Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hijgen in de auto
Moderator: moderatorteam
- flapke100
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): westie
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
hijgen in de auto
hallo,
wij gaan in de paasvakantie met de auto naar het zwarte woud in duitsland,dat is 5 uur rijden, en de hond mag mee maar als hij met de auto eens mee mag begint hij meteen hard te hijgen en ik heb geen zin om 5 uur naar dat gehijg te luisteren
heeft iemand dit ook voor gehad?
hoe heb je het dan opgelost?
ik zou graag een oplossing weten (als die er is)
wij gaan in de paasvakantie met de auto naar het zwarte woud in duitsland,dat is 5 uur rijden, en de hond mag mee maar als hij met de auto eens mee mag begint hij meteen hard te hijgen en ik heb geen zin om 5 uur naar dat gehijg te luisteren
heeft iemand dit ook voor gehad?
hoe heb je het dan opgelost?
ik zou graag een oplossing weten (als die er is)
Grtz Celine

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: hijgen in de auto
Klinkt als wagenziek.
Mijn hond is ook wagenziek. Die gaat of hijgen of ontzettend kwijlen.
Mijn hond is ook wagenziek. Die gaat of hijgen of ontzettend kwijlen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
de radio wat harder?
Oordopjes kan ook!
Oordopjes kan ook!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Half primatourtje geven. Wel een paar uur vantevoren. Helpt bij Jack best goed, het enige nadeel is dat hij er ontzettend slaperig van wordt (maar met een lange rit is dat weer een voordeel).
edit: ik zie dat het om een westie gaat. Kwart primatourtje dan.
edit: ik zie dat het om een westie gaat. Kwart primatourtje dan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik zou eerst eens proberen te achterhalen waarom je hond gaat hijgen in de auto.
Moet hij nodig plassen? Kunnen ze van gaan hijgen.
Is het stressvol voor hem?
Heeft hij het misschien te warm/koud? Hoe staat de airco afgesteld?
Is hij wagenziek of misselijk?
Moet hij nodig plassen? Kunnen ze van gaan hijgen.
Is het stressvol voor hem?
Heeft hij het misschien te warm/koud? Hoe staat de airco afgesteld?
Is hij wagenziek of misselijk?

Iedere dag feest!
-
Marion.
Misschien vind je hond het niet zozeer "mogen" maar "moeten". Is hij wagenziek? Kwijlt hij? Zoja, dan de komende weken rustig opbouwen, inderdaad met de Primatour van Hanneke.flapke100 schreef:maar als hij met de auto eens mee mag begint hij meteen hard te hijgen en ik heb geen zin om 5 uur naar dat gehijg te luisteren
En is het echt wagenziek, dan zou ik bedenken of het wel leuk is om hem mee te nemen. Niet zozeer omdat het gehijg jou op de zenuwen werkt, maar meer wat je de hond aan doet. Is het een optie om hem thuis bij iemand te laten?
- Moyodo
- Erelid
- Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix
De teckels van mijn moeder deden dat elke keer en hingen achter in de auto tegen de raampjes aan , die kon je later echt wassen zo smerig van het kwijl en de auto beslagen van de hijgende adem van die twee. Maar bij hun was het omdat ze het net gewend waren en maar af en toe bij mij in de auto mee gingen, dan waren ze zo opgewonden en blij dat ze ergens heen gingen, want bang waren ze niet en sprongen zelf in de auto. Ook niet over gegeven dus wagenziekte was het ook niet echt. Ze bleven kwispelen.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Osa hijgde ook altijd in de auto, maar puur uit opwinding. Dat had niks te maken met wagenziek of wat dan ook.
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik ging eigenlijk direct uit van wagenziekte, maar wat anderen zeiden, er kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn.
De lol van die vakantie kan de ellende van de reis wel meer dan waard zijn. Jack geniet met volle teugen in een compleet vreemde omgeving met 24 uur per dag mensen om hem heen, die zou het hele jaar door wel op vakantie willen. Dus in zijn geval is het die paar uur afzien in de auto wel waard.Marion. schreef:
En is het echt wagenziek, dan zou ik bedenken of het wel leuk is om hem mee te nemen. Niet zozeer omdat het gehijg jou op de zenuwen werkt, maar meer wat je de hond aan doet. Is het een optie om hem thuis bij iemand te laten?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
het komt bij mij over alsof baasje erg moet afzien, enige interesse in wat de hond eventueel zou kunnen mankeren las ik niet in zn post.Hanneke2 schreef:Ik ging eigenlijk direct uit van wagenziekte, maar wat anderen zeiden, er kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn.
De lol van die vakantie kan de ellende van de reis wel meer dan waard zijn. Jack geniet met volle teugen in een compleet vreemde omgeving met 24 uur per dag mensen om hem heen, die zou het hele jaar door wel op vakantie willen. Dus in zijn geval is het die paar uur afzien in de auto wel waard.Marion. schreef:
vandaar mijn advies om oordopjes in te doen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Als je hond wagenziek is(wat je dan wel eerst moet vaststellen) zou je kunnen overwegen om zo'n strip aan de auto te hangen.Dat schijnt vaak wel te helpen.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- flapke100
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
ja ze spring door heel de auto en zit ook heel de tijd aan de ramen te likken en als we de airco heel hard opzetten is ze weer rustig maar dat word wel koudMoyodo schreef:De teckels van mijn moeder deden dat elke keer en hingen achter in de auto tegen de raampjes aan , die kon je later echt wassen zo smerig van het kwijl en de auto beslagen van de hijgende adem van die twee. Maar bij hun was het omdat ze het net gewend waren en maar af en toe bij mij in de auto mee gingen, dan waren ze zo opgewonden en blij dat ze ergens heen gingen, want bang waren ze niet en sprongen zelf in de auto. Ook niet over gegeven dus wagenziekte was het ook niet echt. Ze bleven kwispelen.
en ze is denk ik niet wagenziek want ze kwispelt en heeft nog nooit moeten
Grtz Celine

- Moyodo
- Erelid
- Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix
Heb je al geprobeerd het raam op een klein kiertje te zetten? Bij ons gaan ze dan met de neus daar snuffelen en zijn veel rustiger. Dat met die airco herken ik ook, maar je kunt hem toch ook iets warmer zetten? Maar ik zou ff het raampje proberen. Gaat de hond vaak mee ind e auto? Anders zou ik gewoon voor vertrek elke dag een paar keer de hond inladen , klein stukje rijden. Dan is het niet meer zo spannend.Valeriaan daar worden ze rustig van en ik las net ok dat ze van reistablet ook rustig worden, dat moet je juist hebben toch?Die van mij spuugt alles onder dus kan niet mee op vakantie.
Zit de hond in de kofferruimte of op de achterbank? En heb je al geprobeerd hem af te leiden door een heel groot kauwbot? Ik heb voor dit soort gevallen en groot rond kauwbot daar doen ze langer over en hoef ik niet bang te zijn dat ze erin stikken of bij remmen achter in hun strt hebben hangen.
Zit de hond in de kofferruimte of op de achterbank? En heb je al geprobeerd hem af te leiden door een heel groot kauwbot? Ik heb voor dit soort gevallen en groot rond kauwbot daar doen ze langer over en hoef ik niet bang te zijn dat ze erin stikken of bij remmen achter in hun strt hebben hangen.

-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
Zo te lezen is het stress, ik zou zeggen alles rustig opbouwen...waar zit je hondje in de auto? het kan weleens helpen om hem te verplaatsen of hem in zn eigen mandje te vervoeren, probeer wat dingen uit waardoor ie wat rustiger wordt.
Buiten dat het voor jou vervelend is om 5 uur in de auto te zitten met een gestresde hond is het natuurlijk het meest vervelend voor de hond zelf. Misschien helpt een rustgevend pilletje ook wel...
Overigens wil kwispelen niet altijd zeggen dat de hond "blij" is hoor...
Buiten dat het voor jou vervelend is om 5 uur in de auto te zitten met een gestresde hond is het natuurlijk het meest vervelend voor de hond zelf. Misschien helpt een rustgevend pilletje ook wel...
Overigens wil kwispelen niet altijd zeggen dat de hond "blij" is hoor...
Groetjes Lianne
-
*Jolanda*
Magic hijgt ook enorm in de auto maar dat is wel afhankelijk van de plek in de auto en het tijdstip van de dag...
In mijn vorige auto zat ze op de grond van de passagierskant en daar was alles prima. Echter moest ze even op de achterbank dan kwijlde ze me de hele bende onder. Behalve als het donker was.
Nu heb ik een station en zit ze in de kofferbak. In het begin hijgt en kwijlt ze even maar dat is vrij vlot over... Nu na drie weken oefenen begint ze alleen nog uit opwinding te hijgen als ze doorkrijgt dat we bijna bij iemand thuis zijn, bij het bos of bij de zwemvijver.
Dus dat is gewoon pure opwinding en vind ik geen probleem.
In mijn vorige auto zat ze op de grond van de passagierskant en daar was alles prima. Echter moest ze even op de achterbank dan kwijlde ze me de hele bende onder. Behalve als het donker was.
Nu heb ik een station en zit ze in de kofferbak. In het begin hijgt en kwijlt ze even maar dat is vrij vlot over... Nu na drie weken oefenen begint ze alleen nog uit opwinding te hijgen als ze doorkrijgt dat we bijna bij iemand thuis zijn, bij het bos of bij de zwemvijver.
Dus dat is gewoon pure opwinding en vind ik geen probleem.
-
*Jolanda*
het kan dus lonen om te oefenen van te voren. Maar ach een primatourtje helpt ook wel ...
- Reneey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua - Locatie: Purmerend
Ja ik wou dit net gaan zeggen .. mijn hond hijgde ook altijd in de auto maar vond dit helemaal geweldig ... zat als eerste in de autoAimee schreef:Osa hijgde ook altijd in de auto, maar puur uit opwinding. Dat had niks te maken met wagenziek of wat dan ook.
Maar dus ook hijgen uit enthousiasme / opwinding

Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
- Reneey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua - Locatie: Purmerend
Oh ik ken idd ook een hond die de hele auto door rent .... die hond doet dat trouwens uit angst ... wil jou hondje graag mee in de auto of vind hij het helemaal niks dat je hem er zelf in moet sleuren ?flapke100 schreef:ja ze spring door heel de auto en zit ook heel de tijd aan de ramen te likken en als we de airco heel hard opzetten is ze weer rustig maar dat word wel koudMoyodo schreef:De teckels van mijn moeder deden dat elke keer en hingen achter in de auto tegen de raampjes aan , die kon je later echt wassen zo smerig van het kwijl en de auto beslagen van de hijgende adem van die twee. Maar bij hun was het omdat ze het net gewend waren en maar af en toe bij mij in de auto mee gingen, dan waren ze zo opgewonden en blij dat ze ergens heen gingen, want bang waren ze niet en sprongen zelf in de auto. Ook niet over gegeven dus wagenziekte was het ook niet echt. Ze bleven kwispelen.
en ze is denk ik niet wagenziek want ze kwispelt en heeft nog nooit moeten

Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
ja en dat is dus een vorm van stress...Reneey schreef:Ja ik wou dit net gaan zeggen .. mijn hond hijgde ook altijd in de auto maar vond dit helemaal geweldig ... zat als eerste in de autoAimee schreef:Osa hijgde ook altijd in de auto, maar puur uit opwinding. Dat had niks te maken met wagenziek of wat dan ook... deed ook altijd stukje raam open voor hem vond hij heerlijk om met zijn snuit lekker in de wind te zitten
Maar dus ook hijgen uit enthousiasme / opwinding
Stress hoeft natuurlijk niet altijd negatief te zijn, een hond kan idd ook stress vertonen bij opwinding...De ts moet dus kijken naar de hele situatie.....
Stress is juist gezond alleen moet het niet chronisch worden of voor een langere tijd...als die hond 5 uur lang zit te hijgen van stress/opwinding of wat dan ook dan lijkt het me niet gezond...
Groetjes Lianne
-
Wilm@
Ook onze Bassie hijgt als een malloot in de auto. In sept. mocht ik met mijn fokster mee naar Frankrijk en zij vervoert haar honden in een perfecte reisbench. Een bench was voor Bassie en de uren durende heen- en terugreis heeft hij prima volbracht.
Bij Barca is het dus stress en het kan zijn dat hij de auto als een te grote ruimte ervaart. Dan is het misschien handig om je hond in een reisbench -zo'n vliegtuigbench- te vervoeren. Daarnaast is het voor je hond niet mogelijk om uit de auto te springen als je even niet oplet.
Wij gaan die speciale -geschikt voor luchtvervoer- reisbench aanschaffen voor Barca en Enco
Bij Barca is het dus stress en het kan zijn dat hij de auto als een te grote ruimte ervaart. Dan is het misschien handig om je hond in een reisbench -zo'n vliegtuigbench- te vervoeren. Daarnaast is het voor je hond niet mogelijk om uit de auto te springen als je even niet oplet.
Wij gaan die speciale -geschikt voor luchtvervoer- reisbench aanschaffen voor Barca en Enco
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
ik heb veel liever Darko, Guapa en Zena samen in de auto en een "hijgconcert" dan Shadow die de hele weg zit/staat te piepen omdat hij niet op de pasagiersstoel kan/mag zitten
Darko, Guapa en Zena hijgen trouwens uit spanning, als ze mee in de auto gaan, gaan we 9/10 keer iets leuks doen (bos, hei of zo) soms hijgen ze ook gewoon omdat ik het te warm maak in de auto, zij zijn gewoon van buiten te zitten, maar ik zit (vooral nu) best wel lekker warm in de auto, maar eens ik het merk, zet ik de verwarming wat minder of doe een raampje open
Darko, Guapa en Zena hijgen trouwens uit spanning, als ze mee in de auto gaan, gaan we 9/10 keer iets leuks doen (bos, hei of zo) soms hijgen ze ook gewoon omdat ik het te warm maak in de auto, zij zijn gewoon van buiten te zitten, maar ik zit (vooral nu) best wel lekker warm in de auto, maar eens ik het merk, zet ik de verwarming wat minder of doe een raampje open
-
wendy1986
Mijn hond hijgt, kwijlt ook en is dan erg onrustig in de auto. In het begin moest ze iedere keer overgeven. We hebben een bench gekocht, daarin blijft ze wel liggen. Sommige pilletjes tegen wagenziekte hebben bijwerkingen; misselijkheid, overgeven, duf, sloom.
Ik heb laatst bij de dierenwinkel pilletjes gekocht tegen wagenziekte waar ze niet sloom van worden, en ook niet misselijk, werkt perfect. Zijn niet zo sterk, maar toch sterk genoeg.
Is het eigen merk van de dierenwinkel, dat zullen ze overal wel verkopen.
Nu is ze niet meer sloom en misselijk, en hijgt ze ook niet meer van de opwinding. Maar het kwijlen blijft nog.
En ook oefening baart kunst. Hoe vaker je gaat autorijden, hoe meer ze eraan wennen. Al zijn het maar een paar korte ritjes per week, blijven rijden.
Ik heb laatst bij de dierenwinkel pilletjes gekocht tegen wagenziekte waar ze niet sloom van worden, en ook niet misselijk, werkt perfect. Zijn niet zo sterk, maar toch sterk genoeg.
Is het eigen merk van de dierenwinkel, dat zullen ze overal wel verkopen.
Nu is ze niet meer sloom en misselijk, en hijgt ze ook niet meer van de opwinding. Maar het kwijlen blijft nog.
En ook oefening baart kunst. Hoe vaker je gaat autorijden, hoe meer ze eraan wennen. Al zijn het maar een paar korte ritjes per week, blijven rijden.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Nu kunnen Westy's zenuwlijers en stress kippen zijn hoor.
En er is altijd moeten natuurlijk .
De baas bepaald of er een ritje gemaakt word.
Sommige honden komen alleen maar in de auto om naar de trimmer of DA te gaan waar ze een schurft aan hebben.
Hoe staat de hond verder onder apél.?
Hoe word er gereageerd op de hond in zijn stress in de auto.
Word hij steeds afgebekt of gecommandeerd terwijl hij geen reet snapt waarvoor.
En als hij afgebekt en terecht gewezen word is dat uit frustratie omdat je het zat bent.
Zonder het te weten kun je onbewust iets in stand houden of erin hebben gebracht.
Maak de auto leuk voor hem.
Ga eerst voeren in de auto op de oprit en voordat hij gaat stressen er weer uit.
Gewoon opbouwen.
Dan ga je naar dat bekende punt rijden zodat de hond weet dat hij naar iets leuks gaat.
Dus maak de wagen leuk.
Of ga lekker bij hem op de achterbank zitten en leid hem af met lul verhaaltjes en laat hem kijken wat er buiten te zien is of juist niet.
En er is altijd moeten natuurlijk .
De baas bepaald of er een ritje gemaakt word.
Sommige honden komen alleen maar in de auto om naar de trimmer of DA te gaan waar ze een schurft aan hebben.
Hoe staat de hond verder onder apél.?
Hoe word er gereageerd op de hond in zijn stress in de auto.
Word hij steeds afgebekt of gecommandeerd terwijl hij geen reet snapt waarvoor.
En als hij afgebekt en terecht gewezen word is dat uit frustratie omdat je het zat bent.
Zonder het te weten kun je onbewust iets in stand houden of erin hebben gebracht.
Maak de auto leuk voor hem.
Ga eerst voeren in de auto op de oprit en voordat hij gaat stressen er weer uit.
Gewoon opbouwen.
Dan ga je naar dat bekende punt rijden zodat de hond weet dat hij naar iets leuks gaat.
Dus maak de wagen leuk.
Of ga lekker bij hem op de achterbank zitten en leid hem af met lul verhaaltjes en laat hem kijken wat er buiten te zien is of juist niet.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
mwillow
Ik zou haar beperken in de ruimte in een auto. Los heen en weer springen is levensgevaarlijk, maar zal ook niet bijdragen aan het verminderen van de adrenaline in dat lijfje door de stress. Er zal op worden gereageerd door de overige passagiers en de chaos is compleet. Vaste plek, in een tuigje vastgesnoerd aan een hondenautogordel is veilig en de hond kan zo geen gedrag ontwikkelen waar fout op wordt gereageerd. Negatieve aandacht is ook aandacht. Verder is al geschreven dat je het autorijden stressvrij moet opbouwen. Je kan dat doen door eerst achterin naast de hond te gaan zitten. Bij goed gedrag (niet overmatig hijgen, piepen etc.) belonen en negatief gedrag negeren. Pas later als ze het belonen van goed gedrag goed begrijpt, kun je bij het negatieve gedrag een verbale correctie er aan koppelen en omzetten naar positief. Bij voorkeur gedaan door 1 vast persoon en niet door de overige passagiers. Bachbloesem helpt goed om je hond in balans te krijgen. Als je zorgt voor een goede samenstelling gericht op het karakter van jouw hond, zie je daar prima resultaten op.
- flapke100
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
hij gaat graag genoeg mee want als we zeggen "flapke mee" begint hij al helemaal te kwispelen en te "zeuren" tot we in de auto zitten en hij wil wel zelf in de auto springen maar is ietje te kleinReneey schreef: Oh ik ken idd ook een hond die de hele auto door rent .... die hond doet dat trouwens uit angst ... wil jou hondje graag mee in de auto of vind hij het helemaal niks dat je hem er zelf in moet sleuren ?
Grtz Celine

- Cisjuh
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever, blond, de naam is Max
Mijn hond is juist angstig, dan maakt hij zo'n piepgeluid en gaat blaffen. Maar dat is alleen bij het koppelen en starten enz, dus op wegen waar je niet hard kan/mag rijden. Op de snelweg dommelt hij in slaap 
Een lebber van Max

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zal wel een onopgevoede zenuwlijer van een westy zijn die geen grenzen kent .
Wat je zegt ben je zelfffff