Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ongewone vacht kleuren
Moderator: moderatorteam
-
heidie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/ - Locatie: nijmegen
- Contacteer:
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Re: Ongewone vacht kleuren
Klopt is een albino, maar word wit genoemtMaeve schreef:Die witte Doberman, is dat niet gewoon een albino? Dat schijnt ook nogal hip te zijn binnen dat ras
Even een quote van t Nederlandse dobermann forum waar ik ook lid ben
De "afwijkende" kleuren geven in veel gevallen vervelende tot zeer ernstige gezondheidsproblemen.
Er is in de eerste instantie gekozen voor het afgeven van een afstammingsbewijs i.p.v. een stamboom zodat er met deze honden niet meer gefokt kan worden.
Op dit moment bestaat er dus een test waardoor men kan voorkomen dat de isabel en blauwgekleurde pups worden geboren.
Ook in Duitsland hebben de meeste serieuze fokkers liever geen andere kleuren dan bruin en zwart in hun nest.
Hier nog een interessant stukje over de blauwe en isabelkleurIn Amerika is het trouwens niet meer toegestaan te fokken met witte Dobermanns. (onder andere i.v.m. de grote kans op huidkanker)
De Amerikaanse kennelclub geeft voor deze honden geen stambomen meer af en ik geloof zelfs geen afstammingsbewijs.
Honden die in de vererving witte honden voortbrengen worden ook uitgeloten van de fokkerij.
http://www.dobermannvereniging.nl/modul ... auw+isabel" onclick="window.open(this.href);return false;
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
*Jolanda*
ons kleine meisje is "blue fawn" wat ook niet erg veel voorkomt bij de amstaffjes...
Alleen erg jammer dat je het bijna niet goed op de foto krijgt...
Alleen erg jammer dat je het bijna niet goed op de foto krijgt...
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Wat een leuk topic
Ik vind die cream teckeltjes leuk :+: Hoewel ik gewone rode (hoe heet dat? Sable?) nog net ietsje leuker vind!
Die tricolor toller is echt prachtig
Die tricolor toller is echt prachtig
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
- Shita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelaar
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik weet zo snel niet meer van wie deze Toller is maar het is in ieder geval een hond van dit forum, foto heeft in de fotohoek gestaan.

Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

+ LINK du Clos d'Alsan

+ LINK du Clos d'Alsan
-
hercujess
Interessant al die kleurtjes
maar ik vind veel van die Amerikaanse teckelkleuren niet zo 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, die zijn er niet.lieke schreef:Edit: zijn er ook gezondheidsproblemen bij dit soort afwijkende kleuren (en nou bedoel ik eens niet de merle-factor!) of wordt het gewoon de kleur niet geaccepteerd?
Er zijn wel problemen bekend bij sommige vormen van dilute (de RR in blauw bv), maar bij de meeste miskleuren zijn geen kleurgerelateerde problemen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat klopt genetisch gesproken niet.** Angela ** schreef:Klopt is een albino, maar word wit genoemtMaeve schreef:Die witte Doberman, is dat niet gewoon een albino? Dat schijnt ook nogal hip te zijn binnen dat ras
Ik weet dat het zo genoemd wordt, hoor, maar op de locus die albinisme veroorzaakt zijn ondanks grondig onderzoek nooit mutaties in de genen in kwestie gevonden, iets dat zou moeten om albinisme te hebben.
Dus albinisme is een verkeerde naam.
Tijdens die onderzoeken zijn ook de blauwe en isabella honden onderzocht, en ook die hebben geen afwijking op het betreffende gen.
Zowel dilute als het witte dobermann-kleurtje vererven enkelvoudig recessief, net als albinisme dus.
Maar het is het geen van beide.
Wat het wel is, is tot op heden onbekend.
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
Volgens mij is zij ook van het tollerforum...Shita schreef:Ik weet zo snel niet meer van wie deze Toller is maar het is in ieder geval een hond van dit forum, foto heeft in de fotohoek gestaan.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Tricolor Japanse Chin. De normale kleuren zijn zwart wit en rood wit dus opzich is de kleur niet ongewoon maar wel vrij zeldzaam.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Chins zijn gewoon altijd bont, maar soms zwartbont en soms sable.
Als je die kruist krijg je geen driekleur, hoor
Tanpoint (dat is dit) ligt op dezelfde locus als sable maar is recessief, en er zitten heel weinig tanpoints in de chin.
Héél soms treffen twee genen elkaar én is de hond fokzuiver voor het A-locus (en dat is recessief tov zwart, dus twee maal een recessieve uiting in feite) en dan krijg je dit.
Erg leuk, ik ga deze foto meteen pikken
Tanpoint (dat is dit) ligt op dezelfde locus als sable maar is recessief, en er zitten heel weinig tanpoints in de chin.
Héél soms treffen twee genen elkaar én is de hond fokzuiver voor het A-locus (en dat is recessief tov zwart, dus twee maal een recessieve uiting in feite) en dan krijg je dit.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
geen ongewone kleur, maar niet FCI herkent voor de Dogo Canario
een DC mag maar max 20% wit hebben en moet een zwart masker hebben

@ marjoleine: is het genetisch mogelijk om uit een witte DC (de bovenste)
allemaal donkere pups te krijgen? (ik heb trouwens geen idee wie de vader is van de pups, of de ouders van de moeder, want het enige dat ik vind is een afstammingsbewijs en geen "stamboom")

een DC mag maar max 20% wit hebben en moet een zwart masker hebben

@ marjoleine: is het genetisch mogelijk om uit een witte DC (de bovenste)
allemaal donkere pups te krijgen? (ik heb trouwens geen idee wie de vader is van de pups, of de ouders van de moeder, want het enige dat ik vind is een afstammingsbewijs en geen "stamboom")

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat kan, hoor.vania schreef:@ marjoleine: is het genetisch mogelijk om uit een witte DC (de bovenste)
De moeder is extreem bont zo te zien, dat is een heel recessief patroon.
Daar zit niets meer onder, en dus heel veel wat er dominant over is.
Oftewel: als je witte pups wilt hebben moet de vader net zo zijn als de moeder.
Ik denk dat moeder een toevalstreffer is geweest. De pups zijn zo te zien óf eenkleurig, óf Iers (zoals die tweede foto).
Allebei patronen die dominant zijn over extreem bont. De vader zal dus eenkleurig zijn geweest en drager van Iers (want dat is recessief tov eenkleurig).
Dat betekent wel dat al deze pups drager zijn van extreem bont.
Dus zal je een ervan kruisen met een hond die dat ook draagt, dan krijg je weer witte.
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Black and tan Franse Bulldog

Livercolor:

En de hype van de laatste 2 jaar. Blauwe:

Ik vind alleen de Black and tan wel apart en die is ook zeer zeldzaam, de andere 2 kleuren vind ik gruwelijk. Deze kleuren zijn niet erkend. (alle 3 dus)

Livercolor:

En de hype van de laatste 2 jaar. Blauwe:

Ik vind alleen de Black and tan wel apart en die is ook zeer zeldzaam, de andere 2 kleuren vind ik gruwelijk. Deze kleuren zijn niet erkend. (alle 3 dus)

- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Ik heb verder geen verstand van genetica, weet alleen dat de normale kleuren zwart en rood zijn en dat zo'n 3 kleurtje zeldzaam isMarjoleine schreef:Chins zijn gewoon altijd bont, maar soms zwartbont en soms sable.
- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 0
Die eerste cream is net Mickje.....lieke schreef:Ik weet dat ze niet erkend zijn, maar wat zijn die isabella- en creme-kleurige teckels mooiMa-Rianne schreef:Deze link naar een hele serie kleuren bij teckels, die hier niet erkend zijn; o.a. Isabelle/ Tan en Piebald (Bont)
http://www.countrygardendoxie.com/color ... ssyTan.htm!
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat is het bij de chin (bij veel andere rassen is dit de meest voorkomende miskleur).Jinx schreef:Ik heb verder geen verstand van genetica, weet alleen dat de normale kleuren zwart en rood zijn en dat zo'n 3 kleurtje zeldzaam is
Alleen zette je me op het verkeerde been doordat je zei:
Jinx schreef:Tricolor Japanse Chin. De normale kleuren zijn zwart wit en rood wit dus opzich is de kleur niet ongewoon maar wel vrij zeldzaam.
Uit dat woordje "dus" begreep ik dat je dacht (zoals wel meer mensen) dat je driekleur krijgt als je rood kruist met zwart
- Maxine
- Zeer actief
Bij de Australian Cattle Dog:
Chocolade spikkels met leverkleurige neus:

Of ACD's met saddle:

Chocolade spikkels met leverkleurige neus:

Of ACD's met saddle:

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat wel leuk.Maxine schreef:Of ACD's met saddle:
Zadel is een variant van tanpoint dus op zich niet zo gek, zeker gezien de achtergrond van het ras.
Ik kan me niet voorstellen dat het niet mag trouwens?
Bij een werkras als dit bedoel ik
- Maxine
- Zeer actief
Ik vind het er ook wel leuk uitzien, maar een ACD met een zadel is een kleur die niet is toegestaan. Deze twee op de foto's hebben een erg mooie zadel aftekening, maar is niet erkend om een of andere reden. ^_^;Marjoleine schreef:Dat wel leuk.Maxine schreef:Of ACD's met saddle:
Zadel is een variant van tanpoint dus op zich niet zo gek, zeker gezien de achtergrond van het ras.
Ik kan me niet voorstellen dat het niet mag trouwens?
Bij een werkras als dit bedoel ik

- Maxine
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
De standaard zegt:Maxine schreef:Ik vind het er ook wel leuk uitzien, maar een ACD met een zadel is een kleur die niet is toegestaan. Deze twee op de foto's hebben een erg mooie zadel aftekening, maar is niet erkend om een of andere reden. ^_^;
De kleur moet blauw zijn of blauw gespikkeld, met of zonder aftekeningen. De toegestane aftekeningen zijn zwart, blauw of tan op het hoofd, bij voorkeur symmetrisch verdeeld. Het tan van de voorbenen begint halverwege de benen en breidt zich uit aan de voorkant tot de borst en de keel, met tan op de kaken, het tan van de achterbenen bevindt zich aan de binnenzijde daarvan en aan de binnenkant van de dijen tot aan de voorzijde van de knie en wordt breder naar de buitenkant van de sprongen tot de tenen. In de ondervacht is tan toegestaan, mits deze niet door de blauwe bovenvacht schijnt. Zwarte aftekeningen op het lichaam zijn ongewenst.
Dus hooguit zullen ze zeggen dat het tan te ver doorloopt, maar een diskwalificerende fout is het volgens mij niet, hoor.
edit: de onderste hond zou ik persoonlijk uit de fokkerij gooien vanwege zijn achterhand trouwens;)
- Maxine
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En omdat dat in de breton een gebruikelijke kleur is, is het dus ook van de gekke dat het bij de Brittany niet mag.Maxine schreef:Hier een zwart en witte Brittany:
- Maxine
- Zeer actief
- Maxine
- Zeer actief
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ja nu snap ik ook ineens waarom mensen dachten dat Odin een Toller pup wasMaeve schreef:Tricolor Toller![]()
Ik vind ze echt prachtig!
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Wat is daar dan weer mis mee? Gewoon een recessief kleurtje dat er zo nu en dan uit kan rollen toch?Maxine schreef:De laatste nieuwe 'hype' na de labradoodle: De 'zilveren' labrador....![]()
- Maxine
- Zeer actief
Ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar gewoon dat het in de mode is gekomen en nu iedereen zo'n labrador met zo'n zilveren kleur wil hebben. En als iets bij hondenrassen in de mode komt gaat de gezondheid daar ook wel meestal onder lijden. Ik denk nu gewoon aan broodfokkers die zo'n honden aan dure prijzen verkopen omdat ze toch 'oh zo zeldzaam' zijn.Agnes-en-Balou schreef:Wat is daar dan weer mis mee? Gewoon een recessief kleurtje dat er zo nu en dan uit kan rollen toch?Maxine schreef:De laatste nieuwe 'hype' na de labradoodle: De 'zilveren' labrador....![]()

- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Aaah op die fiets! Nee, dat snap ik wel!
Het valt me alleen zo vaak op, dat er moeilijk wordt gedaan over 'fokken op kleurtjes' en ondertussen doet elke zichzelf serieus nemende fokker dat wel degelijk, want dieren met zo'n afwijkende kleur wordt niet mee gefokt. Zonde vind ik zelf. Een beetje uiterlijke variatie gaat gepaard met een beetje genetische variatie, en dat kan een ras alleen maar ten goede komen!
En ik vind het zonde dat er niet wat meer fokkers zijn die voor gezondheid gaan en juist wel de aparte kleurtjes meenemen. De onwetende pupkoper die een bepaalde kleur wil, komt nu vanzelf bij de broodfokkers uit (correct me if I'm wrong! Als er dus wel goede fokkers te noemen zijn die aparte kleuren fokken)
Het valt me alleen zo vaak op, dat er moeilijk wordt gedaan over 'fokken op kleurtjes' en ondertussen doet elke zichzelf serieus nemende fokker dat wel degelijk, want dieren met zo'n afwijkende kleur wordt niet mee gefokt. Zonde vind ik zelf. Een beetje uiterlijke variatie gaat gepaard met een beetje genetische variatie, en dat kan een ras alleen maar ten goede komen!
En ik vind het zonde dat er niet wat meer fokkers zijn die voor gezondheid gaan en juist wel de aparte kleurtjes meenemen. De onwetende pupkoper die een bepaalde kleur wil, komt nu vanzelf bij de broodfokkers uit (correct me if I'm wrong! Als er dus wel goede fokkers te noemen zijn die aparte kleuren fokken)