Martijn schreef:ranetje schreef:
Er leven heel wat meer dove honden gewoon in het gezin dan jij weet kennelijk.
Jij weet helemaal niet wat ik wel en niet weet.
Zoals je ziet moet ik een conclusie trekken uit je opmerkingen.
Die kloppen namelijk niet.
martijn schreef:Maar goed, Ik kende er drie. Twee daarvan waren wel degelijk meelijwekkend.
Nerveuze dieren, te serieus om normaal te zijn. Bij actief contact overdreven opdringerig en wanneer er rust moest zijn meteen ergens onder de bank of achter een kast willen slapen. Dat werk.
Het gaat er helemaal niet om wat een hond kan leren. Het gaat er om wat er gebeurd als het aangeleerde kunstje afgelopen is en de hond het zonder geluid moet stellen.
Als je op je baas zit te wachten en dat dus niet met je ogen dicht op je kussen kunt doen maar met je ogen open voor het raam moet zitten.
Het gaat er om wat er gebeurt als je buiten loopt en je hond opgegroeid is met de notie dat er dingen zomaar ineens kunnen zijn en waar je je loslopende hond dus ook niet voor kunt waarschuwen. Dat een hond dat dus moet compenseren met eeuwig gefrustreerd rondloeren en dus niet rustig kunnen snuffelen.
Het gaat er om dat je dus je hond niet "laag" kunt zeggen als je boodschappentassen in je handen hebt.
Het gaat er om dat je niet vanuit de douche je hond "Laat dat" kunt roepen.
Je hebt niet altijd je knopje van je trilband bij je en stampen kan ook niet de godganse dag als je onderburen hebt.
Zolang dat soort zaken niet meegenomen worden in discussies over of het uitmaakt of een hond doof is. Zolang er niet over raseigenschappen en wanneer een hond doof is geworden gepraat wordt vindt ik het romantisch maar misplaatst geleuter.
Juist vanwege dit onzorgvuldige gezwetst van "Oh, dat varkentje wassen we wel even" vind ik dat dove pups als ze al gefokt worden ingeslapen moeten worden.
Ik vind weinig zieliger dan een hond met een handicap die niet serieus genomen wordt.
Natuurlijk zijn er mensen die er enorm goed mee om kunnen gaan maar ondertussen roept het gros dat hun inmiddels zesjarige hond zo enorm agressief is omdat ze als puppy gebeten is en er dus niets meer aan te doen is.
Laten we nu eerst maar eens zorgen dat de horende honden een beetje functioneren voor we het verder gaan compliceren.
Nogmaals, als je zo'n enorm therapeutisch opvoedkundig genie bent liggen de wereldhonden voor het oprapen. Neem die dan in plaats van het bewust defect gefokte pupje van een fokker.
Ik vind het zielig geleuter als iemand begint te snikken dat de hond alleen maar op zijn baas kan zitten wachten door uit het raam te kijken omdat hij hem niet kan horen
Een hond die normaal is opgevoed ligt ook niet op zijn kussen te luisteren of de baas al komt.
Die slaapt.
Hij tilt zijn kop op als hij de sleutel in het slot hoort.
Een dove hond tilt zijn kop op als de kamerdeur open gaat.
Je hoeft geen "laag" te zeggen als de hond tegen je op springt als je beide handen vol met boodschappen hebt.
Dat is toch helemaal niet de enige manier om een hond te leren dat hij niet tegen je op mag springen?
Waaarom doe je opeens zo rechtlijnig terwijl je anders de ene variatie na de andere kunt verzinnen?
Of is dit rechtlijnige alleen maar vanwege de "discussie"
Het gros van de mensen met een hond,
doof of niet doof, roept dat zijn hond agressief is geworden omdat hij is gebeten als pup.
Bij een horende hond schijnt dat normaal te zijn, maar als het een dove hond betreft komt dan
omdat hij doof is?
Ik vind het maf als iemand tegen een bezitter van een dove hond begint te jammeren dat het zo zielig is dat het hondje de vogeltjes nooit zal horen fluiten.
Een hond zielig vinden leidt tot drama's omdat de hond dan niet wordt opgevoed zoals het hoort.
Behandel die hond als hond.
Dat is de start van een normaal leven.
En nogmaals, niet iedereen kan er mee overweg nee,
zoals ik al eerder heb gezegd.
En dat geldt voor een heleboel horende honden van diverse rassen ook.
Daarnaast zijn mensen zo spraakgericht dat ze vaak niet eens weten dat hun hond al actie onderneemt op een commando voor ze dat hebben uitgesproken.
Gewoon omdat ze al lang aan de lichaamstaal hebben gezien wat de baas van plan is.
Dove honden kunnen vrijwel net zo veel als horende honden. Als een dove hond weinig hersens heeft had hij er als horende hond ook niks van gebakken.
Verder is wat er uit komt voor 99% wat de baas er in stopt.
Ik ben zeker van mening dat je zo moet fokken dat je als fokker die doofheid er uit fokt.
Als dat niet lukt moet je stoppen.
Want inderdaad is zo'n hond nog langer in het asiel dan de andere zenuwachtige wrakken van honden die verkeerd of niet zijn opgevoed.
edit:typo