Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Goed leren zitten...

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Goed leren zitten...

Ongelezen bericht door Machie »

Wij zijn op de cursus bezig met de kom voor.
Nu is dus de bedoeling dat Luca dus strak voor me komt zitten.
Alleen... Als Luca gaat zitten laat hij zich op zn kont vallen en plaatst zijn voorpoten naar achteren. Hoe kan ik hem leren dat hij zn kont onder zijn lichaam plaatst?

Hij wil namelijk keurig bij me zitten maar door zn 'verkeerde' manier van zitten zit hij dus een halve meter voor me :ugh:

Wie kan me helpen :F:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Goed leren zitten...

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Oefenen terwijl je zit, en hem voor laten komen tussen je benen.
Zo kun je hem strak tegen je aan "kneden" met je beloning.

Je weet toch waar die neus moet zitten als hij goed zit?
Daar houd je dat brokje. En dat krijgt hij als die neus op de goeie plek zit ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Ik heb het aangeleerd door eerst op een stoel te gaan zitten met mijn benen zover uit elkaar dat als Luka er tussenin zit zijn billen mijn voeten net raken. Snoepje weggooien en dan weer "voor" roepen. In eerste instantie kan je de hond helpen door het koekje te laten zien en hem zo tussen je been te lokken. Zodra hij mooi zit geef je hem het koekje. Hij leert op deze manier om echt tegen jou aan te zitten en tevens leert hij goed recht voor te zitten. Je bouwt dit langzaam uit door steeds iets meer rechtop te gaan staan, eerst op leuning van stoel zitten, daarna op rugleuning en uiteindelijk zonder stoel. Eerst kun je nog tegen de muur aan gaan staan met je benen nog iets naar voren.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ja dat snap ik. Luca komt ook keurig met zn neus daar. Vervolgens gaat hij zitten en dan zit hij dus een kleine halve meter achter het koekje. Blijf ik hem dan dichterbij proberen te plaatsen snapt hij er helemaal niks van.. Maar dit komt dus omdat hij gaat zitten door zich op zn kont te laten vallen ipv zn achterhand onder te schuiven..
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hij moet leren aanschuiven.
Deze manier van zitten gaan is soms erg handig, maar niet altijd.
Het is echt wel te leren, maar je moet hem héél langzaam laten zitten en zorgen dat die neus bij je blijft.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Machie
Zeer actief

We gaan eerst maar proberen hem idd anders te laten zitten. Ik zal op de training eens vragen wat ze daar voorstellen.
Ik deed al mn voeten achter Luca's voorpoten zetten zodat hij misschien dan anders ging zitten maar nee, hij donderd gewoon over mn voeten heen :smile:

Ik bedacht zonet dat Luca misschien ook het wel eng vind om zo dicht op mij te zitten. Hij bewaart altijd graag een stukje persoonlijke ruimte heb ik het idee...
Carma
Zeer actief

Machie schreef: Ik bedacht zonet dat Luca misschien ook het wel eng vind om zo dicht op mij te zitten. Hij bewaart altijd graag een stukje persoonlijke ruimte heb ik het idee...
Dat kan. Mijn Luka heeft dat ook. Hij heeft het dichtbij zitten dan ook echt moeten leren en nog kan het beter.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Machie schreef:Ik bedacht zonet dat Luca misschien ook het wel eng vind om zo dicht op mij te zitten. Hij bewaart altijd graag een stukje persoonlijke ruimte heb ik het idee...
Veel honden vinden het ongepast om hun baas zo te blokken denk ik.
Mijn hond hoeft niet voor te komen, hij kan prima afgeven als hij naast me zit of staat :wink:
En dat doet hij ook liever.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Machie
Zeer actief

Ik denk dat ik genoegen neem met een kom voor met een halve meter (maximaal is dat) er tussen.
Tot nu toe raakt Luca helemaal gestressd als hij nog dichterbij moet komen.

iig bedankt voor jullie reactie's!
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram houdt liever ook wat meer afstand. Maar die heb ik wel dichterbij gekregen. Kwestie van goed belonen :D

Izzie is wat al te enthousiast geweest, die gebruikte mijn schenen om te remmen. Zo is er altijd wel wat te trainen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Machie
Zeer actief

Hoe beloon jij dan ZS?

Ik heb het geprobeert met rookworst. Hij loopt dat tussen mijn benen in met zn neus op de plek waar hij moet gaan zitten. Vervolgens vraag ik een zit. Luca gaat keurig zitten alleen laat hij zich op zijn kont vallen en schuift zijn voorpoten dus naar achteren. Als ik dan niet beloon wordt hij helemaal gek en druk en snapt hij er niks meer van.
In principe heeft luca ook gelijk, hij doet keurig wat ik vraag, alleen een cm of wat naar achteren door zijn manier van zitten gaan...
Zoek stok!
Zeer actief

Maar ben je wel begonnen met zitten en dan voor laten komen? Dus tussen je benen? En dan gewoon manouvreren totdat hij goed zit en click -> lekkers.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Machie
Zeer actief

Ik doe het momenteel zo:

Ik zit op een stoel, zo dat de poten de hond niet in de weg zitten. Vervolgens lok ik met een voertje luca tussen mijn benen en dan de neus op de plek waar ik hem hebben wil. Dan staat hij dus tussen mijn benen. Vervolgens vraag ik een zit aan Luca. Ook dit doet hij keurig. Alleen gaat hij achteruit zitten. Dit doet hij omdat hij terwijl hij gaat zitten zich op zn kont laat vallen. Hierdoor moet hij zijn voorpoten naar achteren plaatsen. Resultaat is dat Luca dus een 30 cm naar achteren verplaatst.

Ik dacht, dan moet ik hem anders leren zitten. Namelijk dat hij zijn achterhand naar zijn voorpoten beweegt ipv wat hij nu doet.

Snap je?

We zijn dus echt nog maar bezig met stap 1 van het leren van kom voor :)
Zoek stok!
Zeer actief

Geen 'zit' zeggen. Gewoon roepen en dan met je hand manouvreren zodat hij goed zit. Voertje omhoog dus en vlak bij je. Dan gaat hij automatisch op z'n billen en dus dichtbij. Zit hij scheef of niet dichtbij genoeg even door manouvreren. En dan belonen.

Bij het voorkomen gebruik je sowieso geen zit als commando, ook later niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Machie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Geen 'zit' zeggen. Gewoon roepen en dan met je hand manouvreren zodat hij goed zit. Voertje omhoog dus en vlak bij je. Dan gaat hij automatisch op z'n billen en dus dichtbij. Zit hij scheef of niet dichtbij genoeg even door manouvreren. En dan belonen.

Ik vraag dus ook een zit zonder stem. Het staat er niet zo, dat zie ik :D
Maar ik doe dus ook de zit met een voertje. Dan blijft hij naar achteren vallen. Kruip ik dan juist dichter naar hem toe, of schuif ik luca dichter naar mij toe dan begint hij te spartelen. Ik denk dat hij dus de afstand wil bewaren...

Ik zal op de cursus eens vragen hoe&wat. Zo belangrijk vind ik het niet dat hij niet strak tegen me aan zit aangezien we toch geen ambitie's in de sport hebben :D
Carma
Zeer actief

Machie schreef:
Zoek stok! schreef:Geen 'zit' zeggen. Gewoon roepen en dan met je hand manouvreren zodat hij goed zit. Voertje omhoog dus en vlak bij je. Dan gaat hij automatisch op z'n billen en dus dichtbij. Zit hij scheef of niet dichtbij genoeg even door manouvreren. En dan belonen.

Ik vraag dus ook een zit zonder stem. Het staat er niet zo, dat zie ik :D
Maar ik doe dus ook de zit met een voertje. Dan blijft hij naar achteren vallen. Kruip ik dan juist dichter naar hem toe, of schuif ik luca dichter naar mij toe dan begint hij te spartelen. Ik denk dat hij dus de afstand wil bewaren...

Ik zal op de cursus eens vragen hoe&wat. Zo belangrijk vind ik het niet dat hij niet strak tegen me aan zit aangezien we toch geen ambitie's in de sport hebben :D
Dan manouvreer je niet goed :wink:
Naar de hond toekruipen of de hond vastpakken is inderdaad vaak niet prettig voor een hond. persoonlijk zou ik dat dan ook niet meer doen, dit maakt dat de hond de oefening uiteindelijk misschgien helemaal niet leuk meer vindt om te doen. Terwijl je juist wil bereiken dat hij heel, heel graag mooi voor jou gaat zitten.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Bram zou idd ook direct gaan staan als ik naar hem toe zou bewegen (dat kan trouwens ook niet als je zit, dus ik begrijp het geloof ik niet). En hem verplaatsen door aanraken, is al helemaal not done volgens Bram :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Machie
Zeer actief

Ik zal mijn vriend een dezer dagen een filmpje laten maken, dan kunnen jullie het goed zien. Beeld zegt meer dan woorden :)

Ik moet zeker niet aan hem gaan zitten of naar hem toe bewegen, dat heb ik na 1 keer wel door. Maar een snoepje voor zn neus, gaat hij braaf tussen mn benen staan alleen gaat hij niet met een snoepje aan zn neus zitten, dan valt hij naar achteren :)
Zoek stok!
Zeer actief

Ja dat snap ik wel, maar dan moet je dus gaan manouvreren. Zodat hij naar voren schuift. Hij wil het snoepje toch? Nou, opvangen met snoepje en z'n neus er aan houden. Dan schuift hij echt zelf wel zodanig dat hij er aan blijft plakken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Machie
Zeer actief

Ik denk dat de fout erin zit dat ik Luca altijd geleerd heb dat hij niks uit mijn handen mag pakken en dus op zn voertje moet wachten. Hij blijft namelijk gewoon op de plek zitten waar hij zit met een voertje 30 cm voor zijn neus... Staand volgt hij hem wel, maar zodra hij gaat zitten, dan blijft hij daar zitten en kijkt hij me aan met een 'braaf ben ik he, baasje' blik :)
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Je zou een tube smeerkaas kunnen gebruiken(die je bij chips gebruikt bugels bijv).
De tube kan je ze heel handig dicht bij je houden en lokken. Ik vind dat heel handig met oefeningen waar ze heel dicht bij je moeten blijven zitten staan noem maar op.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Op een stoel zittend blijven oefenen tot het goed gaat en zelf in het begin wat achterover buigen zodat hij verder naar voren kan komen.
Als je voorover buigt zal hij verder van je af gaan (blijven) zitten.
Let er op dat je zo zit dat de stoelrand niet tegen de borst van de hond kan komen.
Daarmee duw je hem van je af.
Dus zit echt zelf helemaal op het uiterste randje van de stoel.
Leer hem eventueel te touchen op een bepaald punt op je jas :wink:

Tegenwoordig mogen de honden toch direct naast komen zitten?
Zowel met als zonder apport.
Als je de eisen van Cynophilia volgt tenminste?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Machie
Zeer actief

Wij doen nog maar gewoon de cursus na de puppycursus en zonder examens enzo. Dus zo vreselijk belangrijk is het allemaal niet :F:

Zoals jij het beschrijft, doe ik het ook. ik krijg hem staand ook wel straks voor me, maar zodra hij gaat zitten, neemt hij afstand doordat hij zich achterover laat vallen :)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

probeer hem maar eens de bunnyhop aan te leren. Hond zit voor je met neus aan (lekker!!) voertje. Jij doet 1 klein stapje achteruit. Als het goed is 'schuifelt'of 'hupt'de hond met je mee. Geef voertje en pak een nieuwe. Doe zo door en ik denk dat hij steeds iets dichter tegen je aan komt. Je honden moeten dus tegen je buik belanden he, en de hond komt daarmee mee.

succes ;-)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Machie schreef:Wij doen nog maar gewoon de cursus na de puppycursus en zonder examens enzo. Dus zo vreselijk belangrijk is het allemaal niet :F:

Zoals jij het beschrijft, doe ik het ook. ik krijg hem staand ook wel straks voor me, maar zodra hij gaat zitten, neemt hij afstand doordat hij zich achterover laat vallen :)
En dat staan kan je dan dus beter niet proberen zo lang hij achteruit in zit zakt. :wink:
Eerst goed krijgen op de rand van de stoel.

Je kunt het idee van Rosita ook omdraaien.
Zelf voor de hond gaan staan terwijl hij zit.
En dan belonen terwijl je "vóór" zegt
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Machie
Zeer actief

ranetje schreef:En dat staan kan je dan dus beter niet proberen zo lang hij achteruit in zit zakt. :wink:
Eerst goed krijgen op de rand van de stoel.
Ja nee, de hond staat dat :D Ik zit. Als hij gaat zitten valt hij dus naar achteren.

Het probleem is, mijn hond huppelt dus niet achter een voertje aan. Dit is mijn schuld, ik heb hem namelijk geleerd dat hij op zn voertje moet wachten en niet in mn vingers mag happen ed...
Dus.. Luca loopt tussen mijn benen. Ik hang achterover op de stoel met een voertje op mn buik. Luca's neus komt tegen het voertje aan. Vervolgens probeer ik hem te laten zitten (heel makkelijk, voertje stukje omhoog houden en hij zit) Maar.. hij laat zich op zijn kont vallen en moet dus zijn voorpoten naar achteren plaatsen.
En hij moet eigenlijk zijn kont naar zijn voorpoten plaatsen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Als jij hele vette worst pakt of iets anders wat Luca heel lekker vindt... En met die worst eens even de lol van lopen achter voer in laat zien door heel vlot achter elkaar stukjes te geven. Dan vergeet Luca wat jij hem geleerd hebt hoor ;-)

Gewoon een beetje oefenen met heerlijke dingen tussen je vingers uit te laten eten. op momenten dat hij netjes moet wachten geef je daar maar een commando voor.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”