Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik wil graag jullie meningen weten over clickertraining. Misschien eventuele ervaringen en/of tips. Ik wil namelijk zelf beginnen met clickertraining, alleen weet nog niet zo goed hoe het moet, dus wil ook niet als onwetende op mijn hond afstormen van: 'HEEEE! HIER BEN IK MET MIJN CLICKER!'. Vindt hij denk ik niet fijn Ik heb al veel gelezen, maar 'iedereen' doet zo vaag over je hond leren dat het clicken een beloning is. Kan iemand dat uitleggen? Maar alle info is welkom!
Ik heb op mijn opleiding geleert hoe je met de clicker werkt. Het kan heel hulpvol zijn. Maar het is wel best tricky je moet het precies op de juiste momenten doen. Een boek wat veel aangeraden wordt is een hond en een dolfijn van Karen Pryor. Dun boekje ben je zo doorheen. Maar als je het echt goed wil doen lijkt het me beter om naar een hondenschool te gaan waar ze deze methode gebruiken dan is het toch makkelijker omdat je het in het echt ziet/ervaart.
Ik zou zeker eerst een boek aanschaffen voor je met clickertraining begint. Er zitten best veel kleine regeltjes aan vast die je goed moet snappen. Bij dierenwinkels verkopen ze wel eens van die boekjes. Kleine goedkope boekjes, ik geloof van Over Dieren. Daar word alles heel goed in uitgelegt plus dat oefeningen en hoe je die stap voor stap aanleert.
maar nog steeds vind ik het na het lezen van een boekje niet meteen duidelijk. Je moet t zelf ervaren. Bij ons in de les hebben we het clicker spel gedaan. Ik was de hond en de klas had een doel afgesproken wat ik uiteindelijk moest doen. Daar moesten ze me langzaam naar toe clickeren. Dat was overigens niet gelukt haha ik was niet zo'n slimme hond.... Maar daar heb ik ontzettend veel van geleert omdat je ervaart hoe lastig het is voor een hond om te begrijpen wat jij van hem wilt Dus als je de basis inmiddels een beetje hebt zou ik dat ook eens gaan doen met een paar mensen, wissel je rollen zodat je geklikt hebt en de "hond" bent geweest, en geef elkaar feedback wat er nu zo moeilijk of juist duidelijk was. Daar leer je ontzettend veel van
Clicker aanleren is heel makkelijk. Click -> voertje geven. Click -> voertje geven. Etc. Binnen no time heeft hij door dat de click iets leuks betekent.
Zoek stok! schreef:Clicker aanleren is heel makkelijk. Click -> voertje geven. Click -> voertje geven. Etc. Binnen no time heeft hij door dat de click iets leuks betekent.
Waar wil je de clicker voor gebruiken?
Beau is een ontzettend slimme hond, maar wil zijn trucjes ook zo kort mogelijk doen. En zeker als je bijvoorbeeld voer in je hand hebt. Het is echt 'Zit' *Gaat zitten maar als je het voer wilt pakken, staat hij op*. Eerlijk gezegd ben ik nog op zoek naar een goede trainingsmethode voor ons, want ik wil dat hij naar me luistert, maar dat ik hem ook goed begrijp. Hij is mijn eerste hond, dus ik moet nog ontzettend veel leren. Ik snap zijn lichaamstaal nog niet en ik geef denk ik ook verkeerde lichaamstaal af. Kortom, ik ben echt nog een onwetende leek. Daarom ben ik ook op het forum gekomen. Ik weet al wat meer, maar 'wat' is nog echt niet genoeg. Ik wil gewoon een betrouwbare roedelleider zijn voor Beau.
Ik wil dus wat meer info over clickertraining omdat er op internet best veel informatie over staat die er niet echt betrouwbaar uit ziet.
Vorige maand heb ik een workshop gevolgd van Kay Laurence, zij is echt geweldig!!! Kijk eens op haar site, daar staat ook een stukje over hoe te beginnen met de clicker:http://www.learningaboutdogs.com/html/g ... arted.html. Ook heeft zij erg goede boeken over clickeren op verschillende niveaus, die kun je ook op haar site bestellen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42) Catootje 12-05-05 - 17-09-09 Chiva ? - ? -91 - 08-01-10 Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Ik heb destijds gewoon een boek en een clicker gekocht en ik ben gaan oefenen met Jack. Die had het systeem al heel snel door (feitelijk is een click bijna hetzelfde als GOEDZO! roepen, maar het effect is op de een of andere manier groter en je kan met de clicker ook echt op de seconde de 'beloning' geven zodat de hond beter snapt wat je van hem wil.
Maar met Jack blijf ik het probleem houden dat hij te enthousiast wordt. Als hij de clicker alleen al ziet wil hij eraan ruiken en likken en hij wordt helemaal hyper als we echt gaan oefenen. Iets heel simpels aanleren gaat dan nog wel, maar als ik net iets anders wil gaat hij compleet lopen stuiteren en alsmaar alles laten zien wat hij kan. Dus bij Jack hou ik het liever bij GOEDZO!
Hanneke2 schreef:Ik heb destijds gewoon een boek en een clicker gekocht en ik ben gaan oefenen met Jack. Die had het systeem al heel snel door (feitelijk is een click bijna hetzelfde als GOEDZO! roepen, maar het effect is op de een of andere manier groter en je kan met de clicker ook echt op de seconde de 'beloning' geven zodat de hond beter snapt wat je van hem wil.
Maar met Jack blijf ik het probleem houden dat hij te enthousiast wordt. Als hij de clicker alleen al ziet wil hij eraan ruiken en likken en hij wordt helemaal hyper als we echt gaan oefenen. Iets heel simpels aanleren gaat dan nog wel, maar als ik net iets anders wil gaat hij compleet lopen stuiteren en alsmaar alles laten zien wat hij kan. Dus bij Jack hou ik het liever bij GOEDZO!
Je moet dié methode gebruiken, die het beste voor jouw hond werkt, het is dus duidelijk dat de clicker in jouw geval niet het beoogde effect scoort .. Dus dan zal je uit een ander vaatje moeten tappen
Hanneke2 schreef:Ik heb destijds gewoon een boek en een clicker gekocht en ik ben gaan oefenen met Jack. Die had het systeem al heel snel door (feitelijk is een click bijna hetzelfde als GOEDZO! roepen, maar het effect is op de een of andere manier groter en je kan met de clicker ook echt op de seconde de 'beloning' geven zodat de hond beter snapt wat je van hem wil.
Duidelijke uitleg vooraf, is wel nodig. Raadzaam om een boekje aan te schaffen.
Bij mijn dwergschnauzer werkte het perfect.
Hij is nu onderhand twaalf jaar, maar reageert nog steeds positief als ik met mijn tong klik.
De clicker gebruikte ik alleen in het begin bij de training, toen hij nog geen jaar was.
Ik heb er een heel positieve ervaring mee.
Clicker is erg leuk om dingetjes mee aan te leren. Het nadeel is dat ik hem vaak vergeet. En met Binky werkte gewoon mijn stem en een voertje ook.
Als ik jou verhaal zou lees zou ik ook eens op zoek gaan naar een leuke hondenschool die je kunnen helpen. Daar leer je ook veel over je lichaamstaal.
En ga eens op you tube zoeken voor clicker filmpjes. Dan kan je ook heel veel vinden.
Zoek stok! schreef:Clicker aanleren is heel makkelijk. Click -> voertje geven. Click -> voertje geven. Etc. Binnen no time heeft hij door dat de click iets leuks betekent.
Waar wil je de clicker voor gebruiken?
Beau is een ontzettend slimme hond, maar wil zijn trucjes ook zo kort mogelijk doen. En zeker als je bijvoorbeeld voer in je hand hebt. Het is echt 'Zit' *Gaat zitten maar als je het voer wilt pakken, staat hij op*. Zorg dat je de beloning al in je hand hebt, voor je het commando "zit" geeft.
Als jullie verder met de training zijn, kun je de beloning uit je zak gaan pakken nadat hij het commando uitgevoerd heeft en dus even kan wachten.
Eerlijk gezegd ben ik nog op zoek naar een goede trainingsmethode voor ons, want ik wil dat hij naar me luistert, maar dat ik hem ook goed begrijp. Hij is mijn eerste hond, dus ik moet nog ontzettend veel leren. Ik snap zijn lichaamstaal nog niet en ik geef denk ik ook verkeerde lichaamstaal af. Kortom, ik ben echt nog een onwetende leek. Daarom ben ik ook op het forum gekomen. Ik weet al wat meer, maar 'wat' is nog echt niet genoeg. Ik wil gewoon een betrouwbare roedelleider zijn voor Beau.
Ik wil dus wat meer info over clickertraining omdat er op internet best veel informatie over staat die er niet echt betrouwbaar uit ziet.
Koop een boekje over clickertraining, daar staat duidelijk in hoe en wat.
Een leuke oefening om te leren clickeren is 101 oefeningen met een doos.
In deze link vind je daar meer info over.
Met deze oefening leer jij je clicks te timen en je hond leert initiatief te nemen om de click en zijn beloning te verdienen.