Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe snel laat je een hond loslopen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jisz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chihuahua's

Re: Hoe snel laat je een hond loslopen?

Ongelezen bericht door Jisz »

Sep heb ik de eerste paar dagen vastgehouden, toen heb ik hem een keer losg had, liepen we naar huis (wij wonen IN een park haha) en toen ging ie er opeens vandoor, wat was ik in paniek zeg! Gelukkig is hij (en ik) er zonder kleerscheuren vanaf gekomen (al scheelde dit niet veel) :ugh: . Toen een paar dagen gewacht en weer een keer losgelaten op een groot veld (omheind met flats :wink:) alleen heb ik toen de riem eraan gelaten, zodat (mocht ie er weer vandoor gaan) ik op de riem kon gaan stappen. Dit ging wel redelijk goed.
Qua luisteren heb ik het zo gedaan, dat als ie luisterde kreeg ie lekkers en luisterde ie niet, moest ie weer aan de riem. Perfect gewerkt, ik heb hem nu nooit meer aan de riem als we ''uit'' gaan, ik hoef maar te fluiten en meneer komt eraan sprinten.

Lusie heb ik dag 2 losgelaten, maarja die zat vanaf het moment dat we bij die mensen het huis uitliepen, aan m'n been vastgekleeft haha. :U:
Gelukkig begint ze nu (na 1,5 jaar) al wat meer in het rond te snuffelen en blijft ze niet de hele tijd aan m'n been plakken.. :ok:
Ook bij haar heb ik haar eerst losgelaten met de riem er nog aan. Uiteraard had/heb ik ook altijd lekker bij me.:wink: :lol1:

Bij pups vind ik dit ook verstandiger, omdat je dan altijd op de riem kan gaan staan (het is dan wel beter een tuigje te gebruiken).
My little dogs - a heartbeat at my feet
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Pups gaan hier gelijk op een veilige plaats los. Dat gaat altijd goed. Behalve met Imke. Die was al bijna 11 weken en die had al een paar bazen gehad. Toen ik die voor het eerst (op gelukkig een hele veilige plek) los liet, liep ze doodleuk de andere kant op en niet een klein stukje maar best ver en erg snel voor zo'n klein pupje. Ik wist niet wat mij overkwam, binnen ws ze namelijk heel erg aanhankelijk en ook vond ze mijn andere honden al erg leuk. Omdat het terrein bijna helemaal was afgezet en er weinig te doen was heb ik haar laten gaan en ben ik met de andere twee gaan spelen. Uiteindelijk kwam ze wel weer terug. Dat heeft ze een paar dagen gedaan en daarna bleef ze nog een paar weken niet bij mij in de buurt, maar bij mijn andere stabij. En met heel wat training was het van de een op de andere dag goed. Ik ben erg blij dat dit als pup al is opgelost, want anders denk ik dat het rond de 6 maanden een veel groter probleem was geweest. Imke vindt nu dat ze mijn schaduw is en nu ben ik haar zeer regelmatig kwijt omdat ze te dicht achter mij staat :wink:
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Maartje schreef:Imke vindt nu dat ze mijn schaduw is en nu ben ik haar zeer regelmatig kwijt omdat ze te dicht achter mij staat :wink:
Zo dacht ik dat ik Diezel even kwijt was.
Bleek dat ze achter me stond en als ik me die kant op draaide, draaide ze mee.
Ik wist zeker dat ze net nog naast me stond :pffff: :mrgreen:
Jisz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chihuahua's

Ongelezen bericht door Jisz »

doggy schreef:
Maartje schreef:Imke vindt nu dat ze mijn schaduw is en nu ben ik haar zeer regelmatig kwijt omdat ze te dicht achter mij staat :wink:
Zo dacht ik dat ik Diezel even kwijt was.
Bleek dat ze achter me stond en als ik me die kant op draaide, draaide ze mee.
Ik wist zeker dat ze net nog naast me stond :pffff: :mrgreen:
Haha dat heb ik elke dag wel een paar keer, ze zijn ook zo verrekte klein:P
My little dogs - a heartbeat at my feet
BobbyDinoAmber

Ongelezen bericht door BobbyDinoAmber »

Bobby - Weet ik niet meer, volgensmij hebben we hem meteen de eerste keer dat we in het bos waren los gedaan.
Dino - Wij hebben Dino als pup, en Dino hebben we wanneer het kon los gedaan.. Als pup deden we hem los en dat ging toen meteen al heel goed :D
Amber- Amber hebben we gekregen met 1 jaar, en de eerste keer in het bos hebben we haar dan ook meteen los gedaan.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Carma schreef:Mijn beide herplaatsers heb ik vanaf dag 1 gelijk los gehad. Ik had extra lekkere beloningen bij me en en deelde dat tijdens het wandelen royaal uit om te laten zien hoe leuk ik ben :mrgreen: In beide gevallen is het allemaal prima gegaan.
Zo gaat het hier ook. Iedere nieuwe opvanger krijgt heel wat worst de eerste wandelingen, maar het werkt perfect :mrgreen:
Afbeelding
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Yaika »

Diesel loopt btw nu helemaal prima los!
Echt geweldig!
Hij luistert perfect... Nu nog de pubertijd afwachten:P
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Ik heb Gizmo gelijk los laten lopen en maar blijven belonen als hij terug kwam
Afbeelding
Mirry
Actief
Mijn ras(sen): Siberian Husky
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mirry »

ik zou een hond loslaten zodra ik er een goed gevoel over heb, kan binnen een dag zijn of maanden/jaren later
Inner North - when nothing goes right.. go left
Afbeelding
Pippa
Zeer actief
Mijn ras(sen): - Friese Stabij/ Kooiker kruising: Pippa
- Rasechte vuilnisbak: Murdock
- Golden Retriever: Tobias

Ongelezen bericht door Pippa »

Ik vond het super eng om Pippa voor het eerst echt los te laten lopen in de duinen. Ze luisterd nog niet zo goed, vandaar.
we hadden haar 3weken toen mijn vriend me overhaalde. De eerste keer ging niet zo goed, ze bleef in de buurt maar kwam niet als ik riep. Nu heeft ze 4 keer los gelopen in de Soesterduinen, en het gaat helemaal prima!
Het kon waarschijnlijk allang, maar voor ons gevoel was het nog te eng.
Afbeelding
Heidi T
Actief
Mijn ras(sen): Friese stabij

Ongelezen bericht door Heidi T »

2x een pup van acht weken, en die heb ik beiden van dag 1 los gelaten, uiteraard wel op een veilige plek.
Groetjes Heidi
Aukje Fenna Út it suden

Afbeelding
Hans de hondenvriend
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hans de hondenvriend »

Ik laat een hond alleen los lopen als ik mij telwerk van libellen verricht in het honden los loop bos of als ik in mijn eigen privé tijd in het honden los loop bos ben.
Op de Veluwe zijn een aantal fauna en wild arme plekken waar honden los mogen.

Met vriendelijke groeten
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door senna03 »

Ik laat mijn pups eigenlijk meteen (wel op veilig terrein natuurlijk) loslopen. Jonge pups hebben nog niet de neiging om weg te lopen (uitzonderingen daargelaten denk ik :wink: ) Ik denk dat als je honden pas op latere leeftijd los laat lopen ze eerder geneigd zijn om weg te lopen. Het is wel heel erg spannend dan.
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

Mirry schreef:ik zou een hond loslaten zodra ik er een goed gevoel over heb, kan binnen een dag zijn of maanden/jaren later
Ik heb Boy nu een week (10 jaar oud) en heb hem na 2 dagen losgelaten. Ik ben idd op mijn gevoel afgegaan. Ik merkte dat hij op mij lette en er al echt een band was. Bij onze vorige hond duurde het echter 3 weken.
Sjoera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier

Ongelezen bericht door Sjoera »

Toen ik Shinji in de eerste week dat ik hem had (was hij 8 weken) was ik met hem naar het bos gegaan. Daar had ik hem even los laten lopen. Weet nog goed dat er nog een vrouw en kind met een hondje liep. Shinji wilde meteen een kijkje nemen bij dat hondje. Werd die mevrouw kwaad op mij dat ik mijn hond niet onder controle had. Nou zei ik dat kan best kloppen want ik heb hem net. Dat vergeet ik nooit meer.
Shinji kan goed loslopen in bepaalde gebieden. Bijvb. in het bos of aan de Maas. Daar heb ik hem onder controle, echter wanneer ik hem in het park loslaat heeft hij peentjes in zijn oren.

Taiko heb ik nog niet los gehad. Bijna alle fokkers van Shiba's raden het af.
Ik ga wel regelmatig met hem naar de trainingsvelden van de hondenschool. Daar laat ik hem los rennen. Omdat er hekken omheen staan kan hij niet weg of achter wild aangaan.
Afbeelding
shibashira
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door shibashira »

Shira los vanaf de eerste dag dat ze bij ons was (met 8 weken dus). Dit echter alleen op plekken die in mijn ogen veilig genoeg zijn. In de stad loopt ze aan de riem. Is en blijft toch een jachthond en dat vind ik te risicovol. Onze pup die we volgende week mogen ophalen ga ik ook meteen los laten lopen.
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya
Afbeelding
herderlove
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): herders

Ongelezen bericht door herderlove »

onze eerste mechelaar lkwam uit het asiel en lieten we de eerste dag gelijk los lopen en sinds dien loopt ze altijd los ze heeft nooit een riem om de eerste pup die wij kregen was 6 weken oud bij hem hebben we het zelfde gedaan ook gelijk los ook hij luisterde gelijk en is ook nooit weg gelopen sind een jaar hebben we weer een herder en ook hij komt uit het asiel en de eerste dag mocht hij gelijk loslopen en ook met hem hebben we nooit problemen hij loopt ook altijd los. als je zelf verzekerd ben en niet bang ben dat de hond weg loopt dan doen ze dat volgens mij ook niet iedere hond is natuurlijk anders maar wij hebben het drie keer gelijk zo gedaan en drie x ging het hartstikke goed.

liefs malis
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

herderlove schreef:onze eerste mechelaar lkwam uit het asiel en lieten we de eerste dag gelijk los lopen en sinds dien loopt ze altijd los ze heeft nooit een riem om de eerste pup die wij kregen was 6 weken oud bij hem hebben we het zelfde gedaan ook gelijk los ook hij luisterde gelijk en is ook nooit weg gelopen sind een jaar hebben we weer een herder en ook hij komt uit het asiel en de eerste dag mocht hij gelijk loslopen en ook met hem hebben we nooit problemen hij loopt ook altijd los. als je zelf verzekerd ben en niet bang ben dat de hond weg loopt dan doen ze dat volgens mij ook niet iedere hond is natuurlijk anders maar wij hebben het drie keer gelijk zo gedaan en drie x ging het hartstikke goed.

liefs malis
Hangt best wel veel van de hond af en soms ook van het ras :wink: . Herders hebben wat meer de neiging om bij een mens te blijven dan een Schnauzer.
Ik laat honden hier de 2e dag los en dat is op één na (Tessa) altijd goed gegaan. Jonge pups altijd meteen los, die kan je zelf nog inhalen en daardoor prent je hun, op dat moment een beetje in dat jij sneller bent. Dat je dat na 2 á 3 weken niet meer bent weten ze dan niet :mrgreen: .
Met honden die eerder geleerd hebben om los te lopen heb ik nauwelijks een probleem, die gaan de eerste of tweede dag los en dat is nog steeds goed gegaan.
Tessa is een ander geval en daar werk ik nog steeds aan. Ze gaat alleen los op plekken waar ik het vertrouw, dat zijn er inmiddels heel veel, maar ze is nog te "zelfstandig" om haar overal los te kunnen laten.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Zowel volwassen herplaatsers als pups meestal vanaf dag 1, uiteraard enkel waar het veilig is (bos, zee of losloopgebieden).

Voor volwassen asielhonden heb ik wel altijd de gewoonte om dit pas op het einde van een lange wandeling te doen (of na een eindje fietsen), waarbij ik mij regelmatig achter een boom verduik of een zijweg insla om de hond te leren dat hij z'n baasje in het oog moet houden.
herderlove
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): herders

Ongelezen bericht door herderlove »

Gittje schreef:Zowel volwassen herplaatsers als pups meestal vanaf dag 1, uiteraard enkel waar het veilig is (bos, zee of losloopgebieden).

Voor volwassen asielhonden heb ik wel altijd de gewoonte om dit pas op het einde van een lange wandeling te doen (of na een eindje fietsen), waarbij ik mij regelmatig achter een boom verduik of een zijweg insla om de hond te leren dat hij z'n baasje in het oog moet houden.
dit hebben wij ook gedaan als we in het park liepen liep de hond rechtdoor en wij gingen dan expres de bocht om en ze kwamen ons altijd achhterna en zo niet dan waren ze ONS even kwijt maar wij hun niet en daar schrokken ze altijd wel van
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ChihuahuaLover
Actief
Mijn ras(sen): 2 chihuahua's & 1 Bouvier X Rotweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChihuahuaLover »

ik heb 2 pups . nouja van een half jaar.
maar die laat ik alleen los op rustige stukjes.
die van mij is erg onderneemend dusja.
en een oudere als ik daar mee ga te wandelen doe ik hem wel was .. als hij een kat of hond ziet is het WOES . :piew:
Afbeelding
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Ik laat ze loslopen vanaf het moment dat ze mij als baasje (h)erkennen. Bij een pupje zou 'k ze los laten vanaf ongeveer 9-10 weken, bij en herplaatser hangt dat van de hond af. Onze chowchowkruising die we uit het asiel hebben gehaald, was een zwerfhond. Toen hij bij ons thuis de eerste dagen de kans kreeg om door de deur te glippen, is hij enkele malen op zwerf geweest in het dorp en moesten we er echt achter aan, die kwam niet vanzelf naar huis. Geen haar op m'n hoofd die er toen aan dacht hem moedwillig los te laten op wandeling; hij had nog totaal geen band met mij en zou volgens mij zeker terug gaan zwerven zijn.
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Bonnie heeft gelijk vanaf het eerste moment los gelopen! :)
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Nolan ook, de eerste dag al los. Nu, 4 weken later gaat het prima als hij alleen mee is, maar als Max erbij is... zo doof als een kwartel.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar was onze derde pup. Ik heb toen ze 8 weken was 7 kleuren stront gescheten en ongeveer jankend middenin het bos gestaan. En zodra ze weer een meter weg was weer roepen. Kwam ze weer, was het weer een feestje (en niet in het minst voor mijzelf).

Ik wilde haar niet loslaten. Ik wilde haar helemaal niet van dat veilige lijntje afdoen. Maar ik moest wel. Zij kon het niet helpen wat er hiervoor gebeurd was. Zij verdiende haar eigen credits.
En ik heb de beste hierkomer en "blijf" hond ooit. En met haar dus ook Mieppie.

Maar ik weet niet of het ook zo goed was gekomen als ik Saar de eerste maanden aan de lijn had gehouden.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Liesbeth schreef:
herderlove schreef:onze eerste mechelaar lkwam uit het asiel en lieten we de eerste dag gelijk los lopen en sinds dien loopt ze altijd los ze heeft nooit een riem om de eerste pup die wij kregen was 6 weken oud bij hem hebben we het zelfde gedaan ook gelijk los ook hij luisterde gelijk en is ook nooit weg gelopen sind een jaar hebben we weer een herder en ook hij komt uit het asiel en de eerste dag mocht hij gelijk loslopen en ook met hem hebben we nooit problemen hij loopt ook altijd los. als je zelf verzekerd ben en niet bang ben dat de hond weg loopt dan doen ze dat volgens mij ook niet iedere hond is natuurlijk anders maar wij hebben het drie keer gelijk zo gedaan en drie x ging het hartstikke goed.

liefs malis
Hangt best wel veel van de hond af en soms ook van het ras :wink: . Herders hebben wat meer de neiging om bij een mens te blijven dan een Schnauzer.
Ik laat honden hier de 2e dag los en dat is op één na (Tessa) altijd goed gegaan. Jonge pups altijd meteen los, die kan je zelf nog inhalen en daardoor prent je hun, op dat moment een beetje in dat jij sneller bent. Dat je dat na 2 á 3 weken niet meer bent weten ze dan niet :mrgreen: .
Met honden die eerder geleerd hebben om los te lopen heb ik nauwelijks een probleem, die gaan de eerste of tweede dag los en dat is nog steeds goed gegaan.
Tessa is een ander geval en daar werk ik nog steeds aan. Ze gaat alleen los op plekken waar ik het vertrouw, dat zijn er inmiddels heel veel, maar ze is nog te "zelfstandig" om haar overal los te kunnen laten.
Nou ras en karakter dan.. mijn teef van toen 2 1/2 kon zeer tegen wat ik gewend was jaaggedrag vertonen.. die liet ik ook niet zomaar los omdat ik het najagen van eenden vossen katten gewoon niet ok vond/vind..
Zelfde met dat je niet zo maar een wat oudere hond in huis neemt en los laat terwijl je niet weet hoe ze op bepaalde situaties reageren. Ik ben daar erg voorzichtig in geweest.. omgang met kleinere honden etc etc.. combi met mijn reu en en de nieuwe teef in combi met de teef ...
En ook verbaasde ik me in het begin erg aan haar "zelfstandigheid".. daar waar mijn reu mij altijd in het vizier hield en idd paniekte als ik plots me had verscholen achter een boom.. daar had zij dus totaal helemaal niets van.. die raakte echt niet in paniek als ze mij (of mijn reu die dan vaak naast me lag in de bosjes) niet zag.. en leek op haar gemakje op haar tijd ons zelf wel terug te vinden (nadat ze achter de vos, eend of muis of wat dan ook was gegaan) met een pomtiedom wat doen jullie raar zo in de bosjes :19:
ben er ook hard mee aan de slag gegaan.. maar in de schemering laat ik haar echt niet los, nog steeds niet :wink:
booster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Su, Binky, Daisy en Amiya

Ongelezen bericht door booster »

me teef heb ik pas los gelaten toen ik haar een jaar had op uitlaat velden uitgezonderd.
me pup die heb ik pas naar 7 maanden voor het eerst los gegooit met uitlaat velden uitgezonderd.
langs de straten laat ik ze nooit los dit omdat me oude hond ooit onder een stadsbus gekomen is.
daardoor de vertrouwen een heel eind weg gezakt is.
ze mogen alleen los in parken of bossen die niet bij een drukke weg gelegen zijn.
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Bij mij gaan ze alleen los op Soesterduinen. James mag nu helemaal niet meer los door zn gedrag.
Maar ik durf ze gewoon niet in het bos ofzo los te laten.. ik vind het doodeng.
De hond van mn ouders is aangereden in het bos en moest daarna een spuitje..en er mochten daar dus eigenlijk geen auto's komen :ugh:
Ben veels te bang dat die van mij ook doodgereden worden :19:
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Helemaal afhankelijk van de hond. De smous bvb als pup was wat dat aan gaat een ramp, dus die ging alleen los op hele veilige plekke, laatste herplaatsapparaat (Draakje) liep al binnen een dag los mee over straat.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Django heeft nooit losgelopen dus ik vond dat best wel spannend. Het loslopen zelf gaat heel erg goed, hij komt als ik hem roep en als hij merkt dat hij meer dan 20 meter voor me rent, stopt hij om op me te wachten. Ben ik dan weer dichtbij genoeg, dan loopt hij verder. Hij houdt goed in de gaten waar ik ben, maar dat doet hij thuis ook :wink:
Het enige probleem is dat ik niet weet of hij dit ook doet als we iemand tegenkomen (met hond dan vooral). Waar ik hem nu loslaat, is eigenlijk geen loslooptgebied, maar het is de veiligste plek om het hem te leren. Ik kan evt andere honden/mensen van grote afstand al zien aankomen en er mag geen gemotoriseerd verkeer komen daar. Zie ik fietsers, dan roep ik hem en geef hem worst. Hij gaat overigens niet op fietsers af, alleen op skateboarders reageert hij echt. Bij het passeren laat ik hem dan zitten en hou ik hem bij de halsband, zodra de fietsers voorbij zijn, krijgt hij ee knuffel en lopen we verder. Alleen, omdat hij altijd heel enthousiast wordt bij mensen en honden, vraag ik me af of hij dan ook netjes bij me zou komen. Ik durf het nog niet te proberen :wink:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”