Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Starten met agility
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische herder
- Aantal honden: 2
Starten met agility
Vrijdag is het zover...
Dan mag ik met Elmo eindelijk starten met agility!
Zijn er dingen die ik moet meenemen? Of aan denken?
Speciaal tuigje ofzo? Drinkbakje en zoiets om de leiband in de grond te draaien (ken de naam niet) heb ik al voorzien...
Spannend allemaal...
Hopelijk heeft hij er plezier in!
Hij kent al een paar commando's: door een tunnel en over een kattenloop doet hij al op mijn vraag. En als ik ernaast loopt, springt hij over enkele hindernissen... En slalom kan hij ook al (erg traaaag wel), maar dan nog niet met stokken. Dan zet ik bv allemaal autobanden achter elkaar en dan slalomt hij daardoor. Ook tussen lijn benen enz... is niet hetzelfde, maar toch een begin, niet?
Ik kom vrijdag uitgebreid verslag doen!
Dan mag ik met Elmo eindelijk starten met agility!
Zijn er dingen die ik moet meenemen? Of aan denken?
Speciaal tuigje ofzo? Drinkbakje en zoiets om de leiband in de grond te draaien (ken de naam niet) heb ik al voorzien...
Spannend allemaal...
Hopelijk heeft hij er plezier in!
Hij kent al een paar commando's: door een tunnel en over een kattenloop doet hij al op mijn vraag. En als ik ernaast loopt, springt hij over enkele hindernissen... En slalom kan hij ook al (erg traaaag wel), maar dan nog niet met stokken. Dan zet ik bv allemaal autobanden achter elkaar en dan slalomt hij daardoor. Ook tussen lijn benen enz... is niet hetzelfde, maar toch een begin, niet?
Ik kom vrijdag uitgebreid verslag doen!
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Re: Starten met agility
Een balletje en beloningsvoer zijn onmisbaar
Zou voor de zekerheid een tuigje meenemen.
Voor jezelf geschikte schoenen, vind ik persoonlijk erg belangrijk.
Veel plezier

Zou voor de zekerheid een tuigje meenemen.
Voor jezelf geschikte schoenen, vind ik persoonlijk erg belangrijk.
Veel plezier

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie
Naast een balletje kan je ook een flos waar je samen een trekspelletje mee kan doen mee nemen. Bijvoorbeeld zo eentje van Fleece. Niet een te groot formaat (moet wel makkelijk op te bergen zijn). Zelf gebruik ik zo'n Wubba Kong, kan je leuk samen mee spelen. Of een bal aan een touwtje kan ook.
Heel veel plezier!
Groeten
nanda
Heel veel plezier!
Groeten
nanda

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Een goed humeur?
Haha
Tja in principe heb je geen speciaal tuig nodig. Zeker niet bij een eerste les. Mocht het wel zou zijn dat blijkt dat snel genoeg. Een gewone halsband of als hij normaliter een tuig omheeft gewoon die om doen. Geen correctiemiddel(gentle leader, slipketting etc)omdat ze in enthousiasme nogal eens wat rare bokkesprongen kunnen maken.
Verder gewoon wat je bij elke cursus meeneemt. Beloningsvoertjes en een speeltje. Ik zelf vind een bal met touwtje eraan handig, maar gebruik ook wel een gewoon flostouw of een knuffel. Ach het maakt een eerste les echt niet uit. Gewoon lekker blanko er heen gaan en veel plezier hebben!

Tja in principe heb je geen speciaal tuig nodig. Zeker niet bij een eerste les. Mocht het wel zou zijn dat blijkt dat snel genoeg. Een gewone halsband of als hij normaliter een tuig omheeft gewoon die om doen. Geen correctiemiddel(gentle leader, slipketting etc)omdat ze in enthousiasme nogal eens wat rare bokkesprongen kunnen maken.
Verder gewoon wat je bij elke cursus meeneemt. Beloningsvoertjes en een speeltje. Ik zelf vind een bal met touwtje eraan handig, maar gebruik ook wel een gewoon flostouw of een knuffel. Ach het maakt een eerste les echt niet uit. Gewoon lekker blanko er heen gaan en veel plezier hebben!

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Leuk hoor, naar welke school ga je?
Voer en een speeltje meenemen inderdaad. Mijn honden hebben nooit iets om als ze agility trainen omdat ze dan ergens achter kunnen blijven haken. Bij Izzie heb ik een jachtlijntje om, die kan makkelijk om en af.
Voer en een speeltje meenemen inderdaad. Mijn honden hebben nooit iets om als ze agility trainen omdat ze dan ergens achter kunnen blijven haken. Bij Izzie heb ik een jachtlijntje om, die kan makkelijk om en af.

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
Voertjes: check
Trektouw/ apport: check
Drinkbakje: check
Leiband-in-de-grond-draaier (hoe noemt dat toch?): check
Jachtlijn: check
Ow... Hond: check
Ik ga agility doen in Ter Dries, daar volg ik ook gehoorzaamheid. Zij hebben toch een goede naam, dus we'll see!
http://www.terdries.be" onclick="window.open(this.href);return false; voor de geïnteresseerden...
Hopelijk loopt hij niet naar de andere honden toe al hij los is... Ik vrees dat ik dan direct mijn boeltje kan pakken!
Trektouw/ apport: check
Drinkbakje: check
Leiband-in-de-grond-draaier (hoe noemt dat toch?): check
Jachtlijn: check
Ow... Hond: check

Ik ga agility doen in Ter Dries, daar volg ik ook gehoorzaamheid. Zij hebben toch een goede naam, dus we'll see!
http://www.terdries.be" onclick="window.open(this.href);return false; voor de geïnteresseerden...
Hopelijk loopt hij niet naar de andere honden toe al hij los is... Ik vrees dat ik dan direct mijn boeltje kan pakken!
- Zoek stok!
- Zeer actief
O ja, Belgie, die scholen ken ik niet
Is het zo strikt dan, dat honden absoluut niet mogen buurten?

Linda, Izzie en Bram
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dat tuig bedoelde ik voor de raakvlakken.Zoek stok! schreef:
Is wel goed om je hond de eerste paar keer aan een tuig te begeleiden

Verder inderdaad jachtlijn en niets om.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik ben benieuwd of ze wel raakvlaktraining doen aangezien de hond al over de kattenloop loopt 

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mogen honden bij jullie wel buurten?Zoek stok! schreef:O ja, Belgie, die scholen ken ik niet![]()

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja hoor dat mag best. Als we beginnen met de les, staat Bram altijd even te snuffen met een teefje. Bij een reutje kan het weer niet omdat die er niet van gediend is (die gaat tussendoor in een bench). Je weet snel genoeg wat wel en niet kan. Ze gaan niet uitgebreid spelen ofzo, maar ook geen hysterisch weggetrek. Sowieso lopen veel honden de hele les los en tijdens het opruimen ook. Je staat tussendoor in de les natuurlijk steeds even te wachten en te kijken naar de anderen. Bram moet zich 1 a 2 honden van tevoren weer op mij concentreren. Dan doen we wat oefeningetjes en gooien wat met de voerdummy. Ik eis niet dat hij steeds naar mij kijkt. Wel zet ik hem steeds even vast tijdens verkennen. Een aantal andere handlers neemt de hond dan mee.MARC_S schreef:Mogen honden bij jullie wel buurten?Zoek stok! schreef:O ja, Belgie, die scholen ken ik niet![]()
Is het zo strikt dan, dat honden absoluut niet mogen buurten?Dat schiet toch niet op als je hond aan het werk moet?
Izzie wil geen contact met andere honden, die is aan het werk en kijkt naar mij of naar de toestellen

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
in principe is het de bedoeling dat de honden niet gaan buurten bij elkaar maar zet een stel pubers bij elkaar en er gaat er altijd wel eentje even buurten. Ik probeer Bedan zo min mogelijk te laten buurten maar helaas lukt dat niet altijd.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ach, je bent niet de enige in de groep toch. Gisteren heb ik trouwens les gehad van Peggy, erg leuk.kiki78 schreef:in principe is het de bedoeling dat de honden niet gaan buurten bij elkaar maar zet een stel pubers bij elkaar en er gaat er altijd wel eentje even buurten. Ik probeer Bedan zo min mogelijk te laten buurten maar helaas lukt dat niet altijd.

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
Elmo kan niet alleen snuffelen, daar komt zowiezo spelen van. En bij ons in de les mag het gewoonweg niet eigenlijk. Daar zitten de wachtende honden in bench of aan leiband. Ik zou Elmo ook niet gewoon los kunnen laten lopen, dan moet ik constant aandachtsoefeningen doen of zijn aandacht gaat naar de andere honden en foetsie is ie... Hij is nog erg jong hé!?
Raakvlaktraining doen ze wél, hoor! Op de puppencursus hebben ze al over de kattenloop leren lopen. Elmo doet de raakvlakken nog niet goed, maar dat komt nog. Ben er ook nog niet veel mee bezig geweest. Af en toe een tunnel of kattenloop als ik sta te wachten tijdens de gehoorzaamheidstraining... (kattenloop is toch: omhoog - horizontaal - omlaag? Of vergis ik me?)
We zien wel... Tuigje ga ik sowieso kopen, ga ook canicrossen met meneer, dus...
Raakvlaktraining doen ze wél, hoor! Op de puppencursus hebben ze al over de kattenloop leren lopen. Elmo doet de raakvlakken nog niet goed, maar dat komt nog. Ben er ook nog niet veel mee bezig geweest. Af en toe een tunnel of kattenloop als ik sta te wachten tijdens de gehoorzaamheidstraining... (kattenloop is toch: omhoog - horizontaal - omlaag? Of vergis ik me?)
We zien wel... Tuigje ga ik sowieso kopen, ga ook canicrossen met meneer, dus...
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij ons moeten ze tijdens het wachten ook aan de lijn of bench waar je voor kiest.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo

http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
Zoek stok! schreef:Ach, je bent niet de enige in de groep toch. Gisteren heb ik trouwens les gehad van Peggy, erg leuk.kiki78 schreef:in principe is het de bedoeling dat de honden niet gaan buurten bij elkaar maar zet een stel pubers bij elkaar en er gaat er altijd wel eentje even buurten. Ik probeer Bedan zo min mogelijk te laten buurten maar helaas lukt dat niet altijd.
waar train je nu dan??
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Met Bram kon dat toen ook niet. Met Izzie wel. Ik ben een ramp met lijnen.Chasing Clouds schreef:Elmo kan niet alleen snuffelen, daar komt zowiezo spelen van. En bij ons in de les mag het gewoonweg niet eigenlijk. Daar zitten de wachtende honden in bench of aan leiband. Ik zou Elmo ook niet gewoon los kunnen laten lopen, dan moet ik constant aandachtsoefeningen doen of zijn aandacht gaat naar de andere honden en foetsie is ie... Hij is nog erg jong hé!?
Raakvlaktraining doe je voordat je met de raakvlaktoestellen begint. Als je tenminste de twee op, twee af methode wilt (hond stilstaan op raakvlak).Chasing Clouds schreef: Raakvlaktraining doen ze wél, hoor! Op de puppencursus hebben ze al over de kattenloop leren lopen. Elmo doet de raakvlakken nog niet goed, maar dat komt nog. Ben er ook nog niet veel mee bezig geweest. Af en toe een tunnel of kattenloop als ik sta te wachten tijdens de gehoorzaamheidstraining... (kattenloop is toch: omhoog - horizontaal - omlaag? Of vergis ik me?)

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Hondenschool Lingewaard, les van Marielle of Carl. Met Izzie dan he. Met Bram zit ik bij Trust, maar die doen niet aan toestellen aanleren.rakker2000 schreef:Zoek stok! schreef:Ach, je bent niet de enige in de groep toch. Gisteren heb ik trouwens les gehad van Peggy, erg leuk.kiki78 schreef:in principe is het de bedoeling dat de honden niet gaan buurten bij elkaar maar zet een stel pubers bij elkaar en er gaat er altijd wel eentje even buurten. Ik probeer Bedan zo min mogelijk te laten buurten maar helaas lukt dat niet altijd.
waar train je nu dan??

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij ons wordt ook niet gebuurt en worden de honden die niet lopen aangelijnd. Alleen honden met een hele goede blijf worden los neergelegd/gezet. Ik zou met Tobi geen behendigheid kunnen lopen als alle honden los zouden zijn.`
Maar met een beginnende hond zou ik me er niet te druk om maken hoor, het is haast onmogelijk dat die niet een keertje gaat buurten, zou je dan echt meteen weg moeten?
Bij ons worden de groepen er ook een beetje op ingedeeld denk ik, ik heb met Tobi nog nooit in een groep getraind waar gebuurt werd, dan wordt het er vantevoren bijgezet, dat hij niet gediend is van buurten en dan houdt iedereen daar een beetje rekening mee. Mejra ging in het begin ook nog weleens kijken bij de andere honden en ook proberen te spelen, dat is vanzelf overgegaan.
Maar met een beginnende hond zou ik me er niet te druk om maken hoor, het is haast onmogelijk dat die niet een keertje gaat buurten, zou je dan echt meteen weg moeten?
Bij ons worden de groepen er ook een beetje op ingedeeld denk ik, ik heb met Tobi nog nooit in een groep getraind waar gebuurt werd, dan wordt het er vantevoren bijgezet, dat hij niet gediend is van buurten en dan houdt iedereen daar een beetje rekening mee. Mejra ging in het begin ook nog weleens kijken bij de andere honden en ook proberen te spelen, dat is vanzelf overgegaan.

-
- Zeer actief
Dé voorwaarde bij ons is dat je je hond elk moment onder appel is... En als Elmo aan het buurten is, dan is hij dus aan het spelen en eens aan het spelen, kan ik op mijn kop gaan staan.
Ik zie zo meteen wel... Nog een half uurtje en we gaan ervoor!
Ik zie zo meteen wel... Nog een half uurtje en we gaan ervoor!

-
- Zeer actief
Les is niet doorgegaan
! Teveel sneeuw... Had ik moeten weten natuurlijk!
Ik stond er dus al om 19u... Heb even met hem gespeeld en getraind... Toen ik naar huis wou gaan, kwam de instructeur van de C-klas er echter net aan en die heeft me overtuigd om dan in de plaats met hun mee te trainen. Resultaat: tot 21u in de bittere koude, tenen er bijna afgevrozen, maar een metaal voldane Elmo!
Mag nu wel pas volgende maand opnieuw proberen aan te sluiten. Je mag immers enkel de eerste of tweede les van de maand aansluiten.
ZUCHT!
En ik keek er zo naar uit...

Ik stond er dus al om 19u... Heb even met hem gespeeld en getraind... Toen ik naar huis wou gaan, kwam de instructeur van de C-klas er echter net aan en die heeft me overtuigd om dan in de plaats met hun mee te trainen. Resultaat: tot 21u in de bittere koude, tenen er bijna afgevrozen, maar een metaal voldane Elmo!
Mag nu wel pas volgende maand opnieuw proberen aan te sluiten. Je mag immers enkel de eerste of tweede les van de maand aansluiten.
ZUCHT!
En ik keek er zo naar uit...
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Jammer hoor, kan me voorstellen dat je je er op had verheugd! Bij ons begint de training pas in Maart, juist vanwege het weer. Maar ook omdat vorig jaar iemand zijn been had gebroken tijdens een winterse training :N:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie
Ooo dat is nou jammer.
In een maandje kan je wel al een aantal voorbereidende oefeningen doen voor agility.
Bijvoorbeeld over een liggende ladder lopen. Zo leert Elmo beter om zijn voor en achter poten te gebruiken.
Veel plezier volgende maand!
Groetjes
Nanda
In een maandje kan je wel al een aantal voorbereidende oefeningen doen voor agility.
Bijvoorbeeld over een liggende ladder lopen. Zo leert Elmo beter om zijn voor en achter poten te gebruiken.
Veel plezier volgende maand!
Groetjes
Nanda

-
- Zeer actief
Goed idee! Dank je!
Elmo let nu inderdaad niet op zijn poten. Hij ziet wel waar ze terechtkomen
...
Zo is hij eens van de kattenloop afgedonderd omdat hij in volle vaart op mij aan het letten was en er gewoon naast liep... Gelukkig geen trauma, hij sprong er gelijk weer op!
Als ik nu op enkele toestellen oefen, is het met een tweede persoon aan de andere kant. Zodat hij er niet nog eens kan afdonderen... Ik wil niet dat hij schrik krijgt van de toestellen. Het gaat dan wel héél traag...
(gebeurt ook niet vaak dat ik op toestellen ga met hem, is tussen de trainingen door soms)
Volgende maand probeer ik opnieuw aan te sluiten!
Elmo let nu inderdaad niet op zijn poten. Hij ziet wel waar ze terechtkomen

Zo is hij eens van de kattenloop afgedonderd omdat hij in volle vaart op mij aan het letten was en er gewoon naast liep... Gelukkig geen trauma, hij sprong er gelijk weer op!
Als ik nu op enkele toestellen oefen, is het met een tweede persoon aan de andere kant. Zodat hij er niet nog eens kan afdonderen... Ik wil niet dat hij schrik krijgt van de toestellen. Het gaat dan wel héél traag...
(gebeurt ook niet vaak dat ik op toestellen ga met hem, is tussen de trainingen door soms)
Volgende maand probeer ik opnieuw aan te sluiten!