Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een hond opvoeden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Een hond opvoeden

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik denk wel alle genoemde methoden, hond- en situatie-afhankelijk.

Gewenst gedrag belonen, ongewenst gedrag:
a- voorkomen
b- negeren
c- bestraffen

Als ik zou constateren dat de bank als graafplek wordt gebruikt, dan gaan we dat dus niet negeren, maar bestraf ik het en ietsje later ga ik alternatief gedrag aanbieden dat wel ok is.

En het is, eerlijk is eerlijk, ook humeurafhankelijk. Het ene moment heb je gewoon meer geduld dan het andere. En ook ik ben maar een mens, ik heb ook pas een hondje dat braaf terugkwam na drie keer roepen en een enorme brul (ze ging achter een kat aan en ik was doodsbang dat ze de weg op zou schieten, was in een onbewaakt moment bij een open deur) en toen hond terugkwam heb ik haar toch even verteld dat dat niet de bedoeling was. Niet zo vriendelijk. Niet verantwoord, wel menselijk. Gelukkig heeft onze verhouding en haar gehoorzaamheid er verder niet onder geleden :mrgreen:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik principe probeer ik negatief gedrag gewoon te voorkomen. Lukt dat niet, ga ik afleiden en het goede gedrag belonen. Maar soms krijgt hij ook wel eens een FOEI! te horen. Ik denk in de 4 maanden dat we hem hebben dat dat niet vaker dan een keer of 5 gebeurt is.

Ik heb gewoon een brave hond :F:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

6 jaar en nog steeds slopen.??
Had die van mij allang een keer een schoen naar zijn kop gehad.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Doet hij het ook als de mensen thuis zijn? Dan zou ik er eens op mijn gemak bij gaan zitten met of een waterpistool of 'n soort van fisherdiscs of iets dat herrie maakt en zo gauw hij aanstalten maakt om aan het behang te beginnen, nat spuiten of discs op de grond laten vallen zodat hij schrikt. En dat even volhouden.

Als hij het doet als de mensen niet thuis zijn, zal er heropgevoed moeten worden en ik zou even na laten kijken bij de DA of er niet iets anders aan de hand is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Lellibel schreef:Ik weet dat de meningen hierover erg verschillend zijn, maar het lijkt me leuk om het is van meerdere kanten te horen.

Een hond opvoeden: welke methode moet je gebruiken? De beloon methode? De roedelleider, o zo stoer methode? De negatieve methode? De voorkom methode?

Bijvoorbeeld: je wilt een hond leren dat de hond niet meer aan het behang moet knagen als jij weg bent. Wat doe jij?
a. wachten tot de hond toeslaat en straffen (of enige andere vorm van negatief)
b. het behang vervangen door verf (of enige andere vorm van voorkomen)
c. belonen voor als de hond het niet doet (of enige andere vorm van belonen)
d. de hond steeds domineren als je dit ziet (of enige andere vorm van roedelleidertje spelen)
e. anders (uitleggen)
f. afleiden
g. ombuigen van gedrag

Nou vinden veel mensen het negatieve makkelijker, en dat is het ook, maar de hond wordt dan bang van je, en wil je dat wel? De beloon methode is uitermate lastig vooral in deze situatie, het duurt erg lang. Het domineren werkt net als de negatieve beangstigend en de voorkom methode is uitstel, geen afstel, en ook lastig. En als jij een andere methode hebt , altijd leuk om te horen.

:pop:
Het negatieve is niet gemakkelijker :F:

"DE beste methode" bestaat niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Aimee schreef:Absoluut afhankelijk van de hond.
Inderdaad, en van de situatie.
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

ranetje schreef:
Lellibel schreef:Ik weet dat de meningen hierover erg verschillend zijn, maar het lijkt me leuk om het is van meerdere kanten te horen.

Een hond opvoeden: welke methode moet je gebruiken? De beloon methode? De roedelleider, o zo stoer methode? De negatieve methode? De voorkom methode?

Bijvoorbeeld: je wilt een hond leren dat de hond niet meer aan het behang moet knagen als jij weg bent. Wat doe jij?
d. de hond steeds domineren als je dit ziet (of enige andere vorm van roedelleidertje spelen)
e. anders (uitleggen)
f. afleiden
g. ombuigen van gedrag

Nou vinden veel mensen het negatieve makkelijker, en dat is het ook, maar de hond wordt dan bang van je, en wil je dat wel? De beloon methode is uitermate lastig vooral in deze situatie, het duurt erg lang. Het domineren werkt net als de negatieve beangstigend en de voorkom methode is uitstel, geen afstel, en ook lastig. En als jij een andere methode hebt , altijd leuk om te horen.

Een ezel stoot zich niet 2 x aan dezelfde steen, en een hond ook niet :lol1:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lellibel schreef:
ranetje schreef:

e. anders (uitleggen)
f. afleiden
g. ombuigen van gedrag

Ik zou willen dat mensen dat eens leerden. :19:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lellibel
Zeer actief

ranetje schreef:
Lellibel schreef:
ranetje schreef: Het negatieve is niet gemakkelijker :F:

Ik zou willen dat mensen dat eens leerden. :19:
Ja maar het gaat om het idee :lol1:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Een hond stoot zich rustig 2 keer aan dezelfde steen hoor! Een heel cru voorbeeld maar ok, onze hond is aangereden door een auto. Heeft het overleefd enz enz, denk je dat hij nu nooit meer de weg op zou vliegen?
Heus wel hoor, zo leert ene hond namelijk niet...
Lellibel
Zeer actief

Machie schreef:Een hond stoot zich rustig 2 keer aan dezelfde steen hoor! Een heel cru voorbeeld maar ok, onze hond is aangereden door een auto. Heeft het overleefd enz enz, denk je dat hij nu nooit meer de weg op zou vliegen?
Hmm misschien was het een niet al te gepaste uitdrukking, maar wat ik bedoelde: een hond loopt naar een vuilnisbak, steekt zijn smoel erin en ineens vallen er van die schoteltjes (die zo'n lawaai maken hoe heten die dingen ) en de hond schrikt en zal niet zo snel terugkomen. Doet de hond het ondanks alles toch, gebeurd het weer, en de hond weet voor altijd: daar is het niet leuk, nee absoluut niet. Als de hond dat niet snapt is er toch iets mis met de hond hoor :lol1: Iedereen maakt weleens een foutje, maar een hond eet uit een vuilnisbak als zelfbelonend gedrag, en als hij die beloning niet krijgt en alleen maar schikt gaat hij er vast niet snel meer naar toe :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Gewoon constant de hond in een bench, kan hij ook niks verkeerd doen :pffff:

Ahum.

Ik accepteer gewoon dat er dingen stuk gaan. Ik laat mijn honden niet veel en lang alleen. En ik heb de keuken als plek waar ze weinig kwaad kunnen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lellibel
Zeer actief

Jaap* schreef:
Lellibel schreef:waarom, dat weten ze dus niet (dus de eigenaren van de cocker)
Nee, dat moet je dan ook eerst uit proberen te zoeken door je dingen af te vragen :wink:
Zijn medische oorzaken uitgesloten? Hij is kerngezond, zowel fysiek als mentaal.
Doet hij het z'n hele leven al? ja
Is het begonnen na een wijziging in de omgeving of situatie? nee
Is er een alternatief om op te knagen voorhanden? ja, maar dat vind hij niet leuker of lekkerder
Hoe lang en hoe vaak zit de hond alleen? al ga je even naar de winkel, de hond doet het
Hoe ziet een dag er voor de hond precies uit?

de hond heeft geen verlatingsangst, de hond doet helemaal niks als hij in een ruimte zonder behang zit. In de bench geeft wel gejank.
:F:
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Maar op de vraag hoe de dag van de hond eruit ziet van jaap geef je geen antwoord ;)

Nou... Als mijn hond 10 x wel wat 'lekkers' uit de vuilnisbak gehaald heeft, dan 1 keer niet, wedden dat hij het nog wel een keer probeert :D

De honden van mn oudersknaagden aan de muren. Tabasco opgesmeerd. Na een week of 2 was het afgelopen. Al hebben ze het in de tussentijd echt wel een x aantal keer weer geprobeerd :F:
Lellibel
Zeer actief

En als de hond 1 x het lekkers eruit heeft gehaald, en de laatste 3 pogingen eindigden slecht, dan doet de hond het niet meer (denk ik :smile: )

Stel, dat de eigenaar thuis werkt, en daarom ook vaak thuis is. Normaliter gaat hij alleen 's avonds weg, om 8 uur, om vervolgens om 9 uur terug te komen. Dan heeft de hond het al gedaan. Ook als hij boodschappen gaat doen of hij is even niet in de kamer slaat de hond toe. De hond wandelt elke dag 3 keer: 's morgens een half uur, 's middags een uur, en om 7 uur nog een kwartier. Hij heeft voldoende spullen. Flostouw, houtblok, ballen, botten.
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Dan denk ik toch echt dat het een vrm van verlatingsangst is.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik ben door mijn vorige hond, een erg onzekere angstige hond, gedrild in ombuigen en belonen. Ik merk dan ook dat dat de manier is waarop ik op veel gedrag reageer.
Wel straf ik als het om gedrag gaat wat tot doel een stuk communicatie heeft bv in de rangorde. Ik laat me niet piepelen! :pffff:
Verder ben ik dus iemand van het ombuigen, iets anders aanleren en lonend maken. Ik voel me daar ook fijn bij. Als ik iets niet wil is het dat mijn honden bang zijn om iets fout te doen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Lellibel schreef: Hmm misschien was het een niet al te gepaste uitdrukking, maar wat ik bedoelde: een hond loopt naar een vuilnisbak, steekt zijn smoel erin en ineens vallen er van die schoteltjes (die zo'n lawaai maken hoe heten die dingen ) en de hond schrikt en zal niet zo snel terugkomen. Doet de hond het ondanks alles toch, gebeurd het weer, en de hond weet voor altijd: daar is het niet leuk, nee absoluut niet. Als de hond dat niet snapt is er toch iets mis met de hond hoor :lol1: Iedereen maakt weleens een foutje, maar een hond eet uit een vuilnisbak als zelfbelonend gedrag, en als hij die beloning niet krijgt en alleen maar schikt gaat hij er vast niet snel meer naar toe :wink:
Of je koopt gewoon een vuilnisbak waar de hond niet in kan! :idea:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Eline* schreef:
Lellibel schreef: Hmm misschien was het een niet al te gepaste uitdrukking, maar wat ik bedoelde: een hond loopt naar een vuilnisbak, steekt zijn smoel erin en ineens vallen er van die schoteltjes (die zo'n lawaai maken hoe heten die dingen ) en de hond schrikt en zal niet zo snel terugkomen. Doet de hond het ondanks alles toch, gebeurd het weer, en de hond weet voor altijd: daar is het niet leuk, nee absoluut niet. Als de hond dat niet snapt is er toch iets mis met de hond hoor :lol1: Iedereen maakt weleens een foutje, maar een hond eet uit een vuilnisbak als zelfbelonend gedrag, en als hij die beloning niet krijgt en alleen maar schikt gaat hij er vast niet snel meer naar toe :wink:
Of je zet hem in een keukenkastje :mrgreen: Staat de vuilnisbak hier al jaaaren. En daarvoor zette ik hem altijd op het aanrecht als ik wegging, of zelfs maar naar de wc. Moos zat erin zodra ik mijn kont gekeerd had :mrgreen:
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Wij hebben een 25 liter vuilnisbakje. Hond kan er prima bij als hij wil. Maar dat heeft ie nog nooit gedaan. Sowieso doet hij eigenlijk weinig wat niet mag. Hij sloopt niks enzo. Zelfs zijn eigen speeltjes sloopt hij niet :denken:
Moos
Zeer actief

Machie schreef:Wij hebben een 25 liter vuilnisbakje. Hond kan er prima bij als hij wil. Maar dat heeft ie nog nooit gedaan. Sowieso doet hij eigenlijk weinig wat niet mag. Hij sloopt niks enzo. Zelfs zijn eigen speeltjes sloopt hij niet :denken:
Moos bleef ook 2 jaar lang uit de vuilnisbak. Totdat hij 1 keertje door had gekregen dat hij daar verhip zeg, gewoon bij kan. Toen was het hek van de dam :mrgreen:
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Luca likt alleen de deksel af :D De prullenbak is minder hoog dan hij zelf is..
Maarja, hij is pas 6 maanden. Ik heb dus nog 1.5 jaar :smile:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Machie schreef:Een hond stoot zich rustig 2 keer aan dezelfde steen hoor! Een heel cru voorbeeld maar ok, onze hond is aangereden door een auto. Heeft het overleefd enz enz, denk je dat hij nu nooit meer de weg op zou vliegen?
Of je hebt gewoon niet zo'n slimme hond. :wink:

Mijn vorige Jack Russell is één keer aangereden door een auto , terwijk ik niet thuis was (hoorde het later van de overbuurvrouw) doordat bouwvakkers de poort open lieten, en heeft nooit meer een stap op de weg gezet, behalve samen met mij om over te steken. Daar was die ene keer dus genoeg voor.
Gr. Aniek

Afbeelding
Machie
Zeer actief

Hahha, ja dat zou ook kunnen. Ik denk dat onze hond nooit de link tussen weg en aanrijding heeft gelegd.. Hij vloog namelijk zn zusje achterna en heeft n kwartier KO gelegen... Dus misschien had ie toen alles weer vergeten :mrgreen:

Verder is het wel een hond die heel makkelijk dingen oppikt dus tsja..
Lellibel
Zeer actief

Moos schreef:
Eline* schreef:
Of je zet hem in een keukenkastje :mrgreen: Staat de vuilnisbak hier al jaaaren. En daarvoor zette ik hem altijd op het aanrecht als ik wegging, of zelfs maar naar de wc. Moos zat erin zodra ik mijn kont gekeerd had :mrgreen:
En als de vuilnisbak nou eens staat bij je favoriete hondenuitlaatplaats?
Afbeelding
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Lellibel schreef:En als de hond 1 x het lekkers eruit heeft gehaald, en de laatste 3 pogingen eindigden slecht, dan doet de hond het niet meer (denk ik :smile: )

Stel, dat de eigenaar thuis werkt, en daarom ook vaak thuis is. Normaliter gaat hij alleen 's avonds weg, om 8 uur, om vervolgens om 9 uur terug te komen. Dan heeft de hond het al gedaan. Ook als hij boodschappen gaat doen of hij is even niet in de kamer slaat de hond toe. De hond wandelt elke dag 3 keer: 's morgens een half uur, 's middags een uur, en om 7 uur nog een kwartier. Hij heeft voldoende spullen. Flostouw, houtblok, ballen, botten.
Prima dagindeling van de baas. :ok: Ik mis alleen de dagindeling (lees; persoonlijke aandacht) voor de hond, buiten het uitlaten en het neerleggen van de speeltjes....denk dat je het hierin moet zoeken. Bovendien vind ik zijn laatste avondrondje van 19.00 uur best wel vroeg. Wij laten de honden zo rond 21.30 en 22.00 uur nog een keer uit en dan pas de volgende ochtend. Oke, het is een kort rondje, maar het is er wel! Al hoost het. Een hond moet even kunnen ontlasten voordat het naar bed gaat. Helemaal een wat oudere hond die misschien minder goed het plasje kan ophouden.
spongebob
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): snowstorm de 2 staffords , cooper de boomer,

Ongelezen bericht door spongebob »

nou als die van mij iets doen wat niet mag en ze na herhaaldelijk waarschuwen het nog steeds in het hoofd halen krijgen ze een tik op hun vingers :N:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het aangeven van grenzen is cruciaal als je een hond wilt opvoeden. Maar als iemand zegt dat een hond het behang van de muren vreet is het toch niet vreemd om daar iets meer achter te zoeken?
Om daar nu maar, zonder er verder bij stil te staan, bij wijze van spreken wat fisherdiscs tegenaan te gooien vind ik niet zo slim.
Ik vind het trouwens helemaal niet slim om op basis van wat fragmentarische, en zo te lezen gekleurde, informatie zomaar wat te roepen :wink:
Ik krijg een beetje de indruk dat ts het verhaal graag een bepaalde kant op wil sturen. Het lijkt wel een spelletje :19:
Als hij het alleen doet als er niemand bij is, en ik meen te lezen dat dat zo is, kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat de hond het niet zomaar doet denk ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

Lellibel schreef: En als de vuilnisbak nou eens staat bij je favoriete hondenuitlaatplaats?
Tja, net wat Inge zegt, dan ben je er toch zelf bij? :19: Dan zorg je dat je ruim daarvoor de hond al even goed afleidt, en passeer je samen die vuilnisbak. Of zoiets.
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief

Moos schreef:
Lellibel schreef: En als de vuilnisbak nou eens staat bij je favoriete hondenuitlaatplaats?
Tja, net wat Inge zegt, dan ben je er toch zelf bij? :19: Dan zorg je dat je ruim daarvoor de hond al even goed afleidt, en passeer je samen die vuilnisbak. Of zoiets.
En als je hond speelt in het midden van het veld, jij staat aan de rechterkant en de vuilnisbak is aan de linker, dat is wel een eindje lopen (of rennen) en je hond gaat als een speer naar de vuilnisbak, en roepen heeft geen zin want lekker vuilnis eten is lekkerder dan een worstje? :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”