Oeps, mijn fout dan!EstherK schreef:
Het is een Sarplaninac.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vroeger en nu
Moderator: moderatorteam
- Maxine
- Zeer actief
-
jveen
- Actief
- Aantal honden: 3
Re: Vroeger en nu
het valt mij ook op dat er bij de moderne honden veel meer dikzakjes zitten...
- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
Wie bewaarde er dan foto's van zijn hond als hij dik was (en dus weinig uitgelaten en geliefd werd) van die tijd? Daarom werden alleen de fitste en mooiste honden bewaard denk ik..jveen schreef:het valt mij ook op dat er bij de moderne honden veel meer dikzakjes zitten...

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik vind hem niet acceptabel, zie je dat al achter een haas aangaan zonder problemen?Nanna schreef:Niet álle Grey's in showmodel zijn zo vreselijkLongFields schreef:Wat een afgrijselijke Greyhound is die laatste die jij net plaatst Marianne. :N:
Dat er mensen zijn die dat mooi vinden is toch niet te geloven...
Deze was bijvoorbeeld ook afgelopen zaterdag te zien in Eindhoven en ik vind dat een alleszins acceptabele hond
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Maxine
- Zeer actief
Ik denk wel dat je oude foto's van dikke honden kan vinden. Denk maar aan de hoge adelijke vrouwen met hun schoothondjes. Die zullen ook wel meer dan eens een bonbonnetje hebben meegegeten! En aangezien de adel toch vaak schilderijen of foto's van zich laten maken, waarom dan ook niet samen met hun hondje?Lellibel schreef:Wie bewaarde er dan foto's van zijn hond als hij dik was (en dus weinig uitgelaten en geliefd werd) van die tijd? Daarom werden alleen de fitste en mooiste honden bewaard denk ik..jveen schreef:het valt mij ook op dat er bij de moderne honden veel meer dikzakjes zitten...
De meeste oude honden foto's zijn natuurlijk van winnende show-honden en zo en dat is het inderdaad niet toegestaan dat er een dikzakje tussen zit.

- Lellibel
- Zeer actief
Ik ook, ik zie niet wat er mis mee is eigenlijk.Nanna schreef:Niet achter een haas, maar een ree zie ik hem wel neerhalen hoorPodenji schreef: ik vind hem niet acceptabel, zie je dat al achter een haas aangaan zonder problemen?

-
Luna87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
- Aantal honden: 2
Ik vind die bullterrier op de tweede foto echt niet mooiMaxine schreef:
En de bull terrier:
Ik heb zelf ook een bullterrier, maar die is volgens de rasstandaard een beetje mislukt

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Het leeuwhondje:
15de eeuw

17de eeuw

18de eeuw (de legendarische hond Bijou)

19de eeuw

1904

1960

1965

1983

Nu:

Buiten het leeuwtoilet, is het leeuwhondje niet veel veranderd. En men leerde ook beter om de vacht te verzorgen. Het leeuwtoilet is nog altijd verschillend van land tot land.
15de eeuw

17de eeuw

18de eeuw (de legendarische hond Bijou)

19de eeuw

1904

1960

1965

1983

Nu:

Buiten het leeuwtoilet, is het leeuwhondje niet veel veranderd. En men leerde ook beter om de vacht te verzorgen. Het leeuwtoilet is nog altijd verschillend van land tot land.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wat jij poms noemt zijn alle kezen, maar poms zijn alleen dwergkeesjes.Maxine schreef:En hier nog zo'n pommetje rond 1900:
Vond ze vroeger toch groter dan ze nu zijn!
Een pomeranian is feitelijk alleen een dwergkees, de kleine, middenslag, grote en wolfsgrauwe zijn allemaal groter (en in deze oplopende volgorde) en heten geen pomeranian.
Ze waren dus niet groter, wat je plaatste zijn kleine en middenslag zo te zien, maar die oranje is een dwerg.
Dus daar moet je denk ik je zoekopdrachten even op aanpassen
edit: German spitz small, medium, standard denk ik dat werkt.
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Aussie:
1900:

1932:

1938:

1957:

1971:

1997:

nu:

1900:

1932:

1938:

1957:

1971:

1997:

nu:

- Maxine
- Zeer actief
Waarvan ik deze foto vandaan heb gehaald stond er onderaan vermeld: Mr. John T. Duckworth with his pomeranian champion 'Brilliant'.Marjoleine schreef:Wat jij poms noemt zijn alle kezen, maar poms zijn alleen dwergkeesjes.Maxine schreef:En hier nog zo'n pommetje rond 1900:
Een pomeranian is feitelijk alleen een dwergkees, de kleine, middenslag, grote en wolfsgrauwe zijn allemaal groter (en in deze oplopende volgorde) en heten geen pomeranian.
Ze waren dus niet groter, wat je plaatste zijn kleine en middenslag zo te zien, maar die oranje is een dwerg.

- Lellibel
- Zeer actief
Die foto werd genomen voor 1901.Maxine schreef:Marjoleine schreef:Wat jij poms noemt zijn alle kezen, maar poms zijn alleen dwergkeesjes.Maxine schreef:En hier nog zo'n pommetje rond 1900:
Waarvan ik deze foto vandaan heb gehaald stond er onderaan vermeld: Mr. John T. Duckworth with his pomeranian champion 'Brilliant'.
"in de 18e eeuw werd de grote keeshond in Engeland geïntroduceerd als "Pomeranian" de naam verwijst naar de streek Pommeren in Duitsland, vanwaar kennelijk honden van dit type geïmporteerd werden"
http://www.mylittlepommi.nl/?p=info/geschiedenis
Two members of the British Royal Family influenced the evolution of the breed. In 1767, Queen Charlotte, Queen-consort of King George III of England, brought two Pomeranians to England. Named Phoebe and Mercury, the dogs were depicted in paintings by Sir Thomas Gainsborough. These paintings depicted a dog larger than the modern breed, reportedly weighing as much as 30–50 lb (14–23 kg), but showing modern traits such as the heavy coat, ears and a tail curled over the back.[20]
Queen Victoria, Queen Charlotte's granddaughter, was also an enthusiast and established a large breeding kennel. One of her favoured dogs was a comparatively small red sable Pomeranian which she named "Windor's Marco" and was reported to weigh only 12 lb (5.4 kg). When she first exhibited Marco in 1891, it caused the smaller type Pomeranian to become immediately popular and breeders began selecting only the smaller specimens for breeding. During her lifetime, the size of the Pomeranian breed was reported to have decreased by 50%.[20] Queen Victoria worked to improve and promote the Pomeranian breed by importing smaller Pomeranians of different colors from various European countries to add to her breeding program.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pomeranian ... 29#History
Het kan best dat hij dus niet een dwergje had.

-
pilugor
ik vindt de ren types uit mijn link ook een beetje doorgeslagen..Podenji schreef:
mmsja in de afghanen zijn altijd 2 verschillende types geweest, de bergafghaan met dikkere en langere vacht en een dikkere botstructuur en het vlaktetype met minder vacht en een lichtere bouw.
de een na onderste vertegenwoordigd het huidige bergafghaan type, in principe een hond zoals ze waren met wellicht wat meer aandacht voor de vacht en nog prima in staat zijn oorspronkelijke taak uit te voeren.
De onderste hond slaat helemaal nergens meer op, qua uiterlijk niet en deze honden ontbreekt het vaak aan de spirit en kracht om hun oorpsonkelijke taak uit te voeren. Veelal breken deze honden zelfs hun kaken als ze hun prooi "killen"dit type zal je dus ook niet op de coursingbaan zien....
de honden uit de link die piluda heeft geplaatst zijn meer van het vlaktetype afghaan als zijn ze bij dit renbaan type afghaan weer de andere kant doorgeslagen, minder vacht, minder bone, puur op snelheid, eigenlijk hebben die honden ook nog maar erg weinig met de oorspronkelijke afghaan te maken
die een na onderste foto.. zo vindt ik ze het mooist
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Uuhm dik of rond was vroeger een teken van welgesteldheid en daarmee dus mooi. De mentaliteit was toen anders, houd daar rekening mee. Maar goed honden kregen toen ander eten, hadden sowieso een anders soort leven dan nu. Totaal niet te vergelijkenLellibel schreef:Wie bewaarde er dan foto's van zijn hond als hij dik was (en dus weinig uitgelaten en geliefd werd) van die tijd? Daarom werden alleen de fitste en mooiste honden bewaard denk ik..jveen schreef:het valt mij ook op dat er bij de moderne honden veel meer dikzakjes zitten...

- yuki
- Zeer actief
202- 220 voor Christus

1368 - 1644 (Han dynastie)

1940

1955

1964

1969

hongkong 1970

2001 (Estland)

2006 (finland)

2009 (nederland)

Bij deze laatste 2 fotos zie je ook weer veel terug van de oorspronkelijke shar-pei.
In het oude China niet door of voor mensen van adel gefokt, maar destijds door boeren en vissers die hem als werk, waak en jachthond gebruikten vanwege zijn jachtinstinct.
Dat hij om het ras te "redden" naar de VS gebracht is, heeft het ras m.i. geen goeds gebracht, met alle overdreven kenmerken nog eens uitvergroot en met weinig respect voor de oorspronkelijke gedaante (uitzonderingen daargelaten)

1368 - 1644 (Han dynastie)

1940

1955

1964

1969

hongkong 1970

2001 (Estland)

2006 (finland)

2009 (nederland)

Bij deze laatste 2 fotos zie je ook weer veel terug van de oorspronkelijke shar-pei.
In het oude China niet door of voor mensen van adel gefokt, maar destijds door boeren en vissers die hem als werk, waak en jachthond gebruikten vanwege zijn jachtinstinct.
Dat hij om het ras te "redden" naar de VS gebracht is, heeft het ras m.i. geen goeds gebracht, met alle overdreven kenmerken nog eens uitvergroot en met weinig respect voor de oorspronkelijke gedaante (uitzonderingen daargelaten)
Laatst gewijzigd door yuki op 10 feb 2010 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
Esther
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Die van 1940 is wel een mooie, en die van 1970 in Hongkong. 
- yuki
- Zeer actief
LéonieHonden schreef:Die van 1940 is wel een mooie, en die van 1970 in Hongkong.
die uit 1964 en uit 1970 vind ik zelf mooi. Die uit 1940 heeft wel een enorme lap tong
Je ziet ze zeker nog wel in deze gedaante, maar helaas is bij veel "liefhebbers" de Amerikaanse uitvoering favoriet, die zouden nooit gegaan zijn voor dit ras in de oorspronkelijke gedaante
Eventhough you're gone, we're still a team'.
Esther
Esther
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Een aantal van die hele oude plaatjes heb ik van Elly, dus die eer gaat helemaal naar haar.Martijn schreef: Mooie foto's Suzanne! Ik denk dat de variatie inderdaad gelukkig bewaard is gebleven. Ten opzichte van de langharen in ieder geval wel.
Verder zijn het natuurlijk ook honden met vachten in verschillende stadia. Dat scheelt nogal.
De rest heb ik van Workingdog en een paar uit mijn eigen collectie.
Het vachtlengte-verschil in verband met het plukken is inderdaad iets wat flink kan vertekenen. Eigenlijk zou je de honden allemaal moeten hebben gefotografeerd vlak na de plukbeurt, en dan ook in volle vacht. Dan kun je pas echt de verschillen in vachtlengte vergelijken.
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 1
Maxine schreef:De cocker rond 1900:
De cocker vandaag:
jou cocker vandaag vind ik niet een typische cocker zoals ze er tegenwoordig uit horen te zien. Dit is vrijwel zeker een gecastreerd cockertje wat je heel erg goed terug ziet in zn vacht. De showcockers zien er tegenwoordig meer zo uit:

een veel langere beharing dan vroegah het geval was. Ik vind het zelf mooi en heb geen probleem met de vachtverzorging, maar duidelijk veranderd is het wel. Ook vind ik op de plaatjes de cockers van vroeger er zwaarder gebouwd uitzien en lager op de poten.

cockers horen tegenwoordig een vierkante bouw te hebben, maar dat is ook al steeds minder.

- Lellibel
- Zeer actief
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Griffonnetje uit 1901 1 van de eerste kampioenen in Engeland.

1904

1919

1945

1950

Brussels griffon nu (Amerikaans)

Brussels griffon nu (Europees)

Niet zoveel veranderd sinds ze zijn opgenomen in de stamboeken dus

1904

1919

1945

1950

Brussels griffon nu (Amerikaans)

Brussels griffon nu (Europees)

Niet zoveel veranderd sinds ze zijn opgenomen in de stamboeken dus

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mijn god, wat hebben die Amerikanen toch een vreselijke interpretatie van veel rassen. Dat Amerikaanse type Griffon vind ik echt nog lelijker dan lelijk. Doe mij dan maar het Europese type, dat ziet er veel natuurlijker uit en niet zo idioot overdreven in vergelijking met het USA-type.
- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben ik helemaal met je eens. Er zijn zonder meer wel mooie amerikanen, maar het gros is echt gewoon klein en iel en zeker de winners. Van dit beeld gruwel ik gewoon:LongFields schreef:Mijn god, wat hebben die Amerikanen toch een vreselijke interpretatie van veel rassen. Dat Amerikaanse type Griffon vind ik echt nog lelijker dan lelijk. Doe mij dan maar het Europese type, dat ziet er veel natuurlijker uit en niet zo idioot overdreven in vergelijking met het USA-type.

Dit is dan wel een redelijk mooie amerikaan.

- Lellibel
- Zeer actief
Is het Amerikaanse type nou gecoupeerd?ladybird schreef:Ben ik helemaal met je eens. Er zijn zonder meer wel mooie amerikanen, maar het gros is echt gewoon klein en iel en zeker de winners. Van dit beeld gruwel ik gewoon:LongFields schreef:Mijn god, wat hebben die Amerikanen toch een vreselijke interpretatie van veel rassen. Dat Amerikaanse type Griffon vind ik echt nog lelijker dan lelijk. Doe mij dan maar het Europese type, dat ziet er veel natuurlijker uit en niet zo idioot overdreven in vergelijking met het USA-type.
Dit is dan wel een redelijk mooie amerikaan.

- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
JaLellibel schreef: Is het Amerikaanse type nou gecoupeerd?

- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Kan iemand misschien iets vinden over de Labrador vroeger en nu???
- Maxine
- Zeer actief
Ja hoor!Ellen. schreef:Kan iemand misschien iets vinden over de Labrador vroeger en nu???
Een foto van in 1856 en een van de aller eerste foto's van een labrador: (Luisterde naar de naam 'Nel'.)

Bucceleuch Avon uit 1885

Dit is Ben Hyde, de eerste echte blonde labrador uit 1899

Uit de 'St. John's honden ontstonden de latere labradors. St John's honden zijn nu uitgestorven of geëvolueerd in labradors.

Dit waren de twee laatste 'St. Johns' honden die gediend hebben als stamvader van de labrador.
Ze hadden witte tenen, snuit en bles zoals de meeste labradors in het begin van hun ontstaan.

Banchory Bolo 1915-1927

Munden Sentry 1900

Flapper 1902

Peter of Faskally 1908

Sandyland's Tweed of Blaircourt 1958

Sandylands Tandy 1961

Sandylands Mark 1965

Follytower Merrybrook Black Stormer 1969

Charway Ballywillwill 1978

Kupros Master Mariner 1983

- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Dankjee maar ik had er al een hoop zelf gevonden, moest namelijk het verslag gister afhebben. Toch bedankt voor de moeite!!! 
- Maxine
- Zeer actief
Oei, spijtig dat ik je bericht niet eerde had gezien dan!Ellen. schreef:Dankjee maar ik had er al een hoop zelf gevonden, moest namelijk het verslag gister afhebben. Toch bedankt voor de moeite!!!

-
''JP''
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): ''labrador retriever''
''jack russel terrier''
''rottweiler''
prachtig die oude pics van labrador retrievers!
, wat mij altijd opvalt is dat dit niet de hele slanke types zijn waar altijd over gesproken word, er word altijd gezegd dat het zwaargebouwde type van nu echt geen labrador meer is, zo gaf mn vrouw hier pas de vader van mijn pup als mooi voorbeeld voor een lab(precious neelix), en gelijk werd hij afgebrand ondanks zijn titels, door zijn grove voorkomen?, er word gezegd dat het type van nu verpest is, en gecreeerd door ons zelf, maar ik denk eerder dat die overdreven volslanke types naar onze hand en doel zijn gecreeerd, om in de jacht dus nog beter te presteren, zo is er dus het jacht type en het show type ontstaan, maar ik ben echt van mening dat het showtype dichter bij het oude type staat, dan die overdreven slanke labradors, die ik persoonlijk weer echt niet mooi vind, ik weet dat je tegenwoordig veel te dikke labradors ziet, dit ligt aan de eigenaar uiteraard, maar een flinke grove bouw hoort een echte labrador in mijn ogen wel te hebben.....