Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zweetwerk

Moderator: moderatorteam

Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Zweetwerk

Ongelezen bericht door Sas »

Zijn er hier eigenlijk nog meer die zweetwerk doen met hun hond? Ik noem het nog wel eens speuren als ik het uitleg aan een leek maar dat is toch weer heel iets anders.

Wij (nou ja..mijn man dan) doen puur recreatief zweetsporen lopen met onze twee fauven, de honden vinden het helemaal kassje en zijn compleet in hun element. Ik heb zelf een beetje het idee dat het zelfs helpt om de jachtdrift een beetje onder controle te houden tijdens de normale boswandelingen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Zweetwerk

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik vind het knap als je de Fauven onder controle kunt houden :ok:
Dat is geen eenvoudige zaak.

Hebben jullie les van een instructeur?
En zo ja wie en waar?
Ik zag laatst een vraag over dergelijke training. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Nee, hier enkel speuren op speeltjes/voorwerpen; maar zweetwerk trekt me minder...Ik zou eigenlijk verwachten dat de jachtpassie toe zou nemen?
ranetje
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Nee, hier enkel speuren op speeltjes/voorwerpen; maar zweetwerk trekt me minder...Ik zou eigenlijk verwachten dat de jachtpassie toe zou nemen?
Bij sommige rassen (en daarbinnen soms alleen bij sommige lijnen) hoef je daar niet op te wachten :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Anne&Taar
Zeer actief

Ik was al rijkelijk verbaasd door de steling... :mrgreen:
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

ik heb pas met de DSD een workshop gedaan en dat was geweldig, ik heb nog nooit zo snel een spoor gelopen, helaas werd al meteen duidelijk dat wij nooit proeven kunnen gaan lopen...hij apporteerde heel netjes het vel wat aan het einde lag....misschien dat het er nog wel uit te trainen is maar dat zal erg lastig worden.

ben wel van plan om het vaker te gaan doen juist omdat ie zoveel passie heeft, hij vind het echt heel erg gaaf!

met quireste de breton ook sporen gelopen en hij deed het heel erg bedeesd en ook dat was heel erg leuk, heel erg enthousiast zodra hij bij het vel kwam, eraan likken enzo. helaas is hij nu te oud om het echte werk te gaan doen...

hopelijk komt hier over een paar jaar een bayer, de zweethond bij uitstek, ok het echte werk mee te gaan doen. nazoeken doen enzo!

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
ranetje
Zeer actief

laura23 schreef:ik heb pas met de DSD een workshop gedaan en dat was geweldig, ik heb nog nooit zo snel een spoor gelopen, helaas werd al meteen duidelijk dat wij nooit proeven kunnen gaan lopen...hij apporteerde heel netjes het vel wat aan het einde lag....misschien dat het er nog wel uit te trainen is maar dat zal erg lastig worden.
Wat maakt dat je het idee hebt dat hij een gewond ree of zwijn zou willen apporteren? :denken:

Dat hij een vel apporteert vind ik niet zo vreemd eigenlijk :wink:
En hij loopt toch aan een zweetlijn?
Waarom zou hij dan nog willen apporteren als het wat groter is dan een vel?
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

ranetje schreef:
laura23 schreef:ik heb pas met de DSD een workshop gedaan en dat was geweldig, ik heb nog nooit zo snel een spoor gelopen, helaas werd al meteen duidelijk dat wij nooit proeven kunnen gaan lopen...hij apporteerde heel netjes het vel wat aan het einde lag....misschien dat het er nog wel uit te trainen is maar dat zal erg lastig worden.
Wat maakt dat je het idee hebt dat hij een gewond ree of zwijn zou willen apporteren? :denken:

Dat hij een vel apporteert vind ik niet zo vreemd eigenlijk :wink:
En hij loopt toch aan een zweetlijn?
Waarom zou hij dan nog willen apporteren als het wat groter is dan een vel?
liggen er bij een proef dan hele reeen?

ik denk niet dat ie een heel ree/ zwijn gaat apporteren hoor...maar met de workshop lag er een vel en dat apporteerde hij en dat was eigenlijk niet echt de bedoeling, maar geen halszaak...

ja hij liep idd aan de zweetlijn maar wel als een gek en bijna niet te houden voor mij, heb ook geen enkele verwijzing gezien toen, vandaar dat mochten we verder gaan de rust heeeeeel erg belangrijk is!

gr laura

ranetje
Zeer actief

Bij proeven ligt er wel eens wat meer dan een vel :wink:
En misschien kan je hem voor de praktijk inzetten als hij goed is.
Die rust inbrengen is hard trainen, maar misschien wel te doen?

Als ik mijn teckel op zijn eigen tempo liet gaan dan kon ik hem ook echt niet bijhouden :mrgreen:
Wondbedden e.d. kon ik niet bespeuren.
Geen tijd voor.
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

ranetje schreef:Bij proeven ligt er wel eens wat meer dan een vel :wink:
En misschien kan je hem voor de praktijk inzetten als hij goed is.
Die rust inbrengen is hard trainen, maar misschien wel te doen?

Als ik mijn teckel op zijn eigen tempo liet gaan dan kon ik hem ook echt niet bijhouden :mrgreen:
Wondbedden e.d. kon ik niet bespeuren.
Geen tijd voor.
met cartouche hetzelfde...die gaat echt als de brandweer...

ik hoop hem ooit in de praktijk te kunnen brengen maar daarvoor is veel, heel veel training nodig!
als ik eens de tijd heb dan ga ik ervoor, nu eerst maar andere dingen leren en verbeteren!

gr laura

Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Ik heb met Svear een aantal jaren, zweetwerk getraind, Svear vond het fantastisch en ik ook. :ok:
Wij trainden op de veluwe, Zandenbos,
Was soms best wel moeilijk, want verse sporen vond Svear interressanter dan het zweet, ook was hij erg sterk en de sporenlegger had er altijd lol in om mij een zo'n moeilijk mogelijk spoor te geven, dwars door en onder struiken door, en heuveltje op en af.
Wij gebruikten een reeenvel op de vindplaats, maar daar mocht de hond alleen aan snuffelen, zeker niet in bijten of mee spelen.
op de echte proef, lag er aan het einde een ( hele) dode ree.
( proef 500meter 24 uur oud, 1 x gedaan maar niet gehaald :( )
bij onze training was het de bedoeling dat je , buiten je eigen spoor, ook nog 1 à 2 keer meeliep met iemand anders.Door te kijken en uitleg van de sporenlegger te horen, leerde je ook erg veel.
Ik heb alles hier nog liggen, reeenvel, reeenpoten, ingevroren bloed, fährten schoenen( waar je een reeenpootje in kan klemmen)zweetlijn en halsbanden.
Als ik de zweetlijn wel eens pak om in te vetten, wordt Svear helemaal happy :ok:
helaas is onze instructeur er mee gestopt en voor mij niet meer mogelijk om recreatief zweetsporen te lopen.

Bij wie en waar trainen jullie?
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Sas
Zeer actief

Tja, wat betreft jachtpassie, die zit er wel in hoor :lol1: maar met het zweetwerk komt er een heul ritueel aan te pas. Dat begint `s ochtends al want de baas staat eerder op dan het vrouwtje (tja, zo gaat dat hier), dan gaat de jachtouttfit aan...(zo`n hele handige broek waarmee je door de distels kunt raggen enzo). De honden zijn dan al helemaal hyper, helaas voor hun word er per keer (oh ja, wij trainen bij http://www.zweethond.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) maar met een hond gelopen en zij weten dan nog niet welke :ugh: da`s best sneu maar ja. Anyway; thuis gaat al de speciale band om en dan begint het feest.

Onze fauven (twee meiden, Siena is net 4 en Aiki wordt op 10 februari a.s. 1 jaar :balon: ) zijn tijdens normale boswandelingen heel goed te houden en dan wonen wij nog wel heerlijk midden tussen de veluwe/utrechtse heuvelrug, wild zat dus. We zijn daar, met name bij de oudste, vroeger wel erg druk mee geweest, veel verstopspelletjes en aandachtspelletjes gedaan. (lees koekjes machine spelen.) Ik durf voor haar mijn hand wel in het vuur te steken, voor de jongste nog niet. Die loopt wel los maar helemaal ontspannen ben ik daar niet bij, die moet nog wat vertrouwen winnen zullen we maar zeggen. Gelukkig loopt die over het algemeen als een kip zonder kop achter de oudste aan dus dat scheelt. Maar ja, we wisten wat we in huis haalden dus alles tot nu toe is heel mooi meegenomen, kunnen ze straks niet meer los; helaas pindakaas.

Ik heb echt het idee dat (met name de oudste, de jongste traint ook nog niet zo lang) ze iets heeft van; af en toe mag ik heerlijk mijn neus volgen maar dat mag alleen als ik die mooie halsband om heb...dus ..ik hou me nu maar in, anders wordt de baas boos . Het zal wel :piew: zijn maar dat idee heb ik echt. het is niet zo, zoals toch wel bij veel jachthonden dat ze het nooit mogen.

Overigens heeft veel ook te maken met goed je hond lezen en op tijd ingrijpen. Ik zie aan haar houding en beweging dat ze iets ruikt en als ik haar dan dirct terug roep gaat dat , tot nu toe, altijd goed. Als ze eenmaal een spoor volgt weet ik het zo net nog niet.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ik heb zweetwerk gedaan met een toller. Ik vond het geweldig leuk om te doen, helaas om verschillende redenen nu gestopt. Iedere keer verbaasde me ik over de rust en concentratie waarmee Raiko werkt, zo kende ik hem helemaal niet. Ik trainde bij Rinie Kamerling: http://www.aelderstroomdal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

Ik heb vrijdag 29 januari een workshop zweetwerk gedaan bij Jan Brand
http://janbrandzweetwerk.webklik.nl/pag ... -jan-brand

Vond het gaaaaf, Yuma kan goed speuren maar had nog nooit en bloedspoor gevolgd.
Ze deed het zo waanzinnig goed en had volgens Jan echt aanleg ervoor.
Geweldig om te zien, helaas was het echt een regendag en dan vinden ridgebacks er geen klap aan maar toen ze merkte wat ze mocht doen wilde ze direct daarna weer het spoor voor de volgende hond uitwerken, lekker fanatiek ineens.
Heel jammer dat er zo weinig cursussen worden gegeven want Jan zit alweer vol tot 2011.
We gaan dit zeker vaker doen

onder de link staan wat foto`s, kwaliteit is bagger door het weer maar wel leuk voor het idee
http://sabaenyuma.myphotoalbum.com/view ... e=album174
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
tackie

Ongelezen bericht door tackie »

wij doen HEEL veel aan zweetwerk met onze teckels. We geven elk weekend training en gaan dan tussendoor ook nog met onze eigen honden trainen. Ik moet zeggen dat de jachtpassie door het zweten juist aangewakkerd wordt! Juist omdat je van de honden verwacht dat ze heel zelfstandig werken, is het moeilijk om buiten het zweten het appel erop te houden. Gelukkig lukt dat met onze jongste teckel Viktor heel aardig maar die gaat er af en toe nog wel eens vandoor. Maar ik wil me NIET zomaar neerleggen bij het cliché dat een teckel toch noooit luistert, dus hoewel Viktor nog steeds los mee mag wandelen, hou ik hem wel heel strak in de gaten. Het feit dat er zo weinig trainingsmogelijkheden zijn, komt m.i. doordat het zoveel tijd en energie kost. Zo hebben we vandaag bv 5 cursisten die een 40-uur spoor willen lopen. Om dit goed voor te bereiden heb ik vrijdag al eerder vrij moeten nemen, om sporen te leggen. Die kost je ongeveer een half uur per spoor, en dan vandaag met nabespreking (verplicht met lekker eten en drinken :wink: ) ben je de hele dag kwijt. Dus als je dit commercieel wil benaderen, dan moet je OF 80 uur per week beschikbaar zijn OF heel veel geld vragen. Wij willen niet commercieel zijn, en zijn dan tegenwoordig ook behoorlijk selectief naar cursisten. We trainen alleen nog met mensen die OF zelf jagen, of serieus van plan zijn om een zweetkwalificatie te halen. Moet wel zeggen dat wij voorlopig ook helemaal vol zitten. Blijkbaar is zweetwerk erg "hot". En dat kan ik me voorstellen want het is een geweldige sport.

Groetjes Tiny
Laatst gewijzigd door tackie op 01 mar 2010 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hamilton
Zeer actief

ridgebackfan schreef:Ik heb vrijdag 29 januari een workshop zweetwerk gedaan bij Jan Brand
http://janbrandzweetwerk.webklik.nl/pag ... -jan-brand

Vond het gaaaaf, Yuma kan goed speuren maar had nog nooit en bloedspoor gevolgd.
Ze deed het zo waanzinnig goed en had volgens Jan echt aanleg ervoor.
Geweldig om te zien, helaas was het echt een regendag en dan vinden ridgebacks er geen klap aan maar toen ze merkte wat ze mocht doen wilde ze direct daarna weer het spoor voor de volgende hond uitwerken, lekker fanatiek ineens.
Heel jammer dat er zo weinig cursussen worden gegeven want Jan zit alweer vol tot 2011.
We gaan dit zeker vaker doen

onder de link staan wat foto`s, kwaliteit is bagger door het weer maar wel leuk voor het idee
http://sabaenyuma.myphotoalbum.com/view ... e=album174
leuke en goede dag dus gehad :ok:
bij het zien van de fotos begint het bij mij toch weer te kriebelen :(
Afbeelding
Nel en Nisvan
Anne&Taar
Zeer actief

Leuk hoor, ziet er goed uit!! :ok:
josephus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door josephus »

Hallo,
Wij hebben twee franse bassets. De oudste is een herplaatser van bijna 6 jaar(gecas.reu). Kwam bij ons toen hij ruim drie jaar was. Sinds november 2008 hebben wij een jonge franse basset. Een reu. Ze zijn allebei van The Three Turnips. Hannes de jongste ben ik zelf aan het opleiden, aangezien hier in Drenthe geen zweetcurcus wordt gegeven. Ik ben in maart 2009 met Hannes begonnen. Hij heeft al drie keer een oefen zweetspoor (r.bloed) van 24 uur oud met goed gevolg uitgewerkt.( ongeveer 350 meter). Ik ben twee keer bij Rinie geweest in Emmen. (Uitleg+ oefen zweetspoor). Ik heb Hannes opgegeven voor de Zweetproef F-500 meter, 24 uur oud, eind april 2010. Hopelijk met succes.
groetjes, Jos.
jachthond
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar
standaard Dashond Ruwhaar

Ongelezen bericht door jachthond »

In het verleden heb ik veel aan zweetwerk gedaan.Ook proeven ed.
Nu alleen nog heel af en toe een zweetspoortje.

Wat ik nog wel doe, natuurnazoek, maar dat is niet zo vaak meer omdat mijn DSD al wat op leeftijd is. Bovendien staan we al een aantal jaren niet meer op de zweethondenlijst.

gr.Jachthond
Jan Brand Zweetwerk
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar,
Ruwhaar Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jan Brand Zweetwerk »

Sas schreef:Zijn er hier eigenlijk nog meer die zweetwerk doen met hun hond? Ik noem het nog wel eens speuren als ik het uitleg aan een leek maar dat is toch weer heel iets anders.

Wij (nou ja..mijn man dan) doen puur recreatief zweetsporen lopen met onze twee fauven, de honden vinden het helemaal kassje en zijn compleet in hun element. Ik heb zelf een beetje het idee dat het zelfs helpt om de jachtdrift een beetje onder controle te houden tijdens de normale boswandelingen.
Hallo Sas,

Ik geef beroepsmatig zweetwerktrainingen en workshops. Kijk even op http://www.janbrandzweetwerk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

hartelijke groet,
Jan
Hamilton
Zeer actief

Jan Brand Zweetwerk schreef:
Hallo Sas,

Ik geef beroepsmatig zweetwerktrainingen en workshops. Kijk even op http://www.janbrandzweetwerk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

hartelijke groet,
Jan
mag ik jouw link ook aan een eigenaar van 'n jonge Duitdse Brak geven, die wil ook aan het werk met z'n hond :ok:
Afbeelding
Nel en Nisvan
ranetje
Zeer actief

Hamilton schreef:
Hallo Sas,

hartelijke groet,
Jan
mag ik jouw link ook aan een eigenaar van 'n jonge Duitdse Brak geven, die wil ook aan het werk met z'n hond :ok:
Ik vermoed zo dat Jan daar totaal geen bezwaar tegen heeft :razz: :wink:
Afbeelding
Sas
Zeer actief

Jan, bedankt maar met recreatief bedoelde ik meer dat we niet op de lijst staan, mijn man noch ik hebben een jachtakte. We volgen wel al drie jaar training met beide honden.

Toch bedankt voor je aanbod! :ok:

Toevoeging: net even je site bekeken, ik ga je boek bestellen ! Lijkt me heel leuk.
Jan Brand Zweetwerk
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar,
Ruwhaar Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jan Brand Zweetwerk »

Hamilton schreef:
Hallo Sas,

hartelijke groet,
Jan

Klopt totaal geen bezwaar.

In november, december en januari geef ik weer lezingen en workshops.

hartelijke groet,
Jan Brand
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”