Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom dit gedrag van fokkers op shows?

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Waarom dit gedrag van fokkers op shows?

Ongelezen bericht door sjm »

Ik was gister met mijn moeder en Sally op de MartiniDogshow.

Heb heel veel mooie hondjes gezien, ook veel minder mooie. Wat een verschil zit er tussen chihuahua's zeg. Naja dat is natuurlijk ook smaak, wat ik mooi vind kan de ander lelijk vinden en andersom.

Maar wat me opvalt, dat als je daar rond loopt om met fokkers te praten en hun hondjes te bekijken, dat je gewoon genegeerd wordt door heel veel of gewoon arrogant aangekeken.

Ik snap dat echt niet, je doet toch sowieso leuk tegen mensen die je hondje leuk vinden en vragen stellen? Ik praat het liefst zoveel mogelijk over mijn dieren, je bent toch trots op je dieren?
En als fokker moet je toch al helemaal veel info willen geven en gewoon gezellig praten?!

Er was zelfs 1 iemand die tegen mij zei: 'Kijk maar op de website kun je ze goed bekijken' En ook op een toon joh, poeh.
Ik denk ik kom toch niet naar een show om daar visite kaartjes te scoren voor websites? Dan kan ik net zo goed thuis kijken.. Ik wil toch de fokkers spreken en de hondjes in levende lijve zien?!

Ook is me opgevallen dat je van websites en foto's een heel verkeerd beeld kunt hebben van de hondjes en de fokkers.
Ik heb bijvoorbeeld 2 prachtige hondjes gezien (die ook 1e en 2e zijn geworden van de langhaar teven) en die fokkers waren ook aardig en de hondjes waren lief en enthousiast naar vreemden.

Maar ik kan er gewoon niet bij dat mensen van je wegdraaien met hun hondjes en niet ff hun hondje willen laten zien en ff wat vragen beantwoorden of gewoon ff kletsen..
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Re: Waarom dit gedrag van fokkers op shows?

Ongelezen bericht door freskin »

Tja, daar ben ik ook al heel lang achter. Er lopen een heleboel fokkers rond die zichzelf blijkbaar erg "goed" vinden en zich daarom vaak boven anderen vinden staan. Ik ben daar heel snel klaar mee . Daar ga ik mijn energie niet in steken. Maar er zijn gelukkig wel een hele hoop serieuze fokkers die wel de moeite nemen om hun ras te promoten en vragen van mensen die wat van het ras willen weten te beantwoorden.
Ik hou er ook niet van dat mensen van die clubjes gaan vormen en anderen met de rug aankijken. Maar goed, dat zal je toch altijd wel blijven houden Gewoon door blijven vragen en degenen die onaardig zijn maar links laten liggen.

Het is altijd heel leerzaam om de honden inderdaad in levende lijve te zien en een praatje te maken met kenners van het ras. Wat je al zegt: een website bekijken kan je altijd wel.... :roll:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ja een heleboel mensen hebben uitgevonden dat ze door showen iemand zijn.
En die hebben dus een groot EGO.
En voelen zich een beetje verheven boven het kutjes volk.
En jij moet blij zijn dat je een hond van hun MAG kopen.
Wel eerst op je knieén natuurlijk. :lol1:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik praat zeldzaam met fokkers over een ras waar ik graag iets van weten wil.....

Als ik graag een bevlogen verhaal wil horen over een ras schiet ik wel een blij-kijkende baas aan :wink:
Zo ben ik het meeste over Schnauzers te weten gekomen van eigenaren die heel blij met hun hondje op show zaten en met glinsterende ogen wisten te vertellen wat een heerlijke honden ze hebben maar niet blind zijn om ook te vertellen wat een downside kan zijn
sjm
Zeer actief

Ja maar kijk, over het ras weet ik al heel veel, die info kun je overal vandaan halen.

Maar ik wil weten hoe de fokkers met het ras omgaan enz. ik ben aan het orienteren (al 1,5 jaar en gaat ook nog lang door :lol1: ) bij welke fokker ik een pupje in de toekomst wil kopen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Bel Miranda Knecevic eens.?
Zij heeft hele leuke wawa's .
Binnenkort krijgt zij weer een hondje uit goede lijnen uit Gibraltar.
Haar Wawa's leven in huis tussen de westy's en gaan vaak mee naar de zaak/werk.
Leuke vrije hondjes.
nummer van de zaak.
0181-617833 trimhuur.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Tja, met de chihuahua kan ik me wel iets voorstellen bij dit gedrag van fokkers. Ik denk dat je als fokker van dat ras ook helemaal dol wordt van meisjes en jonge vrouwen die interesse hebben. :N: Verder zijn chihuahua's nu niet bepaald dol op vreemden vaak en fokkers zien liever dat mensen die zij niet kennen met hun handen van hun hondjes afblijven. Ik wil zelf ook niet dat mensen mijn honden steeds willen aaien en knuffelen. Alleen bekende mensen in een normale omgeving. Maar geen mensen die zeggen, oh leuk, een laekense, klop klop, knuffie knuffie want daar houdt mijn hond helemaal niet van :19: . Dus de combinatie van "mag ik je chi aaien en zien" en dan die horde huppelkutjes zou wel eens kunnen zorgen dat ik daar ook geen zin meer in had :N:

Je moet die mensen gewoon eens een hele serieus mail sturen, laten weten dat je echt interesse hebt in het ras en dan een afspraak maken los van een show waar iedereen al met zijn tengels aan je hondjes wil zitten. Die mensen komen showen en niet kleppen met chi-fans waar er iets te veel van rondlopen :mrgreen: Ik moet er niet aan denken om met een Chinese naakthond of een witte chi op zo'n show constant dat gegraai naar mijn hondje mee te maken. Afblijven! :devil: Spreek je later als je ECHT interesse hebt, ben nu op show . :ok:
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Nanna schreef:Een heleboel fokkers die deze :pffff: maken zijn vaak juist de fokkers die geen hol voorstellen, weer naar huis gaan met een ZG'tje en het al over een "eigen lijn" hebben als ze koud 1 nest gefokt hebben.
Ik maak graag een praatje met de fokster van Charles, een fokster van wereldformaat als het gaat om de Ierse Wolfshond. Maar die zich dus NOOIT te goed voelt om wie dan ook te woord te staan. Topmens.
Ik zorg wel dat ik niet aan haar hoofd zanik vlak voordat ze de ring ingaat, kan me voorstellen dat je er dan even geen behoefte aan hebt.
Voor de rest zit je daar niet alleen om de kwalificatie voor je hond binnen te halen maar ook om je ras te promoten. Dat doe je niet door chagrijnig van je af te kijken en mensen af te bekken.
Ze zijn er ook die nog niet eens een nest gehad hebben, zich vlotjes inlezen in wat materie en nog VOOR dat ene nest al gillen dat ze eigen lijnen hebben :roll:
Of iemand die roept al 20 jaar mee te lopen binnen een ras maar even vergeet dat ze als fokker pas rond 2000 pas echt aan de fuk is geslagen en de jaren daarvoor krap aan een hond in huis had....

Nee, ik ben niet zo van de fokkers op show, tenzij ik ze ken zoals jij ook aangeeft :wink:
sjm
Zeer actief

Nouja, ik ben echt geen huppelkutje ofzo die gillend op een chihuahua afkomt met de kleertjes al in m'n handen :smile: :smile:

Ik kom gewoon met m'n moeder en Sally aan fokkers gerichte vragen stellen, en niet of ik effe hun hondje mag aaien :19:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Veel fokkers vinden het niet prettig als je ze aanspreekt voordat hun hondjes gekeurd zijn, dus zeg maar een gedragsregel om ze ná de keuring aan te spreken.
sjm
Zeer actief

Renske schreef:Veel fokkers vinden het niet prettig als je ze aanspreekt voordat hun hondjes gekeurd zijn, dus zeg maar een gedragsregel om ze ná de keuring aan te spreken.
Dat snap ik ;) De meeste fokkers heb ik ook aangesproken ná de keuring.
Alleen de fokkers die ik ken spreek ik ff voor de keuring.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik herken dat eigenlijk niet zo, maar misschien dat het ras en de blabla er om heen ook wel mee speelt? geen idee hoor...

maar idd.. net voor ik de ring in moet, mmm wacht dan maar even, dan ben ik niet zo spraakzaam :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Die paar keer dat ik chihuahua's op een show heb gezien moet ik zeggen dat ik die fokkers ook niet erg aanspreekbaar vond hoor. Maar ik had er ook echt geen zin in want er stonden rennetjes met aangeklede hondjes die baasjes hadden die ook een soort hondenkleren aanhadden. Een soort dame Edna's met hondjes :engel:
Afbeelding
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat een ontzettend raar gedrag vind ik dat! Ik vind het juist leuk om mensen voor te lichten die interesse hebben in de Toller. Helemaal als ze gerichte vragen stellen en het eerst vragen of ze mijn hond mogen aaien, heerlijk toch? Ik snap dat niet zo. Ik ben er dol op, praten over mijn favoriete hondenras :mrgreen: Mensen voorlichten en vragen beantwoorden vind ik dus ook leuk en beantwoord ook altijd alle vragen die gesteld worden. En ik laat ze juist kennis maken met Nilo zodat ze een beetje een beeld hebben hoe de Toller qua karakter is. Dat zou je van Chihuahua eigenaren toch ook verwachten, dat ze juist shows een gelegenheid vinden om mensen kennis te laten maken met de honden en er achter te komen hoe Chihuahuas zich gedragen.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Nanna schreef:maar ook om je ras te promoten. Dat doe je niet door chagrijnig van je af te kijken en mensen af te bekken.
Mijn broer heeft de afgelopen periode behoorlijk wat shows afgelopen om rassen te bekijken en met fokkers te praten van de rassen waar hij interesse in had. Ik hoorde niets anders dan lovende woorden hoe uitgebreid en vriendelijk hij te woord is gestaan :ok:
Alleen dat was niet bij de chihuahua, misschien dat dat scheelt :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat het aan het ras ligt, ik herken het helemaal niet. Als er mensen op show een van de Laekense mensen aanspreken, dan krijgen ze gewoon netjes antwoord en verwijzen we gewoon ook naar elkaar door, je moet toch juist zuinig zijn op mensen die je ras leuk vinden en het is toch alleen maar leuk om ze meer over je ras te kunnen vertellen, en dan niet alleen de goede, maar ook de mindere eigenschappen kunnen belichten zodat mensen niet op basis van een plaatje besluiten tot de aanschaf van een Laekense over te gaan, maar gebaseerd op álle voors en tegens die er zijn.

Als ik bijna op het punt sta om de ring in te gaan en iemand spreekt me aan, dan geef ik dat netjes aan en vraag of ze tijd hebben om even te wachten, of dat ze later nog even terugkomen. Want vlak voor het showen wil ik me het liefst éven alleen op mijn te showen hond concentreren. Als je dat gewoon eerlijk vertelt, dan is dat volgens mij nooit een probleem.
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Ik heb gisteren toch ook wat mensen aangesproken bijv longfields en iemand met border terriers omdat in de toekomst ik toch ooit 1 van deze 2 honden wil.

Ik ben echt super netjes en vooral erg uitgebreid te woord gestaan.
laeken
Zeer actief

Maar denken jullie niet dat chihuahua's op een heel andere manier benaderd worden op een show? Als ik met Eva op een show zou lopen denk ik niet dat iedereen die langsloopt het gesprek met een ooohhhhhhh, wa liefffffff :mann: begint. :mrgreen: En mensen die dat wel doen en dan gaan graaien naar mijn hond wimpel ik eerlijk gezegd ook af. :N:
Dus ik denk dat als mensen met andere rassen daar zaten met chihuahua's of Chinese naakthondjes van mijn part ze ook op een gegeven moment niet meer kunnen onderscheiden wat de motivatie van mensen is. :wink:
Afbeelding
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Nee ik denk inderdaad dat het mischien toch wel ras gebonden is hoor. Als die ohs en ahs ja op een gegeven moment is het genoeg. Maar goed daarmee schrik je heel mischien wel geintresseerde mensen af. Maar goed die moeten er ook een beetje door heen kijken hoor.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Dat zal ongetwijfeld meespelen. Maar ik denk dat het beter is om achteraf te oordelen over de serieusheid van mensen die je aanspreken, dan bij voorbaat al te denken dat iemand toch niet serieus zal zijn.
Ik heb ook best wel eens mensen te woord gestaan die ik na het gesprek niet geschikt achtte voor een Laekense. Maar dan heb je gewoon even kennis kunnen maken met die mensen, en ben je niet op voorhand al bezig om mensen weer "weg te jagen". Dat lijkt me niet echt handig eerlijk gezegd.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Nou dat is niet rasgebonden kan ik je vertellen. Vroeger....een paar eeuwen geleden... toen ik nog een ander ras had, zijn we ook een paar keer wezen showen met onze hond omdat we dachten daar de fokker een plezier mee te doen. :engel:
Toen we buiten de ring aan het kijken waren, hoorde ik de ene fokker praten tegen een andere over een derde fokker. Die werd me toch in de zijk gezet. Daarna stonden we bij een ander ras even te kijken (ook geen Chi's) en daar was het van hetzelfde laken een pak. Tijd voor "domme vragen" had men niet, alleen maar oog voor het nr 1 bordje. :( Dat waren wel allemaal de grotere shows. Op clubmatches vind ik het over het algemeen wat gemoedelijker. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik net de verkeerde rassen of shows heb bezocht :W:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

sjm schreef:Er was zelfs 1 iemand die tegen mij zei: 'Kijk maar op de website kun je ze goed bekijken' En ook op een toon joh, poeh.
Ik denk ik kom toch niet naar een show om daar visite kaartjes te scoren voor websites? Dan kan ik net zo goed thuis kijken.. Ik wil toch de fokkers spreken en de hondjes in levende lijve zien?!
Nou, dan weet je gelijk waar je dus geen pup vandaan wil! :wink:
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Nanna schreef:
MARC_S schreef: Ik wil zelf ook niet dat mensen mijn honden steeds willen aaien en knuffelen. Alleen bekende mensen in een normale omgeving. Maar geen mensen die zeggen, oh leuk, een laekense, klop klop, knuffie knuffie want daar houdt mijn hond helemaal niet van :19: . Dus de combinatie van "mag ik je chi aaien en zien" en dan die horde huppelkutjes zou wel eens kunnen zorgen dat ik daar ook geen zin meer in had :N:
Je hóeft niet te gaan :19: Uiteindelijk moet je zelf ook een fijne dag hebben, niewaar ;-)
Ik vind het altijd erg leuk als mensen belangstelling hebben voor mijn honden en mag daar graag uitgebreid over op mn praatstoel klimmen :mrgreen: En als er dan mensen zijn die ook nog even vol ongeloof aan zo'n Pulivacht willen voelen mag dat ook :ok:
Nou zo is het toch. Showen is heen moeten :19:

Nou ik sta de hele dag te praten met voorbijgangers over het ras hoor en als mensen ze even willen vasthouden, dan mag dat ook. Vraag maar aan Lars :mrgreen: :pffff:
Afbeelding
Kristy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kristy »

Ik vind het de laatste tijd wel erg jammer dat er zo veel chihuahua fokkers opduiken als championnetjes uit de grond en dat ze zich gelijk ook de top fokker vinden op de show..
Ik moet eerlijk toe geven dat ik ook niet erg spraakzaam ben op een show maar dat is meer omdat ik druk bezig ben op de show met mijn honden en de ringen in de gaten te houden.
ik kan vaak zat gelijk weg lopen van een gesprek omdat ik de ring in moet.
Gister op de show in Groningen werd ik gek van het gehand rond mijn ren met mijn honden. zelfs dat ik een kind van 2 weg moest halen omdat ze in mijn ren klom. wat ik vaak tegen kom zijn mensen die mij dingen gaan vertellen over de chihuahua wat compleet onzin is of dingen van mij niet aannemen. Dan ben ik er altijd snel klaar mee.
Kristy
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
Kristy schreef: Ik moet eerlijk toe geven dat ik ook niet erg spraakzaam ben op een show
Dat is mij anders nooit zo opgevallen :mrgreen:
dat beteken niet dat ik niet slap ouwhoer met wild los lopende vrouwen die ff een plaatje willen trekken :D :D :cheer:
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Of laatst in Gent... een chihuahua van "ons" werd zo uit de ren geplukt door een wildvreemde
Bij een ander ras zal dat niet eens in iemands hoofd gehaald worden om een hond op te tillen gok ik zo
Over het algemeen zijn chihuahuafokkers erg aardig hoor :lol1:
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Nanna schreef:
Kristy schreef: Ik moet eerlijk toe geven dat ik ook niet erg spraakzaam ben op een show
Dat is mij anders nooit zo opgevallen :mrgreen:
Mij ook niet :denken: :tongue:
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Rabecca schreef:Of laatst in Gent... een chihuahua van "ons" werd zo uit de ren geplukt door een wildvreemde
Bij een ander ras zal dat niet eens in iemands hoofd gehaald worden om een hond op te tillen gok ik zo
Dat is ronduit associaal gedrag van mensen. Dan ben ik ook absoluut niet zo aardig meer :devil:
Afbeelding
Kristy
Vaste gebruiker

Rabecca schreef:Of laatst in Gent... een chihuahua van "ons" werd zo uit de ren geplukt door een wildvreemde
oh ja dat is waar was iemand die 1 van mijn puppen oppakte...ik kreeg een hard verzakking toen ik het zag...ze zullen ze maar zo laten vallen??? of er mee weg lopen..
meeste mensen die hebben ook geen benul hoe ze een hond vast moeten houden en denken dat alle honden zo leuk en vriendelijk zijn. maar weten niet dat chihuahuas erg gevoelig zijn voor dingen.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ik herken dit absoluut niet. Bijna elke show word ik wel aangesproken en ook dit zie ik als onderdeel van het showen.

Ik geef altijd netjes aan dat ik 30 minuten voor de show geen tijd heb voor een ander omdat ik mijn hond moet borstelen (5 minuten werk) en mij op mijn hond wil concentreren. Na de show wil ik graag 10 minuten voor mijzelf hebben.

Daarvoor en daarna heb ik alle tijd voor je. Het is mij weleens overkomen dat ik graag een showfoto van Enco wilde hebben maar die niet kon laten maken omdat ik niet weg kon. Dàt neem ik op de koop toe! Mensen komen o.a. naar een show om kennis te maken met je ras en van mij mogen ze. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Show”