpen. Duidelijkheid mijnerzijds en zoveel mogelijk drukloos (voorspelbaar en beheersbaar voor Rein) trainen en een tijd met een kunststofblok trainen heeft het euvel voor een groot deel verholpen. Het kunststofblok kon hij vrij snel mooi presenteren, zachte dummies zijn nog steeds wel eens een probleem (vooral als ik daarbij teveel druk zet op 'm). Harde dummies en een opdracht die voor hem goed te doen is, echter niet -meer-.
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb zelf niet het idee dat het stress is. Ik zal er eens goed op letten. in principe vraag ik niet veel van hem speel ik zelf leuk met het blok trek zijn intresse en bied het aan. Hij neemt het dan aan maar begint te kauwen. Je hebt inderdaad gelijk dat het 2 andere oefeningen zijn. Daar had ik nog niet bij stil gestaan beide oefenen is dan misschien niet zon slim plan?

Het leuk maken en met plezier brengen houd de lol erin denk ik zo. Maar voor de cursus/ het examen moet hij het dus 5 sec vast houden en ik denk dat ik dan niet mag gooien (zal het even navragen) ze moeten het wel mooi brengen en voor zitten (al denk ik niet dat daar het probleem ligt) Hij deed net beide. Vast houden beter omdat hij het ineens graag wou want jola vond het ook leuk. Maar hij ging het ook halen alleen laat hij het dan wel weer vaker vallen op de weg naar mij. Ik denk dat ik dan beter het vast houden kan oefenen. En sneller zijn dan dat hij zijn beet verslapt en het over gaat naar knauwen. Als hij dan intresse verliest kan ik altijd over gaan op de ga het halen methode. Of zou dat alleen nog maar meer verwarring veroorzaken...

sorry ben even hardop aan het denken hoor...
Zoek stok!
Zeer actief

Het maakt even niet uit wat het einddoel is met apporteren. Je kunt juist al die oefeningen doen om de verschillende onderdelen te trainen en het leuk afwisselend te houden. Izzie bouwt stress op met voorzitten en vasthouden. Dat is omdat ze stilzitten sowieso al lastig vindt. Ze ontspant als ze het mag halen, lekker rennen. Ik denk dat veel scholen erg focussen op de oefening die de honden op het examen moeten kunnen. Dat trainen ze keer op keer op keer. Maar om daar te komen, kun je het juist afwisselen.

Inderdaad een kunststof blok gebruiken ipv hout, dat zal al een hoop schelen. En steeds kort oefenen. Een seconde vasthouden zonder kauwen....grote beloning en stoppen. Volgende dag weer, en dan twee seconden.

Als hij het laat vallen, moet je juist achteruit gaan lopen. Hij gaat dan versnellen en heeft geen tijd meer om het te laten vallen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

thx ik ga er mee aan de slag!
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”