Officiele reden weet ik niet. Volgens mij iets met dat alles voor alle disciplines hetzelfde moet zijn in de algemene regels. Dus wel of geen loopse teef en wel of geen prikband. En vandaar uit zijn ze een beetje doorgeslagen als je het mij vraagt. Ik vermoed om te voorkomen dat mensen hun hond opknopen. Maar ik ben van mening dat je mensen op hun gedrag moet aanspreken en niet op hun hulpmiddel. Ik ken honden die heel relaxed naar de start kunnen aan een gentle leader, maar totaal over de zeik gaan met een halsband. En natuurlijk zijn dat niet alle honden, maar toch. Ook niet alle honden worden opgeknoopt.
Maar ik denk dat ze weinig kunnen met deze regel omdat het niet te controleren valt. Wie gaat alle 300 honden controleren op 900 rondjes. 5 seconden regel? Ze zijn al 1 minuut kwijt met veld uit lopen, riem controleren, terug lopen en dan pas startsignaal geven. Kortom, die 5 secondenregel is een 5 minutenregel in de praktijk

Dus het zal wel iets worden met als ze mensen zien die onaardig doen tegen hun hond, dan het hulpmiddel controleren en dan de laan uitsturen. En persoonlijk vindt ik het wel goed als mensen op hun gedrag naar hun hond worden aangesproken. Want het gaat echt meestal goed hoor. Maar soms kunnen mensen zo teleurgesteld doen tegen hun hond en die moet het dan ontgelden.
We wachten het wel weer af.
Oh, PS, tuigen mogen wel, mits ze geen corrigerende werking hebben. Dus Hurrta tuig kan wel (mits je hem eraan ophangt uiteraard, dan werkt hij vast corrigerend

)