Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wolvengedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Re: wolvengedrag

Ongelezen bericht door corason del perro »

Prachtige foto's daar kan ik echt van genieten!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Joswolf schreef:Marc, bedoel je die wolfhond? Is dat niet een Saarloos?
Jos
Nee, dat is een Tjech. :wink: Die kwam aanrennen en ging met mijn hond rondrennen. Vond het net alsof ze met een wolf rondliep. Was dus een grapje :mrgreen:
Afbeelding
Joswolf
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Joswolf »

Afbeelding

Hier is overigens het zelfde te zien. De ranglaagste weer die van boven meer praatjes krijgt. Ook het dicht bij mij zijn is zijn ondersteuning. Honden hebben deze ondersteuning door middel van contact met de baas door de lijn. Een hond aan de lijn vertoond agressie door dat hij zich ondersteund voelt door dat lijncontact met de baas. Wanneer je loslaat en wegloopt voelt hij/zij zich plots minder sterk.
Het van bovern meer durven is ook iets wat men serieus moet nemen. Stel een rang lagere hond moet onder een kind staan. Hij accepteerd dat gelaten maar wanneer hij dan op de bank ligt (hoger dan een op de grond spelend kind) kan de hond "praatjes " krijgen en wel grommen. Ik vind veel van dit wolven gedrag direct reflecterend op onze honden.
Jos
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat is grappig, dat gebeurt hier ook.
Mijn jongste stabijteef (7 maanden) wordt vaak afgestraft tegenwoordig door de wetter. Die vindt blijkbaar dat het nu wel klaar is met schaduw spelen.
Soms komt ze na een afstraffing naar me toe, staat tegen me op en pas dan protesteert ze tegen de wetter.
Op vier poten doet ze dat echt niet en ze blijft erg onderdanig.

Overigens is dat altijd in de bossen, nooit thuis of op eigen terrein.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dibbes1974
Actief
Mijn ras(sen): saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door dibbes1974 »

Wel heel grappig dat iedereen op foto's van wolven duidelijk de taal kan aflezen en ook nog eens zien wat er bedoeld wordt maar als ik met mijn honden loop en die laten duidelijk wat zien dan wordt dat door de meeste andere hondenbezitters als agressie bestempeld. :scratch:
Groetjes,

Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter
Afbeelding
Leven is het meervoud van Lef
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door L@nghaar »

:ok: van mij mag je gerust een apart topic openen en die volgooien met foto's. :D
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Het feit dat die wolf zijn tanden toont is ook een vorm van agressie. Dat is ook een signaal dat bij verkeerd handelen die tanden gebruikt kunnen gaan worden. Net zo bij de honden. Daarom is het ook van belang dat de "hondentaal" of "wolventaal" begrepen wordt. Door te weten hoe je het beste kunt reageren kun je dan conflicten vermijden. Daarom is het ook zinvol hierover te leren voordat men een hond aanschaft. Doordat er ook mensen zijn die niet de taal goed genoeg beheersen ontstaan zo nu en dan bijtincidenten. Wanneer je dus goed kunt communiceren kun je zonder ongelukken van je trouwe viervoeter genieten. Honden zijn namelijk wel s'mensens beste kameraden. Wij "hondenmensen" weten dat maar de niet "hondenmensen" vaak niet. Alleen jammer dat die hier niet lezen. Zodoende moeten de honden eigenaren zelf uitleg geven aan die niet "hondenmensen" en hopen dat ze begrip hebben. Vooral wanneer de politiek geen begrip voor de vele voordelen van honden heeft kan dat ons "hondenmensen" met agressietesten en honden belasting lastig worden. Misschien moet zo'n minister hier maar eens komen kijken. Onze maatschappij kan er namelijk toch niet omheen. We hebben veel honden en moeten er het beste van maken. Te beginnen bij de taal leren begrijpen. En die basis begint bij de voorouders van de honden. Die instincten zitten daar nog steeds in. Al zijn bepaalde eigenschappen afgezwakt of juist versterkt.
Jos
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

ik zou best eens een dagje mee willen kijken naar het gedrag :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief

fenneke schreef:ik zou best eens een dagje mee willen kijken naar het gedrag :mrgreen:
lijkt mij ook wel wat :cheer:
Afbeelding
dibbes1974
Actief
Mijn ras(sen): saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door dibbes1974 »

Joswolf schreef: Wij "hondenmensen" weten dat maar de niet "hondenmensen" vaak niet. Alleen jammer dat die hier niet lezen. Zodoende moeten de honden eigenaren zelf uitleg geven aan die niet "hondenmensen" en hopen dat ze begrip hebben.
Jos
Uit ervaring kan ik je dus vertellen dat veel hondenmensen het ook niet weten en daar doelde ik dus op en het verschil tussen jouw wolven en onze SWH's en bijv. een boomer hondje is inmens groot en daar bedoel ik dus niet afmeting mee maar puur het gedrag.

PS zo te zien kan je weer veel nieuwe bezoekers in je opvang verwachten :wink:
Groetjes,

Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter
Afbeelding
Leven is het meervoud van Lef
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

In het park komen waarschijnlijk tegen de 30000 bezoekers dit jaar dus dat komt toch wel. Dat er verder veel verschil in rassen is aangaande de communicatie middelen en mogelijkheden. Dat weet ik ook wel. Voor sommige rassen is het al moeilijk vanwege hun spraakgebrek omdat ze hangoren hebben bv. Soms is er bijna sprake van een comminicatief handicap.
Ik was overigens ook spreker op het wolf versus hond symposium en geef voornamelijk in Duitsland regelmatig lezingen over wolf-hond gedrag. Ook over ontstaan van de hond enz. Bij interesse kunnen we best voor hondenforumlezers een lezing en kennismaking met wolven regelen.
Jos
Laatst gewijzigd door Joswolf op 01 feb 2013 00:13, 2 keer totaal gewijzigd.
heavenlysaints
Zeer actief
Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door heavenlysaints »

oh dit is prachtig om te zien
wow
We got rid of the kids, the dogs were allergic.
Afbeelding
http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Joswolf schreef: Bij interesse kunnen we best voor hondenforumlezers een lezing en kennismaking met wolven regelen.
Jos

:cheer: :cheer:

weet trouwens niet waaar je zit?
Fenneke en Baloe
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief

fenneke schreef:
Joswolf schreef: Bij interesse kunnen we best voor hondenforumlezers een lezing en kennismaking met wolven regelen.
Jos

:cheer: :cheer:

weet trouwens niet waaar je zit?
Maak mij gek :cheer: .....geweldig lijkt mij dat!!
Afbeelding
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Ik zit in Sonsbeck en enkele dieren zitten in een dierenpark Plantaria in Kevelaar. Aan de Duits/Ned grens onder Boxmeer. Het park is echter overgenomen door de buren met familie park. Ik heb nu wat minder bevoegdheden met gebruik van de ruimtes maar er is vast wel wat te regelen.
Jos
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Ik vind wolven/hondengedrag erg boeiend.
Er loopt een topic over roedelgedrag bij het discussieforum.

Kun jij mij uitleggen hoe een roedel wolven met zijn pasgeboren pups met oudere pups en adolecenten omgaat? Wanneer worden pups gecorrigeerd en ook hoe.
Pakken wolven elkaars voedsel af of juist niet? Welke priveleges heeft ranghoogste allemaal? Worden welpen van ranghoogste met speciale egards behandeld door roedelleden?

Hoe denk jij dat honden tegen mensenkinderen aan kijken en hoe zullen zij daarmee omgaan.

Sorry voor de vele vragen...ik ben zelf totaal niet wetenschappelijk onderlegd en zie de dingen alleen in de praktijk bij mijn honden.

Alvast bedankt voor je moeite.
Afbeelding

So Sweet :I:
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Het meeste hondengedrag (of alles) komt van de voorouders de wolf. Zo ook het beklikken. Komt oorspronkelijk van het welpengedrag waarmee ze de ouderen het opbraken van voer uitlokken af afdwingen.
Afbeelding
Ook weer herkenbaar bij onze honden. Al braken die niet zo vaak het voer meer voor bij de puppen.
Jos
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Truus, wat zijn adolecenten en speciale egards?
Verder hoe ze met kinderen omgaan is niet zo eenvoudig te zeggen. Ligt aan velen factoren en aan de leeftijd van de wolven. Verder is eten een primaire levensbehoefte en voor honden een secundaire. Die vinden het baasje belangrijker, primair, dan komt het voer vanzelf. Wie het meeste honger heeft zet zich doorgaans het meeste door.
Jos
truusje
Zeer actief
Contacteer:

met adolecenten bedoel ik pups vanaf een maand of 7/8
En met egards bedoel...worden pups van ranghogere anders behandeld dan pups van ranglagere door de andere roedelleden.

Ik heb ook wel eens een teef voedsel zien opbraken voor haar pups. Mooi is dat.
Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

Hoe gaat dat nu met eten in een roedel met verschillende leeftijden en allebei de geslachten.

Wordt er eten van pups afgepakt, ook door moeder?
Vanaf welke leeftijd moeten pups gewoon volledig mee draaien in een roedel, zonder de speciale positie die ze voorheen hadden.

Sorry voor de vele vragen :roos:
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

truusje schreef:Vanaf welke leeftijd moeten pups gewoon volledig mee draaien in een roedel, zonder de speciale positie die ze voorheen hadden.
Wij hebben verschillende rassen en ik zie er verschil in qua leeftijd, maar niet in feitelijke leeftijd.
Als de honden een maand of twee voor de geslachtsrijpheid zijn (loopsheid, wij hebben alleen teven) is het gedaan met de speciale voorrechten.
Eerst mogen ze buiten niets meer, wat laten staan ze ook binnenshuis onderaan.

Ik denk daarom dat dit vooral hormonaal gestuurd is en afhangt van de geslachtsrijpheid van de jonge dieren.
Of dat bij wolven ook zo is weet ik niet, maar het zou me niet erbazen.

Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

Dat denk ik dus ook idd.
Hoe zou dit zijn bij reutjes? Heb nu een reutje van 8 mnd en heb de indruk dat hij nog redelijk gepamperd wordt door mama en tantes.
Afbeelding

Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Specifiek ingaan op sommige vragen vraagt meer plaats dan normaal gebruikt wordt!
Maar het beklikken is normaal gedrag, alleen bij de wolven is het met meer inzet, meer belang. Onze puppen krijgen toch wel der blokken. Er is geen selectie op dit gedrag zoals bij de wolven. Zonder dit braken gaan ze dood. Dus wanneer deze oudere wolfhond de echte wolven niet snel genoeg eten geeft gaat de hele kop erin.
Afbeelding
Letterlijk achterin om het bijna te gaan halen.
Afbeelding
Jos
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Prachtig.
Afbeelding

Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Joswolf schreef:Misschien moet zo'n minister hier maar eens komen kijken. Onze maatschappij kan er namelijk toch niet omheen. We hebben veel honden en moeten er het beste van maken. Te beginnen bij de taal leren begrijpen. En die basis begint bij de voorouders van de honden. Die instincten zitten daar nog steeds in. Al zijn bepaalde eigenschappen afgezwakt of juist versterkt.
Jos

Geert Wilders denkt daar heel anders over verwacht ik..... Alle honden moeten maar de mensentaal leren en anders het land uit :M:

:D

Schitterend mooie foto's en bijdrage's "pen" je hier :ok:
Groetjes Ilse
Afbeelding
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Dat is die die eergister op het journaal met twee BMW's bij de rechter wegreed en door rood reed, iemand gezien? Ik wel en vroeg me af of daar een bekeuring voor gestuurd wordt. Maar we dwalen af.
Verder Truus, zelden wordt er eten afgepakt van de welpen. Maar die kunnen ook vennijnig der vlees verdidigen hoor.
En of welpen van rang hogere of ranglagere vind ik een vreemde vraag. Want alleen de ranghoogste of ouderdieren van de roedel krijgen doorgaans jongen. In gevangenschap levende wolven willen nog wel eens afwijken omdat ze niet in familie verband leven en in onnatuurlijk grote roedels. Maar dan dood de rang hogere de welpen van de rang lagere die doorgaans enkele dagen later komen. Bij honden die eniger mate wild leefde heb ik waargenomen dat een rang hogere van de lagere de welpen weg nam en zelf als eigen groot bracht. De andere moeders mochten wel mee melk geven want deze 17 jaar oude alfa teef kon dan net zo goed niet als jongen krijgen. Deze waarnemingen maarte ik vroeger bij Trumler waar honden en wildhonden gedrag gevolgt werd op wetenschappelijke basis.
Jos
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Ja dat wist ik wel eigenlijk dat de ranghoogste de welpen krijgen. dat is natuurlijk in onze situatie heel anders. Als fokker bepaal je welke teef welpen krijgt. Wel heb ik altijd het idee gehad, dat als een ranglagere hond pups krijgt dit een kleiner nest is dan bij een ranghogere teef. is gewoon mn eigen indruk hoor.

Maar stel, je gooit een lapje pens in je roedel wolven...wie mag dat dan op eten? Vechten ze erom of mag ranghoogste zonder probleem dit stuk pakken en opeten?
Afbeelding

Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Doorgaans wie er het eerste het heeft en dat is meestal wie de meeste honger heeft. Als de ranghogere geen honger heeft zal het hem een worst wezen dat een ander het eet. Maar dat is ook weer niet altijd zo want er zijn er ook die de ander niets gunnen. Dat zijn dan wel vaak die genen die as rang hoogdte het ook niet lang vol houden. Wanneer ik veel agressie nodig heb om mijn plaats te behouden toond dat eigenlijk dat ik geen goede leider ben. En dat kan je ooit je plaats kosten. Een zelfverzekerde alfa en leider heeft dat niet nodig. Met honden net zo. Moet ik steeds harder brullen om mijn hond onder commando te behouden. Dan lukt dat wel maar bij wegvallen van de dreiging krijg je ervan langs. Een baas in een bedrijf die de onderdanen onderdanig houd door streng te zijn en misschien de onderdanen slecht behandeld zal onderuit gehaalt worden als die onderdanen de kans krijgen. We willen een leider die we kunnen vertrouwen, die ons een veilig gevoel geeft. Veel is ook met mensen te vergelijken, roedel of groeps structuren komen overeen. Daarom past ook geen een dier zo goed samen met ons samen te leven als de hond.
Jos
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Grappig, de leidster hier is inderdaad de enige die zich af en toe door de laagste dingen af laat pakken op gebied van eten.
Degene direct daaronder laat ook haar eten uit de bak stelen, hoewel ze haar botten wel beschermt.
Maar niet met overdreven veel gedoe, ze zijn beide heel relaxed daarin.

Afbeelding

tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Prachtig Jos :ok: :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”