Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
fokker worden, hoe begin je er aan
Moderator: moderatorteam
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Re: fokker worden, hoe begin je er aan
Helaas word je wat dat betreft door schade en schande wijs
. Ik zou veel overleggen met een goede bekende in hetzelfde ras (die heb je al gevonden) en dat wordt het toch een beetje in het diepe springen vermoed ik. We willen graag alles vantevoren weten en vooral uitsluitend maar dat gaat niet lukken ben ik bang voor. En of je dan een goede fokker wordt zal de tijd uitwijzen. Volgens mij ben je goed begonnen dus ik kan je alleen maar succes wensen 
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Praat met zo veel mogelijk verschillende mensen. Dan krijg je een breder beeld van lijnen en erfelijke afwijkingen. En via Facebook, forums, websites enz. kun je ook veel informatie vinden.
Laatst gewijzigd door under the red sky op 29 jan 2010 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Het belangrijkste, sta voor 100% achter de keuze waar je nu je hondje vandaan haalt. Op het moment dat je dan zo ver bent om met je teefje een nestje te fokken, dan kan deze je adviseren over de reu.
Mogelijk zit je dan zelf al zo in het ras dat jij een reu voor kan stellen aan de fokker van jouw teefje.
En vooral, wees zelf kritisch en volg je gevoel.
Mogelijk zit je dan zelf al zo in het ras dat jij een reu voor kan stellen aan de fokker van jouw teefje.
En vooral, wees zelf kritisch en volg je gevoel.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Je kunt je alleen zo goed mogelijk proberen in te lezen via het internet en zo veel mogelijk websites van jouw ras uitpluizen voor wat betreft gezondheidsuitslagen en dergelijke. Daarnaast kun je contact zoeken met mensen die veel ervaring hebben met het betreffende ras en waar je alle vertrouwen in hebt, om hen om meer inzicht te vragen over de lijnen van het ras.
En dan moet je op een gegeven moment gewoon de sprong wagen en er het beste van hopen.
Je kunt nooit alles vóór zijn en risico's tot nul beperken dat zal ook niet lukken, behalve als je níet fokt.
Dus als je er zelf een goed gevoel over hebt, gewoon de sprong wagen.
En dan moet je op een gegeven moment gewoon de sprong wagen en er het beste van hopen.
Je kunt nooit alles vóór zijn en risico's tot nul beperken dat zal ook niet lukken, behalve als je níet fokt.
Dus als je er zelf een goed gevoel over hebt, gewoon de sprong wagen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Vragen, kijken, maar vooral veel luisteren. Ga naar alles van je ras, nakomelingendagen, wandelingen, shows, alles. Van eigenaren van huishonden hoor je vaak meer dan van fokkers, omdat die eersten het meestal gewoon vertellen.
Dus praat, luister, praat, luister, zorg dat je overal bent en dat je zoveel mogelijk hoort.
Van iedereen.
En schiften leer je dan vanzelf, of waarschijnlijk kun je dat allang.
Dus praat, luister, praat, luister, zorg dat je overal bent en dat je zoveel mogelijk hoort.
Van iedereen.
En schiften leer je dan vanzelf, of waarschijnlijk kun je dat allang.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Helemaal mee eens. Fokken is gewoon gokken. En stel dat je NET die reu vind die alle ziekten niet heeft die jij op je lijstje hebt staam, dan heeft ie wel wat anders.Inge O schreef:gewoon : je neemt een reu en een teef en je zet ze op elkaar.
maar even serieus : dat al die info ergens zou te vinden zijn moet je niet hopen hoor - er is iéts te vinden, ja en je kan vooral ook veel te weten komen door zelf zoveel mogelijk honden te leren kennen maar voor de rest blijft 'fokken is gokken' maar al te waar - dat gezegde is natuurlijk niet voor niets ontstaan en dat hoeft ook niks negatiefs in te houden : fokken is nu eenmaal het ad random door elkaar gooien van genen.
-
Melanie 74
Wat Marjoleine al aangaf, zo kom je aan de meeste informatie over de evt. gezondheidsproblemen.
Luister, luister en nog eens luisteren, vraag ook als iets niet duidelijk is.
En schiften leer je vanzelf, soms hoor je natuurlijk ook onzin
Luister, luister en nog eens luisteren, vraag ook als iets niet duidelijk is.
En schiften leer je vanzelf, soms hoor je natuurlijk ook onzin
- daan!
- Zeer actief
ik denk dat je gewoon ergens eens moet beginnen.
Met een goede teef, een goede reu, en van daaruit verder.
Ik heb (nederland) kk1 gedaan, eigenlijk een soort van fokkerscursus, met een stuk rassenkennis onzin.
Leuk hoor, het gedeelte wat gaat over fokken en vererving en gezondheid etc.
Die rassenkennis, vond ik echt kul, ik heb niks met poolhonden of terriers of windhonden.....
Enfin, ik heb het papiertje, de theorie dus, en als ik ooit een nest verwacht hoop ik op feedback van ervaren fokkers
Met een goede teef, een goede reu, en van daaruit verder.
Ik heb (nederland) kk1 gedaan, eigenlijk een soort van fokkerscursus, met een stuk rassenkennis onzin.
Leuk hoor, het gedeelte wat gaat over fokken en vererving en gezondheid etc.
Die rassenkennis, vond ik echt kul, ik heb niks met poolhonden of terriers of windhonden.....
Enfin, ik heb het papiertje, de theorie dus, en als ik ooit een nest verwacht hoop ik op feedback van ervaren fokkers