Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Beetje krom ?
Moderator: moderatorteam
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
Re: Beetje krom ?
"Straffen" of liever corigeren op heterdaad heeft best wel effect, mits je daarna ook goed gedrag beloond. Een pup straffen heeft weinig nut denk ik aangezien het beestje niet weet wat wel en niet mag. Een volwassen hond zou je kunnen "straffen" als hij weet dat bepaalde dingen niet mogen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je aan de hond wel kan zien of hij het wist, om één of andere reden moet ik dan vaak lachten om zn manier van doen en schuldige kop
.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ik snap niet zo goed wat je wilt. Dat schuldig kijken enzo bij thuiskomst, daar geloof ik niet in. Dat is projectie van de baasjes. Een hond gaat geen vuilnisbak plunderen en dan vier uur later schuldig kijken als de baasjes terug komen. Hij ziet aan de houding van de baasjes dat er iets is. Of hij heeft al vaker op z'n flikker gekregen als de baasjes thuis kwamen.
Een correctie kun je toepassen als je het op het juiste moment geeft. Doe je dat niet, dan linkt de hond het niet aan het 'vergrijp' en heeft het dus geen enkel effect behalve dat de hond bang voor je kan worden. Als hij een correctie niet begrijpt, heb je grote kans dat de hond het linkt aan jou. Dat hij dan niet meer in de kamer plast als jij erbij bent. Maar wel als je er niet bent en/of waar jij het niet ziet.
Ik denk juist dat veel mensen de hond vermenselijken. Dat een hond zich schuldig voelt, best weet wat er aan de hand is. Terwijl de hond in werkelijkheid deemoed laat zien uit angst en veel links helemaal niet kan leggen.
Wij mensen zijn niet zo goed in corrigeren. Daarom ben ik er heel voorzichtig mee.
Een correctie kun je toepassen als je het op het juiste moment geeft. Doe je dat niet, dan linkt de hond het niet aan het 'vergrijp' en heeft het dus geen enkel effect behalve dat de hond bang voor je kan worden. Als hij een correctie niet begrijpt, heb je grote kans dat de hond het linkt aan jou. Dat hij dan niet meer in de kamer plast als jij erbij bent. Maar wel als je er niet bent en/of waar jij het niet ziet.
Ik denk juist dat veel mensen de hond vermenselijken. Dat een hond zich schuldig voelt, best weet wat er aan de hand is. Terwijl de hond in werkelijkheid deemoed laat zien uit angst en veel links helemaal niet kan leggen.
Wij mensen zijn niet zo goed in corrigeren. Daarom ben ik er heel voorzichtig mee.

Linda, Izzie en Bram
- sjaak-k
- Zeer actief
Beide niet het geval. Vaak zie ik niet eens wat er gebeurd is, dan was het in de kamer of de keuken bijvoorbeeld, hij blijft dan wel wat schuldig kijken tot ik gezegt heb dat het goed is. Als hij niets gedaan heeft is het één en al enthousiasme als ik thuis kom.Zoek stok! schreef:Ik snap niet zo goed wat je wilt. Dat schuldig kijken enzo bij thuiskomst, daar geloof ik niet in. Dat is projectie van de baasjes. Een hond gaat geen vuilnisbak plunderen en dan vier uur later schuldig kijken als de baasjes terug komen. Hij ziet aan de houding van de baasjes dat er iets is. Of hij heeft al vaker op z'n flikker gekregen als de baasjes thuis kwamen.
Laatst een nieuwe werpstok gehaald, daar zat zo'n halve knuffel in (bal vorm). De eerste dagen heeft hij er niet naar om gekeken, gisteren kwam hij bij me met de oren plat, neus naar beneden en ogen omhoog, kom ik in de kamer, zijn de ogen, neus en oren er vakkundig afgesloopt
Ik kan niet zien wat er bij zijn vorige eigenaar gebeurd is, gezien de koffie vlekken op de muur en de krassen op de bank (gemaakt toen we hem ophaalden) kan ik me indenken dat ze er niet heel blij mee geweest zijn, maar om nou te zetten dat hij dát linkt aan het slopen van een speeltje...

- Zoek stok!
- Zeer actief
Nee hij linkt het thuiskomen van baasjes aan straf. Niet aan het slopen.

Linda, Izzie en Bram
- Jackira
- Zeer actief
Ja omdat hij daarvan schrikt en het niet begrijpt. En dat maakt indruk. Jij vergeet ook de kleine dingetjes op een dag, maar als iemand je ineens midden op straat een klap in je gezicht geeft of tegen je schreeuwt en je begrijpt niet waarom weet je dat over tien jaar nog. En die persoon vertrouw je niet meer.Reneey schreef:Dit vergeet een hond dan tog uiteindelijk ook weer ... ja ik bedoel ermee te zeggen dat ik mensen zovaak hoor zeggen dat honden amper dingen kunnen onthouden terwijl ik wel degelijk denk dat het dus grootste onzin is !!!Zoek stok! schreef:Een onzindelijke hond weet niet wat hij verkeerd doet als hij in huis plast. Daarom heeft corrigeren een omgekeerd effect. Als je bijv. gaat straffen voor iets wat de hond een uur ervoor heeft gedaan, snapt hij niet waarvoor hij deze correctie krijgt. Dat leidt tot wantrouwen naar degene die hem straft. En ja, dat wantrouwen onthoudt hij.
Want dit is dus een voorbeeld .... hij kan dus blijkbaar wel onthouden dat hij zomaar straf krijgt
- sjaak-k
- Zeer actief
999 van de 1000 keren dat ik thuis kom is er niets aan de hand, dan staat hij te kwispelen bij de achterdeur, die ene keer dat er wel iets gesloopt, gegeten of heeeel soms geplast is blijft hij of bij de achterdeur in de mand, of in de kamer op zn kussen. Je kunt me niet vertellen dat dat helemaal niets met schuldgevoel te maken heeft.Zoek stok! schreef:Nee hij linkt het thuiskomen van baasjes aan straf. Niet aan het slopen.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
ik had net een heel antwoord getypt maar dat is verdwenen
Zal het in het kort nog even herhalen
Ja dat kan, maar een correctie wil niet zeggen dat het ook een straf is.
met een correctie vertel jij je hond dat hij iets doet dat jij niet wil hebben en dat kan ook prima door hem het woord 'nee' of 'mag niet' aan te leren.
Stel je hondje bijt in de tafelpoot.
Jij haalt hem daar dan weg terwijl je kort en krachtig 'nee' of 'mag niet' zegt. Meteen daarop bied je hem een flosstouw aan en zegt 'dat mag wel'
Natuurlijk wil pupje niet met dat flosstouw aan de gang, dus je gaat er samen met hem even mee spelen.
De meeste puppen vinden spelen met de baas veel leuker dan een beetje doelloss in de tafelpoot bijten, dus is succes verzekerd.
Je hebt twee vliegen in één klap want hondje is gestopt met in de tafelpoot bijten én weet weer dat het baasje toch eigenlijk wel heel erg leuk is.
Dit zul je nog een heel aantal keren moeten doen, maar als je het konsekwent volhoudt valt het eurodubbeltje beslist.
Voor een flosstouw kun je trouwens om het even wat voor speeltje nemen als het maar lang genoeg is.
Neem je een klein speeltje bijt puppje waarschijnlijk in je vingers en dat is ook niet de bedoeling
Ik straf puppen nooit en mijn volwassen honden maar heel zelden.
Gedrag ombuigen geeft een veel beter resultaat namelijk, behalve natuurlijk als je graag een hond hebt die zich slaafs gedraagt uit angst voor straf.
Maar dat zal toch niet mag ik hopen
Zal het in het kort nog even herhalen
Reneey schreef: Dus kan je een hond toch best straffen ( op heterdaad dan ) ?
Ja dat kan, maar een correctie wil niet zeggen dat het ook een straf is.
met een correctie vertel jij je hond dat hij iets doet dat jij niet wil hebben en dat kan ook prima door hem het woord 'nee' of 'mag niet' aan te leren.
Stel je hondje bijt in de tafelpoot.
Jij haalt hem daar dan weg terwijl je kort en krachtig 'nee' of 'mag niet' zegt. Meteen daarop bied je hem een flosstouw aan en zegt 'dat mag wel'
Natuurlijk wil pupje niet met dat flosstouw aan de gang, dus je gaat er samen met hem even mee spelen.
De meeste puppen vinden spelen met de baas veel leuker dan een beetje doelloss in de tafelpoot bijten, dus is succes verzekerd.
Je hebt twee vliegen in één klap want hondje is gestopt met in de tafelpoot bijten én weet weer dat het baasje toch eigenlijk wel heel erg leuk is.
Dit zul je nog een heel aantal keren moeten doen, maar als je het konsekwent volhoudt valt het eurodubbeltje beslist.
Voor een flosstouw kun je trouwens om het even wat voor speeltje nemen als het maar lang genoeg is.
Neem je een klein speeltje bijt puppje waarschijnlijk in je vingers en dat is ook niet de bedoeling
Ik straf puppen nooit en mijn volwassen honden maar heel zelden.
Gedrag ombuigen geeft een veel beter resultaat namelijk, behalve natuurlijk als je graag een hond hebt die zich slaafs gedraagt uit angst voor straf.
Maar dat zal toch niet mag ik hopen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
Nee dat is angst voor straf, geen schuldgevoelsjaak-k schreef:999 van de 1000 keren dat ik thuis kom is er niets aan de hand, dan staat hij te kwispelen bij de achterdeur, die ene keer dat er wel iets gesloopt, gegeten of heeeel soms geplast is blijft hij of bij de achterdeur in de mand, of in de kamer op zn kussen. Je kunt me niet vertellen dat dat helemaal niets met schuldgevoel te maken heeft.Zoek stok! schreef:Nee hij linkt het thuiskomen van baasjes aan straf. Niet aan het slopen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
Jij haalt dingen door elkaar.Ri@ schreef:Ja omdat hij daarvan schrikt en het niet begrijpt. En dat maakt indruk. Jij vergeet ook de kleine dingetjes op een dag, maar als iemand je ineens midden op straat een klap in je gezicht geeft of tegen je schreeuwt en je begrijpt niet waarom weet je dat over tien jaar nog. En die persoon vertrouw je niet meer.Reneey schreef:Dit vergeet een hond dan tog uiteindelijk ook weer ... ja ik bedoel ermee te zeggen dat ik mensen zovaak hoor zeggen dat honden amper dingen kunnen onthouden terwijl ik wel degelijk denk dat het dus grootste onzin is !!!Zoek stok! schreef:Een onzindelijke hond weet niet wat hij verkeerd doet als hij in huis plast. Daarom heeft corrigeren een omgekeerd effect. Als je bijv. gaat straffen voor iets wat de hond een uur ervoor heeft gedaan, snapt hij niet waarvoor hij deze correctie krijgt. Dat leidt tot wantrouwen naar degene die hem straft. En ja, dat wantrouwen onthoudt hij.
Want dit is dus een voorbeeld .... hij kan dus blijkbaar wel onthouden dat hij zomaar straf krijgt
Een hond vergeet de straf niet, maar een hond combineert dingen.
Een hond begrijpt een straf niet als die niet onmiddellijk gelinkt wordt aan een vergrijp. Hij weet wel dat hij straf krijgt maar weet niet waarom.
Stel je bent weg en hij heeft in huis geplast.
Jij komt thuis en geeft hem op zn donder.
Hondje weet niet dat ie op zn donder krijgt vanwege die plas, hondje weet wel dat baasje hem op zn donder geeft als ie thuiskomt.
Die link legt hij namelijk omdat dat meteen gebeurt, dus heeft hij in zn hoofd als het baasje thuiskomt krijg ik op mn donder, niet ik heb geplast toen baasje weg was en ik krijg op mijn donder.

- Zoek stok!
- Zeer actief
We verschillen inderdaad van meningsjaak-k schreef:999 van de 1000 keren dat ik thuis kom is er niets aan de hand, dan staat hij te kwispelen bij de achterdeur, die ene keer dat er wel iets gesloopt, gegeten of heeeel soms geplast is blijft hij of bij de achterdeur in de mand, of in de kamer op zn kussen. Je kunt me niet vertellen dat dat helemaal niets met schuldgevoel te maken heeft.Zoek stok! schreef:Nee hij linkt het thuiskomen van baasjes aan straf. Niet aan het slopen.

Linda, Izzie en Bram
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Stel je straft je hond voor het versnipperen van de krant.
En je zet hem later in een ruimte met een andere versnipperde krant .
Als je dan binnen komt zal hij de straf van de vorige keer koppelen aan de kranten snippers die er nu liggen.
Terwijl hij deze niet heeft verscheurd.
Als je dan binnen komt zal hij de straf van de vorige keer koppelen aan de kranten snippers die er nu liggen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- sjaak-k
- Zeer actief
My bad, dat bedoel ik natuurlijk ook. Wat ik probeer te zeggen is dat hij wel degelijk het slopen van eerder op die dag bij thuiskomst van de baas kan herinneren.renee-uk schreef:Nee dat is angst voor straf, geen schuldgevoelsjaak-k schreef:999 van de 1000 keren dat ik thuis kom is er niets aan de hand, dan staat hij te kwispelen bij de achterdeur, die ene keer dat er wel iets gesloopt, gegeten of heeeel soms geplast is blijft hij of bij de achterdeur in de mand, of in de kamer op zn kussen. Je kunt me niet vertellen dat dat helemaal niets met schuldgevoel te maken heeft.Zoek stok! schreef:Nee hij linkt het thuiskomen van baasjes aan straf. Niet aan het slopen.

- sjaak-k
- Zeer actief
Geen idee, ik heb nog nooit zijn spul geslooptbouvierpoedel schreef:Stel je straft je hond voor het versnipperen van de krant.
hij doet het trouwens niet als hij zn eigen bal of touw gesloopt heeft (die rubberen ballen met noppen liggen na verloop van tijd opeens in een stuk of 100 stukjes), daar loopt hij vrolijk door heen, sterker nog, met de overgebleven stukken komt hij in de bek aanzetten om mee te spelen.
Wellicht is het bij andere honden anders, maar ik heb hier niet het idee dat hij gewoon vergeten is wat er gebeurd is, zoals ik zei kan hij ook prima eigen speelgoed en andere dingen uit elkaar houden (gelukkig).
Maar ja ik heb dan natuurlijk ook de mooiste/slimste/beste/liefste hond ter wereld

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik denk dat hij het slopen niet meer weet, wellicht ziet hij dat het stuk is en weet hij dat hij dan straf krijgt bij thuiskomst. Ik weet het niet, ik vind het lastig voor te stellen.sjaak-k schreef:My bad, dat bedoel ik natuurlijk ook. Wat ik probeer te zeggen is dat hij wel degelijk het slopen van eerder op die dag bij thuiskomst van de baas kan herinneren.

Linda, Izzie en Bram
- sjaak-k
- Zeer actief
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik verwacht het eigenlijk niet, uiteraard heeft hij het wel gezien, maar als hij bijvoorbeeld in de kamer wat doet en achter in de mand ligt...Zoek stok! schreef:Ik denk dat hij het slopen niet meer weet, wellicht ziet hij dat het stuk is en weet hij dat hij dan straf krijgt bij thuiskomst. Ik weet het niet, ik vind het lastig voor te stellen.sjaak-k schreef:My bad, dat bedoel ik natuurlijk ook. Wat ik probeer te zeggen is dat hij wel degelijk het slopen van eerder op die dag bij thuiskomst van de baas kan herinneren.
Hier gebeuren eigenlijk geen dingen die niet mogen, al denkt de hond er soms wel eens anders over, straffen gebeurd ook niet, al hij kan wel aan mijn reactie zien dat ik minder blij ben als ik 's morgen de bijkeuken in stap en alles zit onder de kots

- Moos
- Zeer actief
Kom ik weer met het onderzoekje waarvan ik toch zeker weet dat ik dat ergens gezien of gelezen heb, maar het al jaren nergens meer terug kan vindenZoek stok! schreef:Ik denk dat hij het slopen niet meer weet, wellicht ziet hij dat het stuk is en weet hij dat hij dan straf krijgt bij thuiskomst. Ik weet het niet, ik vind het lastig voor te stellen.sjaak-k schreef:My bad, dat bedoel ik natuurlijk ook. Wat ik probeer te zeggen is dat hij wel degelijk het slopen van eerder op die dag bij thuiskomst van de baas kan herinneren.
In ieder geval. Dat onderzoek deden ze bij honden die op hun kop krijgen als ze in huis hadden gepoept. Ze legden dan bij die honden een drol in de kamer (nepdrol volgens mij zelfs) en die honden gingen allemaal schuldbewust doen als de baas thuis kwam. Ze leggen dan dus wel de link tussen "drol in de kamer=boze baas", maar niet tussen "ik heb die drol zelf neergelegd=boze baas.
Zoiets was het in ieder geval

- sjaak-k
- Zeer actief
Ik heb (nog) maar één hond, en ik leg geen drollen in de kamer, als er iets gebeurd is heeft hij dat zelf gedaan
.

-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ken iemand die dacht dat als de hond iets had gesloopt als je weg was en je dat aan de hond liet zien d ehond vast wel wist dat hij dat had gedaan dus dat je dan heus wel een stem correctie mocht geven in de trant van "foei dat mag niet"Zoek stok! schreef:Ik denk dat hij het slopen niet meer weet, wellicht ziet hij dat het stuk is en weet hij dat hij dan straf krijgt bij thuiskomst. Ik weet het niet, ik vind het lastig voor te stellen.sjaak-k schreef:My bad, dat bedoel ik natuurlijk ook. Wat ik probeer te zeggen is dat hij wel degelijk het slopen van eerder op die dag bij thuiskomst van de baas kan herinneren.
dat resulteerde in een hond die bibberend op de kussen lag en bijna zichzelf onderpiste van angst als de "baas"binnen kwam..... zijn binnekomst was de reden van de straf en de snippers waren bijzaak... ik geloof er helemaal niks van dat een hond die link legt...
- Moos
- Zeer actief
Ja duhsjaak-k schreef:Ik heb (nog) maar één hond, en ik leg geen drollen in de kamer, als er iets gebeurd is heeft hij dat zelf gedaan.
Nog leuker, ze komen me soms begroeten met een deel van het gesloopte waar in de bek "kijk wat ik gevonden heb baas, lag zo opeens in stukjes in de kamer toen ik weer wakker werd, geinig joh!".

- sjaak-k
- Zeer actief
Of ze weten dat jij het niet gezien hebt dus zal het wel goed zijnMoos schreef: Als een jonge hond hier iets sloopt komen ze me dus even blij begroeten als altijd, en rennen daarna vrolijk dwars over het gesloopte spul de kamer door. En als ik erbij ben als ze slopen krijgen ze echt wel even een "nee". Kortom, ze weten niet dat ze iets fout gedaan hebben een uur daarna.
Nog leuker, ze komen me soms begroeten met een deel van het gesloopte waar in de bek "kijk wat ik gevonden heb baas, lag zo opeens in stukjes in de kamer toen ik weer wakker werd, geinig joh!".
We kunnen hier natuurlijk uren over doorgaan, helaas acht ik de kans klein dat we ooit te weten komen wat honden denken, daarnaast is ook elke hond weer anders (zie eerdere voorbeeld van de bij max bekende eigen bal, en het nieuwe half knuffel half bal ding (die trouwens ook voor hem was)).

- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat jouw, onbewuste, reactie ook wel even iets anders is als hij een tennisbal gesloopt heeft of een belangrijke rekening ofzo te pakken heeft gekregensjaak-k schreef:
Of ze weten dat jij het niet gezien hebt dus zal het wel goed zijn.
We kunnen hier natuurlijk uren over doorgaan, helaas acht ik de kans klein dat we ooit te weten komen wat honden denken, daarnaast is ook elke hond weer anders (zie eerdere voorbeeld van de bij max bekende eigen bal, en het nieuwe half knuffel half bal ding (die trouwens ook voor hem was)).
Ik vind in ieder geval dat je in dit soort zaken veel beter uit kan gaan van "de hond snapt het niet" dan van "tuuurlijk snappen ze dat wel" met als gevolg correcties die dus misschien weer totaal onbegrijpelijk zijn voor de hond. Dan vind ik het naar de hond toe eerlijker om te denken "oke, we weten het niet, dus ga ik uit van het voor jou minst belastende scenario". En dat is dus niet straffen voor iets wat veel eerder gebeurt is. Van die ontbrekende correctie zal de hond niks krijgen, van 1 correctie waar hij totaal niks van snapt des te meer.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Precies hetzelfde als Izzie. Die heeft heel wat gesloopt hier in de kamer, maar nooit iets gemerkt van 'schuldbewustheid'. Terwijl ik haar echt wel zeg dat het niet mag als ze het onder m'n neus doet. Op gesloopte dingen als ik er niet bij ben geweest, reageer ik totaal niet.Moos schreef: Nog leuker, ze komen me soms begroeten met een deel van het gesloopte waar in de bek "kijk wat ik gevonden heb baas, lag zo opeens in stukjes in de kamer toen ik weer wakker werd, geinig joh!".

Linda, Izzie en Bram
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Als je er van uit zou gaan dat een hond begrijpt dat hij wat fout heeft gedaan.
Dan kun je daar tegenover ook zetten dat hij weet wat goed is.
En keuzes kan maken.
Dus waarom kiest die hond dan voor fout gedrag ,terwijl hij weet dat hij ook voor de beloning kan kiezen.
Dus goed gedrag.
Kom op zeg.
Een hond overtreft nog geen eens een peuter in verstandelijk denk vermogen.
En die weet ook niet wat goed of slecht gedrag is.
Die eet ook gerust d'r eigen poep op en scheurt behang af.
Ga je ook niet met d'r luier door d'r gezicht halen als ze erin heeft gepoept of geplast.
Dan kun je daar tegenover ook zetten dat hij weet wat goed is.
En keuzes kan maken.
Dus waarom kiest die hond dan voor fout gedrag ,terwijl hij weet dat hij ook voor de beloning kan kiezen.
Dus goed gedrag.
Kom op zeg.
Een hond overtreft nog geen eens een peuter in verstandelijk denk vermogen.
En die weet ook niet wat goed of slecht gedrag is.
Die eet ook gerust d'r eigen poep op en scheurt behang af.
Ga je ook niet met d'r luier door d'r gezicht halen als ze erin heeft gepoept of geplast.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Contacteer:
Ik heb wel eens het idee dat de regel "anders" zijn als we weg zijn.Zoek stok! schreef:Precies hetzelfde als Izzie. Die heeft heel wat gesloopt hier in de kamer, maar nooit iets gemerkt van 'schuldbewustheid'. Terwijl ik haar echt wel zeg dat het niet mag als ze het onder m'n neus doet. Op gesloopte dingen als ik er niet bij ben geweest, reageer ik totaal niet.Moos schreef: Nog leuker, ze komen me soms begroeten met een deel van het gesloopte waar in de bek "kijk wat ik gevonden heb baas, lag zo opeens in stukjes in de kamer toen ik weer wakker werd, geinig joh!".
De honden mogen niet op bed. Dat doen ze ook niet, ze proberen het niet eens. Maar als we weg zijn, hebben ze 9 van de 10 x op bed gelegen. Nou vind ik dat geen drama, maar ik vind het wel apart.
Als ze iets gesloopt hebben zijn ze zich daar volgens mij ook echt niet van bewust. Als je hond zich schuldig gaat gedragen ligt dat m.i. aan hoe je binnenkomt.
- Abbytales
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Wat ook wel een leuke is:
Als ik bij binnenkomst na uitlaten de bal ergens neerleg (de ene keer op het schoenenkastje, de andere keer op de kast in de woonkamer, of in de gang) en ik vraag een dag later "waar is de bal"? Dan weten de mannen nog precies waar ie is. Hadden ze dat niet moeten vergeten?
Als ik bij binnenkomst na uitlaten de bal ergens neerleg (de ene keer op het schoenenkastje, de andere keer op de kast in de woonkamer, of in de gang) en ik vraag een dag later "waar is de bal"? Dan weten de mannen nog precies waar ie is. Hadden ze dat niet moeten vergeten?
Nothing is so common as the wish to be special
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
dan doe je het niet goed...Reneey schreef:En als de hond nou achter elkaar niet luistert naar die NEE en gewoon rustig zijn gangetje doorgaatZoek stok! schreef:Het gaat om de timing van de correctie. Als je 'nee' zegt als de hond sloopt, snapt hij dat het voor het slopen is. Als jij 'nee' zegt terwijl de hond tien minuten geleden sloopte, koppelt hij dat niet aan elkaar. Hij denkt dat hij op dat moment iets doet wat niet mag. En als dat iets heel braafs is, is dat verwarrend.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat soort dingen hebben mijn honden ook. Natuurlijk hebben ze wel een geheugen, anders zou je ze ook niks kunnen leren. Waar het om gaat, is dat je een correctie geeft die de hond dan niet meer koppelt op wat hij eerder heeft gedaan. Daar zit het verschil in denken tussen jou en mij.Abbytales schreef:Wat ook wel een leuke is:
Stel he. Ik ben aan het trainen met Bram. Nou corrigeer ik sowieso niet, maar stel dat ik dat wel zou doen. We doen terug plaats, hij loopt naar de riem, ik zeg 'af', hij gaat zitten. Ik roep hem, hij komt bij me. We lopen nog een stukje. En ik corrigeer hem dan, want hij ging niet af. Dan zou hij dat nog moeten koppelen aan het niet af gaan van eerder volgens jou?

Linda, Izzie en Bram
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik corrigeer wel indien nodig, maar alleen maar direct dus op het moment dat hij iets fout doet. Als ik straks thuis kom en mijn hond heeft in de kennel geplast kan ik hem er niet meer voor straffen, dan heeft ie geen flauw benul waar het om gaat. Dan had ik er met mn snuffert bij moeten blijven zitten en hem moeten corrigeren op het moment dat hij een poging ging wagen. En ik heb het hier over volwassen zindelijke honden. Dus niet over een pup die nog niet zindelijk is en dit nog moet leren!!!! Die worden nooit hiervoor gestraft, dan moet ik maar opletten wanneer hij te kennen geeft naar buiten te moeten. Ben ik te laat is dat mijn probleem en niet mijn pup aan te rekenen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Straffen is alleen het uiten van ons eigen frustratie en heeft eigenlijk opvoedkundig vaak geen nut. Zie al die niet-luisterende adhd labradors met scheldende baasjes wat resulteerd in honden die steeds minder goed bij de baas komen.....
Een hond kan een correctie vaak best goed begrepen, MITS DEZE GOED TOEGEPAST WORD IN EEN TAAL DIE VOOR DE HOND BEGRIJPELIJK IS. Aangezien wij als baasjes meestal straffen vanuit gevoel, straffen wij niet duidelijk. Veel mensen zijn slecht in timing en hardheid van de straf (wat niet wil zeggen dat het nog harder moet!). Omdat zoveel mensen slecht zijn in timing en hardheid heeft het straffen niet het juiste effect, behalve een onzekere hond.
Een pup die nog niet helemaal de controle over zijn blaas(maar al wel een eind op weg is in de zindelijkheid) heeft en uit hoge nood misschien dan toch maar een plasje in huis doet, heeft misschien heel erg zijn best gedaan om het op te houden, maar kon gewoon niet langer en baasje lette niet op of was er niet. Wie zijn fout was het dan eigenlijk? Juist niet die van de pup die zijn best had gedaan, maar gewoon niet langer kon, maar de baas, dus geven de baas vervolgens maar een dreun voor zijn harses!
En zo kan ik van de duitse herder van mijn zus ook nog wel iets moois vertellen. Hij mag geen poep eten en dat weet hij. Toch doet hij het soms (kan de verleiding niet aan, net als een kind die als moeder weg is de snoeppot leegeet). Nu kregen ze een baby en wilde hem de eerste poepluier voorhouden. Die hond wist niet waar hij het zoeken moest. Normaal een zelfverzekerde hond, nu helemaal onderdanig en steeds weglopend, terwijl hij nooit hard gestraft wordt....
En tja waarom honden dan bepaald gedrag toch vertonen als baasje er niet is. Omdat het te zelfbelonend is. Kay is ook een sloper. Hij weet dat het niet mag en het oog van de meester maakt het paard vet. Zodra de kat van huis is dansen de muizen op tafel. Ik ben erachter dat het geen slopen is, maar dat hij tijdens het spelen gewoon dingen tegenkomt die op 1 of andere manier met de mond en tanden geprobeerd moeten worden, of die per ongeluk in spel in zijn bek belanden. Bedenk dat het preoeven en voelen van bepaalde voorwerpen ook een belangrijke manier van ontdekken is voor honden.
Tuurlijk hebben honden wel een geheugen en kunnen ze bepaalde zaken wel aan elkaar koppelen. De enee hond zal daar beter in zijn dan de andere, maar een hond kan geen mensen taal begrijpen. Jij denkt dat als je de hond met de neus in zijn daad drukt en begrijpt dat hij die daad daar niet had mogen doen, maar denkt de hond ook zo? Denkt hij neit gewoon drol, of gesloopt speeltje? Voor ons mensen is het moeilijk om anders te denken, maar wij hebben de capaciteit om dat wel een beetje te leren, maar nooit zullen wij echt begrijpen wat en hoe een hond denkt. Laat staan hoe wij hem bepaalde zaken duidelijk moeten maken. Als wij de hond naar een uurgleden gelegde drol en hem dan straffen, straffen we hem voor voor de drol, maar niet voor zijn daad om de drol te leggen. Vandaar dat je tijdens de daad eventueel zou kunnen straffen (met mogelijk gevolg dat de hond niet meer in ons bijzijn wil poepen), want dan straf je hem voor het leggen van de drol. Maar andersom geld net zo goed. Het heeft geen zin om voor een uurgeleden daad nog te belonen. Het geld dus niet alleen voor corrigeren, maar ook voor belonen.
En voor mensen die hun schuldbewuste hond bij thuiskomst zien. Tja en hem dan zeker ook nog straffen. Hij vertoond allemaal kalmerende signalen die bij een andere hond meteen alle remmen erop zeten, maar wij meoten hem extra met de neus op de feiten drukken. Misschien moeten jullie je eigen frustraties onder controle zien te krijgen..... maakt het opvoeden van je hond en de gehele werled een stuk leuker. (en heus ik moet mijn hond wel eens corrigeren hoor)
Een hond kan een correctie vaak best goed begrepen, MITS DEZE GOED TOEGEPAST WORD IN EEN TAAL DIE VOOR DE HOND BEGRIJPELIJK IS. Aangezien wij als baasjes meestal straffen vanuit gevoel, straffen wij niet duidelijk. Veel mensen zijn slecht in timing en hardheid van de straf (wat niet wil zeggen dat het nog harder moet!). Omdat zoveel mensen slecht zijn in timing en hardheid heeft het straffen niet het juiste effect, behalve een onzekere hond.
Een pup die nog niet helemaal de controle over zijn blaas(maar al wel een eind op weg is in de zindelijkheid) heeft en uit hoge nood misschien dan toch maar een plasje in huis doet, heeft misschien heel erg zijn best gedaan om het op te houden, maar kon gewoon niet langer en baasje lette niet op of was er niet. Wie zijn fout was het dan eigenlijk? Juist niet die van de pup die zijn best had gedaan, maar gewoon niet langer kon, maar de baas, dus geven de baas vervolgens maar een dreun voor zijn harses!
En zo kan ik van de duitse herder van mijn zus ook nog wel iets moois vertellen. Hij mag geen poep eten en dat weet hij. Toch doet hij het soms (kan de verleiding niet aan, net als een kind die als moeder weg is de snoeppot leegeet). Nu kregen ze een baby en wilde hem de eerste poepluier voorhouden. Die hond wist niet waar hij het zoeken moest. Normaal een zelfverzekerde hond, nu helemaal onderdanig en steeds weglopend, terwijl hij nooit hard gestraft wordt....
En tja waarom honden dan bepaald gedrag toch vertonen als baasje er niet is. Omdat het te zelfbelonend is. Kay is ook een sloper. Hij weet dat het niet mag en het oog van de meester maakt het paard vet. Zodra de kat van huis is dansen de muizen op tafel. Ik ben erachter dat het geen slopen is, maar dat hij tijdens het spelen gewoon dingen tegenkomt die op 1 of andere manier met de mond en tanden geprobeerd moeten worden, of die per ongeluk in spel in zijn bek belanden. Bedenk dat het preoeven en voelen van bepaalde voorwerpen ook een belangrijke manier van ontdekken is voor honden.
Tuurlijk hebben honden wel een geheugen en kunnen ze bepaalde zaken wel aan elkaar koppelen. De enee hond zal daar beter in zijn dan de andere, maar een hond kan geen mensen taal begrijpen. Jij denkt dat als je de hond met de neus in zijn daad drukt en begrijpt dat hij die daad daar niet had mogen doen, maar denkt de hond ook zo? Denkt hij neit gewoon drol, of gesloopt speeltje? Voor ons mensen is het moeilijk om anders te denken, maar wij hebben de capaciteit om dat wel een beetje te leren, maar nooit zullen wij echt begrijpen wat en hoe een hond denkt. Laat staan hoe wij hem bepaalde zaken duidelijk moeten maken. Als wij de hond naar een uurgleden gelegde drol en hem dan straffen, straffen we hem voor voor de drol, maar niet voor zijn daad om de drol te leggen. Vandaar dat je tijdens de daad eventueel zou kunnen straffen (met mogelijk gevolg dat de hond niet meer in ons bijzijn wil poepen), want dan straf je hem voor het leggen van de drol. Maar andersom geld net zo goed. Het heeft geen zin om voor een uurgeleden daad nog te belonen. Het geld dus niet alleen voor corrigeren, maar ook voor belonen.
En voor mensen die hun schuldbewuste hond bij thuiskomst zien. Tja en hem dan zeker ook nog straffen. Hij vertoond allemaal kalmerende signalen die bij een andere hond meteen alle remmen erop zeten, maar wij meoten hem extra met de neus op de feiten drukken. Misschien moeten jullie je eigen frustraties onder controle zien te krijgen..... maakt het opvoeden van je hond en de gehele werled een stuk leuker. (en heus ik moet mijn hond wel eens corrigeren hoor)

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hij linkt rommel op de vloer aan een kwaaie baas.sjaak-k schreef:999 van de 1000 keren dat ik thuis kom is er niets aan de hand, dan staat hij te kwispelen bij de achterdeur, die ene keer dat er wel iets gesloopt, gegeten of heeeel soms geplast is blijft hij of bij de achterdeur in de mand, of in de kamer op zn kussen. Je kunt me niet vertellen dat dat helemaal niets met schuldgevoel te maken heeft.Zoek stok! schreef:Nee hij linkt het thuiskomen van baasjes aan straf. Niet aan het slopen.
Ook als hij die rommel niet heeft gemaakt (denk ik
Jij hebt de pest in als het afvalbakje is leeggehaals of als er troep ligt.
Dat ziet hij aan je houding.
Er was een hond die dit gedrag ook vertoonde en de baas dacht net als jij............................"Hij weet dat hij niet kapot mag maken".
Op een dag kwamen de baasjes thuis, de hond "keek schuldig".
Het was een enorme bende in de kamer.
Er was een inbraak geweest.
Een hond eet namelijk niet selectief de duurste armband en gouden hanger plus het geld uit de portemonnee op.
Hij keek dus "schuldig" omdat hij "rommel" had gelinkt aan een boze baas.
Snap je?