Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dove pups
Moderator: moderatorteam
-
*Ellen*
Re: Dove pups
Als ik naar het asiel zou gaan om een hond te kiezen en er zitten twee honden die ik allebei even leuk vind en een is doof, de ander niet, dan kies ik voor de dove hond.
Omdat een dove hond moeilijker te plaatsen is en ik alle (veilige) ruimte heb om de hond hond te laten zijn.
We hebben drie gezonde honden, maar mochten die er niet meer zijn, dan gaan we we zeer zeker op zoek naar een herplaatser, en doofheid zou voor ons geen enkel struikelblok zijn.
Omdat een dove hond moeilijker te plaatsen is en ik alle (veilige) ruimte heb om de hond hond te laten zijn.
We hebben drie gezonde honden, maar mochten die er niet meer zijn, dan gaan we we zeer zeker op zoek naar een herplaatser, en doofheid zou voor ons geen enkel struikelblok zijn.
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
- Aantal honden: 1
Kopvlekken en verminderd risico
Vele wetenschappers hebben reeds gewezen op het feit dat doofheid minder voorkomt bij Dalmatische honden met kopvlekken (tabel 4). Onder kopvlekken verstaan we gepigmenteerde platen, meestal aan het hoofd. (Strain e.a 1992; Holliday 1992; Greibrokk 1994; Famula e.a. 1996; Strain en Tedford 1996). Het (tweezijdige) doofheidpercentage bij honden met kopvlekken bleek constant lager dan bij honden zonder kopvlekken (2% tegen ongeveer 8%). Ook kwam eenzijdige doofheid aanmerkelijk minder voor (8-9% tegenover ongeveer 23%). De relatie tussen de aanwezigheid van kopvlekken en het in mindere mate voorkomen van doofheid werd ook gezien onder de nakomelingen van die bepaalde reu met een lage score in de vererving van doofheid zoals beschreven in het rapport van Strain e.a. (1992). Van zijn 210 pups had relatief een groot gedeelte (21.9%) kopvlekken in tegenstelling tot het lagere percentage (9.8%) uit het algemene onderzoeksrapport. Overeenkomstig deze bevindingen bij Dalmatische honden is de constatering dat doofheid minder voorkomt bij Bull Terriers, waar wel met kopplaten gefokt mag worden (tabel 1). Ook heeft men bij muizen vastgesteld dat naarmate zij meer wit in de vacht hebben, het des te waarschijnlijker is dat zij geen pigmentcellen in het inwendige oor hebben en dat het risico op doofheid des te groter is (Steel 1995). Net als de constatering dat het uitsluiten van blauwe ogen in de fokkerij de kans op doofheid vermindert, is het te verwachten dat het toelaten van kopvlekken hetzelfde effect zal hebben.
er staat nog meer, maar wou niet alles er neer zetten anders werd het zo'n groot bericht
http://www.dalmatierforum.nl/viewtopic.php?t=433
Vele wetenschappers hebben reeds gewezen op het feit dat doofheid minder voorkomt bij Dalmatische honden met kopvlekken (tabel 4). Onder kopvlekken verstaan we gepigmenteerde platen, meestal aan het hoofd. (Strain e.a 1992; Holliday 1992; Greibrokk 1994; Famula e.a. 1996; Strain en Tedford 1996). Het (tweezijdige) doofheidpercentage bij honden met kopvlekken bleek constant lager dan bij honden zonder kopvlekken (2% tegen ongeveer 8%). Ook kwam eenzijdige doofheid aanmerkelijk minder voor (8-9% tegenover ongeveer 23%). De relatie tussen de aanwezigheid van kopvlekken en het in mindere mate voorkomen van doofheid werd ook gezien onder de nakomelingen van die bepaalde reu met een lage score in de vererving van doofheid zoals beschreven in het rapport van Strain e.a. (1992). Van zijn 210 pups had relatief een groot gedeelte (21.9%) kopvlekken in tegenstelling tot het lagere percentage (9.8%) uit het algemene onderzoeksrapport. Overeenkomstig deze bevindingen bij Dalmatische honden is de constatering dat doofheid minder voorkomt bij Bull Terriers, waar wel met kopplaten gefokt mag worden (tabel 1). Ook heeft men bij muizen vastgesteld dat naarmate zij meer wit in de vacht hebben, het des te waarschijnlijker is dat zij geen pigmentcellen in het inwendige oor hebben en dat het risico op doofheid des te groter is (Steel 1995). Net als de constatering dat het uitsluiten van blauwe ogen in de fokkerij de kans op doofheid vermindert, is het te verwachten dat het toelaten van kopvlekken hetzelfde effect zal hebben.
er staat nog meer, maar wou niet alles er neer zetten anders werd het zo'n groot bericht
http://www.dalmatierforum.nl/viewtopic.php?t=433
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zou die kopvlekhonden toch maar eens gaan gebruiken voor de fok
Als lid van de rasvereniging mag je dat vast wel voorstellen
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
De grote vlekken bij Argentijnen zijn dan weer ongewenst bij shows e.d.ranetje schreef:Geen garanties, maar wel minder risico op doofheid als ik het goed heb begrepen.Nanna schreef:Hoe wil je bij Argentijnse doggen het fokprogramma aanpassen?ranetje schreef: Bijvoorbeeld stoppen met fokken van een ras.
Of misschien je fokprogramma aanpassen zoals ze bij de Dalmaten nu proberen te doen.
Verbieden zou niet moeten hoeven.
Ik kan me zo voorstellen dat je wellicht meer gaat selecteren op dieren met kopvlekken, maar of dat garanties geeft?
Overigens valt het, voor een geheel wit ras als de Argentijn, nog wel mee hoeveel dove pups er worden geboren valt me op.
-
missvirusje
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Rottweilers, Franse Bulldogs, Boerenfox-jackrussel
Ik vind van niet, wij hebben dus een dove hond en wij kwamen er pas achter na zo'n half jaar dat ze doof was.
ze ging gewoon met de andere honden mee en als die gingen blaffen deed zij dit ook erg alert is ze.
Ik ben toen ook begonnen met trainingen, ze weet wat zit is, af, blijf, en vrij en als ze naast me loopt let ze altijd op mijn handen voor een commando.
Maar nu haar zicht ook ontzettend slecht is lukken de commando's wat moeilijker.
ze ging gewoon met de andere honden mee en als die gingen blaffen deed zij dit ook erg alert is ze.
Ik ben toen ook begonnen met trainingen, ze weet wat zit is, af, blijf, en vrij en als ze naast me loopt let ze altijd op mijn handen voor een commando.
Maar nu haar zicht ook ontzettend slecht is lukken de commando's wat moeilijker.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Ik niet in elk geval, ik zeg gewoon wat het geval is.Nanna schreef:En zo houden we toch gezellig met zijn allen de doofheid bij bepaalde rassen in stand? Omdat een kopvlek niet mooi is? Wie bepaalt dat eigenlijk?Jinx schreef: De grote vlekken bij Argentijnen zijn dan weer ongewenst bij shows e.d.
Enne...Er wordt vaak geen geheim gemaakt van dove pups die worden ingeslapen hoor...Tenminste niet voor zover ik hoor. En verder ben ik geen fokker en koop ik gewoon een horende hond dus ik ga er ook geen uitlatingen over doen.
- ranetje
- Zeer actief
Kopvlekken bij Dalmaten zijn ook "ongewenst".Jinx schreef:De grote vlekken bij Argentijnen zijn dan weer ongewenst bij shows e.d.
Overigens valt het, voor een geheel wit ras als de Argentijn, nog wel mee hoeveel dove pups er worden geboren valt me op.
Ik denk dat rasverenigingen toch eens moeten gaan nadenken over de rasbeschrijvingen en contact opnemen met het land van herkomst.
Om de rasbeschrijving te veranderen.
-
Maan
- Vaste gebruiker

Leuke pup toch! Hele donkere oortjes, aan de ene kant nog wat wit erin maar de andere kant is toch een kopvlek. Goed gepigmenteerd ventje. De zogenaamde kopvlek waar hij mee geboren is en waarover nog steeds mythes gaan want honden met een kopvlek zijn niet doof en als kopvlekken toegelaten zouden worden in de fokkerij dan zou in 1 klap de doofheid verdwenen zijn.
Deze pup is bijna 14 jaar geleden geboren, in 1996. Helaas heeft hij maar 6 weken geleefd want deze pup bleek hartstikke doof te zijn.
Wanneer iemand de garantie kon geven dat doofheid opgelost zou zijn wanneer honden met kopvlekken toegelaten zouden worden zouden alle fokkers onmiddellijk de honden met kopvlekken gebruiken. Jammergenoeg is dat niet zo. Ook honden met kopvlekken zijn doof en hier en daar worden wel combi's gemaakt met honden met kopvlekken en ook daar komt doofheid voor. Iedereen kan dan wel heel hard roepen dat fokkers andere keuzes moeten maken maar dat is iets te kort door de bocht.
Sinds 1995 worden alle pups op doofheid getest en moeten de ouderdieren bilateraal horend zijn. We zijn nu 14 jaar verder en de doofheid is ongeveer met de helft afgenomen bij de fokkers die aangesloten zijn bij de rasvereniging. Daarbuiten zijn geen percentages bekend omdat er niet getest wordt.
Het percentage doofheid ligt gemiddeld genomen over die 14 jaar op ongeveer 1,90% van de totale populatie. Dus krap twee pups op de 100 geboren dieren zijn doof. Daarnaast kent het ras een eenzijdige doofheid en dat percentage ligt op ongeveer 11%. En dat is uiteraard nog steeds teveel maar vergeleken met de beginjaren een enorme stap voorwaarts want toen lagen de pecentages tezamen dik boven de 20%. (het exacte percentage moet ik opzoeken maar ik dacht dat het toen over de 24% ging). Er zijn grote stappen gezet door de komst van de BAERtest en hopelijk worden er de komende jaren ook grote stappen gemaakt.
Dove pups worden overigens door vrijwel alle fokkers ontdekt wanneer ze 3 a 4 weken oud zijn. Onervaren fokkers hebben er doorgaans wat meer moeite mee omdat ze niet weten waar ze op moeten letten en de dove pups dan ook niet herkennen. Daarnaast is het zo dat het proces van doof volgens de wetenschappelijke literatuur pas voltooid is op de leeftijd van 6 weken waardoor het mogelijk is dat dove pups pas laat worden ontdekt.
Unilaterale pups (eenzijdig horend) zijn in het nest nauwelijks te onderscheiden van tweezijdig horende pups.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ohnee.. Wat een leuke pup! Bedankt voor je lange post.Maan schreef:*knip*
Leuke pup toch! Hele donkere oortjes, aan de ene kant nog wat wit erin maar de andere kant is toch een kopvlek. Goed gepigmenteerd ventje. De zogenaamde kopvlek waar hij mee geboren is en waarover nog steeds mythes gaan want honden met een kopvlek zijn niet doof en als kopvlekken toegelaten zouden worden in de fokkerij dan zou in 1 klap de doofheid verdwenen zijn.
Deze pup is bijna 14 jaar geleden geboren, in 1996. Helaas heeft hij maar 6 weken geleefd want deze pup bleek hartstikke doof te zijn.
Voor degenen die nog wel in de discussie zitten: ik post niet meer mee wegens gebrekkig verstand maar lees nog alles!

- ranetje
- Zeer actief
Waren/Zijn er veel dove pups met een kopvlek Maan?
En hadden/hebben deze pups inderdaad cochleaire doofheid?
Het wordt anders als ze hun broertjes en zusjes niet meer om zich heen hebben en alleen moeten vertrouwen op hun eigen gehoor.
Dat wordt mij tenminste verteld door bazen met eenzijdig dove honden.
En hadden/hebben deze pups inderdaad cochleaire doofheid?
Dat denk ik ook.Unilaterale pups (eenzijdig horend) zijn in het nest nauwelijks te onderscheiden van tweezijdig horende pups.
Het wordt anders als ze hun broertjes en zusjes niet meer om zich heen hebben en alleen moeten vertrouwen op hun eigen gehoor.
-
Maan
- Vaste gebruiker
Moeilijk te zeggen hoeveel pups met kopvlek doof zijn geweest. De rasvereniging houdt vanaf de jaren 70 al inventarisaties bij van alle geboren pups. Sinds 1995 is daar de inventarisatie van de doofheid bijgekomen zodat men exact weet hoeveel dove pups, eenzijdig horende pups en tweezijdig horende pups zijn geboren. Alleen, de dove pups slapen meestal zo rond de 3 a 4 weken in en de inventarisatie wordt vanaf de 7e week gedaan omdat de pups dan geidentificeerd kunnen worden middels chip (vroeger tattoo). Er is dan ook nooit een volledige inventarisatie over de dove pups gedaan omdat die er simpelweg niet meer waren. Sinds vorig jaar is er besloten om ook de dove pups te inventariseren om zo een beter beeld te kunnen krijgen van wat er speelt bij deze pups. De rasvereniging zal dan uit moeten gaan van de betrouwbaarheid van de fokker. Nu is het wel zo dat men elkaar vrij goed kent binnen deze vereniging en iedereen erg open is over de uiterlijke kenmerken van de pups zodat er een betrouwbaar beeld kan ontstaan.
Ik kan dan ook alleen vanuit mezelf spreken. Ik fok nu bijna 14 jaar Dalmatische honden en heb door de jaren heen 7 dove pups gehad. Van deze 7 waren er 2 met kopvlek. Nu zou dat percentage makkelijk te berekenen zijn en kun je al snel zeggen dat doofheid minder vaak voorkomt onder pups met een kopvlek maar die vlieger gaat niet op in mijn ogen. Er worden sowieso minder pups met kopvlek geboren dan pups met en zul je het percentage dan ook moeten afwegen naar verhouding. Net zoals niet iedere pup met een blauw oog wordt geboren.
De laatste zeven jaar ben ik vrij geweest van bilaterale doofheid in mijn nesten maar zoals iedere fokker van Dalmatische honden weet kan het een kwestie van tijd zijn tot het ook mij weer treft. Helaas.
Ik kan dan ook alleen vanuit mezelf spreken. Ik fok nu bijna 14 jaar Dalmatische honden en heb door de jaren heen 7 dove pups gehad. Van deze 7 waren er 2 met kopvlek. Nu zou dat percentage makkelijk te berekenen zijn en kun je al snel zeggen dat doofheid minder vaak voorkomt onder pups met een kopvlek maar die vlieger gaat niet op in mijn ogen. Er worden sowieso minder pups met kopvlek geboren dan pups met en zul je het percentage dan ook moeten afwegen naar verhouding. Net zoals niet iedere pup met een blauw oog wordt geboren.
De laatste zeven jaar ben ik vrij geweest van bilaterale doofheid in mijn nesten maar zoals iedere fokker van Dalmatische honden weet kan het een kwestie van tijd zijn tot het ook mij weer treft. Helaas.
-
Maan
- Vaste gebruiker
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat het voor de doorsnee eigenaar heel moeilijk is om te herkennen. Voor een ervaren iemand (fokker b.v) wordt het ietsje anders. De verschillen tussen een unilaterale en een bilaterale zijn zo miniem dat een doorsnee eigenaar daar nooit erg in zal hebben.ranetje schreef:
Laten we wel wezen...voor 1995 was er ook nauwelijks iemand te vinden die gehoord had van unilaterale doofheid. Men is dit aan de weet gekomen door onderzoeken vanuit de VS. Dove pups was niet zo moelijk maar er zal voor 1995 volop gefokt zijn met unilaterale omdat niemand van het bestaan af wist. Nu we kunnen testen is het een stuk eenvoudiger geworden en worden alleen tweezijdig horende honden toegelaten tot de fokkerij.
Ook hier weer een persoonlijke nooit. Op dit moment heb ik een nestje Dalmatische pups. Het werden er welgeteld 15(tsaj vruchtbare grond zullen we maar zeggen) en van deze 15 zijn er 2 eenzijdig horend. Toen we naar de gehoortest gingen wist ik zeker dat er geen totaal dove pups bij waren. De eerste eenzijdige was een aha erlebnis aangezien dat hondje wat trager reageerde dan de rest. Dus geen verrassing. Nummer twee kwam out of the blue want ik had nooit iets aan dat hondje gemerkt. Nu zal dat ook best komen omdat het er 15 zijn maar het is even om aan te geven hoe moeilijk het is om unilaterale doofheid te herkennen. Ook voor een ervaren iemand.
Ik denk dat hjet makkelijker is om een unilaterale te herkennen in het nest dan wanneer het hondje alleen bij een eigenaar is omdat in nest een referentiekader aanwezig is. Je kunt de pups aan elkaar spiegelen en de verschillen herkennen.
-
Maan
- Vaste gebruiker
Trouwens...iedereen weet toch dat er een lijst is van 63 rassen waar doofheid in voorkomt? Nog geen 10% van deze rassen hebben een verplichte BAERtest.
- ranetje
- Zeer actief
In een nest is het dus niet zo eenvoudig te zien kennelijkMaan schreef:Ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat het voor de doorsnee eigenaar heel moeilijk is om te herkennen. Voor een ervaren iemand (fokker b.v) wordt het ietsje anders. De verschillen tussen een unilaterale en een bilaterale zijn zo miniem dat een doorsnee eigenaar daar nooit erg in zal hebben.ranetje schreef:
Laten we wel wezen...voor 1995 was er ook nauwelijks iemand te vinden die gehoord had van unilaterale doofheid. Men is dit aan de weet gekomen door onderzoeken vanuit de VS. Dove pups was niet zo moelijk maar er zal voor 1995 volop gefokt zijn met unilaterale omdat niemand van het bestaan af wist. Nu we kunnen testen is het een stuk eenvoudiger geworden en worden alleen tweezijdig horende honden toegelaten tot de fokkerij.
Ook hier weer een persoonlijke nooit. Op dit moment heb ik een nestje Dalmatische pups. Het werden er welgeteld 15(tsaj vruchtbare grond zullen we maar zeggen) en van deze 15 zijn er 2 eenzijdig horend. Toen we naar de gehoortest gingen wist ik zeker dat er geen totaal dove pups bij waren. De eerste eenzijdige was een aha erlebnis aangezien dat hondje wat trager reageerde dan de rest. Dus geen verrassing. Nummer twee kwam out of the blue want ik had nooit iets aan dat hondje gemerkt. Nu zal dat ook best komen omdat het er 15 zijn maar het is even om aan te geven hoe moeilijk het is om unilaterale doofheid te herkennen. Ook voor een ervaren iemand.
Ik denk dat hjet makkelijker is om een unilaterale te herkennen in het nest dan wanneer het hondje alleen bij een eigenaar is omdat in nest een referentiekader aanwezig is. Je kunt de pups aan elkaar spiegelen en de verschillen herkennen.
Misschien dat een zeer ervaren fokker die er ook nog belangstelling voor heeft iets zou opmerken.
Als ik van mensen hoor dat hun hond (pup) moeite lijkt te hebben met het bepalen van de richting waar het geluid vandaan komt dan lijkt me dat een aanwijzing?
Of een baas het altijd zal herkennen?
Nee dat denk ik inderdaad niet.
Maar hij loopt wel tegen dingen aan die anders geen probleem zouden vormen.
De baas benoemt het alleen niet als een gehoorprobleem.
Bestaat het daarom niet?
Ik wist dat er meerdere rassen waren met aangeboren doofheid.
Vooral als er merle in een ras voorkomt qua kleur.
Niet dat er 63 rassen waren.
Heb je die lijst voor ons?
- Elmo/maureen
- Zeer actief
-
Maan
- Vaste gebruiker
Dat klopt, dat is inderdaad een aanwijzing voor problemen met het gehoor.ranetje schreef:
Als ik van mensen hoor dat hun hond (pup) moeite lijkt te hebben met het bepalen van de richting waar het geluid vandaan komt dan lijkt me dat een aanwijzing?
Ik denk dat geen enkele baas het als zodanig herkentOf een baas het altijd zal herkennen?
Nee dat denk ik inderdaad niet.
Welke dan? Ik hoor die dingen namelijk helemaal niet en van mij zijn er ook genoeg eenzijdig horende honden naar eigenaren gegaan zonder problemen.Maar hij loopt wel tegen dingen aan die anders geen probleem zouden vormen.
Je hoort mij niet zeggen dat het daarom niet bestaat alleen ken ik de problemen niet. Wanneer een eigenaar topsport met de hond wil bedrijven vind ik dat hij een tweezijdig horende hond moet kopen vanwege het feit dat bij topsport tiendes van seconde mee kunnen spelen. Wanneer een hond moet orienteren dan kan dat net een tiende kosten. Wanneer iemand een leuke huishond wil dan zal hij nooit merken dat de hond eenzijdig horend is. We vergeten namelijk met zijn allen dat een hond vele malen beter hoort dan een mens en dat wij niet eens beseffen wat hij allemaal hoort.Bestaat het daarom niet?![]()
Ja hoor, het zijn er zelfs meer. http://www.lsu.edu/deafness/breeds.htm" onclick="window.open(this.href);return false;Ik wist dat er meerdere rassen waren met aangeboren doofheid.
Vooral als er merle in een ras voorkomt qua kleur.
Niet dat er 63 rassen waren.
Heb je die lijst voor ons?
Maureen: ja het is net nest van Amber dus je mag ook Erna zeggen hoor..
Laatst gewijzigd door Maan op 02 jan 2010 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Elmo/maureen
- Zeer actief
-
Maan
- Vaste gebruiker
Elmo/maureen schreef:Hey Ernatis Maureen
Zijn alle puppies al weg?
Ow ruk ...ik heb het snel veranderd. Kreeg visite toen ik aan het tikken was dus had het afgeraffeld. Nee nog niet alles is opgehaald.
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
Maan schreef:Welke dan? Ik hoor die dingen namelijk helemaal niet en van mij zijn er ook genoeg eenzijdig horende honden naar eigenaren gegaan zonder problemen.ranetje schreef: Maar hij loopt wel tegen dingen aan die anders geen probleem zouden vormen.
Het richtingbepalen, zoals ik al heb geschreven en jij hebt bevestigd
Vooral als er meer geluiden zijn wordt het voor de hond steeds moeilijker om het juiste geluid te filteren en te localiseren.
Dat is in ieder geval de indruk die ik krijg.
En ik kan me daar wel wat bij voorstellen sinds een van mijn oren het minder goed doet.
En dan hoor ik nog lang niet zo veel als een hond.
Voor topsport zou dat inderdaad handig kunnen zijn.Maan schreef:
Je hoort mij niet zeggen dat het daarom niet bestaat alleen ken ik de problemen niet. Wanneer een eigenaar topsport met de hond wil bedrijven vind ik dat hij een tweezijdig horende hond moet kopen vanwege het feit dat bij topsport tiendes van seconde mee kunnen spelen. Wanneer een hond moet orienteren dan kan dat net een tiende kosten. Wanneer iemand een leuke huishond wil dan zal hij nooit merken dat de hond eenzijdig horend is. We vergeten namelijk met zijn allen dat een hond vele malen beter hoort dan een mens en dat wij niet eens beseffen wat hij allemaal hoort.
Vooral als de eigenaar van tevoren weet dat zijn gekozen hond eenzijdig doof is.
En dat is lang niet altijd het geval.
Maar of de keuze is gemaakt bekend of onbekend met de gehoortoestand van de hond...........
Of de hond voor topsport is bedoeld of niet..........
De baasjes merken "iets".
En dat wordt dan vaak ook nog beschouwd als onwilligheid of ongehoorzaamheid.
Dat vind ik wat sneu, zowel voor de hond als voor de baas.
Ik heb daar een paar maal vragen over gekregen.
Van baasjes met diverse rassen.
Ook waar doofheid niet zo bekend is als probleem.
-
plenty
- Zeer actief
Cathy ( doof ) heeft nergens last vanranetje schreef:Klopt SanneSanne2008 schreef:Dit is niet helemaal waar.Er zijn ook dove honden die ontzettend bang voor de lichtflitsen zijn, juist omdat ze niets horen.Dove honden voelen ook de trillingen van vuurwerk en als ze die trillingen niet kunnen plaatsen kunnen ze net als een horende hond bang voor vuurwerk zijn.Felix schreef:Nah, 1 voordeeltje met een dove hond .. Hij of zij heeft geen last van al dat vuurwerk, ze horen het immers toch niet
Hetzelfde geldt met onweer.
Vooral de lichtflitsen en de zware donderslagen (trilling) kunnen een hond onrustig maken.
Over het algemeen valt het wel mee, maar het kan zeker.
Groetjes Jet Winny en dove Cathy en Yuma .
- ranetje
- Zeer actief
"Felix" schreef:
Nah, 1 voordeeltje met een dove hond .. Hij of zij heeft geen last van al dat vuurwerk, ze horen het immers toch niet
Het gaat er alleen om dat je niet kunt zeggen dat honden geen last van vuurwerk kunnen krijgen omdat ze doof zijn.
De knal is maar één onderdeel van vuurwerk.
Lichtflitsen is een ander bijbehorend deel.
Nah, 1 voordeeltje met een dove hond .. Hij of zij heeft geen last van al dat vuurwerk, ze horen het immers toch niet
Mijn goed horende honden hebben ook nergens last vanplenty schreef:Cathy ( doof ) heeft nergens last vanranetje schreef:Klopt SanneSanne2008 schreef:Dit is niet helemaal waar.Er zijn ook dove honden die ontzettend bang voor de lichtflitsen zijn, juist omdat ze niets horen.Dove honden voelen ook de trillingen van vuurwerk en als ze die trillingen niet kunnen plaatsen kunnen ze net als een horende hond bang voor vuurwerk zijn.
Hetzelfde geldt met onweer.
Vooral de lichtflitsen en de zware donderslagen (trilling) kunnen een hond onrustig maken.
Over het algemeen valt het wel mee, maar het kan zeker.
Het gaat er alleen om dat je niet kunt zeggen dat honden geen last van vuurwerk kunnen krijgen omdat ze doof zijn.
De knal is maar één onderdeel van vuurwerk.
Lichtflitsen is een ander bijbehorend deel.
- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
Ik vind dat een dove hond gewoon verder kan leven, een normaal leven leiden. Als Roos doof was geweest zou ik net zo veel van haar houden
Wel moeten dove honden gecastreerd of gesteriliseerd worden want nakomelingen zijn vaak ook doof, en dat moeten we niet hebben
Wel moeten dove honden gecastreerd of gesteriliseerd worden want nakomelingen zijn vaak ook doof, en dat moeten we niet hebben

- ranetje
- Zeer actief
Het lijkt me genoeg als je er voor zorgt dat ze geen nest krijgen / niet kunnen dekken.Lellibel schreef:Ik vind dat een dove hond gewoon verder kan leven, een normaal leven leiden. Als Roos doof was geweest zou ik net zo veel van haar houden![]()
Castratie vind ik geen verplichting.
Dat moeten de bazen zelf beslissen.
- Lellibel
- Zeer actief
Het is inderdaad geen verplichting, misschien onduidelijk geformuleerd van mij. Maar ik vind dat dat wel moet gebeuren, want stel je dove reu loopt weg (en er zijn toevallig veel loopse teven) ?ranetje schreef:Het lijkt me genoeg als je er voor zorgt dat ze geen nest krijgen / niet kunnen dekken.Lellibel schreef:Ik vind dat een dove hond gewoon verder kan leven, een normaal leven leiden. Als Roos doof was geweest zou ik net zo veel van haar houden![]()
Wel moeten dove honden gecastreerd of gesteriliseerd worden want nakomelingen zijn vaak ook doof, en dat moeten we niet hebben![]()
Je dove reu springt over het hek of graaft eronder door, naar het loopse teefje van de buren?
Je dove loopse teef loopt weg?

- ranetje
- Zeer actief
Een stevig hek, een goede riem en een behoorlijke dosis verantwoordelijkheidsgevoel doen wonderen.Lellibel schreef:Het is inderdaad geen verplichting, misschien onduidelijk geformuleerd van mij. Maar ik vind dat dat wel moet gebeuren, want stel je dove reu loopt weg (en er zijn toevallig veel loopse teven) ?ranetje schreef:Het lijkt me genoeg als je er voor zorgt dat ze geen nest krijgen / niet kunnen dekken.Lellibel schreef:Ik vind dat een dove hond gewoon verder kan leven, een normaal leven leiden. Als Roos doof was geweest zou ik net zo veel van haar houden![]()
Wel moeten dove honden gecastreerd of gesteriliseerd worden want nakomelingen zijn vaak ook doof, en dat moeten we niet hebben![]()
Je dove reu springt over het hek of graaft eronder door, naar het loopse teefje van de buren?
- Lellibel
- Zeer actief
Honden kunnen goed graven, en bijzonder fanatieke reuen kunnen ook wonderen verrichtenranetje schreef:Een stevig hek, een goede riem en een behoorlijke dosis verantwoordelijkheidsgevoel doen wonderen.Lellibel schreef:Het is inderdaad geen verplichting, misschien onduidelijk geformuleerd van mij. Maar ik vind dat dat wel moet gebeuren, want stel je dove reu loopt weg (en er zijn toevallig veel loopse teven) ?ranetje schreef: Het lijkt me genoeg als je er voor zorgt dat ze geen nest krijgen / niet kunnen dekken.![]()

- ranetje
- Zeer actief
Dan kan altijd nog het verantwoordelijkheidsgevoel worden aangeboord.Lellibel schreef:Honden kunnen goed graven, en bijzonder fanatieke reuen kunnen ook wonderen verrichtenranetje schreef:Een stevig hek, een goede riem en een behoorlijke dosis verantwoordelijkheidsgevoel doen wonderen.Lellibel schreef:Het is inderdaad geen verplichting, misschien onduidelijk geformuleerd van mij. Maar ik vind dat dat wel moet gebeuren, want stel je dove reu loopt weg (en er zijn toevallig veel loopse teven) ?
Vertel me niks over graven en klimmen.
Maar een deugdelijk hek is echt wel mogelijk.
Verder is dit hele gedoe over castreren en hekken natuurlijk off topic.
- Mirry
- Actief
- Mijn ras(sen): Siberian Husky
- Contacteer:
een vriendin van me heeft 3 dove honden (o.a. 2 dalmatiers) en ze luisteren ontzettend goed! hier in het losloopgebied is er geen enkel probleem tussen de dove en horende honden, ze kunnen elkaar heel goed "lezen". de doven luisteren zelfs beter dan sommige horenden hier hehe..
ze heeft deze honden getraint met gebaren en ze houden haar als ze loslopen ook continu in de gaten. niks asociaals aan, heel sociaal zelfs eigenlijk..
dove pups hoeven wat mij betreft niet ingeslapen te worden, maar wel gecastreerd of gesteriliseerd.
ze heeft deze honden getraint met gebaren en ze houden haar als ze loslopen ook continu in de gaten. niks asociaals aan, heel sociaal zelfs eigenlijk..
dove pups hoeven wat mij betreft niet ingeslapen te worden, maar wel gecastreerd of gesteriliseerd.
- Mirry
- Actief
- Mijn ras(sen): Siberian Husky
- Contacteer:
ik hoop ook dat er uiteindelijk steeds minder dove honden geboren worden en het percentage lager wordt, maar als het een keer wel voorkomt betekent het niet dat deze hond niks kan leren en asociaal zou worden.
mijn vorige post was een reactie op het citaat in het eerste bericht in dit topic..