Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleurvraag over Patchwork

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Kleurvraag over Patchwork

Ongelezen bericht door Marjoleine »

-Gaby- schreef:De ouders van Rhodins vader zijn beiden zwart merle, maar het zou misschien bij de grootouders van de vader kunnen liggen, die foto's daarvan zijn nogal onduidelijk.
Dilute is enkelvoudig recessief. Dat kun je dus dragen zonder dat je het ziet.
Dus het kan overal vandaan komen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Fairmate
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leoparddog, Jack Russell
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fairmate »

-Gaby- schreef:Ik ben ergens nieuwsgierig naar, bij de Catahoula komt de volgende kleur voor, namelijk patchwork. Daarmee wordt bedoeld dat de hond verschillende tinten in de vacht heeft, zoals deze hond:
Afbeelding

Rhodin, mijn hond, is ook patchwork, hij is wit met grijze patchwork platen (zie onderschrift).

Catahoula met Leopard aftekening, dit wordt bij de meeste rassen merle genoemd:
Afbeelding

Dus in de Catahoulawereld noemt men een merle Catahoula een Leopard en de Catahoula van het bovenste plaatje patchwork, dus het verschil moet er zijn. Maar waar ik nu nieuwsgierig naar ben, bestaat deze kleurvariant ook bij andere rassen?
Dit word Patchy leopard genoemd in de Catahoula wereld..
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Patchwork ziet er anders uit dan "gewoon" merle, nog spectaculairder zogezegd. Ik heb een map met foto's van bijzonder gekleurde honden en paarden en daar staat ook een patchwork (of tweed) spaniel en Bordercollie in, waarschijnlijk hebben ze die in de USA gefokt door het gen van de Catahoula te "lenen?"
Er zijn ook al merle pitbulls, die zeker stammen van de zwijnenjagers in het zuiden van de USA, die de zoekhonden en de catch dogs met elkaar kruisten om alles in 1 hond te krijgen. Deze mensen zeggen zelf dat ze brakken (coonhound, plotthound, curs) met catahoula's en pitbulls en American bulldogs kruisen.
Waarschijnlijk is een patchwork hond dubbel merle, bij de Catahoula zijn er nu ook mensen die het patchwork gen apart benoemen met Ma. (inplaats van M voor merle.)
Veel patchwork catahoula's zijn (in tegenstelling tot "gewoon" dubbel merle honden, die veel wit hebben) cryptic (onzichtbaar) double merle, en lijken single merle, en soms zelfs bijna solid.
Patchwork is eigenlijk dat de kleur in afzonderlijke vakken wordt verdeeld met veel verschillende tinten, als mozaiek. Als je op Catahoula gaat googelen kom je heel spectaculaire patchwork honden tegen, met echt ALLE kleuren. Dan zie je bij het vergelijken van veel van deze honden, ook het verschil tussen "gewoon" merle en patchwork.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”